mars 29, 2024, 15:34:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Coiovers 1303 s big.  (Lest 5996 ganger)
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« på: november 19, 2012, 21:59:00 pm »

Hei. driver å samler litt deler å ideer til 1303 s big bobla mi. sitter å tenker på å bygge den om til euro-style. men lurer på om noen har noen gode ideer på coilovers til bobla mi. det er en 1973 mod men første gang registrert sent 1972.
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2012, 23:02:22 pm »

en kar her i Bergen fikk kjøpt coilovers billig hos parts and retards

http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=5793.0

kjøpte de som er ment for golf1   

spørs det jo om du har gammel eller ny innfesting (2 eller 3 bolter) 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 20, 2012, 19:59:58 pm »

Tusen takk. er ikke sikker på det jeg heller siden jeg ikke har hentet bilen enda å ikke får sjekket dette nå. men er det noen som hvet om en boble som er regget i 1972 har 3 bolter loddrett i  bunn eller 2 boblet vannrett bak spindelen?
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #3 på: november 20, 2012, 20:17:15 pm »


* bb.JPG (28.87 KB. 319x369 - vist 236 ganger.)
Ganske sikker på at du har 3 desverre! Trist (ikke sikker)

« Siste redigering: november 20, 2012, 20:25:40 pm av OldBug » Loggført
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 20, 2012, 20:23:35 pm »

takk for svaret så fort. men det er vell ikke umulig å bytte spindler så men får den type med 2 vannrette bolter?
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #5 på: november 20, 2012, 20:27:05 pm »

Jo er mulig det så vidt jeg vet! Kansje du må bytte mere men dette tør jeg ikke uttale meg om!

La til et bilde i forrige posten min! Blunker
Loggført
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: november 20, 2012, 20:57:06 pm »

Tusen takk:) håper det lar seg gjøre. er en mye bedre løsning den nye løsningen.. får legge ut en Ønskes kjøpt her å høre om noen har noen jeg kan fa brukt:)
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2012, 20:59:22 pm »

Spør først i problemløseren hva som må til! Garantert noen som har gjort dette før! boble 1300bc har flere biler til hugg nå... Kansje han har det du trenger!

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,50047.0.html
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #8 på: november 20, 2012, 21:03:56 pm »

Må ha spindler og styrestag/controlarms!! så e du i mål!
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5783170-2-bolt-or-3-bolt-suspension
Loggført
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #9 på: november 20, 2012, 21:04:59 pm »

Min erfaring av tuningart coilover til golf 1 er ikke gode.... Trist

Hadde det på min mk1 jetta og jeg syns det var null komfort!

Kommer ikke til å kjøpe billig senkesett igjen... Øyerulling
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: november 20, 2012, 21:10:10 pm »

tusen tusen takk Glad
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #11 på: november 20, 2012, 21:12:58 pm »

en annen ting er jo golf  har motoren foran....= stein hard foran uten motor ....
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #12 på: november 20, 2012, 21:19:52 pm »

Hmm. Gode argumenter men har kjørt 10km i dag på veier med mye fartsdumper og har ikke noe å utsette på komfort!!
Den er stiv ja, men slik jeg har det nå kan ting enda bli mykere ved justering og bilen er myye bedre en med originale fjærben med senkefjører!

Meget fornøyd! Blunker

Hvordan kvaliteten er med tanke på levetid vil tiden vise! Glad
Loggført
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #13 på: november 20, 2012, 21:26:17 pm »

Hmm. Gode argumenter men har kjørt 10km i dag på veier med mye fartsdumper og har ikke noe å utsette på komfort!!
Den er stiv ja, men slik jeg har det nå kan ting enda bli mykere ved justering og bilen er myye bedre en med originale fjærben med senkefjører!

Meget fornøyd! Blunker

Hvordan kvaliteten er med tanke på levetid vil tiden vise! Glad

Er sant det, er bedre med coilovers enn vanlig fjærbein med senk Glad

Men jeg syns spesiellt at jettan blei "humpete" som at demperene var for harde, men det kan jo igjen være pga at motoren sitter foran og at bilen blir veldig lett bak...
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #14 på: november 20, 2012, 21:35:43 pm »

Kan jo hende! Blunker Kan hende andre vil ha andre opplevelser/erfaringer! Men som sagt helt supert for mitt bruk! Blunker
Loggført
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #15 på: november 20, 2012, 21:37:22 pm »

Kan jo hende! Blunker Kan hende andre vil ha andre opplevelser/erfaringer! Men som sagt helt supert for mitt bruk! Blunker

Kjekt og vite at det er brukans på 1303  Blunker

Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #16 på: november 20, 2012, 21:45:30 pm »

