april 29, 2024, 14:20:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: min 69 1600ccm drar dårlig... gikk bedre før  (Lest 1867 ganger)
Wollert
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:


Vis profil

« på: januar 25, 2013, 12:21:32 pm »


* l.jpg (7.56 KB. 200x282 - vist 117 ganger.)
Hei

Min 13-06-69 som går i Tromsø drar dårlig om dagen. Den har begynt å bruke mer fuel, men dette kan ha noe med at jeg oftere må "gire ned" for å komme meg opp bakker. Tidligere i vinter gikk den mye bedre, uten at jeg vet hva som er skjedd. .

Jeg har justert ventilene, og tenningen er 100% rett etter å ha sjekket dette med "strobe-pistol". Tenning er også OK ved høyt turtall (vakum`en funker bra).

Spørsmålet er da hva det ellers kan være.... jeg har forsøkt å justere forgasser slik det anbefales (varm motor, fuelmixture helt inn, så 2,5 omdreininger ut, så innover igjen til den går på høyest turtall.

Er det flere forslag ?

Jeg byttet nylig til Airfilter, pod style, 2 1/16 kjøpt på unneberg, og jeg mener å huske at draget i bilen ble dårligere med dette luftfilteret, det kan vel ikke stemme ? (det stod orginalt filter i tidligere).

Videre kan jeg opplyse om at det er en Solex 30 PICT-2 som står i motoren. SinglePort 1600ccm...

Det merkeligste, og som får meg til å mistenke luftfilter, er at når jeg ruser opp motoren, og så slipper gassen, så er det en "sugende lyd", som om det skulle vært pusteproblemer. Lyden av luft som "kommer for seint" ned i motoren. Kan det stemme med det nye luftfilteret ?


-Thomas , tlf 90991242

Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #1 på: januar 25, 2013, 13:00:13 pm »

Hadde veldig samme problem med ein gammal MC då eg monterte K&N filter på den.
Desse 'trim' filtra er ofte tettare enn dei originale, for at motoren skal suge til seg meir bensin.

Løysningen min blei å gå ned i skråningen bak garasjen og hive driten så langt inn i skogen eg greidde. Gliser
Sette tilbake den gamle luftfilterboksen med ein papirrull i, og vips!!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Wollert
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 25, 2013, 13:11:20 pm »

Takk, Ivar. Jeg skal prøve å hive inn det gamle filteret igjen, og teste iløpet av dagen. Hvis dette viser seg å stemme, så kan du trygt ta deg en sigar og en Cognac i kveld, vel vitende om at du har gledet en fyr i Tromsø.

-ThomasW
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: januar 25, 2013, 15:13:25 pm »

Grunnen til at det drar dårligere kommer av at man ved å sette på et slik endrer lengden på forgasseren. Inne i oljebadet sitter det en rørstump som forlenger gasseren. Monterer du tilsvarende stump på gasseren så kan du gå ned i skråningen etter filteret igjen.  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: januar 25, 2013, 19:32:33 pm »

Hvorfor bytte ut originalfilteret på en originalmotor?

Originalfilteret har også forvarming, noe som kommer godt med om vinteren.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 25, 2013, 21:13:06 pm »

Hvorfor bytte ut originalfilteret på en originalmotor?

Originalfilteret har også forvarming, noe som kommer godt med om vinteren.

Faktisk pleier det å gå dritt uten forvarming, om vinteren...

Hadde veldig samme problem med ein gammal MC då eg monterte K&N filter på den.
Desse 'trim' filtra er ofte tettare enn dei originale, for at motoren skal suge til seg meir bensin.



"Trim" filtra slipper imellom mer luft, men da får man dårligere vacuum i forgasseren, og det blir lite bensin og mager blanding.
På mc med CV-forgassere, anbefales 20-25% økning i størrelsen på hoveddysa, for å kompensere. Veit ikke hvordan forgasseren på bobla reagerer, annet enn at originalt er best, hvis man ikke har lyst på en større prøve og feilejobb.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 25, 2013, 21:52:17 pm »

Jeg kjørte 1200 med temmelig åpent filter på en 30 pict1. Tror problemet ligger et annet sted.
Kanskje det mekaniske opptrekket av tenningen ikke virker?
En annen ting å sjekke er om stiftåpningen er korrekt.

Selv kjørte jeg kun med mekanisk opptrekk i 010 fordeler og senere med magnettenning.

Sugelyden som oppstår når du slipper gassen er luft som passerer spjeldet. Kanskje spjeldet står litt for mye oppe?
Den forgasseren skal være superenkel å justere om resten er i orden.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #7 på: januar 25, 2013, 22:23:55 pm »

se om det iser på innsuget ditt rett under forgasser
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: januar 25, 2013, 22:41:40 pm »

Jeg kjørte 1200 med temmelig åpent filter på en 30 pict1. Tror problemet ligger et annet sted.
Kanskje det mekaniske opptrekket av tenningen ikke virker?
En annen ting å sjekke er om stiftåpningen er korrekt.

Selv kjørte jeg kun med mekanisk opptrekk i 010 fordeler og senere med magnettenning.

Sugelyden som oppstår når du slipper gassen er luft som passerer spjeldet. Kanskje spjeldet står litt for mye oppe?
Den forgasseren skal være superenkel å justere om resten er i orden.

Siden det blir dårligere vacuum i gasseren med "sportsfilter", kan nok det være grunnen til at det fungerte greit med 010, Dewil Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 25, 2013, 23:55:03 pm »

Jeg har tungt for å tro at luftfilteret har noe med saken å gjøre...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: januar 26, 2013, 10:28:06 am »

Jeg har tungt for å tro at luftfilteret har noe med saken å gjøre...

Min ( over 30 års) erfaring med separate filter på mc, sier meg at det KAN være problemet, så lenge ikke forgasseren er justert inn i forhold til motstand i innsuget, og motstand i eksosen. Alt henger sammen, skal motoren gå BEST mulig. Så hvis man ikke har peiling på hvordan ting henger sammen, kjør originalt. Men jeg utelukker ikke at det finns andre problemer som forverrer problemet. Som f.eks. tett/manglende forvarming (som kan være problemet her).

For å finne andre feil, kan det være en ide å bytte ut deler som kan være en feilkilde, for lettere å finne de andre feilkildene.

Sjekk også at choken har åpnet fullstendig, når motoren er varm. Har skjedd før at choken er feil justert/defekt. Er den ikke helt åpen, vil bilen bruke mer bensin.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 26, 2013, 10:42:44 am »

Er det som er problemet med å ikke se og ta på motoren selv. Det er så mye som kan være feil. Helt enig om at ting henger sammen.

Men du er nok inne på noe med forvarming eller choke. Er et enkelt grep å få på luftfilteret igjen for å teste.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #12 på: januar 26, 2013, 11:35:03 am »

Å bruke såkalte powerfilter på en ellers original boblemotor blir som å knekke av filteret på en ferdigrøyk... Blir ikke helt den samme..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 31, 2013, 15:17:27 pm »

Videre kan jeg opplyse om at det er en Solex 30 PICT-2 som står i motoren. SinglePort 1600ccm...

Jeg har også en 69 med 1600 singleport med 30 pict2 gasser, som gikk mye bedre og var mer gjerrig med litt fortegning.

Tror det er lettest å "debugge" når ting er satt opp riktig med originaldeler?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!