mars 28, 2024, 13:31:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips og triks i jakten på historikken?  (Lest 2675 ganger)
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« på: mars 08, 2013, 09:22:26 am »

Holder på å nøste litt opp i historien til ovalen min, og det viser seg å ikke være helt enkelt- alle spor stopper i april 1970.

Sendte en mail til biltilsynet og fikk raskt en liste over tidligere eiere.

- I april 1970 kjøpte Torleiv Kongsjorden fra Veggli bilen, dessverre er Kongsjorden gått bort, men jeg jobber litt med å finne eventuelle barn/barnebarn.
  Ikke aner jeg hvor eller av hvem han kjøpte bilen av.

- I desember 1990 Kjøpte Odd Arnt Hagen bilen. Fikk meg en liten overraskelse når jeg pratet med han i går, for det viste seg at Kongsjorden hadde kræsjet bilen i 1977 og
  forsikringsselskapet overtok eierskapet. Hagen som drev bilverksted på Veggli kjøpte bilen, opprettet den og solgte den igjen 4 mnd senere.
  Han husket dessverre ikke hvor mye skader det var.

- Regner med at neste eier Bjørn Svare var fornøyd med reultatet, siden han overtok bilen i april 1991. Bilen skulle da ha bosted mellom fjellene i Hemsedal.
  Dessverre virker det som denne mannen er sunket i jorden. Hadde vært artig å snakket med han siden han skal ha hatt bilen i de 9 neste årene!

- Han solgte den videre til Christian Nielsen i Herøysund i oktober 2000.

- I mai 2001 begynner bilen å nærme seg Bergen, da den blir solgt til Øystein Koløy i Uskedalen. Kanskje bilen har vært med på treff i Bergen før???

- Vidar Koløy kjøpte bilen i mars 2004. Og bilen ble i Uskedalen de neste 4 årene.
  Har ikke funnet ut om disse er brødre eller far/sønn etc, men planene er å ta en telefon der også.
  Fant salgsannonsen fra den gang Vidar solgte bilen, dessverre uten bilder, men det er altså han som har byttet motoren, gjorde en del sveisearbeid
  og trakk den om innvendig. Har en følelse av at det var i denne dalen det originale med bilen forsvant. 
 
- I september ble bilen solgt til Rjukan av Gunnar Stegarud. Far stod som eier og sønnen Trond brukte den. Trond pusset ned bilen utvendig og fikk den lakkert.
 
- August 2012 var vi i Rjukan og hentet bilen tilbake til det glade vestland.

Hadde vært utrolig gøy å vite hvor og når bilen ble opprinnelig solgt, hvem som har hatt glede av å ha den som ny i 1956! Jeg har nå bestilt sertifikat/historikk fra Automuseum VW i Tyskland, men dette kan ta lang tid har jeg forstått.
Jeg har også prøvd å spore opp bilbutikker i Buskerud fra denne tiden, fant en som har vært der siden 1916 og som drev med import av tyske biler. Mail er sendt, så får vi se.

Bilens skilter F-702526 er fra Buskerud- men de sekssifrede skiltene kom ikke før i 1958. Med et så høyt nr så lurer jeg på om bilen kan ha kommet til landet i 69-70...?

Men, har fått inntrykk av at man kunne i "gamle" dager, bytte skiltnr etter hvilken amtskode man bodde i. Dette skal ha gjeldt i fra 1913 til 1971, og alle amtspolitimestre skal ha disse numrene registrert. Hmmm, kan bilen min ha hatt et annet nr???   

Skal snoke litt videre i Kongsjorden slekten, søke litt videre med chassie nr og vente i spenning på historikk fra Automuseum!!! Fikk bare mer blod på tann til å finne ut av dette nå!

Hvis noen vet noe om bilen, tidligere eiere eller har noen gode ess i ermet til å finne historikken- ja da hadde jeg blitt grådig glad! Gliser   
 
 
 
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #1 på: mars 08, 2013, 10:39:49 am »

Er usikker på hvordan "sporing" av gamle skilt foregår, men jeg vet i hvertfall at du fikk skilter i forhold hvilket fylke/kommune du bodde i. Mine foreldre flyttet fra Oslo til Hadeland i 1968 og tilbake til Oslo igjen i 1971 med samme bilen. Den bilen hadde derfor 3 forskjellige skilt i den perioden  Glad
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
TURBO
Gjest
« Svar #2 på: mars 08, 2013, 10:47:55 am »

