april 16, 2024, 15:27:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1958 T-1 1200. 5,5" forstilling. Type "Laaaav"  (Lest 16382 ganger)
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #30 på: februar 24, 2013, 20:02:26 pm »

Står det orginal "splittet" kasse i den nå?
I så fall kan du montere inn nyere(1300S etc) kasse enkelt med T2 nesekon. Må ikke skjære i bilen så vidt jeg kan huske.
Du bruker nyere clutch, svinghjul og trykkplate som hører til motoren.
Om du skal ha fortsatt 6V kan du bruke `67 starter som har 12v drev og 6v anker.

Ok. Takk for svar.. Nesten sikker på at det er en org. Kasse som står i og motor.. 1200cc
Da vet jeg litt hva jeg må kjøpe..
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #31 på: februar 24, 2013, 20:09:28 pm »

På folkevogn.no finner du stumt fremre girkassefeste som gjør at 1300s kasse passer i bilen din. Da slipper du å skifte nesekon.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #32 på: februar 24, 2013, 20:18:18 pm »

På folkevogn.no finner du stumt fremre girkassefeste som gjør at 1300s kasse passer i bilen din. Da slipper du å skifte nesekon.

1600s kasse vet jeg er et godt alternativ. Har en 1500 kasse passer denne.? Eller er det ikke å anbefale..?
1600s kassene begynner vel å bli vrange å få tak i.  Setter pris på tilbakemeldingene.. Gjør ting en del enklere. Slik at jeg har det jeg trenger når jobben skal gjøres..
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #33 på: februar 24, 2013, 20:26:02 pm »

 1500-kassa har nok en annen utveksling enn 1300S.
Er vel ikke vanskelig å få tak i en 1300s, de er vel stadig til salgs... Ville prøvd en annonse i så fall.

Her kan du se utvekslingene:
 http://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes.aspx

3.875 går med lavest turtall.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #34 på: februar 24, 2013, 20:39:47 pm »

1500-kassa har nok en annen utveksling enn 1300S.
Er vel ikke vanskelig å få tak i en 1300s, de er vel stadig til salgs... Ville prøvd en annonse i så fall.

Her kan du se utvekslingene:
 http://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes.aspx

3.875 går med lavest turtall.

Ser den. Prøve det da. Flott info på den tabellen.. Får mer forståelse for de forskjellig kassene..
Takk takk..
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #35 på: mars 05, 2013, 21:50:35 pm »

Var heldig å fikk tak i en slik for en stund tilbake.  Hurst gear stang..


* image.jpg (17.71 KB. 400x300 - vist 171 ganger.)


* image.jpg (28.81 KB. 400x300 - vist 187 ganger.)



Ny polert..
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]

Finnes hjul buer som sveisedel til skjermene.?  Eller må dette lages.?


* image.jpg (25.56 KB, 494x235 - vist 207 ganger.)
« Siste redigering: mars 07, 2013, 10:27:26 am av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Eskild
Medlem
***
Innlegg: 229
Bosted: Nesodden


Slackers Hangaround :-)


Vis profil
« Svar #36 på: mars 06, 2013, 13:33:53 pm »

1500-kassa har nok en annen utveksling enn 1300S.
Er vel ikke vanskelig å få tak i en 1300s, de er vel stadig til salgs... Ville prøvd en annonse i så fall.

Her kan du se utvekslingene:
 http://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes.aspx

3.875 går med lavest turtall.

Ser den. Prøve det da. Flott info på den tabellen.. Får mer forståelse for de forskjellig kassene..
Takk takk..

1500-kassa har lenger 4.-gir enn 1300 og 1300S, så forskjellen i turtall mellom 1500 og 1300S er mindre enn utvekslingen tilsier. 1300S-kassa er imidlertid sterkere.
Loggført

RPB Piraya, '63 T1, '68 T1 Plastcab, '69 Baja Bug x 2, '69 Buggy x 2, '73 T2 Dobbelkabin, '89 Audi 200 TQ
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #37 på: mars 09, 2013, 00:59:43 am »

Her er litt nyttig vw-girkasseinfo:

http://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes.aspx

http://www.ratwell.com/mirror/sandlizrd.baja.com/gears.htm

Utregning av hastighet og turtall:
http://www.et-studios.com/motorsports/gears/gears.html

Så i linkene kan du finne girkassa, hvilken utveksling du har og regne deg frem til hvilken hastighet du vil få. Du trenger i prinsippet kun legge inn ring & pinion og 4.gir da det er det du skal finne ut av.

