mars 29, 2024, 00:45:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :)  (Lest 54801 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #30 på: januar 10, 2013, 23:02:26 pm »

Ser jo kjempebra ut, Martin. Kommer ikke over hva du ga for den...

Ang forstilling, så kjører jeg med de gaz-demperne, og det funker helt fint med originale fjører. Min er senket med Puma, og etter hva jeg kan kjenne, så kjennes bilen stivere ut når jjeg senker, men det kan ha vel så mye med geometrien og vinklen på bærearmen å gjøre som at fjørene faktisk blir stivere...

Jeg har også ventilerte skiver, men da er så vidt jeg vet calipperne "bredda" med en spacer-plate mellom halvdelene. Jeg har et komplett kit fra Kerscher med TUV-papirer som gjør at jeg har godkjent 136hk (160 hk med skiver bak også), og det er jo en bonus. Sikkert noen som vet om disse calipperene fåes kjøpt uten tuv-papirer også, og da er nok prisen litt hyggeligere.
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #31 på: januar 14, 2013, 23:00:35 pm »

Ser jo kjempebra ut, Martin. Kommer ikke over hva du ga for den...

Ang forstilling, så kjører jeg med de gaz-demperne, og det funker helt fint med originale fjører. Min er senket med Puma, og etter hva jeg kan kjenne, så kjennes bilen stivere ut når jjeg senker, men det kan ha vel så mye med geometrien og vinklen på bærearmen å gjøre som at fjørene faktisk blir stivere...

Jeg har også ventilerte skiver, men da er så vidt jeg vet calipperne "bredda" med en spacer-plate mellom halvdelene. Jeg har et komplett kit fra Kerscher med TUV-papirer som gjør at jeg har godkjent 136hk (160 hk med skiver bak også), og det er jo en bonus. Sikkert noen som vet om disse calipperene fåes kjøpt uten tuv-papirer også, og da er nok prisen litt hyggeligere.

Jo takk, vil si jeg virkelig gjorde et kupp der. Det artigste er vel at alle bilene på finn forsvant som varmt hvetebrød, mens denne ikke ble vist noen interesse. Allikevel var denne en av de beste og mest urørte jeg så;-)

Skjønner;-) Til å begynne med har jeg bestemt meg for nye foringer, bærekuler, stabstag og kyb gr2 dempere, for å begynne i det små og billige.

Når det gjelder bremser har jeg jo originale skiver, og jeg ser for meg at grom bremsevæske, gromme slanger og gode klosser er det meste som skal til, men skulle jo gjerne hatt ventilerte skiver og. Får se etterhvert. Noen som har erfaring med hullborrede skiver? Hjelper det noe over originale?
Ellers er jo som du sier kalipere uten papirer en tanke. Bekymrer meg pent lite over om det er godkjent, så lenge det er god kvalitet på sakene;-)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #32 på: januar 18, 2013, 08:45:09 am »

Ikke tidenes bilde, men her er rusta. Det er tydeligvis tidenes sandwichløsning rundt dette hjørnet, så vi har ikke fått saget eller slipt vekk alt. Men mye helt metall med overflaterust her, lite som blir vanskelig å fikse.

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #33 på: januar 24, 2013, 13:36:45 pm »

Du er vel i garasjen i kveld? -Skal se om jeg får kommet innom en tur, artig å sjekke ut prosjektet ditt. Lenge siden jeg har sett bobla di nå...
Loggført

Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #34 på: januar 26, 2013, 23:40:04 pm »

Da blei det nå gjort litt på torsdan og, om enn ikke såååå mye:P Står en Hiace og stjeler halve plassen, så inntil den er flytta, blir det lite store jobber. Men fikk nå ut viskermotor og mekanikk, og tatt av alle listene, slik at jeg fikk en liten pekepinn på hvordan det kommer til å se ut:)



Og på tirsdag ringte dama og måtte forstyrre Arnefles, TommyL og meg midt under den første Herbie-filmen, fordi det lå en overraskelse til meg under senga.... Greit. Hun ble tilgitt forstyrrelsen når jeg pakket ut et Nardi Torino ratt:)Glad

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #35 på: februar 05, 2013, 23:11:59 pm »

Endelig:) Disse har jeg venta på, stor takk til Kongeorn som skaffet disse:

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #36 på: februar 11, 2013, 22:04:22 pm »

Jauda, fikk gjort litt mer sist torsdag...

Forstillinga av, og alt ser egentlig helt greit ut. Her skal alt pusses rent og lakkeres på nytt.