Men bilen ble lav nok ihvertfall! Rekker tunge

Skulle sjekke fjæring etter montering og satt foten inn i reservehjulsbrønnen og la hele vekten min på! Beveget seg ikke i det hele tatt, tenkte at noe måtte være feil å la meg ned for å undersøke. Viste seg at skrallesettet mitt (ca 5cm høyt) lå under og passet akkurat mellom bunn og gulv! Osteaktig
(måtte justere litt opp men er laaav) Gliser
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 20, 2012, 21:52:23 pm »

Må ha spindler og styrestag/controlarms!! så e du i mål!
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5783170-2-bolt-or-3-bolt-suspension
om jeg ikke tar helt feil må du også ha bærearmer, litt usikker på om stabstaget må byttes.
Forstillingen ga litt øket sporvidde (ble litt bredere) etter modellskiftet i 8/73.
Enkleste er å få en komplett men brukbar forstilling fra en hugget 74
Loggført
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: november 20, 2012, 21:52:57 pm »

bra med masse tilbakemeldinger. gledere meg til å hente bilen å starte med å bygge om:)
Loggført
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: november 20, 2012, 21:59:58 pm »

det hørtes mye lettere ut med en komplett forstilling fra en 74 mod  å oppover.
Får høre litt her på forumet om noen har det til salgs.
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #20 på: november 20, 2012, 22:04:06 pm »

hvorfor ikke kjøpe fjærbein til 73? det er vel det letteste?
Loggført
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: november 21, 2012, 09:00:57 am »

grunnen til att jeg har lyst til å bytte er tilgangen på senke sett. å lettere å justere camber på det med vannrette bolter. finner ikke menge som lager coilovers til den gamle spindeltypen med 3 bolter. 
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #22 på: november 21, 2012, 09:10:03 am »

Enig med deg der! Var en av grunnene til at jeg gikk for denne løsningen! Justeringen er kjempeenkel og feltet for justering er stort! Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: november 21, 2012, 09:46:09 am »

Bakdelene ved 74 ombygging er at man ved skikkelig senking får låsing av styringen ved skarp sving.
Det som skjer er at styresnekka/hjelpesnekka hekter seg fast i nedre bærearm som på 74 modellen er konstruert av presset plate.
Dette har skjedd meg ofte nok til at jeg bygget om bilen til tannstang for å unngå dette.
Også hvor bæreamene festes til rammehodet er avvikende i høyden mellom 73 og 74.

Ofte setter man på justerbare fjærbein for å få bedre kjøreegenskaper, ikke bare for å spare penger. Fjærene og demperne som sitter på golf utgaven MÅ være alt for stive for å få gode kjøreegenskaper, om du ikke har for vane å frakte 150 kilo støpejern under panseret? Øyerulling
Hvis man så legger til nye fjærer/dempere(hva er igjen?) til golfbein prisen hvor stor er hoppet i pris til noe som er testet frem og ferdig?

 
Loggført

Speed is no substitute for direction
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #24 på: november 21, 2012, 10:18:07 am »

Fjærene og demperne som sitter på golf utgaven MÅ være alt for stive for å få gode kjøreegenskaper, om du ikke har for vane å frakte 150 kilo støpejern under panseret? Øyerulling

Anders, det er ofte slik her inne som andre steder at å høre på gamle travere er lurt! (kaller ikke noen gammel her)
De vet som oftest hva de snakker om! Blunker

At golf struts funker for meg, betyr ikke at det vil funke for deg!
Hadde jeg lest denne tråden før jeg skulle handle, hadde nok jeg gått for en pakke som var tilpasset vekten på bilen min!

Jeg vil ikke skryte hemningsløst av golfdempere slik at du går å handler, for å så bli skuffet!

Komforten hos meg er som sagt ikke noe å utsette på! Kansje det endrer seg når jeg går litt ned i vekt? hvem vet Rekker tunge

JHU: Takk for heads up om låsing ved senk, må nok gjøre noe her ja...
« Siste redigering: november 21, 2012, 11:19:33 am av OldBug » Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #25 på: november 21, 2012, 11:08:22 am »

Jeg har FK coilovers med tufpapirer på min 03.Funker som bare det Gliser.Koster rundt 5000kr.
Loggført

Seaside VW klubb
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: november 21, 2012, 15:54:06 pm »

Jeg bruker hybrid løsning med 1302 topp og 1303 2 bolts bunn. Men med kerscher fjærer.. Blir coilovers etterhvert
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: november 21, 2012, 17:34:37 pm »

Er så enige med det alle skriver her så dette blir vannskelig men skal hente en komplett forstilling i morgen så har jeg den liggende så får vi se om hva det blir til... 
Noen som har noen innveninger på senking bak? tenker på coilovers V/S å bruke det orginale med å senke noen hakk... er vannskelig Trist
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #28 på: november 21, 2012, 21:58:11 pm »

.
Loggført
anders 1303s big
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: november 26, 2012, 09:21:16 am »

Noen som har noen ideer eller gode ergfaringer med coilovers bak på 1303s ?
Tenker da på kvalitet på senken.
Merker. 
Hvordan blir kjøreegenskapene osv?
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!