november 01, 2024, 01:23:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ATE eller Girling bremser?  (Lest 3447 ganger)
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mai 28, 2008, 20:34:08 pm »

Hvordan kan jeg se om jeg har ATE eller Girling calippere på Type 2 bussen min? (1976-mod).
Mener å huske at det er ett skille på årsmodell på om du har det ene eller andre - noen som vet?
(trenger å vite pga. skal kjøpe rep-sett for calipperne)

På forhånd takk for hjelpen Glad

Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #1 på: mai 28, 2008, 21:29:12 pm »

kjøp nye kalippere, det er mitt tips.
Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #2 på: mai 28, 2008, 21:58:32 pm »

kjøp nye kalippere, det er mitt tips.

Enig, prøvde å få tak i rep.-sett til Girling, men det var ikke å få tak i....
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mai 28, 2008, 22:01:22 pm »

Tja, både Torshov bilrek og Mekonomen har rep-sett til disse på lager i norge.
Ser for meg at det kan være noe å lære i å overhale calipperne så har mest lyst til å gjøre det, samt tror de er i ok stand så ser liksom ingen grunn til å bytte de ut bare for å bytte.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: mai 29, 2008, 00:47:14 am »

Hvordan kan jeg se om jeg har ATE eller Girling calippere på Type 2 bussen min? (1976-mod).
Mener å huske at det er ett skille på årsmodell på om du har det ene eller andre - noen som vet?
(trenger å vite pga. skal kjøpe rep-sett for calipperne)

På forhånd takk for hjelpen Glad


Vedlagt er bilde av de to forskjellige ATE-typene, og Girling, som i følge Bentley kom i 1973. Jeg har en 76-modell og har Girling på bilen.
Så vidt jeg vet er innfestingen helt lik, slik at du kan bruke den typen du vil. En liten ulempe med Girling er at du må demontere kaliperen for å skifte klossene (men dette er ikke noe hazzle, egentlig). Men siden VW faset ut ATE, er kanskje Girling bedre? Vet ikke - en kaliper er jo en kaliper...

Har nettopp skiftet mine. Overhalte de gamle selv i fjor, men har vært plaget med litt ujevn bremsing og piping. Kjøpte nye overhalte/pulverlakkerte på Mekonomen. Angrer ikke på det! Bilen bremser veldig jevnt og fint nå, og ikke noe piping lenger.

Mekonomen tar ca 1000+ pr stk, i tillegg kommer 300 kr i pant for hver - du leverer inn de gamle og får pengene tilbake. Mekonomen har også klosser og monteringssett til begge typer (NB! Monteringsettet for klossene inngår i esken med kaliperen, så du trenger ikke å kjøpe det separat). Undersøkte litt priser rundt om kring før kjøpet, og mellom 1000 og 1500 pr kaliper var det jeg fant ut det kostet.



* Calipere.jpg (85.94 KB, 1095x445 - vist 368 ganger.)
« Siste redigering: mai 29, 2008, 00:51:59 am av JFP » Loggført
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mai 29, 2008, 07:15:12 am »

Nydelig JFP Glad
Akkurat det jeg var på jakt etter. Er de i midten (ATE) jeg har.
Ser nok for meg at det ikke blir for lenge til jeg bytter calipperne uansett, men har lyst til å prøve med rep-settet først - koster uansett veldig lite å overhale de, og skulle jeg få minste misstanke om at de ikke holder mål så er det nye pronto Glad
Tusen takk for hjelpa folkens Glad
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 29, 2008, 10:35:50 am »

jeg har 73 fastback og min er utstyrt med 2-pin ATE ( de i midten)... men hehe..ehm bremsestempla sitter dønn rusta fast..er dette noe å fikse eller kaste hele dritten?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: mai 29, 2008, 11:24:27 am »

t3 kalipperne er ikke likede som er på t1 det sitter en annen type stempler i dem visst du har haynsbok så står det forklart der
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #8 på: mai 29, 2008, 21:35:28 pm »

Hvis ikke stempler og sylindre er ødelagt av gravrust ville jeg overhalt de. Du lærer masse og godfølelsen etterpå gjør det hverfall verdt det Glad

Står en howto her(er til Porsche men prinsippet er det samme)
http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_caliper_rebuild/911_caliper_rebuild.htm

Jeg brukte dremel for å polere opp sylindre og stempler

Lykke til!
Loggført

73 GTV
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: mai 29, 2008, 21:59:57 pm »

Er det som er min plan og JR, har bestilt rep-sett for calipperne og mastersylinder nå og setter i gang i helga. Dremel er på plass, må dog en tur på biltema og skaffe trykkluft Glad
Takk for link - helt gull! Hadde vært bra lost uten dette forumet, suger til meg lærdom hver gang jeg er her Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!