mars 29, 2024, 00:42:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Amatørbygge og Ombygget kjøretøy, Nye regler på gang!  (Lest 14736 ganger)
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« på: november 28, 2012, 11:12:24 am »

Vil dette gagne oss som bygger på en VW bunnplate?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2013/nye-regler-apner-for-amatorbygde-kjoreto.html?id=738882

http://www.nfsok.no/aktuelt.html

http://www.vegvesen.no/_attachment/395546/binary/678584

Helt nede på siden finner dere mer.
http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Horinger/Offentlige+h%C3%B8ringer.71208.cms
http://www.vegvesen.no/_attachment/395573/binary/678635
http://www.vegvesen.no/_attachment/395575/binary/678659
http://www.vegvesen.no/_attachment/396952/binary/681372
http://www.vegvesen.no/_attachment/395566/binary/678767


Det Svenske regelverket finner du her:
http://www.sfro.com/
« Siste redigering: oktober 12, 2013, 18:44:22 pm av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #1 på: november 28, 2012, 11:50:03 am »

Kan man så så bygge en Manx buggy fra bunnen av i Norge? Det ville jo være topp Glad

Men stusser  litt over hk/kilo forhold.
Det er 20hk/100kg, og det er jo hurtig brukt i en luftkjølt.
Hordan vil dette være i forhold til dagens regler, med TUV bremser fra Kerscher intil 160hk med skiver for og bak??
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 28, 2012, 12:05:10 pm »

Kan man så så bygge en Manx buggy fra bunnen av i Norge? Det ville jo være topp Glad

Men stusser  litt over hk/kilo forhold.
Det er 20hk/100kg, og det er jo hurtig brukt i en luftkjølt.
Hordan vil dette være i forhold til dagens regler, med TUV bremser fra Kerscher intil 160hk med skiver for og bak??


800kg: 160hk
1000kg: 200hk
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: november 28, 2012, 12:33:10 pm »

Da er det bare å fylle reservehjulsbrønnen med bly før visning og ta det ut etterpå  Kult Gliser
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 28, 2012, 12:43:33 pm »

Da er det bare å fylle reservehjulsbrønnen med bly før visning og ta det ut etterpå  Kult Gliser

You beat me to it...  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #5 på: november 28, 2012, 21:19:43 pm »

Syntes bare det er merkelig å sette en hk grense..
Og om det idag er kulig å godkjenne en boble med 160hk og Kerscher bremser rundbaut, er dette så er forbedring eller?
De fleste ombygginger av boble er jo, større motor, bremser og senk.  (det er i allefall mine planer, pluss forskellig dekkdim foran og bak).
Sånn sett ser jeg ikke den store forskjellen idag og med nye regler.
Men det er jo mange andre mere radikale ombygginger og prosjekt som sikkert drar mere nytte av dette enn oss med VW luftkjølt..
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: november 28, 2012, 21:38:49 pm »

Tygg litt på denne:

Sitat
Sammensetting av hovedkomponenter fra flere serieproduserte kjøretøy til et nytt kjøretøy anses verken som amatørbygd kjøretøy eller kjøretøy i byggesett (kit), og omfattes dermed ikke av denne forskrift. Dette gjelder uavhengig av om komponentene stammer fra kjøretøy av samme eller ulik type, fra samme fabrikant eller forskjellige fabrikanter og om komponentene er nye eller brukte.

Trur dette regelverket vil ha null betydning for 95%av forumets medlemmar ivertfall. dette regelverket her er jo for reodor felgen prosjekt only, ikkje so enkelt heller, for her må ramma tydligvis konstruerast frå grunnen av, i tilleg til karosseriet.. Hæ Øyerulling vist ikkje konstruksjon av karosseri og ramma frå grunnen av veltar lasset, so gjer sikkert ALLE dei forskriftene da på ein eller an måte. virkar jo som mykje av dei regelverka/forskriftene er ganske nye og(dvs i andre enden av dei tilnerma "milde" veteranbil reglane)

vist detta vert utfallet, so trur eg mine tidligare spådommar stemte ganske bra..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #7 på: november 29, 2012, 00:31:07 am »

Så vil dette si at det blir lov eller ikke lov å bygge f.eks. egen buggy eller noe annet gøy?
Er selv lysten på noe slags kitcar greie, er jo stort i England blant annet.
Loggført

VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 29, 2012, 10:01:23 am »

