mars 29, 2024, 03:24:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 181 til greker´n  (Lest 105316 ganger)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #180 på: august 12, 2014, 22:53:17 pm »

ok, da løste det seg selv Glad

Hei Roy.

Jeg makser ut de 315cc/min dysene jeg har nå og de vel på kjøres innen 80% for å være safe...er på fortsatt på dysejakt

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #181 på: august 12, 2014, 22:58:28 pm »

fikk med meg det; det jeg mente var at da trenger jeg ikke ta med de 185cc dysene Blunker
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #182 på: august 12, 2014, 23:00:55 pm »

betyr dette at du kommer til SCC? Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #183 på: august 13, 2014, 00:18:00 am »

morro!
skyver nok bra da ja ;d
hvis du isolerer  hele intercooler med "sveisematte" kan du se reduksjon i ytterliger 20 grader på innsugsluft.
hørt med KRB trading  på steinberg anng dyser??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #184 på: august 13, 2014, 00:21:19 am »

Hvorfor har jeg ikke fått med meg denne tråden enda? Makan Gliser
Knalltøft prosjekt!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #185 på: august 13, 2014, 07:58:36 am »

betyr dette at du kommer til SCC? Gliser

Ser sånn ut, men uten Ghia ;(
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #186 på: august 14, 2014, 07:47:44 am »

I dag tar jeg en runde for å handle de siste tingene før SCC

- 1 stk armstropp for å kunne kjøre ute vinduer/taket ned (har allerede 1 stk)
- nye dyser. har lokalisert 600cc/min dyser hos krbtrading

- nye tennplugger. Har tenkt at det er lurt at jeg bytter til noe kaldere. Noe anbefalinger som kan passe mitt oppsett? (E85+1,5 bar)

venter fortsatt på diodene for å kunne koble turtallteller....ser ut som kanskje jeg må "play it by ear"....det smeller godt ved 5500 rpm og turtallsperre Glad

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #187 på: august 21, 2014, 22:08:10 pm »

Hei

Det er på tide med en liten oppsummering av årets SCC.

Fikk kjørt 10+ runs. Veldig fornøyd med det. På fredag kveld fikk jeg koblet ferdig turtalltelleren. AFR display fikk jeg montert på torsdag kveld så jeg kunne holde øye med AFR mens jeg kjørte. Turtallteller viste seg å være ganske kjekk å ha, mitt første run var det turtallsperre på alle gir:)
Jeg fikk 1000cc dyser fra JAB men bestemte å ikke bytte. Jeg hadde ikke lyst til å risikere at jeg måte bruke masse tid til å få bilen til å funke med de nye dysene fremfor å kjøre. Det viste seg å være en riktig beslutning. Jeg også fikk isolert intercooleren for å hindre heat-soak.

På motorveien på vei til SCC så jeg temperaturer opp mot 160C på sensoren i toppen (CLT) og rundt 65C på IAT. jeg kjører uten kjøleblekk over eksosen siden den ikke passer på grunn av platen til kompressoren. Her må jeg mekke til noe....

Jeg prøvde å se om jeg kunne gjøre en burnout på mine første to runs men klarte ikke de. Bilen gikk fremover men hjulene spant ikke. Usikker hva jeg gjøre galt men mistenker:
- alt for tunge hjul + ikke sterk nok clutch
- ikke nok turtall og ikke brå nok med å gå av clutchen.
Jeg ga opp og fokusert på å kjøre. Jeg prøvde å holde bilen på stage med line lock'en men fikk ikke til det. Knappen var montert på girstangen og det føltes ikke så lett å komme til. Det var noe med å koordinere det hele som jeg kunne ikke få til. Ga opp på det og gikk over til å holde bilen med håndbrekke. MYE bedre! Føltes også som håndbrekke spent opp bilen bedre og ga mindre hjulspinn.
Eneste andre problem jeg hadde var at jeg fikk mindre og mindre boost når jeg så på logene utover dagen. Jeg sjekket alle klemmene på slangene og alt måte etterstrammes.

Beste run ble når jeg kjørte mot Terje i Hemsedalekspressen.

60': 2,130
finish: 16,005 @ 130,43 km/h

Veldig fornøyd med det siden det ble en forbedring på 1,5 sec fra i fjor.


Tenker allerede på neste åres SCC. Målet er å komme under 15 sec. Det jeg har tenkt å endre er:

- nye topper (kjører med originale topper nå). Har du forslag kom med det Glad
- øke kompresjonen hvis mulig. Jeg er sikker på at jeg kan kjøre høyere komp med E85 enn det jeg gjør nå (ca 7,5)
- ny kam. trenger noe som gir mest mulig opp mot 5500 rpm
- øke turtallsperre til 6000 rpm (må tenke på det litt mer....kompressoren drives med 3:1 ratio, den tåler 16500 rpm kontinuerlig og 18000 rpm for kort tid.)
- nye dekk/hjul. BF goodridge dekkene + stål felgene jeg har er blytunge. Jeg er sikker på at jeg kan lett spare 60kg ved å bytte til lettere hjul
- demontere passasjersete + støtfanger foran og bak (de er massive på 181....) 

