mars 28, 2024, 21:28:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :)  (Lest 54792 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #90 på: oktober 29, 2016, 18:46:30 pm »

Liker innstilling og tråden din! Stå på!!!!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #91 på: oktober 29, 2016, 21:58:22 pm »


Sett på det, men den har hatt dette skiltet i 30-40 år og det er perfekt bøyd etter luka:-)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #92 på: juli 09, 2017, 13:41:42 pm »

Lenge siden jeg har vært flink til å oppdatere her, så nå tenkte jeg det var på tide, siden det faktisk har skjedd litt.



Tidligere i tråden postet jeg dette bildet for å illustrere litt looken jeg ønsket, og jeg føler jeg er skummelt nære nå faktisk.


Ganske fornøyd. Usikker på hva jeg skal gjøre, føler stålfelger og T-bars kanskje ikke helt matcher. Aldri likt Koch-horngriller heller, men det er jo umulig å få tak i noe annet som passer, så da må jeg bare leve med dem.


Motorer har vært et mareritt i år. Først raser motoren som jeg kjøpte for et par år siden, midt i påskeferien. Etter å ha gått igjennom denne litt, viste den seg å være ganske slett bygget, den raste såpass at nesten ingen deler var brukbare etterpå.

Etter dette kjøpte jeg en motor av en Haakon Hermansen fra Kragerø. Etter sigende servet av samme bygger nede på den kanten, og etter å ha fått denne hjem, viste den seg å ha en del kjøledeksler til felles med motoren som raste. Dette var en tragedie, og et kjøp jeg ble grundig lurt på. Han annonserte motoren som velholdt, og at den hadde gått fint i hans eie uten lekkasjer. Etter fem timers kjøretur med veiarbeid og øsregn kom vi oss ned for å hente motor. Den så ikke håpløs ut i mørket, og den hadde olje til max på pinnen.

Jeg burde jo naturlig nok ikke kjøpt noe i det hele tatt etter å ha sett det i mørket i regnvær, men jeg stoler på folk, og Haakon virket jo ålreit. Etter et nærmere ettersyn var lista over ting som var heeeelt gæærnt veeeeldig lang. Flere eksosbolter var knekt, og ved forsøk på å borre disse ut, hadde det blitt borret på skrå inn i toppen, så disse var kast.



Blokka hadde fått seg en skikkelig smell i fremkant, og oljelekkasje kunne man jo nesten være helt sikker på.



En annen sak er jo at hele motoren bar preg av en stor oljelekkasje. Det var GØNK overalt. Når jeg tok av innsuget innså jeg fort at dette IKKE kom til å bli en hyggelig affære, og det ble det heller ikke...





Så, en grei nedtur der altså. Men, jeg ga ikke helt opp, vasket ren motoren, satte på topper og slikt fra motoren som raste, og bygget en motor som i det minste kunne gå. Motoren startet på første slaget og gikk pent, men det var lett å høre at denne ikke skulle gå mange mil. Det var veeeeldig hard gange. Så hva gjør man?

Jo, man leverer ALT man har til Per Henning Kilen, refinansierer og henter penger både herfra og derfra, også får man en nybygget motor. Så nå sitter det en helt nybygget 1641ccm levert på rekordtid i Savannah. Portet, rustfrie J-tubes, alt nytt. Maler som en katt:)




Kostbart? Jepp. Verdt det? Jepp.

For en som kan skru litt, men definitivt ikke er motorbygger, så var dette vel verdt investeringen. Å bruke penger på å kjøpe brukte originale eller dårlige overhalte motorer er ikke verdt pengene over tid, så dette var nok når alt kommer til alt det lureste valget.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #93 på: juli 21, 2018, 20:52:57 pm »

Lenge siden jeg har fulgt med her og så dette først nå, dæven det var ikke pent i den motoren.

