april 29, 2024, 07:01:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.  (Lest 6502 ganger)
TURBO
Gjest
« på: februar 15, 2013, 15:35:09 pm »

1. Bensin i olja-hvordan finner man ut om man har det,å hva skyldes det/hvordan skjer det?
2.Når jeg skal starte bilen må jeg pumpe litt med gasspedalen for å få fyr.Da smeller/putrer det litt,er dette fra gasseren eller fra eksosanlegget fra bensin som antennes? Er i såfall dette noe å bry seg om?(les:farlig) Må jeg dyse om slik at den får mer bensin?

Håper på vettuge svar,og riktig god helg Blunker
« Siste redigering: februar 18, 2013, 12:43:22 pm av Ingar » Loggført
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: februar 15, 2013, 16:32:46 pm »

Tidligere hadde jeg en 66 mod, som det stadig ble mer og mer olje på. Etter et lite studie fanta jeg ut at det var lekkasje fra bensinpumpa og ned i motorolja. Bytte pumpa og pakning.. vips var det i orden gitt!

Ang futt og fart ved start, ville jeg tro at dette er "ubrent" bensin som tenner på vei ut. Litt tøft spør du meg, men kan skyte i filler potta antar jeg. Jeg hadde samme problem med en bensinvarmer. Det smalt og stikkflammer sto ut under skjermen. Stadig sot på skjermen om vinteren på den bilen. Hente folk glana litt ekstra også:) Var ung og dum den gangen, så gjorde ikke noe med det!

Mvh Erik
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 15, 2013, 16:48:21 pm »

1. Bensin i olja-hvordan finner man ut om man har det,å hva skyldes det/hvordan skjer det?
2.Når jeg skal starte bilen må jeg pumpe litt med gasspedalen for å få fyr.Da smeller/putrer det litt,er dette fra gasseren eller fra eksosanlegget fra bensin som antennes? Er i såfall dette noe å bry seg om?(les:farlig) Må jeg dyse om slik at den får mer bensin?

Håper på vettuge svar,og riktig god helg Blunker

Det er 4 måter å få bensin i oljen på (om det er fler så har jeg isåfall glemt de).

1. Som sagt. Bensinpumpen er tullete.
2. Dårlig tetning på stempelringer.
3. Dårlig tetning på ventilstyringer.
4. Veldig feit blanding som vasker sylindrene.

Jeg tipper 2. sider du må pumpe og vasker sannsynligvis sylinderene med bensin, og da tetter de dårlig.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: februar 15, 2013, 17:16:27 pm »

Hvis du i tillegg småkjører en del, skjer det fort at det blir bensin i olja.

Det skal forresten ikke være nødvendig å pumpe på gassen for å få start, verken på varm eller kald motor. Så det er nok noe mer som ikke er på stell også.
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #4 på: februar 15, 2013, 17:24:15 pm »

Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 15, 2013, 17:25:40 pm »

Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Enkelt: Bytte ringer

Worst: Nye stempler, sylindre og ringer
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TURBO
Gjest
« Svar #6 på: februar 15, 2013, 17:30:31 pm »

Skjønte det med ringene men hvordan gjør man det? Å er dette noe JEE tar på seg du som kjenner'n,skulle hatt en fagmann til å få stopp på støtstanglekkasjen min også,eller kanskje du gjør det for et svart honnorar?Jeg kjører til Oslo å you fix?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 15, 2013, 17:31:59 pm »

Skjønte det med ringene men hvordan gjør man det? Å er dette noe JEE tar på seg du som kjenner'n,skulle hatt en fagmann til å få stopp på støtstanglekkasjen min også,eller kanskje du gjør det for et svart honnorar?Jeg kjører til Oslo å you fix?

JEE tar sikkert overhaling av motor. Ta en komptest eller leaktest først for å se hvordan det står til med motoren.

Jeg har nok med egne motorer Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: februar 15, 2013, 17:37:38 pm »

Hvis stempelringene er så dårlig så får man vel også alt for høyt trykk i veivhuset og kan kjenne på utluftinga om den blåser for mye?? Æ bærre spør
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 15, 2013, 17:41:04 pm »

Har du ikke hatt problemer med ånding og Ingar?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TURBO
Gjest
« Svar #10 på: februar 15, 2013, 17:43:23 pm »

Har du ikke hatt problemer med ånding og Ingar?

