april 29, 2024, 02:19:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dreiing av svinghjul..  (Lest 4749 ganger)
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« på: mai 28, 2008, 19:53:45 pm »

Jeg har en 1776 som er trimmet fra før men jeg skal lette svinghjulet hvis det ikke er lettet. Jeg veit ikke om veiv og svinghjul er avbalansert fra før,men hvis jeg tar det av og veier det kontra et som er orginalt så finner jeg ut om det er dreid noe.
Så da er spørsmålet... Hvis jeg tar av svinghjulet og retter det opp i dreibenken med micrometer og dreier det må jeg da avbalansert veiv og svinghjul på nytt?... Tvilende
Og hvor mye burde et dreid svinghjul veie sånn ca?..


espen
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 28, 2008, 20:36:41 pm »

Du bør uansett balansere veiv og svinghjul sammen hvis du gjør noe med det. Det viktigste av de to tingene du har nevnt er nok balansering og ikke letting. Hvis du ikke kjører rally eller noen annen form for løp der du må fort opp og ned i turtall, så vil jeg heller anbefale deg å bruke penger på noe annet. Det å lette et svinghjul er vel en av de tingene med trimming som har mange flere bakdeler enn fordeler..  Fordelen med lett svinghjul er : Litt kjappere aks på 1. og 2. gir samt at motoren høres "kvikkere" ut når du ruser den..

Bakdeler er : Økt slitasje på lager/motor, tendens til mer ujevn motorgange, tendens til å miste fart i motbakke og lettere å kvele motor hvis du er litt uforsiktig ved igangsetting av bil for å nevne noen..

Men... det å balansere motordeler derimot er bryet verdt..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #2 på: mai 28, 2008, 20:43:06 pm »

oki takk skal du ha:)
Bare kaster ut noen spm som dukker opp i hodet når jeg driver i garasjen og skrur litt.. hehe
Så lenge motoren er byggd hos et motor verksted så er det vel sikkert en mulighet for at det er avbalansert fra før så da kan det være som det er:) Og heler bruke penger på noe annet... hmmm hva da?.. Øyerulling VW > HUS
« Siste redigering: mai 28, 2008, 20:49:11 pm av Espen`s T1 66 » Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 29, 2008, 14:25:58 pm »

oki takk skal du ha:)
Bare kaster ut noen spm som dukker opp i hodet når jeg driver i garasjen og skrur litt.. hehe
Så lenge motoren er byggd hos et motor verksted så er det vel sikkert en mulighet for at det er avbalansert fra før så da kan det være som det er:) Og heler bruke penger på noe annet... hmmm hva da?.. Øyerulling VW > HUS

Husk å merke hvordan svinghjul satt på veiva når du evt tar det av. Hvis ikke kommer det i ubalanse igjen Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: mai 29, 2008, 14:50:32 pm »

Bakdeler er : Økt slitasje på lager/motor, tendens til mer ujevn motorgange, tendens til å miste fart i motbakke og lettere å kvele motor hvis du er litt uforsiktig ved igangsetting av bil for å nevne noen..

Økt slitasje pga lavere vekt... javel?
Tendens? relativt kvass kam i en motor som må støtte seg til vekten av svinghjulet for å kunne gå på tomgang..
Og motbakke... gjør denne testen: Sett bilen i bunnen av en motbakke, trekk motoren opp til 4000 og slipp clutchen samtidig som du skrur av tenningen... da vil du se hvor langt opp bakken du kommer på svinghjulet...  "tendens" er ordet.

Men lettere å kvele bilen er det nok for folk med dårlig hørsel/uten turteller...  Osteaktig
Loggført

Speed is no substitute for direction
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mai 29, 2008, 15:22:20 pm »

Stiller også spørsmålstegn ved slitasje? Teoretist blir jo vekten i begge ender av veiva mer lik og dermed mindre vridning, og for det andre er det bruken av motoren som er en av menge slitasjefaktorer etter mine middels bra/dårlige motorkunnskaper.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #6 på: mai 29, 2008, 16:04:15 pm »

Syns ikke det er så lurt å balansere veiv, svinghjul og trykkplate sammen. Om du må feks skifte trykkplate og/eller svinghjul seinere må motoren deles og alt balanseres på nytt. Balanser ting hver for seg så står du fritt til å skifte deler innbyrdes seinere.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 29, 2008, 16:39:51 pm »

Syns ikke det er så lurt å balansere veiv, svinghjul og trykkplate sammen. Om du må feks skifte trykkplate og/eller svinghjul seinere må motoren deles og alt balanseres på nytt. Balanser ting hver for seg så står du fritt til å skifte deler innbyrdes seinere.