Det jeg har hørt er at det er SFOOR som har kommet med disse reglene. Tror at dette har en bakgrunn i at det skal være enklere å bygge Hot Rods her til lands uten nødvendighvis å ha denne torpedoveggen med chassinr. Etter som jeg har forstått så sitter det Hot Rod entusiaster i SFOOR. Og KUN det Trist

Traff en kar her om dagen som akkurat hadde fått godkjent en Hot Rod via SFOOR. Den er godkjent med 470HK.
Så selv vognkortet. Jeg sa at jeg har vært borti samme folka med fikk bare beskjed om at bilen jeg holder på med skulle vært spiker. Men å bygge en Hot Rod som er livsfarlig å kjøre med, det er helt i orden.
Nei, jeg tror disse reglene kan vi se langt etter å få hjelp av.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 29, 2012, 10:31:43 am »

Det jeg har hørt er at det er SFOOR som har kommet med disse reglene. Tror at dette har en bakgrunn i at det skal være enklere å bygge Hot Rods her til lands uten nødvendighvis å ha denne torpedoveggen med chassinr. Etter som jeg har forstått så sitter det Hot Rod entusiaster i SFOOR. Og KUN det Trist

Traff en kar her om dagen som akkurat hadde fått godkjent en Hot Rod via SFOOR. Den er godkjent med 470HK.
Så selv vognkortet. Jeg sa at jeg har vært borti samme folka med fikk bare beskjed om at bilen jeg holder på med skulle vært spiker. Men å bygge en Hot Rod som er livsfarlig å kjøre med, det er helt i orden.
Nei, jeg tror disse reglene kan vi se langt etter å få hjelp av.

If you can`t beat them, join them Blunker
Bare å bygge seg en HotRod med andre ord
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: november 29, 2012, 12:44:50 pm »

Tygg litt på denne:

Sitat
Sammensetting av hovedkomponenter fra flere serieproduserte kjøretøy til et nytt kjøretøy anses verken som amatørbygd kjøretøy eller kjøretøy i byggesett (kit), og omfattes dermed ikke av denne forskrift. Dette gjelder uavhengig av om komponentene stammer fra kjøretøy av samme eller ulik type, fra samme fabrikant eller forskjellige fabrikanter og om komponentene er nye eller brukte.

Trur dette regelverket vil ha null betydning for 95%av forumets medlemmar ivertfall. dette regelverket her er jo for reodor felgen prosjekt only, ikkje so enkelt heller, for her må ramma tydligvis konstruerast frå grunnen av, i tilleg til karosseriet.. Hæ Øyerulling vist ikkje konstruksjon av karosseri og ramma frå grunnen av veltar lasset, so gjer sikkert ALLE dei forskriftene da på ein eller an måte. virkar jo som mykje av dei regelverka/forskriftene er ganske nye og(dvs i andre enden av dei tilnerma "milde" veteranbil reglane)

vist detta vert utfallet, so trur eg mine tidligare spådommar stemte ganske bra..

Jeg har lest hvordan dette funker i Sverige, og har lest det Norske forslaget i lys av det.

I korte trekk, om man vill benytte seg av regelverket MÅ bygget registreres på nytt, dvs du får et nytt nummer på den.
Men for å få benytte deg av dette regelverket MÅ bilen være ombygget NOK.
Hvorfor? Jeg tipper man vil unngå at folk tar inn vanlige produksjonsbiler som vil være utrolig dyre i vanlig import for å tjene penger. Si du kjøper en 2009 lambo og kutter den i to biter, "delene" tar du inn hver for seg hvor du betaler bare moms, så sveiser du den i sammen igjen og registrerer den som noe du har pusslet sammen i garasjen...  Det vil ikke avgiftstrollet like. Men hvis du monterer lambo hjulopphenget og motoren i en LT så får du tommelen opp! Glad

Derfor må et antall prosent være FREMMED for bilen... I Sverige tror jeg det minste du kommer unna med er å sette inn motor, girkasse og bakstilling fra en annen bil.  Og kombinasjonen må være noe man ALDRI fikk over disk... dvs fra ett helt annet bilmerke, eller fra en helt annen modell av samme bilmerke.
Dette for å unngå at folk bygger BMW M3 av BMW 318.

Hva vil dette si for VW verden? Hvem vet, med en annen motor og hjuloppheng foran og bak bør vel nærme seg.

Dette er hva jeg tror blir innført i Norge.
Krysser fingre!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #11 på: november 29, 2012, 12:54:35 pm »

Det fine her er at det blir et sett regler å forholde seg til.
Bygg etter reglene og du får godkjent.
Har ikke noe å si om noen liker Hot rods eller ikke.'