Stemmer det.
Loggført
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #11 på: februar 15, 2013, 20:33:33 pm »

Da vil jeg se nærmere på stempel ringer, Og siden du har lekasje på støtstangrør så må du av med toppene uansett.
Men du kan jo kjøre en ''leak'' test først. Stempelringer er en grei del å bytte for en kar med grunnleggende teknisk forståelse.
Ta av topper, sylindre og stempler (Husk hvem som hører til hva). De gamle ringen peller du av med hendene og noe verktøy, men pass på å ikke rip opp eller skade stempelet. Når du skal på med nye, så står det som regel beskrevet hvilken som skal hvor, og hva som er opp og ned på ringene (evt bemerk deg hvordan de gamle sitter). Du bruker et spesialverktøy for å enklest ta på de nye ringen, kan være vanskelig uten. Du må heller ikke monter ringene med åpningen over hverandre, eller rett over ett krysspinnehull. Det kan også være greit før du monterer ringer, å sjekke om ringen er for stor pga ekspansjon ved varme. Dette gjør du ved å putte ringen i sylinderen som om ringen satt i stempelet, også måler du hvor stor ''sprekken'' i ringen er. Husker ikke hva disse verdiene skal være, men tror det står i motorhåndboken.
Men før du bytter ringer, så ville jeg sett på om sylinderene er gode for kun et stempelring bytte. Da kan man evt bytte sylindersats.

Støtstangrør lekasjen fikser du lett med nye pakninger, og litt silikon i tillegg har aldri skadet. Evt bytt til nye rør som har litt mer spenn og strekk i seg.

Dette tror jeg du klarer fint med evt litt hjelp fra de andre gutta i garasjen.  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
TURBO
Gjest
« Svar #12 på: februar 16, 2013, 12:53:38 pm »

Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Hvor lenge er det forsvarlig å kjøre med et slikt problem? Å hva er forvarselet på om det er stor-gææli?
Noen som har et tlf.nr jeg kan treffe JEE på?
Skal ta kompresjonstest senere idag,så da får jeg forhåpentligvis litt mer svar på tilstand
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 16, 2013, 23:46:01 pm »

Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Hvor lenge er det forsvarlig å kjøre med et slikt problem? Å hva er forvarselet på om det er stor-gææli?
Noen som har et tlf.nr jeg kan treffe JEE på?
Skal ta kompresjonstest senere idag,så da får jeg forhåpentligvis litt mer svar på tilstand

Hvor langt er ett tau? Mange gamle, slitne motorer som kjører rundt, men de har sikkert 25% av effekten igjen. Forvarsel: massiv ånding.. og bensin i oljen..

Fikk du tatt komptest?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TURBO
Gjest
« Svar #14 på: februar 17, 2013, 09:40:56 am »

Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Hvor lenge er det forsvarlig å kjøre med et slikt problem? Å hva er forvarselet på om det er stor-gææli?
Noen som har et tlf.nr jeg kan treffe JEE på?
Skal ta kompresjonstest senere idag,så da får jeg forhåpentligvis litt mer svar på tilstand

Hvor langt er ett tau? Mange gamle, slitne motorer som kjører rundt, men de har sikkert 25% av effekten igjen. Forvarsel: massiv ånding.. og bensin i oljen..

Fikk du tatt komptest?

Tauet som ligger i garasjen,det jeg skal ha rundt halsen er 140cm.
Noen som kan være behjelplig med link til riktige stempelringer på Unneberg sin webside,ev andre ting jeg bør passe på å skifte når jeg har fått ut dritten?
Ang komptest så gikk det i dass!
« Siste redigering: februar 17, 2013, 10:42:47 am av Ingar » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: februar 17, 2013, 19:59:22 pm »

Hvor fort får du bensin i olja, ikke spesielt vanlig grunn til å bytte stempelringer dette her. Man bytter de gjerne for at bilen går som en dass. Gjør den det? For meg virker dette som et forgasser problem.
Loggført

Speed is no substitute for direction
TURBO
Gjest
« Svar #16 på: februar 17, 2013, 20:00:46 pm »

Hvor fort får du bensin i olja, ikke spesielt vanlig grunn til å bytte stempelringer dette her. Man bytter de gjerne for at bilen går som en dass. Gjør den det? For meg virker dette som et forgasser problem.

Hvor fort vet jeg ikke,men det er 1-1,5 cm over maks på peilepinnen.Den går ikke som en dass,men går surt,går å putrer,å må ofte ruse den opp ved nedgiring etc.Pluss at jeg har åndeproblemer.
Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne Hæ
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #17 på: februar 17, 2013, 20:05:00 pm »

Den er også håpløs å starte når motoren er kald uansett vintertemperatur,må pumpe med bensin for at den skal starte.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: februar 17, 2013, 20:59:50 pm »

Har den vært lik siden du bremset den?
Loggført

Speed is no substitute for direction
TURBO
Gjest
« Svar #19 på: februar 17, 2013, 21:05:31 pm »

Har den vært lik siden du bremset den?
Har vel blitt verre ettersom vinteren kom,hvis det var startinga du tenkte på?
Kjørte FunRun første helgen i januar,da oppdaget jeg at den hadde brukt litt olje,peilet dagen før løpet,da var nivået på tett under maks,dagen etter løpet nesten på minimum.Prøver å peile jevnlig,men jeg oppdaget det før i uka at nivået var over maks.Blir sjeldent lange turen på bobla,kjører stort sett frem å tilbake fra jobb(10min hver vei) handleturer og råning innimellom.

