april 27, 2024, 23:35:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor for dummies, slag vs boring??  (Lest 1679 ganger)
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« på: februar 21, 2013, 22:23:16 pm »

Hva er egentlig forskjell i ytelse på en motor med tanke på slaglengde og boring?
Hva gjør en motor med langt slag og små stempler kontra en med breie stempler og kort slag?
Er det turtall/moment eller en kombo av begge?

Har også hørt at langslagveiv, 82mm sammen med standard lengde på råder er en uslåelig kombinasjon UANSETT stempelstørrelse!! Noe med at stempelhastighet er større enn standard, men nå er jeg vist ute med veltepetter på isen før måkene har satt seg..

Men vil det si at med en 82mm veiv, std. råder, hissig kam,  1200ccm sylindre og 1300dp topper (porta og uthola som jentene på hjørnet) vil få en hissig liten motor.
Eller har jeg misforstått hele poenget, og ønske meg 84-94 som alle andre??

Espen
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 21, 2013, 22:33:55 pm »

Hehe..

Hva er du ute etter?

Ulempen med "små stempler" eller liten borring er at det er mindre plass til ventiler. Små ventiler = lite luft og bensin gjennom toppene = lite effekt hvis du er ute etter maks effekt. Men igjen så får man høy gasshastighet og det er lettere å hente mye dreiemoment.

Sånn helt basic så er kort slag og stor borring en turtallsvillig motor.

1200cc stempler og sylindre sammen med langt slag kan by på mye hodebry, da man kan ende opp med at råden tar i bunn av sylindrene.

Alt må passe sammen, uansett hva slags motor man bygger. Er ikke noe poeng med en syk kam, om toppene dine ikke flower nok til å bruke potensialet.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 21, 2013, 22:45:07 pm »

Veldig kort forklart
Kort slag og stort borr (overkvadratisk) egenskaper som gjør at den vil utvikle effekten lengre oppe i registeret. Gir også mindre friksjon i sylinderen pga kort vandring av stempel. Tenk F1 motor.

Langt slag lite borr gir bunndrag, større friksjon i sylinderen. Tenk dieselmotor.


Mye ålreit å lese her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stroke_ratio

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=23054
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 21, 2013, 22:51:37 pm »

Fun fact.

Årets F1 motorer er regulert til V8'er i 90graders layout. 2400cc maks volum. De bruker 98mm borring og rett under 40mm slag.. Med 4 ventiler per sylinder, og motorene må veie minst 95kg (ca samme som en boblemotor)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 21, 2013, 22:56:09 pm »

Du verden. Jeg "nærmer" meg en F1 motor jeg da med 96x66mm
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #5 på: februar 21, 2013, 23:03:37 pm »

Nå er jeg spent på hva  begge deler betyr. (håper under 14 er svaret)  Gliser 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 21, 2013, 23:07:01 pm »

Nå er jeg spent på hva  begge deler betyr. (håper under 14 er svaret)  Gliser 


Brems nå motoren først du nå Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #7 på: februar 21, 2013, 23:34:57 pm »

Skal ikke bygge motor nå,  men vil gjerne lære/vite mere om motorvarianter/størrelser Glad
Har riktig nok noen deler til en "frisk" 1200 motor, men ligger fint på hylla, da jeg ikke har tid til det ennå.
En hører jo ofte om forskjellige begrep innenfor motor, "mini-mouse, stripe-motor, buss-motor og ikke minst left-lane-cruiser eller stor og doven Type4"
Det er jo spennende å kjenne til oppbyggingen og effekt/kjørbarhet til de forskjellige motorer.

Men har blitt klokere på svarene til nå i allefall Glad

En liten festlig sak på 1,5 liter og 16 sylindre, (mopedstøreelse på stempel Glad
100hk ved 5000rpm, og 600hk ved 12000rpm..  Hissige saker og god lyd


Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!