Godt du etterhvert fikk deg en nydelig motor som virkelig går fint! :-)
Loggført

Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #94 på: april 28, 2019, 23:51:29 pm »

Sa noen skippertak? Oooops - Alt jeg hadde skrevet ble borte. Nevermind. I'll be back om minutter med bilder og info!
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #95 på: april 29, 2019, 01:00:19 am »

Jo, hvor var vi. Savannah fikk ny Kilen-motor våren 2017, og det var tid for tidenes roadtrip. Min kjære partner in all kinds of crime, Lokfører Nilsen, og jeg, skulle nemlig kjøre og telte oss gjennom Danmark og tyskland på vei til ølfestival i Berlin, og så skulle vi en svipptur bortom Wolfsburg før turen gikk hjemover igjen.

Vel, Savannah hadde det meste på stell. Men to mann på tur i to uker med telt og campingutstyr? Vi trengte mer lasterom. Jeg hadde jo sett en Ra-Gla Riviera 1972 annonsert på nett, men budsjettet var labert, så jeg tenkte ikke mer på det. Men, har man slike som Nilsen, så løser det seg. Han kjøpte likesågodt denne. Vel hjemme bar den svææært tydelig preg av dårlig restaureringsarbeid og oppbevaring, men Nilsen er heldigvis av typen med større pågangsmot enn noen jeg kjenner. Hengerfeste fikk vi forøvrig også med fra samme siden av landet, så vi følte oss godt sysselsatt.





Jeg hadde nemlig ikke støtfangere, så hengerfestet måtte det lages svært så customfester til. Igjen tro Nilsen til som aldri før, og dagen før avreise sto både Nilsen jr. og sr. og kappet og sveiste og tilpasset og styra og ordna mens undertegnede flaksa rundt som ei forvirra høne.






Hengerfestet kom på plass, og hengeren ble malt med hvit benga, spiler pusset og beiset og festet med nye rustfrie bolter, det samme med bøylene. Her er alt hjemmelaget, så vi tilpasset etter beste evne og boltet på plass. Det råeste er vel låsen. En garasjeportlås, med ei plate i rustfritt kappa med luftverktøy ca en time før avreise. At vi rakk alt vi skulle er et mirakel. Nilsen var svært fornøyd med å kunne sette på N-merket på båten til danmark:)



Vi kom oss av gårde, vi rakk båten i Larvik etter å ha snittet nærmere 120. Med henger. Ikke si det til noen a.... Her er noen bilder, en liten video fra turens første del. Hele turen er nøye dokumentert, men om det blir en ferdig video av resten, får vi se.







« Siste redigering: april 29, 2019, 01:12:26 am av Razer » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #96 på: april 29, 2019, 12:04:28 pm »

Utrolig fett.
Det må ha vært en minnerik tur  Blunker
Dere kom dere frem og hjem uten trøbbel og fortsatt kamerater  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #97 på: april 29, 2019, 12:57:55 pm »

Utrolig fett.
Det må ha vært en minnerik tur  Blunker
Dere kom dere frem og hjem uten trøbbel og fortsatt kamerater  Gliser

Skal skrive mer om turen, men ja. Det blei flere tusen solide kilometer på tyske småveier, med kart, en viss retningssans, og tilfeldige campingplasser. Hver kveld avsluttet vi med würst, øl og en liten skarp en, mens vi drodla over dagens opplevelser, morgendagens utfordringer og universets store spørsmål...

Det blei tur i 2018 og som jeg kommer tilbake til. I skrivende stund er det akkurat en måned til avreise for tur 2019, det blir til Normandie i Nilsens nybygde Willys Jeep. Vi ække heeeelt freske...
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #98 på: mai 07, 2019, 23:11:22 pm »

Jeg jobber med å lage mer video fra 2017, men det får ta sin tid. I dag tenkte jeg å ta en liten oppdatering fra roadtrippen i 2018, og planene for 2020.