Ellers har det vært kontinuerlig ånde-problemer på den.
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #20 på: februar 17, 2013, 21:30:30 pm »

Bortsett fra JEE,er det andre som er å anbefale for å få løst mine motorproblemer? Send gjerne svar på PM hvis det er å foretrekke.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: februar 17, 2013, 21:36:53 pm »

men før du plukker ned heile motoren og bruker masse peng, kan du jo sjekka att bensinpompo ikkje lekker. noko som er meir vanlig på repropumper enn 40år gamle orginale. om du faktisk HAR bensin i oljo vil du kjenna da godt på lukta av olje pinnen. kan jo henda at du på eitlanna magisk vis har fyllt på for mykje olja og

ellers høyrest da ut som gassarane dine kunne treng ein overgang.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TURBO
Gjest
« Svar #22 på: februar 17, 2013, 21:40:41 pm »

men før du plukker ned heile motoren og bruker masse peng, kan du jo sjekka att bensinpompo ikkje lekker. noko som er meir vanlig på repropumper enn 40år gamle orginale. om du faktisk HAR bensin i oljo vil du kjenna da godt på lukta av olje pinnen. kan jo henda at du på eitlanna magisk vis har fyllt på for mykje olja og

ellers høyrest da ut som gassarane dine kunne treng ein overgang.

Skal sjekke pompo Tistlo,var en liten dam der når jeg peilet sist men trudde det var fra åndeboksen,men kan selvfølgelig hende det lekker fra pompo og ned på åndeboksen også.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: februar 17, 2013, 21:47:42 pm »

kva med å skru den av å sjekka tilstanden på pakningen? vist den er krøllete, eller rett å slett blaut so kan du slå fast at pompo er deføkt. kor har du plassert åndeboksen sa du? sidan det renner frå pompa og ned på den?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TURBO
Gjest
« Svar #24 på: februar 17, 2013, 21:53:12 pm »

Pumpa er rett over åndeboksen på høyre side i motorrommet
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: februar 17, 2013, 21:56:38 pm »

ehh ja akkuratt! då vil isofall feilen måtte ligga i forgassaren vist den renner over feks. du kan jo sjekka att den nåleventilen fungerar, den som slepp bensin inn i flotørkammeret. og att flottørhøgden er rett justert. og mens du har greiene oppe kan du blåsa gjennom da du ser av dyser og sånt..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TURBO
Gjest
« Svar #26 på: februar 17, 2013, 21:59:38 pm »

ehh ja akkuratt! då vil isofall feilen måtte ligga i forgassaren vist den renner over feks. du kan jo sjekka att den nåleventilen fungerar, den som slepp bensin inn i flotørkammeret. og att flottørhøgden er rett justert. og mens du har greiene oppe kan du blåsa gjennom da du ser av dyser og sånt..

Alt det du nevner kan jeg lite om Hæ
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #27 på: februar 18, 2013, 10:26:37 am »

-Ingen tegn til lekkasje fra bensinpumpa.
-Tok noen bilder av gasserne,men aner ikke hva jeg skal se etter.
-Har lekkasje fra åndeboksen,som sikkert er årsaken til alt griseriet på motorluka.
-Skal jeg tappe motoren for olje og fylle på ny for å annulere muligheten for at jeg har fylt for mye olje(noe jeg forøvrig tviler sterkt på)
-Andre forslag?


* 18022013770.jpg (69.53 KB, 700x525 - vist 117 ganger.)

* 18022013771.jpg (52.38 KB, 700x525 - vist 137 ganger.)

* 18022013773.jpg (49.67 KB, 700x525 - vist 107 ganger.)

* 18022013774.jpg (76.69 KB, 700x525 - vist 114 ganger.)

* 18022013775.jpg (65.26 KB, 450x600 - vist 124 ganger.)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 18, 2013, 12:16:50 pm »

Hva slags gasser er det?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #29 på: februar 18, 2013, 12:21:40 pm »



har du ikke regulator etter bensinpumpen? hvor mye trykk leverer pumpen?


I forhold til de bildene du har lagt ut, så ser det ut som om du mangler aux. venturiere på gasserene dine?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!