juni 06, 2024, 17:48:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blå Bosch Laderegulator 12 Volt  (Lest 1762 ganger)
vw1302as
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Haugesund



Vis profil
« på: februar 22, 2013, 11:15:50 am »

Enkelt spørsmål om min Laderegulator 12V, og innspill om andre Laderegulatorer (12V og 6V) og kobling og generelt om nevnte.
Helst ikke spørsmål/innspill om Ladeproblemer Blunker, det er nok tråder om det emnet Glad.


Har lest endel om lading, vekselstrøm, likestrøm, laderegulatorer og annet snacks her inne, MEN:

Ingen har alternative regulatorer? For det har jeg, men er den brukende? (Se bilde)

Jeg har forstått at orginale 12V Likestrøm-regulatorer kan kobles til 12V vekselstrøm når man bygger om? (Se bilde)

Hvilket regulatorer finnes? Jeg har lest, sett, funnet noen, men hvilket og hvordan kan de brukes? (Helt generelt) Se bilde for eksempler.

Håper dette kan være en ryddig tråd kun om regulatorer Glad Gliser.


(Planen var at det skulle komme opp bilder. Har lest "How 2", men har ikke tid nå. Kommer til mappen min uansett Glad)


Min regulator:


https://skydrive.live.com/redir?resid=967287F6B5D7077B!872


Andre:

https://skydrive.live.com/redir?resid=967287F6B5D7077B!870&authkey=!AGUTbx5ueJVY4tU

https://skydrive.live.com/redir?resid=967287F6B5D7077B!871&authkey=!AA2-QCihFI-l2TI


Fra en ukjent årsmodell:

https://skydrive.live.com/redir?resid=967287F6B5D7077B!868&authkey=!ABhH_1zwoRwWKho


Koblingsskjema:

https://skydrive.live.com/redir?resid=967287F6B5D7077B!869&authkey=!ANGQQOjKqwTNp8E

https://skydrive.live.com/redir?resid=967287F6B5D7077B!873&authkey=!ALjbwo7ziGxepRo
« Siste redigering: februar 22, 2013, 11:36:31 am av vw1302as » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: februar 22, 2013, 11:55:21 am »

På vekselstrøm er det to muligheter: gammel VW og andre har + -regulert, nyere VW har - -regulert.
Regulator og generator må ha samme system. Den ene børsten er enten koblet direkte til D+ eller D-, den andre blir regulert.

Disse går ikke om hverandre.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: februar 22, 2013, 12:48:06 pm »

De to regulatorene som er avbildet under "Andre" er til de runde likestrømsdynamoene. Den første er elektronisk for 12V og den andre er tradisjonell for 6V. Litt viktig at disse også er for riktig amper.
Bakdelen med den elektroniske fra Bosch er at hele toppen av huset har pluss, så viktig at ikke man kortslutter til jord når baksetet legges på plass.

På første koblingskjema er hvordan du kobler bort releet for å erstatte det med en vekselstrømsdynamo (alternator) med innebygd regulator.
Andre koblingsskjema er for hvordan koble en ekstern regulator til en vekselstrømsdynamo.

Vil absolutt tro at din blå regulator kan brukes til en vekselstrømsdynamo. Selv har jeg testet disse som også fungerer greit:
http://www.ebay.com/itm/Voltage-Regulator-14V-55A-for-BOSCH-9190085001-9190087011-/150956982529?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2325bcc101


Ser at samme selger har for likestrømsdynamoer også:
http://www.ebay.com/itm/Voltage-Regulator-14V-30A-for-VW-BEETLE-BOSCH-9190083002-9190089099-/160945394900?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item257917d4d4
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!