I 2018 skulle roadtrippen overgå 2017. Nilsen og jeg hadde litt mer tettpakket hurtigprogram, så denne gangen ble det å dundre gjennom sverige og danmark radigste vei. 2018 var også året for færre formater, mindre videoer, og mer snapchat, så turen kan lettes fortelles med korte snutter, ordspill, tørr humor med mer:


Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #99 på: mai 08, 2019, 06:35:03 am »

 Gliser
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #100 på: mai 08, 2019, 18:05:36 pm »

Jaja. Jeg må komme meg til sakens kjerne, men jeg fant mer video. Her er siste snutt før Berlin i 2018.

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #101 på: mai 08, 2019, 23:40:30 pm »

Så, nok av dette vissvasset. Vi kom oss til Berlin, og der var vi i tre-fire dager og mesket oss på ølfestival og muséer. Men, alt har sin slutt, og jeg måtte slippe av en Nilsen med hjemlengsel og arbeidslyst på flyplassen, mens jeg skulle videre mot bryllup i Tsjekkia.

Men på vei fra Berlin til Tsjekkia finner man jo Nürburgring på veien. Eller. På omveien i hvertfall! Jeg hadde en uke å slå ihjel, og så langt gjennom en lang karriere med å konkurrere med mindre biler, har jeg aldri turt å reise til ringen. Rett og slett av redsel for å bli hektet, og kaste bort alle tidligere mål. Nå har jeg vel og merke kommet dit at det andre har blitt skjøvet til side, og jeg har lagt opp, så nå turte jeg.

Sååååå. Da blei det en runde turistkjøring på torsdag, før jeg nøt en lang fredag på Oldtimer GP.





Dette var en stor opplevelse som ga mersmak, og at jeg skal tilbake er det ingen tvil om. På vei hjem fant man et tattoostudio i Dresden med en herlig bilgal tatovør på bølgelengde, så nå matcher jeg bilen, og har kart for å ikke rote meg bort.....



Mer om fremtidens planer og handlelister kommer nok i morgen...
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #102 på: mai 11, 2019, 23:27:11 pm »

    Så joda.

    2019 blir et rolig år for Savannah. De siste års turer har vært fantastiske, men i år skal hun få hvile litt. Hun skal få reise litt rundt i norge og kose seg, men ingen store strekk. Jeg skal rydde litt opp etter at hun bare har fått gå og gå, og målene er litt annerledes for 2020.

    Nürburgring var en stor opplevelse i 2018, og målet er å reise tilbake i 2020, for å legge litt mer energi i en seriøs runde. Ei gammal svingakselboble er definitivt ikke det beste du kan kjøre rundt der, på den annen side var jeg på oldtimer GP og så 356'er bli kastet rundt svingene med dødsforakt, så jeg velger å ta det jeg har.

    Planen for 2020:

Forstilling/bremser:

Det sitter allerede puma, senkespindler og gromme gasdempere foran, men litt til må jeg ha.

  • Ventilerte skiver med tilhørende kalipere(Har skivebremser fra før)
  • Nyoverhalt styresnekke(Selvom tannstang fra kerscher frister...)
*Kjøpt inn
  • Støttestag fra torpedo til puma

Bakstilling/gir:

Her har jeg pr nå "ingenting". 1500 kassa skraper godt, Z-baren er ikke der. Det er dog nye foringer til torsionsfjærene.

  • 1300S girkasse
*Kjøpt inn, plukkes ren, oversees og pakkes om.
  • Nye hjullagre, tromler, bremser, større bremsesylindre
  • Z-bar med alt nytt, og modifikasjon for at den hele tiden er aktiv.
  • Cambercompensator
  • Senkes ned en ytre spline, og hengerfestet fjernes

Interiør:

Denne er litt tricky. Så langt ønsker jeg meg Cobra Classic RSR stoler, og et bur. Om det blir Safetydevices skrudd helbur som er dyrt og har lang leveringstid, Ron Lummus dragbur med dørstrevere, eller noe helt annet vet jeg ikke. Men at det skal på plass god bøyle, stol og skikkelige belter før en tur på Ringen igjen er det ingen tvil om.

