april 20, 2024, 00:44:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 181 til greker´n  (Lest 105967 ganger)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #270 på: mai 27, 2015, 22:35:21 pm »

Nå begynner ting å ta litt form. Fikk veldig god hjelp fra Jørn til å sveise ferdig manifolden. Den ble veldig bra....den mannen kan sveise:)





fikk gjenget venste endestykket for vakkuum uttak.


høyre side fikk IAT sensor


fikk ferdig begge fuel rails, brukte en støttstang som en foring for å holde railen på plass. Nå sitter den helt fast:)




fikk også sjekket tannreimen jeg hadde bestilt....typisk nok er den for KORT. fikk bestilt ny nå men det tar nok en uke før den er her.

ser ut som jeg blir ikke ferdig til 31.05....det er en del ting som gjenstår og jeg ønsker ikke å haste/feile. Tar heller litt mer tid og få ting gjort riktig.

Bilen burde også ha EU kontroll i løpet av mai men jeg tar det så fort motoren er i gang. Planen er å starte motoren uten kompressor. Heldigvis er det ganske enkelt å ta av/sette på kompressoren Glad

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #271 på: mai 27, 2015, 23:10:51 pm »

meget bra arbeid, Alex Glad
Loggført
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #272 på: mai 28, 2015, 08:13:42 am »

Morro å følge med her!  Glad
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #273 på: mai 28, 2015, 08:41:09 am »

Kult Glad

Laget du en splitter inne i innsuget under kompressor, eller møter all luften veggen rett på?

Burde ha laget til en buet "V" for å spre luften, og øke gasshastigheten Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #274 på: mai 31, 2015, 22:30:37 pm »

Takk Roy og Daniel for fine kommentarer

Erlend: det ble ikke noe "V" inni innsuget. Innspill fra Erik var at jeg kunne kjøre uten "V"siden jeg kommer til å kjøre E85 ned fra throttle body, tanken er at det blir mer turbulens for å få mest mulig av <E85 til å fordampe og kjøre ned luften.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #275 på: mai 31, 2015, 22:43:29 pm »

Hei

Har blitt noe dagen med bra jobbing i garasjen. Jeg droppet treffet på folkemuseet i fordel for å løfte motoren i bilen.

Siden jeg venter på reim til kompressor bestemte jeg å kjøre først uten. Tenker å få unnagjort kam innkjøring og EU kontroll før kompressoren kommer på plass.







Må få på plass eksos, sjekke om det er noe lekkasje fra drivstoffsystemet, fylle på olje og bygge oljetrykk før oppstart.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #276 på: juni 01, 2015, 22:23:22 pm »

Ikke bra:( satt i gang pumpe for å se om det var noe lekkasje og det vat det. Det lekket mellom fuel rail on an fittingene. Har startet på demontering igjen for å prøve med o-ring mellom fitting og rail.

Prøvde også å koble mobilen til megasquirt men det gikk ikke. Ingen lamper lyste på ms når jeg vridde nøkkelen....må alle sensorer være koblet for at ms skal starte???

Alex
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #277 på: juni 01, 2015, 22:40:12 pm »

Mellom fuel rail og NPT fittingen, eller mellom NPT og AN?

Skal vel ikke være o-ring der?

Jeg bruker litt gjengetetning..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #278 på: juni 01, 2015, 22:41:38 pm »

bra fremgang her Alex
trenger kun 12V for att sprutet skal "starte"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #279 på: juni 01, 2015, 22:46:16 pm »

Mellom fuel rail og NPT fittingen, eller mellom NPT og AN?

Skal vel ikke være o-ring der?

Jeg bruker litt gjengetetning..

Jeg har an8 gjenger i rail og fitting som er skrudd rett i rail med 10mm slangekobling. Brukte biltema gjengetetning med ble lekkasje allikevel. Kanskje prøve en annen gjengetetning eller er o-ring tingen?
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #280 på: juni 01, 2015, 22:47:47 pm »

bra fremgang her Alex
trenger kun 12V for att sprutet skal "starte"

Takk Jørn

Pumpe primet når jeg vridde nøkkelen men ingen liv i spruttet. Skal feilsøke litt i morgen.

