Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« på: november 10, 2012, 22:01:46 pm » |
|
Hei ! Har demontert en motor for overhaling og kommet til det punktet hvor den skal settes sammen. Satt inn veiva + kam aksel og satt sammen blokka. Ifølge Haynes skal skims settes utenpå blokka ved "flywheel", men da er det slakk i veiakselen sideveis. Dvs tar tak i veiva og kan dra dem + akselen sideveis. Min logiske tanke sier at skimsen skal sitte rett innafor blokka for å hindre slakk. Her er to bilder som viser med og uten skims slik Haynesboka mener det skal være Øverste bilde viser med skims, det andre uten Er det noen som vet hva som gjelder ? Har ikke lyst å montere alt og så raser motor fordi jeg satte 2 skims feil = flaut 
|
|
« Siste redigering: november 11, 2012, 12:18:58 pm av Punter »
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #1 på: november 11, 2012, 02:05:57 am » |
|
Shims skal være mellom lageret og svinghjul. Skal være 3 stk, i riktig tykkelse for å få rett endeslakk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« Svar #2 på: november 11, 2012, 12:17:59 pm » |
|
Takker Cato =)
Har lest MYE på The Samba og regner med at endeslakk = endplay. Har også skjønt at det er sykt viktig at slakken ikke skal være mer enn 6 tusendedels millimemeter (?). Og det er mange som sier forskjellig hvordan å gå frem for å justere. Jeg har ihvertfall sørget for at alle lagrene inni sitter fast i sine respektive "spor" og derfor blir ikke målingen av endeslakken uriktig.
Montere shims og "flywheel" idag og se om det blir et godt resultat =)
|
|
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: november 11, 2012, 13:08:40 pm » |
|
Slakken skal være 0.10mm, du må ikke blande tallsystemene! 3 shims skal brukes, fåes kjøpt i flere dimensjoner. Endeslakken settes enklest uten av simmeringen står i, eller før man setter sammen blokka. Jeg ser også rød silikon og det er fy å bruke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: november 11, 2012, 13:24:46 pm » |
|
Noe annet... Hva har du brukt mellom blokkhalvdelene?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: november 11, 2012, 16:51:35 pm » |
|
Tyter den røde siliconen ut inni blokka, har du dessverre snart en tett oljekanal og havari 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: november 11, 2012, 19:23:18 pm » |
|
Tyter den røde siliconen ut inni blokka, har du dessverre snart en tett oljekanal og havari  Vis man har bare litt forsiktig på med silikon, legger på med fingeren da.? Går det bra, eller bør men plane flatene heller da.?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: november 11, 2012, 19:50:46 pm » |
|
Man bør ikke bruke silikon mellom blokkhalvdelene
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
max_mekker
Nybegynner

Innlegg: 18
Bosted: Nittedal
|
 |
« Svar #8 på: november 11, 2012, 20:36:43 pm » |
|
Så vidt jeg har lest er loctite 518, curil k2 eller permatex skal være bra 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« Svar #9 på: november 11, 2012, 21:06:52 pm » |
|
Da ble det satt sammen med 3 shims og slakken ble på 0,10 mm så der var jeg heldig. Slakken ble målt før simringen ble satt på selvsagt. Dessverre så var det ikke så mye annet jeg fikk tak i enn den røde pakningsguffa og det ble påført i tynt lag. At jeg valgte feil type beklager jeg, men ikke lett i jungelen. Er førstegangs reisende i motor renoveringsverden og der jeg har lest er det ingen info om hva slags pakningsguffe en bruker. Er det slik at dere vil at jeg skal demontere halvdelene igjen fordi den kan tette igjen diverse hull og kanaler ? Hva skal jeg bruke istedenform, Erlend og Kjell Roar ? Kan jeg bruke noe av det max_mekker nevner ? Like greit å gjøre ting nå før alt annet blir skrudd på
|
|
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #10 på: november 11, 2012, 22:48:53 pm » |
|
Jeg hadde plukket det ned da silicon kan gi feil klaring på lagrene. Jeg har en boks med permatex du kan få om du henter den. Bare send meg en pm så kan vi avtale nærmere så kan du få noen tips samtidig. Kjedelig om det skulle gå gæli.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #11 på: november 11, 2012, 22:54:28 pm » |
|
Jeg bruker Loctite 574 på motoren min. Hvis jeg ikke tar helt feil, bruker/anbefaler Porsche Loctite 574 på sine motorer.
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: november 11, 2012, 23:25:06 pm » |
|
Jeg bruker Gaskainch. Er det biltemas røde høytemp silikon du har brukt? Den funker isåfall strålende under sylinderene 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #13 på: november 12, 2012, 01:17:03 am » |
|
Har visst gaskakinch også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« Svar #14 på: november 12, 2012, 11:26:58 am » |
|
O'boy =) Dewil da har jeg sendt PM Erlend det stemmer, tenkte å være på den sikre siden ang temp  Har ikke satt på sylinderne enda heldigvis. Blir ikke noe mekking før til helgen igjen, men da kommer toppene mine som er overhalt. Da har jeg alt klart til sammensetting og første oppstart. Det var tydeligvis ingen dårlig tanke å legge ut dette på nettet. Dere har mest sannsynlig spart meg for et motor havari  Bukker og takker
|
|
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #15 på: november 12, 2012, 11:36:04 am » |
|
Jeg hadde plukket fra hverandre motoren, fjernet silikonen, og så smørt på noe som passer til blokkhalvdeler.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: november 12, 2012, 11:37:00 am » |
|
Håper du ikke lenger har slakk sideveis? Shimsene skal ikke sentrere veiva.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #17 på: november 12, 2012, 12:42:05 pm » |
|
Jeg hadde plukket fra hverandre motoren, fjernet silikonen, og så smørt på noe som passer til blokkhalvdeler.