Motor:

Motoren er en 1641 bygget av Kilen Motor, med moderat trimming og rustfrie J-tubes, nå kompletteres den med:

  • To doble 40IDF med CSP innsug og bellcrank
*Bestilt
  • CSP High flow rustfri eksos
*Bestilt
  • 123 ignition fordeler med BT justering.
*Bestilt
[/list]

Det er jo vanskelig å gjette effekt her, men si man nærmer seg 80-90 hester da, så blir det jo helt decent hyggelig.

Utover ovennevnte modifikasjoner, er planen å finne gode felger og dekk til formålet, og prøve å få alt jeg gjør godkjent og i vognkortet.
Rattlåsracing har aldri fascinert nevneverdig, selv om en grom callooker bygget for akkurat det er noe av det beste jeg vet. Dette blir mitt substitutt for 356 banebilen jeg aldri kommer til å få råd til, og forhåpentligvis til inspirasjon for noen som vil ha boble, men kjøre svinger:)

Til slutt, en liiiiten burnout.
https://www.instagram.com/p/Bng16STAUYn/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

« Siste redigering: mai 11, 2019, 23:37:15 pm av Razer » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #103 på: mai 12, 2019, 01:54:42 am »

Fin handleliste det der Martin.
Ang bur kan du jo høre med Folkevogn.no (Hot-Shop) De har visstnok begynt og selge bur?..
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #104 på: mai 12, 2019, 12:13:18 pm »

Fin handleliste det der Martin.
Ang bur kan du jo høre med Folkevogn.no (Hot-Shop) De har visstnok begynt og selge bur?..

Takk for tipset, forespørsel sendt.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #105 på: mai 17, 2019, 08:51:23 am »

Savannah var med på musikkvideoinnspilling i fjor, og nå er den sluppet😊😊



Undertegnede er dog artisten, så valg av bil var jo enkelt🙈
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #106 på: mai 20, 2019, 08:47:23 am »

Hva blir vel bedre enn bra bil, bra damer og bra låt?!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #107 på: mai 20, 2019, 12:01:37 pm »

Kjempe Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #108 på: mai 24, 2019, 12:34:59 pm »

Kul tråd!

Jeg hadde også satt nye dekk på handlelisten og gått for Avon CR6ZZ. Vintage look med moderne teknologi og bra grep. Disse gir deg muligheten til å gjøre som de 356 Porschene du nevner over her da dem er lett kontrollerbare når du ligger helt på grensen. Kjøp gjerne dekk med høy, deilig profil! Og prisene vi har i Norge via Avon Norge er meget bra.

Finnes i 155R15 / 215/60R15 / 175/70R15 / 185/70R15 / 225/60R15 / 225/60R15 / 205/70R15 og til slutt 215/70R15

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #109 på: mai 24, 2019, 18:15:00 pm »

Kul tråd!

Jeg hadde også satt nye dekk på handlelisten og gått for Avon CR6ZZ. Vintage look med moderne teknologi og bra grep. Disse gir deg muligheten til å gjøre som de 356 Porschene du nevner over her da dem er lett kontrollerbare når du ligger helt på grensen. Kjøp gjerne dekk med høy, deilig profil! Og prisene vi har i Norge via Avon Norge er meget bra.

Finnes i 155R15 / 215/60R15 / 175/70R15 / 185/70R15 / 225/60R15 / 225/60R15 / 205/70R15 og til slutt 215/70R15

-BB-

Takk:)


Liker tanken, og dekk er et viktig punkt på lista. Problemet er at plass til noe særlig mer enn de 135/80-15 som er foran er det lite av. Så vi får se hva jeg gjør.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #110 på: mai 27, 2019, 09:35:54 am »

Lekker bil, ut flott tråd du har! Glad

Et par tips fra en svingaksel entusiast:
Hvis du har senka bilen bak så dropper du camber compensator (den har ingen virkning og er ikke nødvendig med senk)
Kjør gjerne med org stab stag fremme og 19mm bak dette vil nok bli en fin kombo til dine alt for smale framdekk.
Hvis du har org kam i motoren din så er 36mm dellorto det beste valget, men det går helt fint med 40 også bare det er ingenting å hente med det.