Alex
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #281 på: juni 01, 2015, 23:04:29 pm »

hvis du har styrt bensinpumpe ut i fra sprut og den startet når du vrei på nøkkel
så er det liv i sprutet.

koble til pc så ser du hva som skjer
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #282 på: juni 02, 2015, 22:43:13 pm »

har fikset drivstøfflekkasje ved å montere o-ringer mellom rails og an-fittings

Fikk montert ferdig filterholder og oljeslanger.

I morgen fyller jeg på olje og sjekker om det er noe oljelekkasjer:)



Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #283 på: juni 04, 2015, 23:18:56 pm »

Fikk fylt opp med motorolje. Koblet alle sensorer bortsett fra TPS. Kjøpt brukt PC fra finn og lastet ned Tunerstudio:)

nå er det like før oppstart

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #284 på: juni 09, 2015, 22:47:13 pm »

Her har det gått flere dager uten oppdateringer men det har skjedd en god del for det.

Motoren har blitt startet og kammen har blitt innkjørt. Det gikk overraskende lett med å få liv i motoren denne gangen. Brukte en gammel map fra i fjor med noe små endringer, kjørte oppstart med E85.
Byttet olje og filter og fikk kjørt litt rundt:)
Det er betydelig mindre kraft i motoren nå (N/A, 1915cc, tc10 kam) enn ifjor (1600cc, 1 bar trykk, stock kam). Jeg gleder meg til å teste med kompressoren på:) men først må bilen til EU kontroll.

Kjørte prøveturen med Erco/Racemaster gateslicks bak, det opplevde jeg som litt vinglete med mye sporing så std dekk er på plass nå.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #285 på: juni 16, 2015, 10:59:53 am »

Da er 181'en EU godkjent:)

Her er 2 filmer av motoren i gang.



og



Alex
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #286 på: juni 16, 2015, 15:53:29 pm »

Du får koste på deg en bremsing.. Så vi får vite hva det bor i herligheten  Osteaktig
Loggført

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #287 på: juni 22, 2015, 22:23:00 pm »

Du får koste på deg en bremsing.. Så vi får vite hva det bor i herligheten  Osteaktig

Har vært superbusy med sykkelsjappa, familien og husprosjektet. Har fått kjørt bilen et par turer men ikke noe stort. Drar på sommerferie om ikke så lenge.
Kompressor kommer på plass til SCC men jeg tviler på at det blir bremsing før det. Vi får se på tidene på SCC og gjette oss frem til ca effekt:)
Kanske ut i september blir det tid til det, har skikkelig lyst og har akkurat fått nok tilbake i skatten som går rett i 181en kontoen:)

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #288 på: november 13, 2015, 00:33:30 am »

nesten 5 måneder siden sist oppdatering:(
familien, sykkelsjappa og husprosjekt har tatt mest parten av fritiden.....

Men la oss begynne med hva som har skjedd siden sist oppdatering. Etter EU godkjenning kom kompressoren på plass. Det ble kun noe små turer før SCC så jeg fikk ikke prøvd oppsettet ordentlig. Det som var byttet fra i fjor var
1915 fra 1600cc
borte med intercooler og mexico innsugene - ny manifold på plass med cb endestykker
tcs10 kam fra org kam
ducati tb med 5. dyse fra mexico tb
samme utveksling på kompressor og fortsatt org topper
fortsatt E85