Og som JHU skriver: man må bygge om NOK for å få det godkjent.

 
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: november 29, 2012, 13:07:19 pm »

Husk at her er det snakk om oppbygging, ikke ombygging. Det de fleste driver med i VW verden faller utenfor disse nye forskriftene pga at vi bygger om.

Man må betale full engangsavgift på biler bygget etter de nye forskriften. De er å regne som NYE BILER. Så Lambo-eksempelet er ikke relevant. Det hadde faktisk blitt DYRERE å gjøre som JHU foreslår, fordi du får 0 i bruksfradrag. Se forskriften §9: "Kjøretøy anses som nytt, og svarer engangsavgift i henhold til forskrift 19. mars 2001 nr. 268 om engangsavgift på motorvogner."

Biler jeg kan se for meg vil være relevante for den nye forskriften er hot-rods, locost/super 7 kit-cars, austin healey kit-cars, osv. Bør gå å få skilt på en Formel V kloning også. Eller kanskje til og med en rørramme-boble, hvis hjuloppheng osv ikke er VW. Men det drar fort ivei med noen hundre tusen i engangsavgift, hvis ikke bilen er veldig lett og har veldig liten motor.
« Siste redigering: november 29, 2012, 13:10:11 pm av Speed-Demon » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: november 29, 2012, 14:00:31 pm »

Ordet oppbyggning kommer av at den registreres under en ny identitet, det er ikke lenger en lambo, Bmw eller vw. Helt vanlig juridisk ordkløyveri. Det har fra flere hold kommet ønsker om at den nye løsningen skal falle gunstigere ut enn vanlig import av biler. Det ser man også tydelig av hvordan regelverk forslaget er skrevet... Hadde de fått alle avgiftskronene sime hadde de gitt mer beng i hvilke deler som benyttes.
I bladet BILSPORT er det en spalte hvor folk spør en sfro ekspert om hvor LITE man kan bygge om for fortsatt å kunne registrere som amatørbygget. Folk er ikke opptatt av å lage il tempo gigante, de ønsker bare å få kjøre med noe som ikke er helt originalt.

Kontrolanten skal vurderer det som står der slik det står, på egne bein. Om det var VW eller du som presset platene i bunnplaten skal de ikke bry seg om. Han skal se om helheten er trygg.

Tenker hotrod folket hadde vært gira på dette regelverket her om det var forbudt å bruke er ramme som var identisk til fords egne på en rod, eller att plåten lignet for mye på en 32... de hadde gått etter 10 minutter.  Øyerulling
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: november 29, 2012, 15:09:17 pm »

men appropo hotrods, korleis skal dei få bygga da dei vil med desse hk begrensings reglane. den hotroden som 612 RS nevner, med 470hk , må jo då vega 2350kg for å tilfredstilla dei nye reglane. veit ikkje vekta på ein sånn men ligger vel på maks 1 tonn??
vist detta regelverket er laga av og for hotrod entusiastar so ser eg ikkje heilt for meg at dei har lyst til å bruka denne hk begrensingen??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #15 på: desember 01, 2012, 13:19:42 pm »

Forstår jeg det rett at med dette regelverket som basis så kan jeg ta min 65 mercedes 190 å sette en rover 3,5 v8 i den samt annet hjuloppheng og bremser å få dette godkjent mens hvis jeg tar karossen av bobla, kapper inn bunnplata og setter på et buggykarosseri så blir det ikke godkjent?
Loggført

Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 12, 2013, 16:45:12 pm »

Forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy er nå vedtatt.

http://nmcu.org/files/Forskrift%20amatorbygg_oktober%202013.pdf

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2013/nye-regler-apner-for-amatorbygde-kjoreto.html?id=738882

Pressemelding, 11.10.2013

Nr.: 111/13

Nye regler åpner for amatørbygde kjøretøy

- Forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy er nå vedtatt. Det betyr at privatpersoner kan få adgang til å bygge kjøretøyer til eget bruk, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy ble vedtatt 10. oktober i år og gir privatpersoner adgang til å bygge kjøretøy til eget bruk etter et nærmere beskrevet teknisk regelverk.

Vegdirektoratet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet muligheten for en godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøyer. Forslag til forskrift var på høring høsten 2012.

Forskriften setter krav til søkeprosess og dokumentasjon, men det vil bli lempet på tekniske krav innenfor rammen av det som er trafikksikkerhetsmessig forsvarlig.

Trafikksikkerheten blir godt ivaretatt ved trinnvis oppfølgning av byggeprosjektene.  

