september 23, 2019, 11:08:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Martins '67 1500 - Savannah - Nürburgring 2020  (Lest 29344 ganger)
Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #120 på: mai 29, 2019, 18:03:45 pm »

Diskusjonen rundt høy og lavprofil er nok preget av hva man liker og stor variasjon i stivheten på sideveggene som gir veldig forskjellig erfaring.
Personlig syntes jeg at det var mye mer kontrollertbart med lavprofil da det fjernet all uforutsigbar sideveis svingninger når man presser hardt ut av en sving.
Når høyprofildekka slapp og fikk grep igjen så resulterte det i mye flexing i sideveggen som skøyt bilen tilbake så det ble loggring i begge retningen.

Når du senker bobla bak så er ikke cambercompensatoren borti lengre og derfor helt unødvendig. Den er heller ikke nødvendig for å sikre at hjulene ikke kryper innunder i sving da belastningen fra asfalten vil ikke presse hjulet innunder når bilen er senka. Hvis du får på stabstag bak blir dette enda mer stabilt og trygt.
Jeg og har lest alle disse skremsels probagandaene mot stabstag bak på boble og kan ikke forstå hvor de har det fra!

Min erfaring:
Org framme og shimsa z-stag bak og senk: Passe nøytral, endel krenging og litt understyring.
Oppgradert stag fremme til 19mm resten likt: Tragisk mye understyring og fortsatt litt krenging bak.
19mm stag fremme og bak: Veldig balansert og gøy og kjøre, vil gjennom svinger og ingen skumle opplevelser.
Nå: 22mm justerbart fremme, 27mm justerbart bak, koni dempere, 17"x7" felger med michelin supersport dekk, endel mer camber og caster enn org, cup stag osv:
Ligger paddeflatt, veldig enkel å kjøre, lett å drifte med og rette opp. Men nå er grepet så bra at det lukter bensin i svingene og hjullagerne flexer. Gliser

Bra argumentasjon for å spare penger på kompensatorn hvertfall😁 jeg ser dog at vi har en litt forskjellig målsetting for hvordan bilen skal funke🙈 Men stabstag vil jo være direkte motvirkning av Z-bar, thoughts?

Jeg har allerede castershims og camberbolter, samt kyb gas-a-just foran, så fronten er veldig med på leken.

Det jeg er mest opptatt av er en stabil bakende i høy hastighet. På Nürburgring i sånn 140+ er original bakende uten Z-bar et realt mareritt av gynging. Ikke hjalp det at det var en høy callooker heller🙈🙈
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #121 på: juni 01, 2019, 00:16:37 am »

Diskusjonen rundt høy og lavprofil er nok preget av hva man liker og stor variasjon i stivheten på sideveggene som gir veldig forskjellig erfaring.
Personlig syntes jeg at det var mye mer kontrollertbart med lavprofil da det fjernet all uforutsigbar sideveis svingninger når man presser hardt ut av en sving.
Når høyprofildekka slapp og fikk grep igjen så resulterte det i mye flexing i sideveggen som skøyt bilen tilbake så det ble loggring i begge retningen.

Når du senker bobla bak så er ikke cambercompensatoren borti lengre og derfor helt unødvendig. Den er heller ikke nødvendig for å sikre at hjulene ikke kryper innunder i sving da belastningen fra asfalten vil ikke presse hjulet innunder når bilen er senka. Hvis du får på stabstag bak blir dette enda mer stabilt og trygt.
Jeg og har lest alle disse skremsels probagandaene mot stabstag bak på boble og kan ikke forstå hvor de har det fra!

Min erfaring:
Org framme og shimsa z-stag bak og senk: Passe nøytral, endel krenging og litt understyring.
Oppgradert stag fremme til 19mm resten likt: Tragisk mye understyring og fortsatt litt krenging bak.
19mm stag fremme og bak: Veldig balansert og gøy og kjøre, vil gjennom svinger og ingen skumle opplevelser.
Nå: 22mm justerbart fremme, 27mm justerbart bak, koni dempere, 17"x7" felger med michelin supersport dekk, endel mer camber og caster enn org, cup stag osv:
Ligger paddeflatt, veldig enkel å kjøre, lett å drifte med og rette opp. Men nå er grepet så bra at det lukter bensin i svingene og hjullagerne flexer. Gliser

Bra argumentasjon for å spare penger på kompensatorn hvertfall😁 jeg ser dog at vi har en litt forskjellig målsetting for hvordan bilen skal funke🙈 Men stabstag vil jo være direkte motvirkning av Z-bar, thoughts?

Jeg har allerede castershims og camberbolter, samt kyb gas-a-just foran, så fronten er veldig med på leken.

Det jeg er mest opptatt av er en stabil bakende i høy hastighet. På Nürburgring i sånn 140+ er original bakende uten Z-bar et realt mareritt av gynging. Ikke hjalp det at det var en høy callooker heller🙈🙈

Z- staget er kun en  tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #122 på: juni 01, 2019, 08:56:07 am »

Z- staget er kun en  tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.