Siden jeg har vært så busy og hadde brukt bilen svært lite, gledet jeg meg stort til å være med på SCC. Broren min ble og kjørte Tiguanen lastet med verktøy. Planen var å komme opp fredag ettermiddag og dra søndag morgen. På vei til SCC kjente jeg at bilen dro ganske bra og det var relativt enkelt å dra fra Tiguanen så det så lovende ut:) Bilen gikk gjennom teknisk uten problemer. Jeg byttet over bak hjulene til Erco med dot slicks, fjernet passasjersetet og begge støttfangere for å lette bilen litt. I fjor kjørte jeg med BF Goodridge dekkene som veide masse samt sete og støttfangere. Jeg hadde veid bilen tidligere til ca 1000kg med meg inni. Så kanskje veide bilen nå ca 950kg.
På lørdag var jeg i kjent stil veldig ivrig til å få kjørt masse:) Det ble 5 runs før clutch'en takket for seg. Oppsettet jeg kjørte med var Stage 1 trykkplate og Kush Lock disk. I ettertid ser jeg at jeg var litt forsiktig med clutchen i et forsøk å ikke ødelegge girkassen. Jeg hivet meg rundt og prøvde å bytte disk. Ny disk ble innkjøpt av Unneberg, brukt Stage 2 trykkplate kjøpt av Mags og var klar til å sette i gang med å ta ut motoren. Fikk lånt jekk fra Håvard som hadde plass ved siden av og litt hjelp med å senke motoren. Men det viste seg å ikke være så lett....kompressoren ble montert når motoren satt i bilen og det var ikke var nok klaring å ta ut motoren med kompressoren på. Jeg hadde ikke lyst til å begynne med å ta ut kompressoren så jeg nesten ga opp....Men heldigvis kom Folke spaserende forbi og sa at her trenges det en avtagbar bakplate:) Seff var dette løsningen, jeg hadde alltid lyst å gjøre dette! Borte hos Jørn fant jeg en platesag og gikk i gang med å skjære. Uten bakplate gikk motoren ut superlett. Clutchbytte gikk også relativt raskt etterpå. Fikk kjørt 4 runs til slutten av dagen. Kvelden ble rundet av med flere Irish coffee hos Jørn:)

Bestetid ble 14.885 sec og 139km/t (1.972sec 60ft). Bestetid fra 2014 var 16.005sec og 130,43 km/t (2.130sec 60ft).

Denne sier at i 2014 hadde jeg 106,25 HP (16.005 sec og 1000kg) og i 2015 hadde jeg 125,49 HP (14.885 og 950kg).
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php   

Jeg er sikker på at det er litt mer krefter i motoren siden jeg har brukt minimalt med tid for å tune. De første runs var med super fett blanding og AFR på rundt 11. Noen ting som må endres til neste gang er å montere shift light. Jeg har en liten turtallteller under dashbordet men jeg ser at jeg girer alt for tidlig eller alt for seint.... Jeg kjører fortsatt med org krank men som er balansert av Jørn. I loggene ser jeg turtall opp til 6400 rpm og en rev limiter som er ikke satt opp riktig....
Trykket fra kompressoren ligger rundt 7-8 psi mellom 3500rpm-5500rpm men det har vært opp mot 13,5 psi  i enkelte tilfeller hvor turtallet har vært nær 6400rpm. I fjor så jeg mer trykk siden motorvolumet var mindre og utvekslingen er ikke endret. 1915cc er nok grensen for var den lille kompressoren kan klare:)

Jeg har ikke kjørt bilen etter SCC bortsett fra en kort tur til Statoil for å tanke E85 som endt opp med nedtur når det gikk opp for meg at Statoil har sluttet med å selge E85....Men i morgen har jeg fri, skal kjøpe en liten fat med E85 og jeg skal kose meg med bilen:)

Må nok legge noe planer for vinteren. Må ned på 13 tallet i neste SCC:)

Her er liten video fra bilen in action



Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #289 på: november 13, 2015, 23:23:13 pm »

Fikk gjort to viktige ting i dag:) Kjørt en tur med 181'en og fikk kjøpt et fat med 50L E85. Fikk sjekket hvor mye som var igjen i tanken fra før og ble overrasket å finne at den var halvfull.