Selv kjørte jeg før på org stålfelger med 175 bredde fremme og 195 bak med høy profil, dette var på grensen til kvalmende da sideveggene flexet alt for mye.
Etter overgang til 205/50/17 så har man mye bedre kontroll på bilen når den presses i svingene. Det finnes nok endel forskjellige dekk i slik profil du har som har stive/myke sidevegger, her er det nok greit å lete litt på nettet.

Ang bremser så lager Ferodo D2000 klosser til standard calipre med to glidepinner. Disse i kombo med 19mm hjulsylindre bak fungerer veldig bra, men på bane varmkjører du tromlene bak fort!
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #111 på: mai 27, 2019, 09:44:46 am »

Selv kjørte jeg før på org stålfelger med 175 bredde fremme og 195 bak med høy profil, dette var på grensen til kvalmende da sideveggene flexet alt for mye. Etter overgang til 205/50/17 så har man mye bedre kontroll på bilen når den presses i svingene. Det finnes nok endel forskjellige dekk i slik profil du har som har stive/myke sidevegger, her er det nok greit å lete litt på nettet.

Det du skriver her er veldig interessant! Man kan kjøpe større hjul og dermed gå ned i profil på dekkene og få bedre veigrep på bekostning av vintage looks og feeling. Med lav profil så får man en mer moderne og kontant kjørefølese som en del også vil oppleve som tryggere (helt til det slipper) og dermed vil det sannsynligvis også gå raskere rundt en bane.

Du får smale inn forstillingen din slik at du får plass til bredere dekk foran. Lite vits å kjøre rundt med slike sykkeldekk som du gjør nå  Glad

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #112 på: mai 27, 2019, 11:01:59 am »

Lekker bil, ut flott tråd du har! Glad

Et par tips fra en svingaksel entusiast:
Hvis du har senka bilen bak så dropper du camber compensator (den har ingen virkning og er ikke nødvendig med senk)
Kjør gjerne med org stab stag fremme og 19mm bak dette vil nok bli en fin kombo til dine alt for smale framdekk.
Hvis du har org kam i motoren din så er 36mm dellorto det beste valget, men det går helt fint med 40 også bare det er ingenting å hente med det.

Selv kjørte jeg før på org stålfelger med 175 bredde fremme og 195 bak med høy profil, dette var på grensen til kvalmende da sideveggene flexet alt for mye.
Etter overgang til 205/50/17 så har man mye bedre kontroll på bilen når den presses i svingene. Det finnes nok endel forskjellige dekk i slik profil du har som har stive/myke sidevegger, her er det nok greit å lete litt på nettet.

Ang bremser så lager Ferodo D2000 klosser til standard calipre med to glidepinner. Disse i kombo med 19mm hjulsylindre bak fungerer veldig bra, men på bane varmkjører du tromlene bak fort!

205/50/17 eller 205/45/17?
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #113 på: mai 27, 2019, 23:02:15 pm »

Lekker bil, ut flott tråd du har! Glad

Et par tips fra en svingaksel entusiast:
Hvis du har senka bilen bak så dropper du camber compensator (den har ingen virkning og er ikke nødvendig med senk)
Kjør gjerne med org stab stag fremme og 19mm bak dette vil nok bli en fin kombo til dine alt for smale framdekk.
Hvis du har org kam i motoren din så er 36mm dellorto det beste valget, men det går helt fint med 40 også bare det er ingenting å hente med det.

Selv kjørte jeg før på org stålfelger med 175 bredde fremme og 195 bak med høy profil, dette var på grensen til kvalmende da sideveggene flexet alt for mye.
Etter overgang til 205/50/17 så har man mye bedre kontroll på bilen når den presses i svingene. Det finnes nok endel forskjellige dekk i slik profil du har som har stive/myke sidevegger, her er det nok greit å lete litt på nettet.