Og til slutt vil jeg takke alle som har gjør SCC mulig og alle de som kom bort og kikket på bilen.
Spesielt vil jeg takke igjen Roy for adaptere og line-Lock, Mags for sveising av rør til flenser, Jee for maskinering av kompressorhjul, Jørn for god råd og sveising av intercooleren, JAB for injectors og ragazatta for hjelp med å skaffe tannreim i riktig lengde.


Gleder meg til neste år!

Alex
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #188 på: august 21, 2014, 22:19:46 pm »

044topper med 40/35 ventiler funker fint. Portene med relativt små kanaler, så har du bra med trykk nede i registeret.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #189 på: august 22, 2014, 06:22:28 am »

044topper med 40/35 ventiler funker fint. Portene med relativt små kanaler, så har du bra med trykk nede i registeret.

Hei Erlend

Takk for forslaget. Hva er forskjellen mellom disse to?

http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1440

http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1444

Kan disse toppene brukes videre hvis jeg ønsker å gå opp til 92/94mm?
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #190 på: august 22, 2014, 08:19:32 am »

Nå kan jeg lite om kompressormotorer. Men bra flow skader ikke. Hva med mini wedge port topper? Hvilken boring/slag har du idag? Hvilken kam har du idag?
Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #191 på: august 22, 2014, 08:32:46 am »


Ser ut til at forskjellene er enkle/doble fjærer Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #192 på: august 22, 2014, 09:13:02 am »

Jeg endte opp med et par av disse:
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1675

Planen var å få bra kjørbarhet og low-end pga små volum i kanalene og dermed høy gasshastighet, og la en turbo ta seg av top-end.

Har desverre ikke så mye erfaring med de enda, siden ghian fortsatt står på bukker Glad

Og så ser jeg de er merket med NLA, så de var kanskje ikke noen braksuksess i markedet...
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #193 på: august 22, 2014, 18:39:04 pm »

Nå kan jeg lite om kompressormotorer. Men bra flow skader ikke. Hva med mini wedge port topper? Hvilken boring/slag har du idag? Hvilken kam har du idag?

Hei

Har std topper og kam i dag Glad
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #194 på: august 22, 2014, 18:40:01 pm »

Jeg endte opp med et par av disse:
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1675

Planen var å få bra kjørbarhet og low-end pga små volum i kanalene og dermed høy gasshastighet, og la en turbo ta seg av top-end.

Har desverre ikke så mye erfaring med de enda, siden ghian fortsatt står på bukker Glad

Og så ser jeg de er merket med NLA, så de var kanskje ikke noen braksuksess i markedet...

hvilke kam bruker du Roy?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #195 på: august 22, 2014, 19:47:48 pm »

JPM Raptor 0206
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #196 på: august 23, 2014, 22:23:09 pm »

På SCC fikk jeg lånt en 7" erco med slicks fra Joackim for å se hvordan den passer.









Alex

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #197 på: august 25, 2014, 21:20:24 pm »

And that's how a racer is born Blunker
Gliser Slicks er tingen!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #198 på: august 25, 2014, 21:50:42 pm »

And that's how a racer is born Blunker
Gliser Slicks er tingen!

må komme meg under 15 sec @ SCC 2015 Glad

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #199 på: august 27, 2014, 07:26:53 am »



 Gliser
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #200 på: august 27, 2014, 07:29:00 am »

LIKER ! Kult
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #201 på: august 27, 2014, 19:00:50 pm »

Få portet toppene du har, alternetivt bytte til et sæt med større ventiler. På med et sæt udvekslingsvipper og så få vejet råder stempler og så videre til plus en afbalancering. Så skal du nok få hevet flere heste ud af den motor der vil jeg tro Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #202 på: august 28, 2014, 21:54:22 pm »

Få portet toppene du har, alternetivt bytte til et sæt med større ventiler. På med et sæt udvekslingsvipper og så få vejet råder stempler og så videre til plus en afbalancering. Så skal du nok få hevet flere heste ud af den motor der vil jeg tro Glad

Hei Jens Ole

Takk for innspillet.

Det med porting av stock topper, hva koster det å få gjort en skikkelig jobb? JEg tror at i de fleste tilfellene vil det lønne seg (penger vs HP) med nye topper med større ventiler.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #203 på: august 28, 2014, 23:01:52 pm »

Har tenkt litt mer på veien videre med 181'en og hvordan skal denne kjøre under 15 sec.