Enig! Jobben som er gjort til nå er høyst sannsynlig bortkastet (med mindre du har veldig flaks) med den silikonen mellom blokkhalvdelene. Det beste og riktige å bruke er GASGACINCH. Dette er som tynt kontaktlim, skal smøres tynt på begge flater og tørke noen minutter (til det kleber) før du setter blokkhalvdelene sammen. Pass på å fjerne all silikon så du ikke får tette oljekanaler som nevnt.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #18 på: november 12, 2012, 15:01:38 pm » |
|
Da er en boks med Gasgacinch overlevert
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« Svar #19 på: november 16, 2012, 15:25:24 pm » |
|
Takker Mr Dewil for gaskainch. Kommer hjem fra Krakow inatt og det klør I hele kroppen å begynne på nytt.
Det er slakken sideveis som er justert og sjekket. Skal ta en siste sjekk nå som jeg skal Splitte og sette blokka sammen igjen.
Legger ut bilder etterhvert.
Må bare få kommet meg hjem hehehe
|
|
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: november 16, 2012, 15:47:17 pm » |
|
Takker Mr Dewil for gaskainch. Kommer hjem fra Krakow inatt og det klør I hele kroppen å begynne på nytt.
Det er slakken sideveis som er justert og sjekket. Skal ta en siste sjekk nå som jeg skal Splitte og sette blokka sammen igjen.
Legger ut bilder etterhvert.
Må bare få kommet meg hjem hehehe
hva mener du med sideveis?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #21 på: november 16, 2012, 17:47:24 pm » |
|
Får vel håpe det er i lengderetning det er snakk om.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« Svar #22 på: november 20, 2012, 13:28:30 pm » |
|
Det er nok lengderetning om jeg tenker etter  Mitt spørsmål nå er om jeg trenger å gjøre rent toppene. Har bare ett bildet av begge to og et nærbilde av det ene. Har satt det bort for overhaling men tiden gjør at jeg begynner å det travelt.
 Image00002.jpg (59.79 KB. 400x267 - vist 647 ganger.)
 Image00001.jpg (65.48 KB. 400x300 - vist 557 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 20, 2012, 13:30:04 pm av Punter »
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #23 på: november 20, 2012, 13:30:56 pm » |
|
Jeg ville lappet sylinder i toppene iallefall..
Kjøp ventilslipepaste på biltema, og smør dette på kanten av toppene. Putt riktig sylinder i riktig kammer og spinn rundt mens du presser litt ned. Da får du til slutt en fin, blank ring i toppen som tetter bedre enn skit og møkk.. resten av skiten tar du lett vekk med stålull og bremserens..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« Svar #24 på: november 20, 2012, 13:31:20 pm » |
|
Og nå er blokka også satt sammen med Gaskainch =) STOR takk til Dewil for produktet
|
|
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #25 på: november 20, 2012, 16:37:50 pm » |
|
En fordel med å gjøre reint i toppene er at du evt. lettere vil oppdage sprekker som kan gi deg problemer senere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Punter
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Moss
'64 Notch
|
 |
« Svar #26 på: november 22, 2012, 10:54:17 am » |
|
Jaja sliter syyykt med å få stemplene inn i sylinder etter å ha montert nye stempelringsett på hvert stempel. Bruker slik et stempelringkompressor, men uansett hvilken vei jeg starter ender jeg alltid opp med at midterste ring eller nederste "ring" ikke vil inn. Mest fordi kompressern ikke klarer å holde trykket nok så ringen ikke blir presset nok sammen det siste stykket. Jeg har satt inn en ring i sylinderen for å se på avstanden mellom endene og den måler 0,55 mm og innenfor målene som tillates. Sett masse på youtube og ser at de som gjør den samme jobben får stemplet ned på 15sek og jeg må hamre og slå for å få det ned. Har selvsagt honet sylinderene og brukt litt olje for å få ting til å gli lettere, men som sagt sliter big time. Søkt rundt for å finne alternativt verktøy men så langt har jeg bare funnet slike kompress fra Biltema, Mekonomen, Unneberg o.l Stempelringsettet kjøpte jeg fra Hot Shop og oppga både motorkode og årsmodell for motor + at jeg har jo målt avstand i åpningen når ringen sitter i sylinderen.
 IMG_0152.jpg (33 KB. 400x300 - vist 509 ganger.)
 Stempelringpresse.jpg (29.66 KB. 225x300 - vist 548 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
'64 Notchback
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #27 på: november 22, 2012, 11:00:41 am » |
|
Jeg setter inn stempelet fra bunnen og det mener jeg å huske er fordi sylinderen er mer konet i bunnen. Jeg bruker bare fingrene når jeg klemmer inn ringene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #28 på: november 22, 2012, 14:16:35 pm » |
|
Jeg setter inn stempelet fra bunnen og det mener jeg å huske er fordi sylinderen er mer konet i bunnen. Jeg bruker bare fingrene når jeg klemmer inn ringene.
X2
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #29 på: november 22, 2012, 14:39:47 pm » |
|
Jeg setter også inn fra bunnen.. 1min per sylinder med biltemaverktøyet..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|