Ang bremser så lager Ferodo D2000 klosser til standard calipre med to glidepinner. Disse i kombo med 19mm hjulsylindre bak fungerer veldig bra, men på bane varmkjører du tromlene bak fort!


Først og fremst, tusen takk! Gliser Gliser

Jeg har planer om å holde meg til oppstrammet Z-bar bak, ihvertfall i første omgang. Har så langt basert oppskriften rundt guiden på Aircooled.net. Jeg klarer ikke helt å se for meg at stabstag bak er noe jeg vil. Jeg kikket noe på 356'ene og 550'ene på Nürburgring og, det gikk litt i camberstops, men kunne ikke se stabstag(Mulig jeg ikke la merke til det). Hva har du testet hvor? Stabstag er noe jeg ser for meg er fint til stagedrive og lavhastighet, men jeg klarer ikke se noe annet enn en dødsfelle i høy?

Motoren er frisert av Per Henning Kilen, vet ikke hva som er spec, men det blir etter hans oppskrift.

Bremser er ikke et enormt behov på 'Ringen, så jeg er ikke så opptatt av å teste klosser enda. Men jeg har tilgang på det meste, så det spørs hvor ivrig jeg vil bli det:)
« Siste redigering: mai 27, 2019, 23:13:24 pm av Martin Sørlie » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #114 på: mai 27, 2019, 23:09:32 pm »

Men jeg har tilgang på det meste, så det spørs hvor ivrig jeg vil bli det:)


Famous last words... Glad
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #115 på: mai 27, 2019, 23:11:28 pm »

Selv kjørte jeg før på org stålfelger med 175 bredde fremme og 195 bak med høy profil, dette var på grensen til kvalmende da sideveggene flexet alt for mye. Etter overgang til 205/50/17 så har man mye bedre kontroll på bilen når den presses i svingene. Det finnes nok endel forskjellige dekk i slik profil du har som har stive/myke sidevegger, her er det nok greit å lete litt på nettet.

Det du skriver her er veldig interessant! Man kan kjøpe større hjul og dermed gå ned i profil på dekkene og få bedre veigrep på bekostning av vintage looks og feeling. Med lav profil så får man en mer moderne og kontant kjørefølese som en del også vil oppleve som tryggere (helt til det slipper) og dermed vil det sannsynligvis også gå raskere rundt en bane.

Du får smale inn forstillingen din slik at du får plass til bredere dekk foran. Lite vits å kjøre rundt med slike sykkeldekk som du gjør nå  Glad

-BB-

Ikke tull med sykkeldekk Osteaktig Osteaktig. Dekkene er stive og fine, og balansen på grensa er faktisk ganske god. Man kjenner hvor grepet gir seg, og det er ikke deigete. Blunker Smalna forstilling kan komme etterhvert, men slik det ser ut nå, tror jeg like gjerne jeg koster på å dreie av litt av felgene, eller finne felger med finere offset. Brodern frister med 14" fra sladdecressidaen, og den felglooken hadde blitt kul Gliser

Men, for å gi det hele litt kontekst. Jeg er en glad amatør som skal kjøre på ringen. Men, jeg er en glad amatør som har kjørt gokart fra 7-årsalderen, drifting, formelbil, stunt i film og reklame, og allround vært en aktiv bruker av biler. Jeg vet hvilken feeling jeg leter etter i bilen, og jeg vet hvordan bilen oppfører seg i raske svinger i god hastighet slik den er nå. Dekkomboen er faktisk ikke så verst, fronten er fin. Dette handler ikke om å finne noe som går spesielt fort, eller nødvendigvis er optimalt, det skal være trygg kjøreglede med levende handling.