Bilen startet etter ca 40 sec på starteren. Litt overrasket at det gikk på første forsøk, det var neste to måneder siden siste oppstart:)
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #290 på: november 13, 2015, 23:43:19 pm »

Så vinterens prosjekt begynner å ta form og det er å få bilen til å kjøre under 14sec på neste SCC. Har lekt litt med ET kalkulator og kommet frem til at jeg trenger ca 155hp på hjulene til å kjøre 13,9sec. Dette er en god del flere hester enn det jeg har nå;) Jeg estimerer ca 125HP på hjulene nå så jeg mangler rundt 30HP. Lettest og billigst ville ha vært å kjøre på med mer trykk men kompressoren jeg har nå er allerede på grensen av hva den klarer. Så her er alternativene jeg har:

- bytte kompressor med en som er støre. En SC12 kunne ha fungert bra. Den gir 1200cc per runde mot 500cc på den jeg har nå. Men dette ville kreve å lage en helt ny manifold. Hvis jeg fikk solgt kompressoren + manifold jeg har nå pluss finne en billig SC12 kunne dette gå. Men mer trykk ville mest sannsynlig kreve at jeg kjøre med intercooler igjen og det har jeg ikke lyst til.
- bytte over til turbo. Jeg kjenner at jeg er ikke helt klar til dette enda. Med kompressor kan jeg fortsatte kjøre på gate uten å vekke alt for mye oppmerksomhet. Jeg tror det er litt verre å kjøre rundt på gate med en turbo hengene bak bilen....
- få mer effekt ut av motoren ved å oppgradere enkelte komponenter som topper og lignede. Kjenner at dette kan fort bli ganske dyrt for relativt lite gevinst.
- etter å ha sett alt for mange Street Outlaws begynner jeg å tenke litt på lystgass:) En 50HP shot på toppen av det jeg ha nå ville ha gitt nok effekt:) Har lest en del på hvordan lystgass fungerer og jeg føler at det er innenfor mine skills til å få det til å funke.

to be continued:)

Alex
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #291 på: november 15, 2015, 09:55:45 am »

Hei Alex,

Kult å lese oppdateringene dine. Hvor kjøpte du fatet med E85 og hva kostet det?

Noen tanker om oppgraderingene du nevner under her. 155 hjulhester fra en 1915 er ikke umulig å få til med en NA motor. Mange har den effekten og enda mer. Vi snakker da gode topper, greit med komp, greit med kam og to store forgassere. Med det ineffektive innsugssystemet du har på din motor så må du altså lade mer for å få økt effekt. Når det gjelder lystgass sammen med kompressor så ville jeg vært forsiktig. Både kompressor og lystgass lager mest effekt nede i turtallsområdet ved å bygge sylindertrykk. Spørsmålet er rett og slett om din motor klarer det. Er bare en måte å finne det ut på.. og du kan jo også benytte en lystgasskontroller som skyter lite gass i starten og så øker mengden gradvis oppover turtallsregisteret.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #292 på: november 16, 2015, 23:35:57 pm »

Hei Kalle

Takk for fin innspill! Det er fullt mulig å bygge en N/A motor som du skriver med 155 hjulhester men det kommer til å koste en god del. Hvis jeg skulle få til dette N/A, trenger jeg nye topper (har org nå), ny krank (har org nå uten motvekter), nye innsug, ny throttle bodies (går ikke tilbake til forgassere!), ny kam og vippestell (har engle tcs10 og org vipper) og div maskinering på topper og innsug. Tenker at jeg trenger vel over 20K til å få til dette. Til den prisen vil jeg heller bygge om til et turbo oppsett:)

Det jeg har tenkt på når det gjelder lystgass er å gå for et wet system som trigges av megasquirt. På denne måten kan jeg styre hvilke turtall gassen kommer på samt trekke noe grader fra tenningen. Jeg har lest at lystgass bør brukes på relativt høyt turtall for å unngå at det bygges for mye sylindertrykk men som du skriver det finnes bare en måte å finne på hvordan dette vil fungere:)

Jeg mener at jeg kan få til et NOS oppsett til rundt 5K + noe RR tid for å tune oppsettet.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #293 på: november 16, 2015, 23:41:54 pm »