Motoren blei tatt ut, og jeg så hvorfor clutchen løste ut dårlig:P Motoren skal plukkes i biter, og gjenoppbygges med hjelp fra Wankel og TommyL(Han tomsingen på bildet:P) Glad


Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #37 på: februar 12, 2013, 16:56:06 pm »

Se der ja, nå skjer det ting! Blir nok ikke kjøring med denne i år-he he. Bra du gjør ting grundig når du er igang :-) Store planer Martin, det liker vi!
Her blir det vel sandblåsing og pulverlakk? ;-)

Jeg får skru på min i helga, mulig fredag, lørdag og søndag. Da får jeg vært litt effektiv, det må jeg.

Observerer forresten at du har nytt horn-he he Kult Bedre plass har du også fått!

TommyL, luringen  Gliser
Loggført

Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #38 på: februar 12, 2013, 18:00:05 pm »

Se der ja, nå skjer det ting! Blir nok ikke kjøring med denne i år-he he. Bra du gjør ting grundig når du er igang :-) Store planer Martin, det liker vi!
Her blir det vel sandblåsing og pulverlakk? ;-)

Jeg får skru på min i helga, mulig fredag, lørdag og søndag. Da får jeg vært litt effektiv, det må jeg.

Observerer forresten at du har nytt horn-he he Kult Bedre plass har du også fått!

TommyL, luringen  Gliser

Blir vel sodablåsing og pulverlakk på løse deler ja:) Det hornet er forresten over to år gammelt, om ikke tre:-P

Såpass ja, gøy med en skikkelig økt da. Jeg skal ta den vanlige økta på torsdag jeg. Nå har jeg fått plass til VM sammen med deg da, så da blir det vel litt mer systematisk R/C-fokus igjen snart:P
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #39 på: februar 12, 2013, 19:10:04 pm »

Se der ja, nå skjer det ting! Blir nok ikke kjøring med denne i år-he he. Bra du gjør ting grundig når du er igang :-) Store planer Martin, det liker vi!
Her blir det vel sandblåsing og pulverlakk? ;-)

Jeg får skru på min i helga, mulig fredag, lørdag og søndag. Da får jeg vært litt effektiv, det må jeg.

Observerer forresten at du har nytt horn-he he Kult Bedre plass har du også fått!

TommyL, luringen  Gliser

Blir vel sodablåsing og pulverlakk på løse deler ja:) Det hornet er forresten over to år gammelt, om ikke tre:-P

Såpass ja, gøy med en skikkelig økt da. Jeg skal ta den vanlige økta på torsdag jeg. Nå har jeg fått plass til VM sammen med deg da, så da blir det vel litt mer systematisk R/C-fokus igjen snart:P
Godt mann, fint å ha en fast mekkedag!

Jepp, fikk jaggu en vm-plass! Da får vi håpe det blir tur når den tid kommer ;-)
Loggført

Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #40 på: april 06, 2013, 11:50:20 am »

Puh. Da var det verste av mørketida og påskeferier overstått:)

Har ikke gjort alt for voldsomt mye siste tiden, annet enn å skrape av litt gammelt fett. Og jeg fant en gammel rustjobb i den ene innerskjermen foran. Pent gjort med smørehull med propp, så jeg er svært lite bekymret der. Men alt skal slipes helt ned for å se hvor bra dette er gjort, eller om det er pynta på:P

Venstre side fram var rett og slett vakker: Rekker tunge



Høyre siden. Man ser den sveiste biten nede. Ser godt utført ut, men det veit jeg vel ikke før jeg får det helt rent.



Blei nye dempere også, så får vi se om det blir for høyt og stivt eller fint nok til litt hard kjøring:)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #41 på: april 07, 2013, 10:41:50 am »

Godt å se at det fortsatt er liv her :-) Driver å skrur litt i dag selv. Har byttet forvarmerrør og får ikke gasser til å passe på mellomstykket mellom gasser og forvarmer, har litt å slite med...
Loggført

Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #42 på: juli 05, 2015, 15:39:43 pm »

Vel, et par år siden sist, da er det vel på tide med en liten oppdatering da?

Siden bilen, pengene og fritiden tok slutt, ble jeg litt lei, og lot bilen stå. I år bestemte jeg meg derfor for å ta to ukers ferie, for å gjøre en skikkelig sjau. Noe av det siste jeg gjorde var å kjøpe en ny pumaforstilling, nye styrestag, bærearmer med nye bærekuler osv.