Første steg med lettere hjul og bedre grep er allerede i boks Glad.

lekt litt med denne kalkulatoren for å finne ut hvor må jeg ligge vekt/Hp for å kunne klare målet.

plugget inn først årets verdier, vekt 1050kg og 16 sec = 111,7HP
for å kunne klare 15 sec med samme vekt : 135,5 HP
for å kunne klare 15 sec med 75 kg lettere bil : 125,8 HP (fjerne passasjer sete, fjerne fangere foran og bak, mindre drivstøff i tanken, i år hadde jeg nesten full tank, lettere hjul/dekk)


Siden vi kommer til å snart begynne med et ganske omfattende hus prosjekt, har jeg satt budsjettet til 10 000 kr for å kunne klare dette.

Alt 1: Mer boost! Kompressoren kjøres allerede på maks turtall, 16500 rpm og lader 1,2bar:) så for å øke trykke må jeg:

a) større kompressor som SC12 eller SC14 (gir 1,2L eller 1,4L per omdreining, Amr500 som jeg har nå gir 05,L). Her trenger jeg å lage ny plate + må kjøpe kompressor + flenser + sveise om IC + ny kompressorhjul/krankhjul. Ca pris på dette er 4000-5000 NOK for kompressor, ca 1500 for å lage ny plate + 3000-4000 i maskinering/sveising + 1500 kr i div deler som reimhjul ol. Totalt ender vi opp med ca pris på 12000,-

b)twincharge! jeg har denne eksosen

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Side-Winder-Header-System-Stainless-steel-T1-and-T2-Splitty-AC251706_act_shop.product_pID_53779298.htm?crumbStartPage=1

tenker at det burde være mulig å lage en liten adapter så jeg kan sette turboen rett på den og et rør rett i TB'en. Usikker hva en liten turbo koster + jeg trenger nok en wastegate + blowoff for å kunne justere boosten. Mulig også dette oppsette krever en IC mellom turbo og kompressor for å holde innsugstemperatur lave nok. Her koster det fort penger.....kina turbo 3000,-, intercooler 2000,-, div sveising hjelp+flenser 3000,-...ser ut som denne løsningen kan komme innenfor budsjettet...Dette oppsettet blir kun stripe siden det er litt vanskelig å kjøre rundt med en turbo hengene bak i bilen. Men det er relativt enkelt å fjerne og kjøre kun kompressor på gate. Glemte også at det trenges hjelp med mapping på rullende landvei og det kan fort koste 3000,-

Men, jeg er litt usikker om det er noe vits å øke trykket med de originale toppene. Hva tåler de originale sylindere/stemplene? Hvor mye tåler pinneboltene før toppene begynner å løfte seg?   

Alt 2: Øke effektiviteten i motoren og fortsette med samme kompressor som nå

a) nye topper og ny kam. Mulig også bytte til 92mm stempler/sylindere. en kjapp titt på piesideparts med CB 044 topper, TCS10 kam + løftere, 92 mm mahle sylindere+stempler kommer på 1100USD ink frakt som er ca 8500 kr. + maskinering av Block + mapping. Her trenger jeg også sikkert nye støtstangrør i tillegg....
Ved å bytte topper kommer motoren til å puste bedre noe som betyr at boost kommer til å gå ned. Blir enda lavere med 92mm.

b) bytte bare topper + kam + justere komp + mappe skikkelig. Her tror jeg jeg klarer dette for rundt 10k.


Alt 1 er mest gøy å prøve men jeg tror det er for scc 2016. 2b er hva jeg tror jeg kommer til å ende opp med...da har jeg noe mer å bygge på videre med mer boost.

Kom med innspill! Jeg skal ikke begynne med dette før vinteren er i gang. Nå skal jeg bare kose meg med bilen og prøve å kjøre mest mulig.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #204 på: september 21, 2014, 22:26:32 pm »

På tide med en liten oppdatering.

Har brukt bilen en god del. Både korte og lange turer.

Fikk kjørt 181'en til Askim en dag. Turen startet med å fylle E85 på skøyen. Mens jeg kjørte på motorvei kom jeg på at jeg kan ikke huske at jeg satt på lokket til tanken etter jeg var ferdig med å fylle på E85. Jeg tittet ned og så at lokket ligget fortsatt på panseret mens jeg kjørte i 80. Pulsen steg flere hakk men jeg klarte å bevare roen og kjørte videre en stund til jeg kunne stoppe:) Heldigvis gikk det greit. På vei til Askim fikk jeg gasset litt ordentlig. På den siste bitten hvor det er ny motorvei hadde jeg ganske bra fart. Rett før jeg skulle av hørte jeg noe som lignet på et slags gnisning. Jeg trodde at lagrene til kompressoren hadde takket for seg. Men lyden ga seg med en gang jeg kom av gassen. Da tenkte jeg at dette var ikke kompressor som lager lyden men dette var TENNINGSBANK. Saken er at intercooleren har kun 1,5 liter med vann, kjøleren til IC ligger under girkassen uten at den får noe luft gjennom seg bortsett fra viften som går hele tiden. Jeg hadde ikke pc koblet så jeg fikk ikke sett hvor IAT ligget men jeg kan gjette at det måtte ha vært veldig varmt. Her må det gjøres noe endringer....
Tenker at over vinteren, legger jeg rør under bilen og flytter kjøleren foran der hvor det kan ligge i luftstrømmen. Jeg tenkte også å legge til en 10L tank foran for å øke kapasiteten av vann i systemet. Har kikket litt på denne.