(sakset fra denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19943.msg497343.html#msg497343 )

Som Eskild sier, 1500-kassa er litt mer langbeint i 4.gir.
« Siste redigering: mars 09, 2013, 01:04:22 am av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #38 på: mars 09, 2013, 01:04:24 am »

Har tittet innom bilen din denne uka, den venter på våren!  Osteaktig Rekker tunge
Loggført
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #39 på: mars 09, 2013, 11:35:38 am »

Her er litt nyttig vw-girkasseinfo:

http://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes.aspx

http://www.ratwell.com/mirror/sandlizrd.baja.com/gears.htm

Utregning av hastighet og turtall:
http://www.et-studios.com/motorsports/gears/gears.html

Så i linkene kan du finne girkassa, hvilken utveksling du har og regne deg frem til hvilken hastighet du vil få. Du trenger i prinsippet kun legge inn ring & pinion og 4.gir da det er det du skal finne ut av.

(sakset fra denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19943.msg497343.html#msg497343 )

Som Eskild sier, 1500-kassa er litt mer langbeint i 4.gir.

Det var en nyttig kalkulator.. Da ser jeg forskjellen i utveksling.. Artig å regne på dette.. Er jo ikke noe HK maskin jeg skal ha. Men håper på 80-100 HK.  skal det bli..  Satser på å prøve 1500 kassa først. Har fått tak i 1300s også. Men denne har noe krøll med synk. 1 gear..
I sommer blir det 1500 kasse og 1680cc.  
Takk for nyttig info.. Skål.. Gliser
« Siste redigering: april 28, 2013, 08:35:59 am av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #40 på: mars 09, 2013, 11:38:49 am »

Har tittet innom bilen din denne uka, den venter på våren!  Osteaktig Rekker tunge

Heisann.. Det tviler jeg ikke på Gliser den ligger vel der den bla lagt i fjord. Gliser Gliser. Gleder meg til å hente den.. I går hadde jeg 24 grader i solveggen.. Kan vel ikke være lenge til da.? Blunker
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #41 på: mars 09, 2013, 11:51:11 am »

Har tittet innom bilen din denne uka, den venter på våren!  Osteaktig Rekker tunge

Heisann.. Det tviler jeg ikke på Gliser den ligger vel der den bla lagt i fjord. Gliser Gliser. Gleder meg til å hente den.. I går hadde jeg 24 grader i solveggen.. Kan vel ikke være lenge til da.? Blunker

Den ligger der, og med 24 grader, kan jeg bekrefte at du er nærmere våren enn her.  Øyerulling  Men jeg skal be for at det skal gå fort.  Osteaktig
Loggført
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #42 på: mars 09, 2013, 16:44:41 pm »

Har tittet innom bilen din denne uka, den venter på våren!  Osteaktig Rekker tunge

Heisann.. Det tviler jeg ikke på Gliser den ligger vel der den bla lagt i fjord. Gliser Gliser. Gleder meg til å hente den.. I går hadde jeg 24 grader i solveggen.. Kan vel ikke være lenge til da.? Blunker

Den ligger der, og med 24 grader, kan jeg bekrefte at du er nærmere våren enn her.  Øyerulling  Men jeg skal be for at det skal gå fort.  Osteaktig

Høres ikke bra ut.. Sint. Vi får krysse litt fingre. Regner med jeg ikke er alene om å ønske våren velkommen.. Osteaktig

Har handlet masse deler nå. Mangler bare bilen..
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #43 på: mars 09, 2013, 18:32:14 pm »




95 kr. på Ebay.
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


* !Bzis+uQB2k~$(KGrHqYOKj4Ewk7!0q3hBMWegHYMQQ~~_35.JPG (9.98 KB, 300x300 - vist 172 ganger.)
« Siste redigering: april 28, 2013, 07:38:24 am av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #44 på: mars 10, 2013, 02:01:22 am »

Her er litt nyttig vw-girkasseinfo:

http://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes.aspx

http://www.ratwell.com/mirror/sandlizrd.baja.com/gears.htm

Utregning av hastighet og turtall:
http://www.et-studios.com/motorsports/gears/gears.html

Så i linkene kan du finne girkassa, hvilken utveksling du har og regne deg frem til hvilken hastighet du vil få. Du trenger i prinsippet kun legge inn ring & pinion og 4.gir da det er det du skal finne ut av.