Pumaen ble kjøpt av en som hadde lagret den i en bod, så den hadde noen flekker, og lakk fra Brazil var jeg skeptisk til fra før, så det blei til at jeg pusset den heeeelt ned til stålet med drill og stålbørste, og malte den opp med POR-15.




Blei naturlig nok veldig fornøyd, enda mer fornøyd ble jeg når jeg monterte fjærpakka med de nylakkerte bærearmene:) Ikke bare klarte jeg meg uten teip og strips, men med mesterkompis Lars Erik, fikk vi det hele ripefritt ferdig og tyti inn nok fett til at det begynte å tyte ut igjen... Mmmm, snadder:P




Foran måtte jeg jo også sørge for at det var klart for nye deler, så her ble det også slipt ned grundig og lakkert med Por-15. Veeeeldig deilig....



Og der varn oppunder! Tok for meg innerskjermene også, det eneste jeg manglet for å gjøre ferdig fronten og få den på hjul var riktig lengde bolter til forstillinga. Satser på at Unneberg fikser den biffen, da jeg er på roadtrip for å hente en nyoverhalt 1600 dobbeltport i de trakter...



Får satse på at neste oppdatering kommer meget snart:)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #43 på: juli 07, 2015, 23:02:16 pm »

Og da var hun endelig på hjul igjen! Fikk gjort ferdig forstillingen til slutt. Jeg har dog både senkespindler og Puma, og med bærekuler kan jeg ikke justere den særlig høyt, så vi får se hvor behagelig det blir. Kan noen fortelle meg hvordan man gjør dette riktig forresten? Bør man forspenne fjørene, eller som i mitt tilfelle bare stramme til når hjula henger i friluft? Den synker jo litt av vekta, så ser for meg at litt forspenn er greit, eller?




Da som fronten var "ferdig" rullet jeg hun ut, og gøyv løs på innerskjermene bak. Litt bensin og en kraftig høytrykkspyler fikk vekk møkka, mens jeg skrapte bort det meste av understellsbehandlingen med en myk malingskrape. Men for å virkelig få det rent, steamvasker! Det ble sannelig ikke så verst altså...

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #44 på: juli 08, 2015, 07:37:17 am »

Dette blir bra Kult.
Må vel få til et lite mini treff på Mac Donald's når du er klar....
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #45 på: juli 21, 2015, 11:56:59 am »

Det rusler og går på sene kvelder, og nærmere kjørbar enn frøkna er nå, er det veldig lenge siden sist hun har vært:)

Etter å ha gjort "ferdig" fronten, gikk jeg løs på bakenden, da først og fremst for å vaske rent for gammel understellsbehandling og se om lakken var på plass eller om det var mange gjemte skader. Etter en god omgang med høytrykkspyler, vaskekost og bensin og en knallavslutning med Julas minste dampvasker fikk jeg fram dette:



Ikke verst for en snart 49 år gammel bil(reg 12/66).

Etter vaskinga gjaldt det å få ut girkassa. Rimelig møkkete jobb, da forrigemann som byttet mansjetter satte de rett opp, med påfølgende lekkasje som resultat.



Jeg "slang" kassa med aksler og tromler egenhendig i varebilen, en jobb jeg ikke anbefaler noen i ettertid, men med konka høytrykkspyler hjemme, var det bare å komme seg ned på den lokale selvvasken og la det stå til.

Vel hjemme finvasket jeg mer, kuttet av de gamle mansjettene, byttet foringen og fjæra til utløserarmen, pusset ned og lakkerte festeramma i bakkant + fjærplatene, og byttet både fremre og bakre fester.




Fjærplatene ble montert i en trolig litt senket posisjon(SKUMMELT!!!), med nye foringer og lokk. Glem de rustne skruene, jeg lover å bytte snarest!



Opp med seg!




Det er en god bunke arbeid som gjenstår, men hva hjuloppheng angår er det bare lufting av bremser, justering av vinkler, og overhale Z-baren med nye foringer, så er alt det tipp topp i det minste:) Kosmetisk sett får det ta den tiden det tar. Som en liten prikk over i'en for litt motivasjon fremover fikk jeg montert det nye rattet, og det gjorde meg definitivt sulten på å få frøkna på veien MEGET snart!



Når det gjelder motor står det en nyoverhalt 1600 twinport med AS-blokk, ny forgasser og tenning osv klar på pall i garasjen, så det burde bli greit for dagligdags bruk:)

Inspirasjon for sluttlook om dagen er ca slik:

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #46 på: juli 28, 2015, 06:59:52 am »

Det skjer ting, og Savannah har vært hos Mags for sveising, og skal hentes idag. Jeg leverte frøkna på søndag, så denne karen er sannelig lyyyynrask!