Er usikker på hvordan "sporing" av gamle skilt foregår, men jeg vet i hvertfall at du fikk skilter i forhold hvilket fylke/kommune du bodde i. Mine foreldre flyttet fra Oslo til Hadeland i 1968 og tilbake til Oslo igjen i 1971 med samme bilen. Den bilen hadde derfor 3 forskjellige skilt i den perioden  Glad

Hadeland! Sjokkert Morsomt,hvor på Hadeland? Har nemlig slektninger som bor i Aurskog.
Loggført
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #3 på: mars 08, 2013, 11:53:40 am »

Er usikker på hvordan "sporing" av gamle skilt foregår, men jeg vet i hvertfall at du fikk skilter i forhold hvilket fylke/kommune du bodde i. Mine foreldre flyttet fra Oslo til Hadeland i 1968 og tilbake til Oslo igjen i 1971 med samme bilen. Den bilen hadde derfor 3 forskjellige skilt i den perioden  Glad

Hadeland! Sjokkert Morsomt,hvor på Hadeland? Har nemlig slektninger som bor i Aurskog.


Vi bodde på Brandbu, i en loftsleilighet i Storlinna 88, huset hvor elektriker M Carlsen & sønn holder til ( og holdt til den gangen også ).
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #4 på: mars 08, 2013, 13:50:10 pm »

Fikk tips om denne siden;D
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoyopplysninger/Understellsregistret
Mail sendt, så får vi håpe de har noe på ev chassienr. Nett som å vente på lørdagsgodtet dette! Osteaktig
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mars 08, 2013, 13:50:51 pm »




Bilens skilter F-702526 er fra Buskerud- men de sekssifrede skiltene kom ikke før i 1958. Med et så høyt nr så lurer jeg på om bilen kan ha kommet til landet i 69-70...?
   
 

De 6-sifrede nummerne blei ofte tatt i bruk på slutten av 60-tallet og fram til 1.april 71, da de 5-sifrede var brukt opp. Så det er ganske sannsynlig at bilen fikk det nummeret i 1970.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #6 på: mars 16, 2013, 21:32:53 pm »

Jakten fortsetter....  Blunker

Etter ny mail og ingen mer info- fant jeg ut at jeg bare MÅTTE ringe de og si at jeg syns det var meget merkverdig at de ikke kunne finne ut mer...
Bilen var jo tross alt førstegangsregga i Norge 03 juli 56!

Så jeg ringte biltilsynet torsdagen, og fikk som svar at all data fra før 1970 ligger i arkiv og ikke på data. De fant ut hvilken trafikkstasjonen som hadde utstedt vognkortet til Kongsjorden, og satt meg over til Kongsberg trafikkstasjon. Her var det en hyggelig dame som lovte å grave i kjellerarkivene å sende meg eventuell info hun fant.

Kom hjem i dag og i postkassen lå vognkortet til Kongsjorden, med det forrige skiltnummeret til bilen, den gikk da under H-43010! Eieren før Kongsjorden het Gunnar Merde. Han lever dessverre ikke lenger, men dette må granskes videre! Spennende!  H stammer fra Hedmarken og Brakstad amt, så mandag blir det å finne ut hvilken trafikkstasjon som har vognkortet til Merde. Kjempegøyt å grave i annet enn rust!!! Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: mars 16, 2013, 22:38:14 pm »

H-stammer fra Telemark, ikke Hedmark. H-43010 er Notodden distrikt. Det er jo ikke langt til Kongsberg derfra, men annet fylke. Finns fortsatt noen som heter Merde på Notodden. Lykke til med sporinga! Glad

http://lmk.no/images/doc/skiltliste.pdf


« Siste redigering: mars 16, 2013, 22:43:35 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #8 på: mars 18, 2013, 11:59:18 am »

Ja stemmer det- stod Hedmark på wikipedia. Men det var nok feil.
Skal ringe Notodden trafikkstasjon i dag! Blunker
Takk skal du ha! Osteaktig
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #9 på: mars 18, 2013, 14:04:52 pm »

Er usikker på hvordan "sporing" av gamle skilt foregår, men jeg vet i hvertfall at du fikk skilter i forhold hvilket fylke/kommune du bodde i. Mine foreldre flyttet fra Oslo til Hadeland i 1968 og tilbake til Oslo igjen i 1971 med samme bilen. Den bilen hadde derfor 3 forskjellige skilt i den perioden  Glad

Hadeland! Sjokkert Morsomt,hvor på Hadeland? Har nemlig slektninger som bor i Aurskog.

Hadeland er Oppland, Aurskog ligger i Akershus....... Langt mellom disse områdene...............
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!