Hvordan kan jeg se om jeg har ATE eller Girling calippere på Type 2 bussen min? (1976-mod).
Mener å huske at det er ett skille på årsmodell på om du har det ene eller andre - noen som vet?
(trenger å vite pga. skal kjøpe rep-sett for calipperne)
På forhånd takk for hjelpen
Vedlagt er bilde av de to forskjellige ATE-typene, og Girling, som i følge Bentley kom i 1973. Jeg har en 76-modell og har Girling på bilen.
Så vidt jeg vet er innfestingen helt lik, slik at du kan bruke den typen du vil. En liten ulempe med Girling er at du må demontere kaliperen for å skifte klossene (men dette er ikke noe hazzle, egentlig). Men siden VW faset ut ATE, er kanskje Girling bedre? Vet ikke - en kaliper er jo en kaliper...
Har nettopp skiftet mine. Overhalte de gamle selv i fjor, men har vært plaget med litt ujevn bremsing og piping. Kjøpte nye overhalte/pulverlakkerte på Mekonomen. Angrer ikke på det! Bilen bremser veldig jevnt og fint nå, og ikke noe piping lenger.
Mekonomen tar ca 1000+ pr stk, i tillegg kommer 300 kr i pant for hver - du leverer inn de gamle og får pengene tilbake. Mekonomen har også klosser og monteringssett til begge typer (NB! Monteringsettet for klossene inngår i esken med kaliperen, så du trenger ikke å kjøpe det separat). Undersøkte litt priser rundt om kring før kjøpet, og mellom 1000 og 1500 pr kaliper var det jeg fant ut det kostet.