Har sett litt på hva reglene sier:
http://bilsport.no/uploads/2008/02/614_generelle_tekniske_bestemmelser2015endret-06-05-2015.pdf

1.8 Lystgass
I de grupper hvor lystgass er tillatt gjelder følgende:
Flasken skal være merket med minimum DOT – 1800 pound og være identifisert som Nitrous Oxide. Den skal være godt festet til rammen eller gulvet. Det skal være god ventilasjon. Flasken skal ikke monteres i motorrom. Dersom flasken er montert i nærhet av førerplass skal den være utstyrt med en sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy. Alle slanger skal tåle min. 3000 PSI.
Lystgassens elektriske system skal være separert fra bilens øvrige elektriske system koblet via reléer. Tenning- og startbrytere skal være adskilte, og avstengningsventilen skal være merket “kill NOS”. Systemet skal bare kunne aktiveres ved fullt gasspådrag. Solenoidene skal være produsentens originale til systemet.
En “pressure safety switch” skal bryte lystgasstilførselen ved trykkfeil i bensinsystemet. Bak på bilen skal det finnes en hovedbryter for avstenging av lystgassanlegget.
Bilen skal være påført varselskilt for “gass under trykk”. Se § 614 9.5
Gul triangel med sort kant, samt FIAs varselskilt
for NOS, grønn firkant med hvit tekst og ramme.
Oppvarming av flaskene er kun tillatt ved bruk av originale varmebelter fra systemets produsent.

9.2 Brannslukker
Det skal være minimum 1 stk 6 kg. brannslukker lett tilgjengelig på egen depotplass, det anbefales også brannteppe lett tilgjengelig.
Ett fastmontert brannslukningssystem bestående av flaske, rør og dyser skal finnes i: alle biler -alle biler med Overlading
-alle biler med lystgass
-alle biler med ET 7.50 og lavere,
-gjelder ikke biler med bakmontert motor.
med lystgass og metanol, samt biler med ET 8:50 og lavere.
Systemet skal kunne slokke brann både i motorrom og kupe. Alle slanger, koblinger og dyser skal være av metall. Monteringen skal kunne motstå en g-påvirkning under retardasjon
på 25 g.
Føreren skal kunne utløse systemet når han sitter fastspent i normal kjørestilling.
Systemet kan bestå av én- eller to flasker, men utløseren skal være felles. Dysen i kupéen skal ikke være rettet direkte mot føreren.
Minimums slukningskapasitet gjelder for følgende godkjente slukningsmidler:
       SLUKNINGSMIDDEL AFFF
FX G-TEC
Viro 3
KUPÉ 2,4 liter 2,0 kg 2,0 kg 2,0 kg 2,0 kg
 Zero 360
Pulver
Se fia.com Appendix J-Art. 253 pkt 7.3.3
Alle flasker skal være merket med følgende informasjon:
- type slukningsmiddel
- kapasitet
- dato for neste kontroll (maks. to år siden siste kontroll etter fylling)
Systemet skal kunne utløses fra utsiden av bilen. Denne eksterne utløseren skal være merket med en rødfarget “E” i en hvit sirkel med rød ytterkant, montert ved siden av hovedstrømbryter. Min. diameter er 10 cm. Systemet skal kunne fungere selv om bilen er veltet.
Hvert team skal ha en brannslukker, minimum 1x6 kg/liter pulver/skum, lett tilgjengelig og klar for bruk ved depotplass. Denne skal fremvises ved teknisk kontroll merket med førers lisensnr.

