april 29, 2024, 10:26:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: gir olje 52 modell  (Lest 4445 ganger)
boble MG
Medlem
***
Innlegg: 171
Bosted: Bryne



Vis profil
« på: mai 29, 2008, 08:24:22 am »

noen som vet om det er en spesiell type girolje på orginal girkasse på en 52 splitt boble??
takker for alle svar:)
Loggført

66 t1
52 t1
78 camper delebil
67 splitt doca
64 t3 ghia
67 t3 variant x varebil
68 t3 fastback
70 t3 variant varebil
71 411E variant
85 jetta gt vert i familien siden ny.
X   92 passat vr6
X  t3 coach 1,9 tdi
85 t3 reimo camper
64 lillebror (Vurderes solgt)
66 tommeliten
65 Opio 600L husvogn
audi a6 avant 99 mod (bruksen)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 29, 2008, 08:27:52 am »

Originalt så hadde jo VW egne oljer og anbefalinger. I dag så finnes det mange forskjellige oljer som duger.

Jeg bruker bare vanlig girolje uten noe krimskrams. Men i farta har jeg ikke noe navn på den.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
boble MG
Medlem
***
Innlegg: 171
Bosted: Bryne



Vis profil
« Svar #2 på: mai 29, 2008, 10:13:33 am »

ok da satser jeg på at det går godt, visste ikke om den kansje var for tynn..., men takk for svar då kan jeg bare låne litt fra jobb så er bilen min klar for langtur til mandal i helgen Osteaktig
Loggført

66 t1
52 t1
78 camper delebil
67 splitt doca
64 t3 ghia
67 t3 variant x varebil
68 t3 fastback
70 t3 variant varebil
71 411E variant
85 jetta gt vert i familien siden ny.
X   92 passat vr6
X  t3 coach 1,9 tdi
85 t3 reimo camper
64 lillebror (Vurderes solgt)
66 tommeliten
65 Opio 600L husvogn
audi a6 avant 99 mod (bruksen)
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #3 på: mai 29, 2008, 10:28:31 am »

Har spurt litt om det samme jeg og, her er svarene jeg fikk:)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5020.0.html
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Datsun
Seniormedlem
****
Innlegg: 290
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #4 på: april 07, 2010, 09:42:41 am »

Er det flere her som kjører crashbox?
Hvilken olje bør jeg bruke?
Loggført

T1 1951
T1 1952
T2 1960
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: april 07, 2010, 11:49:52 am »

På 52 mod. skal det være sae 80. Oljeskift 25000 km etter boka.

Anbefaler Reginol EP SAE 80W90 GL-5. Den er snill med de gamle kassene.
Oslo-Regional Trading. Strømsveien 318.
Loggført
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #6 på: april 07, 2010, 14:01:15 pm »

Eg brukar 80-90 gl5 eller 85-140 gl5 på litt slitte kasser blir litt mindre ulyder då.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: april 07, 2010, 15:17:29 pm »

SAE 85 - 140 anfeles ikke på krigsmodeller eller usynkonisert kasse. Heller ikke på de senere VW med sperre.
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #8 på: april 07, 2010, 15:27:06 pm »

GL5 er vel ikke noe bra det heller... bør vel være GL4?
Loggført
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #9 på: april 07, 2010, 16:51:31 pm »

SAE 85 - 140 anfeles ikke på krigsmodeller eller usynkonisert kasse. Heller ikke på de senere VW med sperre.
Hvorfor kan ikje 85-140 brukes på usynkonisert kasse?
den med sperre er eg enig i.
Loggført
Datsun
Seniormedlem
****
Innlegg: 290
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #10 på: april 07, 2010, 18:21:54 pm »

GL5 er vel ikke noe bra det heller... bør vel være GL4?

Laaang diskusjon her på samba: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=276529
Gir ingen konkrete svar Tvilende


Loggført

T1 1951
T1 1952
T2 1960
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: april 07, 2010, 19:03:56 pm »

SAE 85 - 140 anfeles ikke på krigsmodeller eller usynkonisert kasse. Heller ikke på de senere VW med sperre.
Hvorfor kan ikje 85-140 brukes på usynkonisert kasse?
den med sperre er eg enig i.

Behøver ikke å være enig med meg, gjør som du vil. Men grunnen er, også som for sperre, rett å slett for tykk med en pinglemotor på 25-30 hk. og spesielt ei kasse som skal dobbeltklutsjes. Har ikke testet i sahara men med god sponsing kan det jo gjøres.

Får se om jeg, eller vi for den del deler vår erfaringer med en tykkere gearolje i VW, en hva fabrikken har foreskrevet. Det tar jo tid og plass å skrive og i så fall kommer den i VSN regi.
Vår erfaring er at tykkere olje en 90 anbefales ikke. Fabrikkens spesifikasjon for Okt. 1952 er, over + 32 sae 90. Under + 32 sae 80. Dette ifl. VW Verkstedshåndboken okt 1952.
Er kassa skranglete og bråker så anbefales et gammelt triks, nemlig sagflis i gearoljen den er jo ferdig u-ansett.
Reginol er resirkulert og renset i flere omganger, derfor bruker vi dette merket. Også flere rimelige oljeskift, som en slipper å spare på.
« Siste redigering: april 07, 2010, 19:42:06 pm av svenole » Loggført
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: april 07, 2010, 19:51:54 pm »

det bør vell også være en mineral olje.eller Tvilende
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Datsun
Seniormedlem
****
Innlegg: 290
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2010, 19:56:42 pm »

Er kassa skranglete og bråker så anbefales et gammelt triks, nemlig sagflis i gearoljen den er jo ferdig u-ansett.
Gliser Gliser

Svenole, har du/dere noen formening om GL-4 vs GL-5?

Det med korrodering på bushings og slikt, det er vel ganske overdrevet?
Loggført

T1 1951
T1 1952
T2 1960
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #14 på: april 07, 2010, 20:08:28 pm »

På min oval kasse bruker jeg halvsynt 80-90 GL4,fra Biltema.Bruker denne på nyere kasse også.Gl 5 er ikke noe og tenke på.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: april 07, 2010, 21:18:11 pm »

Den beste bilen i væla er den osv. Jeg lover, skal ikke frelse verden med gearolje. Bruk det dere synes er bra. Er en fornøyd, så er det vel det som teller.

Men i alle fall. Har kjørt VW siden 1960 med det meste av lutftkjølt og gamle løsninger, (den eldste boblemotoren var på 18 hk. orginal). Disse kjøretøyene var vel også noe det nyeste av teknoloigi for oss den gangen. Det er også slik at vi har holdt på noen år med å forske, diskutere og forhåpentligvis lært noe på veien.

Det vi bruker og har kommet frem til av gear olje gjennom åra er det som er nevt her, men her som ellers er det bare noe erfaring som blir meddelt og så får en gjøre som i kardenome by.

Gamle kasser og de eldste VW er blitt svindyre og delene i gearkassa er blitt sjeldenere, så kommer vidunder oljen så si ifra, i mellomitden bruker vi mollydbden olje tilstening som ikke bør brukes der det er syncronringer.  OLJE! BARE DET BESTE ER GODT NOK  Blunker
« Siste redigering: april 07, 2010, 21:27:33 pm av svenole » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 07, 2010, 21:38:56 pm »

På min bruker jeg i alle fall GL 4 fra Pennzoil
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!