Det er vedtatt en begrensning på hvor mange kjøretøyer som kan godkjennes etter denne ordningen årlig: 100 biler og 130 MC-er.

Forskriften trer i kraft 1.1. 2014. Den gjelder ikke byggeprosjekter som er påbegynt før denne datoen.
« Siste redigering: oktober 12, 2013, 22:03:03 pm av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 12, 2013, 17:58:34 pm »

Sitat
Det er vedtatt en begrensning på hvor mange kjøretøyer som kan godkjennes etter denne ordningen årlig: 100 biler og 130 MC-er.

Teit
Loggført

Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 14, 2015, 18:12:02 pm »

http://kna.no/aktuelt/slik-bygger-du-din-egen-kitcar-i-norge/
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 14, 2015, 18:22:39 pm »

synd det er døde linker , der det som er intressant i den artikkelen er, hadde vært intressant å visst utregningsformelen for avgiftene, før man i det heletatt  gikk på et prosjekt
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 14, 2015, 19:07:35 pm »

Avgiftsformelen er vel ikke opplyst noen plass selv om selve søknadsprosessen/byggeprossessen er godt beskrevet.

Jeg forespurte toll og avgift for en tid tilbake hvordan de ville avgiftslegge ett slikt bygge, fikk da beskjed om at det var avhengig av hvordan den endelige klassifiseringen hos BT av det ferdige bygget ble......altså like usikkert som før.

Fint om noen retter meg her hvis de har nyere info :-)

Jeg valgte å bygge på VW bunnplate/karosseri og id, med de begrensninger det innebærer, men vet i hvert fall at jeg ikke får ekstra avgifter, og kan bruke pengene på selve bygget i stedet for.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 14, 2015, 22:57:00 pm »

så med andre ord er det større sjanse å vinne lottorekka, enn å finne ut faktiske utgifter på et "amatørbygge" i Norge.. relativt talentløst opplegg synes jeg. kjedelig å ha blåst 300k på å bygge seg drømmekjerra, for så å få full oppbyggingsavgift på bilen, tilsvarende en lignende ny bil.. fort 200k ekstra til statskassa hvis man har fora opp en del effekt i maskinisten sin..
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 15, 2015, 09:27:47 am »

Det eneste som kan være "fornuftig" her er er vel å bygge i Lotus ånd. Lav vekt og moderat effekt. Da kan man slippe unna med relativt lav engangsavgift. Bygger man for eksempel en kitcar på 600 kg. med en motor på +/- 125 hk så vil man kanskje slippe unna med 50 000 i avgift? Det KAN jo være aktuelt for noen i alle fall. Ikke tvil om at man kan bygge mye gøy UTEN at det har flere hundre hester..... Glad

Beregnet utfra en VELDIG rask test av importkalkulatoren til tollvesenet: http://toll.no/no/bil-og-bat/import-av-bil/innforsel-av-bil/kalkulator-import-av-kjoretoy/
Opplysninger: 1. gang reg. 01102015,1200 ccm, Nox 80mg/km, 600kg og 100hk. Pris satt til kr. 1 siden man betaler mva. på komponentene man benytter.

Det man trenger er da (selvsagt) en moderne liten motor med lave utslipp. Regner med de samme beregningene blir lagt til grunn mtp utslipp? Men som alle andre (tydeligvis) aner jeg ikke....... Øyerulling

Det skulle vært et eget valg for "amatørbygd kjøretøy" der man la inn motor, utslipp, vekt osv. og fikk ut beregningene. Kan ikke være så vanskelig å få til.....
« Siste redigering: oktober 15, 2015, 09:49:48 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 15, 2015, 11:21:13 am »

nettopp, er for min del ikke noe morsomt å evt bygge bil fra scratch, hvis  jeg skal bygge lekebil ut av esken liksom..  ville vel selv hatt en diesel på rundt 350hk, midtstilt, 2 seter, lukket karosseri osv osv ..
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 15, 2015, 12:11:43 pm »

Kan jo bygge el-bil......0 avgifter. Blunker
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 15, 2015, 16:05:59 pm »

Kan jo bygge el-bil......0 avgifter. Blunker
der har du løsningen gitt :-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #26 på: januar 17, 2018, 00:33:16 am »

Fra 1. januar 2017 ble det innført et fritak fra engangsavgift for amatørbygde kjøretøy

http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/importere/engangs--og-vrakpantavgift/fritak-reduksjon-engangsavgift/amatorbygde-kjoretoy/

Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!