Rusthullet startet jo ca slik:



Etter litt vasking og graving med en kompis fant vi en halvkilo med grå gummimasse, hva nå enn det var, vi fikk det ihvertfall ut.... :



På vei ned ble hun trekt med nyere folkevogn:



I går kl. 16.43 tikket dette bildet inn på tlf, og i dag kan jeg hente. Igjensveiste listhull og sveiset rust. Mannen er rå!



Jeg skulle gjøre all verdens i mellomtiden, men det eneste jeg har rukket er å rydde garasjen og bytte et lykteglass... Da blir det henting i dag, så skal det pusses og lakkes og monteres til den store gullmedaljen i håp om å rekke EU innen svæææært kort tid.

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #47 på: juli 28, 2015, 08:09:53 am »

Igjensveiste listhull

Tommel opp!!!!  Kult
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #48 på: juli 28, 2015, 09:27:55 am »

Liker look'n du etterstreber, stå på!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #49 på: juli 28, 2015, 20:31:27 pm »

Takk guttær:) Det hjelper på motivasjonen før SCC dette her:)

Hentet frøkna i dag, så nå er arbeidslista ganske mye kortere.

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #50 på: juli 30, 2015, 09:08:02 am »

Artig at det skjer ting! Stå på! Den steamvasker'n din gjør jaggu susen, aldri trodd det skulle bli så bra! :-)
Loggført

Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #51 på: juli 30, 2015, 11:00:23 am »

Det går litt trått nå, med en hump i veien her og der, men motoren er inne. Vekselstrømsdynamo på motoren, så jeg må bygge om, men ellers helt goill. Dessverre passet ikke eksosen som satt på under bakplata når jeg skulle heise opp motoren, så vi får se om den kan brukes. Ellers lite i veien annet enn noen manglende slanger og rør der i gården.



utvendig sparkles det litt, men når både hjelpemannen Lars-Erik og jeg gikk lei, fant vi ut at det bare var å få hengt opp spylervesketank. Tanken kosta 159,- på biltema. Funderte jo på ferdig tank tilpasset for innerskjerm, men det koster jo teit mye. Et par plater, en blekksaks, et dårlig flussveisapparat, litt lakk og litt god tid, så fikk vi så sannelig et greit resultat, og reservehjulet går ikke tomt for luft i fremtiden:)

Tilpasset og sveiset, men ikke slipt pent.


Ser ut til å passe...


Så sannelig, litt puss og lakk, og vi har overgått oss selv på finishfronten:)

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #52 på: juli 30, 2015, 17:38:07 pm »

Mmmmm...

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #53 på: juli 30, 2015, 23:20:51 pm »

Morro å følge med Glad Blir den med til SCC?
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #54 på: juli 30, 2015, 23:49:16 pm »


* image.jpg (28.5 KB. 538x449 - vist 420 ganger.)

Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #55 på: juli 31, 2015, 15:49:36 pm »

Morro å følge med Glad Blir den med til SCC?

Det er målet. Den blir isåfall bokslakkert da, så vi får se åssen det går....
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #56 på: juli 31, 2015, 23:02:48 pm »

Kult prosjekt! 67 1500 er virkelig tingen om man skall bygge Cal-Looker!
Sikler litt på Gas Burner hjula dine Kult Lyst på sånne til Varianten!

Hvor kjøper du Por-15 ??
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
67 1500t1
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Skotselv


Vis profil

« Svar #57 på: august 01, 2015, 16:03:36 pm »

Tøft prosjekt .
Likte spesielt lyktene dine , er det Porsche ?
Har du link til hvor du kjøpte disse
Ole Stian
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #58 på: august 01, 2015, 16:09:31 pm »

Kult prosjekt! 67 1500 er virkelig tingen om man skall bygge Cal-Looker!
Sikler litt på Gas Burner hjula dine Kult Lyst på sånne til Varianten!

Hvor kjøper du Por-15 ??

Gas Burners er sjef. Solgte dog mine, og nå prøver jeg å spare til noe annet...

Gasolin.no har Por-15
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #59 på: august 01, 2015, 16:10:33 pm »

Tøft prosjekt .
Likte spesielt lyktene dine , er det Porsche ?
Har du link til hvor du kjøpte disse
Ole Stian


Originale, gule Bosch glass til 911, kjøpt av Kongeørn her på forumet.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!