Z-staget er direkte motsatt av stabstaget, og gir hjulet på motsatt side en dytt ut, men stabstagets oppgave er å dra det med seg. Virkningen er nok ikke enorm, men allikevel.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #123 på: juni 03, 2019, 14:25:01 pm »

Z-staget er direkte motsatt av stabstaget, og gir hjulet på motsatt side en dytt ut, men stabstagets oppgave er å dra det med seg. Virkningen er nok ikke enorm, men allikevel.
Ja det gjør det jo selvfølgelig, hodet mitt som ikke hang helt med  Rekker tunge
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #124 på: juni 07, 2019, 08:23:29 am »

selv med 19mm empi stabstag bak og z-bar så ble det veldig mye kjekkere å kjøre.
men kast gjerne z-staget og kjøp noen 27mm torsjonsfjærer så blir det slutt på jalla løsninger. Blunker
Loggført

Studenten som skal bygge muskler: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33902.0.html
Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #125 på: juni 14, 2019, 15:48:05 pm »

selv med 19mm empi stabstag bak og z-bar så ble det veldig mye kjekkere å kjøre.
men kast gjerne z-staget og kjøp noen 27mm torsjonsfjærer så blir det slutt på jalla løsninger. Blunker

Nå veit jeg at jeg er litt vanskelig. Men med hvordan den er å kjøre, hvor har du testet? Er det etter veien eller på bane i høyere hastigheter?

Og Z-bar gjør ikke den samme jobben som hverken stabstag eller stivere torsjonsfjærer, så jeg skulle ønsket meg litt mer tanker om hvorfor det ene er bedre enn det andre.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

Dalland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #126 på: juni 16, 2019, 22:30:55 pm »

Nå veit jeg at jeg er litt vanskelig. Men med hvordan den er å kjøre, hvor har du testet? Er det etter veien eller på bane i høyere hastigheter?

Og Z-bar gjør ikke den samme jobben som hverken stabstag eller stivere torsjonsfjærer, så jeg skulle ønsket meg litt mer tanker om hvorfor det ene er bedre enn det andre.

Friske fjelloverganger, bakkeløp, gokart bane, autoslalom, drag og autobanen i 180+.
Blir generelt bare mer forutsigbar, mindre krengning og derav mer stabil.
Loggført

Studenten som skal bygge muskler: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33902.0.html
Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #127 på: juni 17, 2019, 12:31:23 pm »

Kjenner forskerlysten kiler litt😆
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #128 på: juni 20, 2019, 13:10:39 pm »

En liten forandring her....

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #129 på: juni 20, 2019, 14:44:37 pm »

Se her ja Glad
Loggført
Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #130 på: august 12, 2019, 19:50:34 pm »

Sååå.

Har holdt en lav profil med lite mekking i sommer, men plutselig kom skrulysten allikevel, og prosjekt oljeskift ble til prosjekt doble gassere og rustfri eksos.
Etter en lang natt med Lokfører Nilsen kom gassere på plass, og vi endte her:

Litt rotete med slanger og kabler her og der, men godt nok for bremsing. Etter å ha tukla en halv natt for å få ting på plass gikk'a som ei gammal ei, annen lyd enn før, ikke noe mer futt, og jeg tenkte så enkelt som at "jaja, her må justeres. sikkert". Og joda. første drag i benken resulterte i 54 hk. Jeg synes forsåvidt det var godkjent å ha mer i motoren enn originalt, og at litt justering måtte til. Mind, jeg har aldri gjort dette før, så jeg ante ikke hva jeg kunne forvente.

På vei til å ta ut gasserne for å dyse om siden motoren gikk rikt, fant vi vel og merke ut at en pluggledning ikke satt på plass, og gleden var stor på neste drag med 80 hk i motor uten justering. Til slutt endte vi på 84hk i motor etter litt fikling, og det er akkurat som håpet og ønsket. Det kan være det bor enda litt mer i motor, men heller trygge der de er, enn å hente ut ødeleggende mye.

Så, til prosjekt rydde motorrom. Først ville jeg lage ny catchtank, selvom jeg som Rossi-fan liker monsterboksen. Valget falt på en aluflaske fra det belgiske bryggeriet Brasserie Lion, bremserør fra Biltema, lærstropp og nagle fra Panduro, kunstnerisk frihet og loddebolt. Jeg er veldig fornøyd, og det er noe litt annerledes:-)

Etter dette fikk jeg bestilt meg nytt kjøleblekk uten hull for varme og forvarming, lagt bensinslangene bak viftehuset og lagt opp ny ledninger. Eneste jeg får gjort nå er å
rydde litt i kablene fra fordeler til coil, også må jeg si det frister å skreddersy tennkablene. Noen som har peiling, eller har gjort noe lignende?

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #131 på: august 12, 2019, 20:13:06 pm »

Kul tråd!

Jeg hadde også satt nye dekk på handlelisten og gått for Avon CR6ZZ. Vintage look med moderne teknologi og bra grep. Disse gir deg muligheten til å gjøre som de 356 Porschene du nevner over her da dem er lett kontrollerbare når du ligger helt på grensen. Kjøp gjerne dekk med høy, deilig profil! Og prisene vi har i Norge via Avon Norge er meget bra.

Finnes i 155R15 / 215/60R15 / 175/70R15 / 185/70R15 / 225/60R15 / 225/60R15 / 205/70R15 og til slutt 215/70R15

-BB-

Du sier prisene vi har. Hva mener du med vi? Nordmenn generelt, eller VW folk?

Har lyst til å gå for 155r15 foran og 185/70-15 bak.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick

Vis profil
« Svar #132 på: august 13, 2019, 09:30:57 am »

Prisene vi har hos Avon Norge.. jeg mener da Nordmenn generelt. Dem er lavere en akkurat samme dekk fra utlandet.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Martin Sørlie
Seniormedlem

The driver

Vis profil
« Svar #133 på: august 13, 2019, 10:01:55 am »

Prisene vi har hos Avon Norge.. jeg mener da Nordmenn generelt. Dem er lavere en akkurat samme dekk fra utlandet.

-BB-

Takk:) Skal sjekke ut litt, de var dyre via dekkonline og slikt ja.

>EDIT:

Yikes. Over 10k for fire dekk kjenner jeg at utgår, uansett hvor kule de er....
« Siste redigering: august 13, 2019, 11:22:09 am av Martin Sørlie » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!