juni 01, 2024, 18:36:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fueltrykk til eberspacher  (Lest 958 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: februar 15, 2013, 08:56:13 am »

Er det noen som vet sånn ca hvilke trykk vi snakker om som skal inn på dysa til en eber Bn2?
Min regulator er helt uttørket og jeg vurderte å sette inn en mere moderne der, men hvilke trykk skal man velge?
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #1 på: februar 15, 2013, 11:02:36 am »

Er det noen som vet sånn ca hvilke trykk vi snakker om som skal inn på dysa til en eber Bn2?
Min regulator er helt uttørket og jeg vurderte å sette inn en mere moderne der, men hvilke trykk skal man velge?
Dette er jeg også veldig imteressert i. Håper noen vet.
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #2 på: februar 15, 2013, 17:58:49 pm »

Her er det ikkje snakk om trykk, men flow. Regulatoren struper det pumpa leverer, til ein jamn fin stråle.
Skrua i senter på regulatoren fungerer 'motsatt' av det ein forventer. Still skrua heilt ute, og det kommer ingenting.
Mengden øker ved å skru skrua innover.
Min regulator har lege i garasjen i alle fall i 20 år sidan den var i bruk sist. Funker 100%

Foreslår å rigge pumpa, slangane , regulatoren og dysa i ein provisorisk bukk i ei skrustikke.
- Få pumpa til å gå jamt og fint. obs 'stiftane' Dei har lett for å eire fast etter tilstrekkelig mange år. Smør opp leamikken med våpenolje/symaskinolje/vaselinolje
- Pass på at komponentane har ganske samme høgdeforskjell i bukken som når dei er monterte på varmaren.
- Rigg eit målebeger under dysa
- Koble på bensin og sett straum på.
- Pumpa tikker fort så lenge den suger luft, og sakker på farten etterkvart som motstanden auker på.
- No skal du få ein flott, tynn og jamn stråle ut av dysa, og eit tikk i pumpa innimellom.
- Så er tida inne for å tune regulatoren.
- Løsne låsemutteren og still i veg.

Eg har ikkje tall for BN2, men BN4 skal levere 21 ccm på 2 min.

Vil tru at BN2 ligg på 12-15?!? Kan sikkert googlast
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: februar 15, 2013, 18:17:25 pm »

Mye info på denne linken, riktignok til BA4, men mye kan overføres til de andre varmerene;
http://manuals.type4.org/ba4/index.html
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #4 på: februar 15, 2013, 20:54:31 pm »

Jeg vet selvfølgelig hvordan systemet virker I detalj.
Men regulatoren regulerer trykket over dysa, det kommer vi ikke unna.
Uten dysa er det ikke trykk, da åpningen på slangen ville være utgjevnet med atmosfærisk trykk.
Ved å plassere en dyse I enden oppnår vi et trykk I slangen, og regulatoren regulerer mengden
Slik at dette holdes konstant. Pumpa alene ville bli for unøyaktig.

Om man vet flowen, diameteren og lengden på slangen(e) samt viskositeten på vesken (bensin)
og strl på dyseåpningen så kan man beregne trykket. Så langt hadde jeg ikke kommet enda:-)

Jeg må da velge en regulator som opererer innenfor disse trykkverdiene for å få noen form
For regulering I det hele tatt.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: februar 16, 2013, 19:17:30 pm »

Her er flowtallene for BN2.


* BN2.JPG (54.56 KB, 800x428 - vist 108 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!