(sakset fra denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19943.msg497343.html#msg497343 )

Som Eskild sier, 1500-kassa er litt mer langbeint i 4.gir.

Det var en nyttig kalkulator.. Da ser jeg forskjellen i utveksling.. Artig å regne på dette.. Er jo ikke noe HK maskin jeg skal ha. Men 100hk skal det bli..  Satser på å prøve 1500 kassa først. Har fått tak i 1300s også. Men denne har noe krøll med synk. 1 gear..
I sommer blir det 1500 kasse og 1680cc.   
Takk for nyttig info.. Skål.. Gliser
Skål ja!
Bare hyggelig. Hvis det er dårlige synchro-ringer i kassa bør den åpnes. Man bør også vurdere å få sveiset drevene fast i synchro-hubene og skifte 3. og 4. gir til drev med grovere tenner da disse har fine tenner og tåler mindre.
Er nok ikke noe problem med en så liten motor, men når man først skal åpne, hvorfor ikke? Gliser

Høres ut som at du går en god sommer i møte Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #45 på: mars 14, 2013, 08:54:59 am »

Litt forandringer i planene.. 1600 cc type mer hk. en originalt.. Dette blir satt vekk vinter 2013.
Ny takgrind innkjøpt. Bytte spiler. Fjærne maling/ lakk og lakke med matt klarlakk.
Nesten alt av lister, fangere(US) og chrome generelt er anskaffet i pen original fatning. Meningen er å beholde bilens patina. Rust blir fjærnet. Men at chrom er tilnærmet mint.. Felger skal lakkes lys beige(matt) med lys brune kapsler. Har også et sett chrom som er strøkent. For litt forandring. Støtdemper topper blir kjøpt inn lokalt. Denne blir modifisert til å passe 5.5" Forstilling.  Å ny dempere montert..
Gå over motor. Lader dårlig. Bytte olje.
Nytt interiør trekk i rødt  er innkjøpt, lakke rammer, gulvteppe,


* image.jpg (82.66 KB. 640x480 - vist 184 ganger.)


* image.jpg (25.67 KB. 374x249 - vist 200 ganger.)


Noe slikt..

« Siste redigering: mars 14, 2013, 09:01:28 am av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #46 på: mars 14, 2013, 11:10:30 am »

Har troen på at denne blir meget bra! Blunker
Lurte på om du har fått inn selene? Skal ha seler i min og, (når den en eller annen gang er klar for det...) og ser det blir gjort på forskjellige måter. Men ser jo at planen min er mye lik din- så flott om du poster litt bilder når du kommer så langt! Blunker
I fjor var jentungen min tjoret fast med biltemastropper- funker det, men tar seg kanskje ikke så godt ut om man blir stoppet! Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #47 på: mars 14, 2013, 20:59:01 pm »

Har troen på at denne blir meget bra! Blunker
Lurte på om du har fått inn selene? Skal ha seler i min og, (når den en eller annen gang er klar for det...) og ser det blir gjort på forskjellige måter. Men ser jo at planen min er mye lik din- så flott om du poster litt bilder når du kommer så langt! Blunker
I fjor var jentungen min tjoret fast med biltemastropper- funker det, men tar seg kanskje ikke så godt ut om man blir stoppet! Gliser

Ble stoppet i kontroll slik i fjord. Det var ikke så populært. Men i disse bilene er det jo ikke påbudt med seler. Så jeg fikk ingen bot. Kun en belæreing på hvordan det "ikke" skulle være. Kjøpte wolfsburg 3 pungt seler. Må se hvordan jeg løser det. Skal legge ut bilder..
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #48 på: april 20, 2013, 12:02:22 pm »

Da blir bilen levert nesten på døra til neste helg.. Blir stas..  Gliser med dette været klør det i fingrene etter å finjustere litt før sesongen..
Blir montering av US fangere, nytt trekk på interiøret, nye dørtrekk, nytt gulv teppe, ny restaurert tak grind skal på med nye teak spiler, lakkering av felger. Blir to nyanser sand farger. Mørkest innerst og lys bane.
Pluss "litt" heving tenker et ytre bak og feilsøking på lade problem, olje skift i løpet av sommeren. Nytt taktrekk er også kjøpt inn.. Dette begynner jeg ikke på selv.. Rustsveising: reservehjuls brønn pluss litt i inner skjerm. Blir tatt i sommer. Resten blir satt vekk i vinter..
« Siste redigering: april 23, 2013, 08:12:05 am av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #49 på: april 20, 2013, 12:09:08 pm »

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


* image.jpg (123.5 KB, 640x427 - vist 250 ganger.)
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #50 på: april 20, 2013, 12:21:00 pm »

Har denne for salg om noen er interessert.?