Enig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 29, 2008, 19:19:50 pm »

Bakdeler er : Økt slitasje på lager/motor, tendens til mer ujevn motorgange, tendens til å miste fart i motbakke og lettere å kvele motor hvis du er litt uforsiktig ved igangsetting av bil for å nevne noen..

Økt slitasje pga lavere vekt... javel?
Tendens? relativt kvass kam i en motor som må støtte seg til vekten av svinghjulet for å kunne gå på tomgang..
Og motbakke... gjør denne testen: Sett bilen i bunnen av en motbakke, trekk motoren opp til 4000 og slipp clutchen samtidig som du skrur av tenningen... da vil du se hvor langt opp bakken du kommer på svinghjulet...  "tendens" er ordet.

Men lettere å kvele bilen er det nok for folk med dårlig hørsel/uten turteller...  Osteaktig

Hvis det er sånn at det hadde vært smart for kjørbarheten og holdbarheten å ha lett svinghjul, så hadde det sikkert vært ultralett svinghjul fra fabrikk på de fleste biler..  Øyerulling  Jeg vet at de sikkert har det litt for at gamle tanter kan kjøre bilen, men er nok ikke bare derfor.  En motor med jevn gange slites nok mindre enn en med ujevn gange vil jeg tro..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #9 på: mai 29, 2008, 22:22:55 pm »

.
« Siste redigering: januar 27, 2011, 18:36:50 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 29, 2008, 22:54:44 pm »

Som jeg skrev i første post, så er dette med lett svinghjul fint til feks. rally-bruk.... Tråden over er for motor til ei rally-boble..  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #11 på: mai 29, 2008, 23:09:18 pm »

Hender det blir litt rally da;)
Men hva jeg skal gjøre har jeg ikke blitt så mye klokere på:)
Dreie eller ikke dreie?.. hmmm
Er en del forskjelige meininger ute og går skjønner jeg.. hehe
Følger med i spenning jeg Rekker tunge
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: mai 31, 2008, 08:58:30 am »

.
« Siste redigering: januar 27, 2011, 18:37:39 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #13 på: mai 31, 2008, 09:16:02 am »

Jeg ser det er merke på trykkplate som går mot et merke på svinghjulet, også er det boret ut litt her og der på baksiden av tannkransen så jeg regner med at det er avbalansert fra før.
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #14 på: mai 31, 2008, 21:38:17 pm »

5 kg svinghjul er optimalt til gatebruk på en 1915 cc og større , bruker man lettere så må man ha tettsteget girkasse, hilsen en med 40 år erfaring på VW
Loggført
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #15 på: mai 31, 2008, 21:41:25 pm »

jeg har en 1776, hva anbefaler du der da?..
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #16 på: juni 01, 2008, 08:30:59 am »

5,5 kg vil være bra
Loggført
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #17 på: juni 01, 2008, 22:29:52 pm »

Det er mye prat på at man må avbalansjere veiv-svinghjul-clutch og at det er viktig, noe det sikkert er uten tvil. Men hva skjer med avbalansjeringa når veiva treffer oljebadet på vei ned og tar med seg forskjellig mengder med olje opp igjen før den kaster det av seg. Vill ikke da avbalansjeringa være ute og svinge både den eine og den andre veien?..
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #18 på: juni 01, 2008, 23:35:35 pm »

Det er mye prat på at man må avbalansjere veiv-svinghjul-clutch og at det er viktig, noe det sikkert er uten tvil. Men hva skjer med avbalansjeringa når veiva treffer oljebadet på vei ned og tar med seg forskjellig mengder med olje opp igjen før den kaster det av seg. Vill ikke da avbalansjeringa være ute og svinge både den eine og den andre veien?..

Veiva treffer ikke noe oljebad.....
Loggført
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #19 på: juni 02, 2008, 07:01:23 am »

Men da er jo ikke det mer og diskutere:) Min feil, det er vel kammen som går i oljebadet.
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!