 
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #294 på: november 16, 2015, 23:54:15 pm »

Jeg har lest mange steder at det var krav til brannslukningssystem når en bruker lystgass men det ser ut som reglene er endret og det ikke gjelder biler med motoren bak:) Jeg var allikevel usikker på om jeg har forstått reglene riktig så jeg sendte en epost til forbundet. Svaret jeg fikk da var

Hallo
Du slipper brannslukker med dyser i motorrom og kuppe, men han må ha  heldekkende brannhemmende klær/kjøredress


Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #295 på: november 17, 2015, 07:11:24 am »

Og en liten ting skal du ta med i betrakningen din; når jeg kjørte med gass var det faktisk kun Sverre Kahrs som fylte opp flaska i Oslo. Helt greit så lenge dem var å finne på Alnabru men ikke fullt så greit når dem flyttet til Son og i tillegg innførte regelen om at dem ikke fyller flasker mens kunden venter og heller ikke i arbeidstiden. Dermed måtte jeg kjøre til Son, levere flaska og så hente den tidligst neste dag. I dag er det kanskje andre som fyller flasker i Oslo? Kan jo nevne i denne sammenhengen at jeg også prøvde lystgass når jeg ikke kjørte med intercooler på turbomotoren. Kun ett tørrsystem med den aller minste gassdysa som i teorien skal gi 18hk. Jeg lot mitt datasprut trigge solenoiden med en kombinasjon av throttle (over 90%) og turtall (over 4000 omdr), trakk av 2 grader med tenning og tilførte 10% mer fuel. Det fungerte utrolig godt og effekten vi målte på DynaPack`n var langt mer hva dysestørrelsen skulle tilsi. Helt sikkert på grunn av den gode kjøleeffekten lystgass har. Med en slik liten dyse så vil en flaske vare temmelig lenge.

Du svarte meg ikke på spørsmålene mine om fatet ditt med E85.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #296 på: november 17, 2015, 08:30:00 am »

Hei Kalle

Kjøpte fatet med E85 fra Kollevold. Billig var den ikke....50l til kr 2200. De hadde masse bra å si om denne e85 blandingen.

Skal studere ditt innlegg litt bedre i kveld og følge opp med litt spm:)

Alex
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #297 på: november 18, 2015, 21:41:17 pm »

Dere diskuterer et spennende tema! Kjør på og lykke til!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #298 på: november 18, 2015, 23:38:45 pm »

Jeg har fortsatt ikke helt bestemt om dry eller wet system er tingen. (for de som følger med tråden men ikke vet hva dry eller wet er, dry=dyse leverer kun NOS, mer drivstoff kommer fra hoveddysene, wet=dyse som leverer både NOS og drivstoff)

WET
Fra det jeg har forstått er wet system noe enklere til å sette opp siden en kan referere til tabeller med hvilke dyser som skal benyttes for fuel og NOS. Jeg fant følgende tabell for E85.
http://www.nitrousexpress.com/oldwebdocs/instructions/allsinglenozzle.pdf
Megasquirt kan da benyttes kun for å styre oppstart av systemet (TPS og RPM) samt styre tenningen.

DRY
Siden en må tune selv hvor mye fuel skal ma plusse på når systemet er på er dette noe mer vanskelig å sette opp. Her er det ingen tabeller man kan ta som utgangspunkt...
Siden dry systemer bruker kun 1 solinoid er de også litt rimeligere.

Når det gjelder plassering av dyse, har jeg tenkt til å montere mellom throttle body og kompressor. Oppsettet jeg har nå, bruker an alu plate som er ca 2cm mellom tb og kompressor. Da blir det relativt enkelt å bore opp og lage gjenger for å skru inn dyse. Det ser ut som NOS dyser bruker 1/16 NPT gjenger (ca 8mm OD). Her er et bilde for viser plasseringen av alu plate. 



Fra det jeg har lest, er det en del som bruker NOS før roots kompressor, gjerne i kombinasjon med forgasser. Kan ikke se noe problemer med det så plasseringen blir slik med mindre noen har noe annet innspill:)

Kalle: kan du komme med litt innspill på hvordan du tunet mengde fuel når du kjørte med lystgass, hvordan viste du hvor mye ekstra drivstoff burde du skytte inn. Hvilke AFR hadde du når systemet var på? Testet du først på vei eller var det rett på dyno?

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #299 på: november 18, 2015, 23:39:21 pm »

Dere diskuterer et spennende tema! Kjør på og lykke til!

Hyggelig å se at det er noen som følger med:) Takker!
Loggført
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!