noe alla dette:

http://www.ebay.com/itm/Universal-Car-Auto-Fuel-Surge-Tank-10L-10-Litre-Swirl-Pot-System-Alloy-Aluminum-/350637038789?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item51a3989cc5&vxp=mtr   

eller dette:
https://www.frozenboost.com/liquid-air-adapter/water-to-air-ice-box-reservoir-p-1227.html?osCsid=c695b86819b80a6131bba394e758b6e2
denne gir muligheten til å bruke is i tanken for enda lavere IAT.

Har tenkt en del på veien videre med moteren men har ikke kommer frem til noe konklusjon....men må si at jeg er veldig fascinert av så kalt "compound forced induction" oppsett Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #205 på: september 22, 2014, 12:08:39 pm »

Å øke mengden vann utsetter problemet bare i x antall minutter.

Radiatoren som er tilkoblet et slikt system må være like stor som en fungerende luft til luft intercooler vil være, av den enkle grunn at du til enhver tid må klare å kjøle like mye som du varmer. Den mengden energi som overføres fra ladeluften til vannet, er den samme som må overføres til luften som går gjennom radiatoren... å magasinere varmen i en tank betyr bare at du midlertidig lagrer energien, men så fort du går av gassen overføres varmen tilbake til ladeluften. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #206 på: september 23, 2014, 12:21:45 pm »

Hei Hot Owl

Jeg er klar over at å øke mengde vann utsette bare problemet. Jeg har tenkt til å gjøre dette i kombinasjon med å flytte varmeveksleren i luftstrømmen foran på bilen.

Jeg skal legge rør under bilen og flytte den i kveld. Vi får snart finne ut om varmeveksleren er stor nok eller ikke Glad

Kjørte bilen til jobben i går og gikk nesten tom for E85. Merket det rett før jeg skulle ut fra tunellen ved Helsfyr. Klarte å kjøre bort til bensinstasjonen og fylte med 98 oktan. Jeg byttet over til en gammel map og det fungerte helt fint....så det er greit å ha finnet ut at motoren går fortsatt på vanlig bensin.

Alex
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #207 på: september 23, 2014, 21:06:43 pm »

Jeg har en SC12 på lur i kjellern her om det er av interesse for deg, jeg ga 2500 den sjøl og selger deg den for samme beløp.
Loggført

Seaside VW Klubb
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #208 på: september 24, 2014, 12:08:21 pm »

Hei Gullik

Kan du måle hvor stor SC12 er? Spesielt avstand fra reimhjul til bak i kompressoren.
Har du også flenser liggende?

ALex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #209 på: september 25, 2014, 06:55:07 am »

3 timer i garasjen i går kveld.

Forsøkte å flytte varmeveksleren til intercooler foran på bilen men fikk ikke til det. Varmeveksleren er rett og slett for høy. Varmeveksleren jeg har nå er denne:
https://www.frozenboost.com/water-to-air-heat-exchanger/transmission-cooler-p-1107.html?osCsid=084cd817bfbde8d1f6291095ad7b2fa7

koblet viften jeg hadde på varmeveksleren rett til batteriet for å se hvor sterk den blåste. Dessverre kan det ikke sammenlignes med fartsvind på 40kmh....
Endt om med å beholde varmeveksleren på samme sted under girkasse, fjernet vifte men bygget en "scoop" som jeg monterte på toppen laget av en Ikea plastboks. Litt spent å se om denne løsningen fungerer bedre.

Uansett tror jeg en nødt til å finne ny varmeveksler som er smalere i høyden. Noe slik kanskje?
http://www.ebay.com/itm/Setrab-Extra-Wide-Engine-Transmission-Oil-Cooler-20-Row-/150514046290?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item230b561552&vxp=mtr

eller 2 slike ved siden av hverandre
http://www.ebay.com/itm/SILVER-UNIVERSAL-15-ROW-AN-10AN-ENGINE-TRANSMISSION-RACING-OIL-COOLER-ALUMINUM-/191168010893?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2c82805a8d&vxp=mtr

skrik ut hvis du har en lav kjøler liggende!

Alex
 
Loggført
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!