mars 29, 2024, 01:17:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Drag n00b  (Lest 3096 ganger)
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« på: januar 12, 2013, 20:51:11 pm »

Hei og hopp Godt folk.

Jeg har en boble med 1600 Turbo sak som jeg vurderer å bruke å bruke på stripa. Åssen er det når jeg har skilter på bilen?
åssen er det vis jeg ikke har skilter på bilen?
må jeg ta lisens for å kjøre? lisensiere bilen?
Trenger jeg bur?
Jeg er en n00b når det gjelder å kjøre på stripa og alt som gjelder Dragracing

mvh
Lars
The Drag n00bmeister
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: januar 12, 2013, 21:52:33 pm »

Du kan delta på street legal events (201m) siden du har en gateregistrert bil. Du trenger ikke lisens eller bur. Dvs du kan kjøpe en engangslisens til et par hundre.
I tillegg kan du gjøre akkurat det samme på SCC bare da kunne kjøre 402m også.

Ønsker du å kjøre dragrace på vanlige vis så må du vente å se om det blir noen events i Norge fremover som tillater gatebiler. Såvidt meg bekjent skjedde det ikke så mye av det i fjor.
Alternativt må du lisensiere bilen din og ta førerlisens, men da stilles det mer krav til bil og utstyr.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 13, 2013, 00:19:48 am »

Vi er en del som skal til Brummunddal i mai Glad

Streetlegal event på 201m.


På SCC er alle biler hjertlig velkommen!  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: januar 13, 2013, 09:51:37 am »

Så flott at du vurderer drag race og velkommen inn i gjengen! La meg forsøke å oppsummere for å spe litt på svaret til Trond:

1) Registrert gatebil og førerkort

I Norge kan du kjøre street legal 201 meter i regi av amcar.no og 402 meter på SCC med en gatebil og vanlig førekort. Amcar sine arrangement er åpent for alle biler og du finner mer info om løpene deres her: http://amcar.no/amcar+racing Løpet i Brummunddal er et slikt race. For å kjøre på disse løpene må du kjøpe en engangslisens som koster 200 - 250 kroner og bilen må igjennom en teknisk kontroll. Her finner du reglene: http://amcar.no/amcar+racing/street+lega/947/tilleggsreglement+for+amcar+street+legal+landsdelscuper+2012.html

Du kan også ta gatebilen din til Sverige og kjøre i klassen test`n tune og/eller 4to6. Der får du lov å kjøre 402 meter og så fort som 7.60 med enganslisens såfremt bilen klarer sikkerhetskravene (ET kravene som varierer etter hvor fort du kjører) I Sverige er det race så og si hver eneste helg og det møter opp MYE bil.

2) Lisensiert bil og sjåfør lisens

Har du ikke skilt (gjelder også hvis du har skilt) på bilen så kan du bestille en teknisk sjekk av bilen for å få den lisensiert. Kontrollantene tar gjerne et garasjebesøk. Du kan også møte opp på en felleskontroll som pleier å bli arrangert på en gård i nærheten av Lillestrøm om våren. I Norge er en slik kontroll en årlig affære (selv om FIA kravet er hvert 3 år) og den koster 750 kroner. Kontrollanten sjekker da at bilen er godkjent for den tiden (ET) som du oppgir du vil kjøre og du må fortsatt igjennom en teknisk kontroll ved hvert race.
Men for å få bilen din lisensiert som en dragracer så må du som sjåfør ha en dragracelisens. En slik lisens får du ved å møte opp på et teorikurs som varer ca 3 timer og ved å bestå eksamen og oppkjøring på Gardermoen dagen etter. Teorikurset arrangeres hver vår og tar 1 kveld. Det koster ca 1000,- og deretter må du betale 1450,- til NBF (Norges Bilsport Forbund). Med en slik lisens så slipper du å kjøpe engangslisens på race i Norge og i Sverige.
Med lisensiert bil og sjåfør så kan du delta på samtlige race på Gardermoen. Startklassen heter Sportsman og i den klassen kan du kjøre 10.00. Raskere og du må opp i klassen Top Sportsman hvor du kan kjøre 7.50. Alle reglene for alle klassene og alle biler finner du her: http://bilsport.no/reglement-dragrace/

Dessverre er det slik i Norge at Bilsportforbundet er "allergisk" mot ikke lisensierte biler (og sjåfører) i kombinasjon med 402m men det jobbes i kulissene for at dette skal endres. Den 23 Januar skal Bilsportforbundet møtes for diskutere dette og vi med gatebiler venter spent på avgjørelsen. Det er helt klart at innstegsklassen Sportsman burde være en åpen klasse for alle som har lyst å forsøke dragrace, med engangslisens, slik den er i andre land for på den måten sørge for rekruttering til sporten Dragrace.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: januar 13, 2013, 10:05:07 am »

Og for å svare direkte på spørsmålene dine:

Jeg har en boble med 1600 Turbo sak som jeg vurderer å bruke å bruke på stripa. Åssen er det når jeg har skilter på bilen?

Les over.

åssen er det vis jeg ikke har skilter på bilen? må jeg ta lisens for å kjøre? lisensiere bilen?

Ja, har du ikke skilt på bilen så MÅ den være lisensiert og får å få lisensiert bilen må du ha lisens.

Trenger jeg bur?

Det avhenger av hvor fort du kjører. Du har lov på kjøre 11.49 uten bur og 10.00 med kun bøyle. Det blir strengere krav jo fortere du kjører.

Jeg er en n00b når det gjelder å kjøre på stripa og alt som gjelder Dragracing

mvh
Lars
The Drag n00bmeister

[/quote]
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #5 på: januar 13, 2013, 10:55:52 am »

å foralldel ikke ha olje lekasje.  Blunker
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 13, 2013, 12:41:39 pm »

Vi er en del som skal til Brummunddal i mai Glad

Streetlegal event på 201m.


På SCC er alle biler hjertlig velkommen!  Glad
Jeg skal jo dit jeg også.

Lars, det er bare å holde av den helgen og få ferdig bilen. Hele gata mi skal jo opp dit regner jeg med... Alle amcartullingene bor jo her.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #7 på: januar 13, 2013, 19:04:23 pm »

Anders, I lykkliga gatan så kjører jo alle på stripa men nå har jeg fått litt mere svar på spørgesmålet mitt, så her skal det skrus til uka, må få montert motoren og forstilling, har ett halv bur liggende på gamle jobben som jeg kan slenge inn, ikke at jeg tror jeg trenger det.

men får se om det ikke bli en raserbil på meg da Anders.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 13, 2013, 19:49:12 pm »

Bra plan, Lars!
Det er jo ikke lenge til Herbie Memorial Run heller! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!