* image.jpg (77.53 KB. 638x357 - vist 187 ganger.)

Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #51 på: april 27, 2013, 13:34:01 pm »

Endelig står bilen i gårdsplassen.. Gliser blir litt skruing før det blir kjøring..
Lekker bensin en meter før motoren.. Inne i en tunell. Noen tips om hvordan dette fikses. Er det trøblete å få ut gammel og inn med ny.?


* image.jpg (140.57 KB. 640x478 - vist 278 ganger.)


* image.jpg (36.21 KB. 320x240 - vist 223 ganger.)



« Siste redigering: april 27, 2013, 16:08:00 pm av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #52 på: april 27, 2013, 16:13:47 pm »

Ønsker å kjøpe:
Venstre forskjerm, kompl. Håndbrekk, trekant ruter..
Ta kontakt..
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #53 på: april 27, 2013, 19:59:41 pm »

Endelig står bilen i gårdsplassen.. Gliser blir litt skruing før det blir kjøring..
Lekker bensin en meter før motoren.. Inne i en tunell. Noen tips om hvordan dette fikses. Er det trøblete å få ut gammel og inn med ny.?

[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]


Etter det jeg skjønte på "Mags" så er det vanskelig å fikse, han mente at du måtte lage 4.stk. store hull i tunnellen og løste punkter før du satte inn nytt. Det er ikke akkuart noe man har lyst til å gjøre...
Loggført

Hoffen
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #54 på: april 27, 2013, 20:07:09 pm »

Deilig følelse å ha bilen på plassen!! Osteaktig

Synd dette med bensinlekkasjen, men med litt jobb, så fikser du det vettu Blunker Lykke til!
Loggført

66mod boble prosjekt
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #55 på: april 27, 2013, 21:32:45 pm »

Ja det er god følelse. Gliser Fikk det til. 5 timer tok det. Trangt og knotete. Skjærte to ovale hull i hver side...  Gliser. Nå er det heving og service som står for tur.. Skrapet og subber på flatmark..
« Siste redigering: april 28, 2013, 07:39:45 am av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #56 på: april 27, 2013, 21:42:32 pm »


* image.jpg (36.21 KB. 320x240 - vist 191 ganger.)


* image.jpg (35.67 KB. 320x240 - vist 187 ganger.)


* image.jpg (126.75 KB. 640x478 - vist 201 ganger.)


* image.jpg (112.46 KB. 640x478 - vist 167 ganger.)

Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #57 på: april 27, 2013, 21:46:55 pm »


* image.jpg (82.46 KB. 640x478 - vist 220 ganger.)


* image.jpg (120.16 KB. 640x478 - vist 183 ganger.)


* image.jpg (100.67 KB. 640x478 - vist 164 ganger.)




« Siste redigering: mai 03, 2013, 19:38:21 pm av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #58 på: mai 03, 2013, 19:44:09 pm »

Holder på litt i alle ender.. Isolering og paneling av garasje.. I morgen er det heving av bil. Det har jeg aldri gjort før. Så det blir spennende.. Bilen er pr. Nå senket to hakk indre bak.. Og pokk i bakken forran..
Tenkte å prøve meg på et hakk ytre. Mener det er ca. 10 cm og nesten ikke noe camber. ( Leser tabellen før jeg begynner) Da 8" felger skal på..  

Tips gjør ikke noe.. Gliser Hæ


* image.jpg (99.81 KB. 640x478 - vist 205 ganger.)


* image.jpg (111.83 KB. 640x478 - vist 198 ganger.)


« Siste redigering: mai 03, 2013, 19:47:49 pm av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Hoffen
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #59 på: mai 03, 2013, 20:08:13 pm »

Ser bra ut bak syntes jeg Osteaktig ihvertfall på de bildene du la ut nå.
er det 8" på bilde? hva er dekkstrl din ?
Loggført

66mod boble prosjekt
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!