Famous last words... Glad

Joa. Men det er så gøy, alle jeg kjenner starter pent med noe og tar helt av. Unntatt meg. Det viktigste for meg er å kunne bruke mye. Det er derfor jeg aldri har hatt ekstreme biler. Det skal tåle mye, starte hver gang, og kunne brukes til alt. Jeg er sjåfør, jeg. Jeg har lært noe av R/C, og det er at jeg ALDRI gidder å jakte toppnivå på samme måte noe mer:P
« Siste redigering: mai 27, 2019, 23:18:21 pm av Martin Sørlie » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #116 på: mai 28, 2019, 07:52:45 am »

Men, for å gi det hele litt kontekst. Jeg er en glad amatør som skal kjøre på ringen. Men, jeg er en glad amatør som har kjørt gokart fra 7-årsalderen, drifting, formelbil, stunt i film og reklame, og allround vært en aktiv bruker av biler. Jeg vet hvilken feeling jeg leter etter i bilen, og jeg vet hvordan bilen oppfører seg i raske svinger i god hastighet slik den er nå. Dekkomboen er faktisk ikke så verst, fronten er fin. Dette handler ikke om å finne noe som går spesielt fort, eller nødvendigvis er optimalt, det skal være trygg kjøreglede med levende handling.

Perfekt Mr Sørlie! Da vet du eksakt hva du mister med store hjul og lave dekk  Glad



-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #117 på: mai 28, 2019, 11:07:45 am »

Broderen din er jo kjent for drifting med bobla Gliser... Ikke mye trim, men Cal-look stil har den..
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #118 på: mai 29, 2019, 00:08:25 am »

Men, for å gi det hele litt kontekst. Jeg er en glad amatør som skal kjøre på ringen. Men, jeg er en glad amatør som har kjørt gokart fra 7-årsalderen, drifting, formelbil, stunt i film og reklame, og allround vært en aktiv bruker av biler. Jeg vet hvilken feeling jeg leter etter i bilen, og jeg vet hvordan bilen oppfører seg i raske svinger i god hastighet slik den er nå. Dekkomboen er faktisk ikke så verst, fronten er fin. Dette handler ikke om å finne noe som går spesielt fort, eller nødvendigvis er optimalt, det skal være trygg kjøreglede med levende handling.

Perfekt Mr Sørlie! Da vet du eksakt hva du mister med store hjul og lave dekk  Glad



-BB-

Det må finnes en oppskrift på hvordan de setter opp de porschene. Bobla skal oppføre seg sånn! 😍😍😍
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #119 på: mai 29, 2019, 09:15:35 am »

Diskusjonen rundt høy og lavprofil er nok preget av hva man liker og stor variasjon i stivheten på sideveggene som gir veldig forskjellig erfaring.
Personlig syntes jeg at det var mye mer kontrollertbart med lavprofil da det fjernet all uforutsigbar sideveis svingninger når man presser hardt ut av en sving.
Når høyprofildekka slapp og fikk grep igjen så resulterte det i mye flexing i sideveggen som skøyt bilen tilbake så det ble loggring i begge retningen.

Når du senker bobla bak så er ikke cambercompensatoren borti lengre og derfor helt unødvendig. Den er heller ikke nødvendig for å sikre at hjulene ikke kryper innunder i sving da belastningen fra asfalten vil ikke presse hjulet innunder når bilen er senka. Hvis du får på stabstag bak blir dette enda mer stabilt og trygt.
Jeg og har lest alle disse skremsels probagandaene mot stabstag bak på boble og kan ikke forstå hvor de har det fra!

Min erfaring:
Org framme og shimsa z-stag bak og senk: Passe nøytral, endel krenging og litt understyring.
Oppgradert stag fremme til 19mm resten likt: Tragisk mye understyring og fortsatt litt krenging bak.
19mm stag fremme og bak: Veldig balansert og gøy og kjøre, vil gjennom svinger og ingen skumle opplevelser.
Nå: 22mm justerbart fremme, 27mm justerbart bak, koni dempere, 17"x7" felger med michelin supersport dekk, endel mer camber og caster enn org, cup stag osv:
Ligger paddeflatt, veldig enkel å kjøre, lett å drifte med og rette opp. Men nå er grepet så bra at det lukter bensin i svingene og hjullagerne flexer. Gliser
Loggført

Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!