april 27, 2024, 08:12:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lufte bremser???  (Lest 2332 ganger)
Gregersen
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« på: mars 11, 2013, 17:35:19 pm »

Bare lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg med å lufte bremsene?
har bytta alt av bremser, rør/slange/band/hovedsylinder,etc
alt sammen på min 70 mod Glad
men når jeg lufter får jeg ikke noe respons på pedalen..?
ingen lekasje og har en planke bak pedalen for ikke å ta knekken på hovedsylinder.
Noen ideer?


Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 11, 2013, 18:14:49 pm »

Justert ut båndene?

Det kan være lite respons om det er mye luft i systemet, men det kommer seg plutselig.

Rekkefølge:

1: bak høyre
2: bak venstre
3: foran høyre
4: foran venstre
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: mars 11, 2013, 18:22:45 pm »

Planke bak pedalen? Har jeg aldri hørt om...
Loggført

Mvh
Reiel
Gregersen
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #3 på: mars 11, 2013, 18:50:15 pm »

Har gjort den rekkefølgen flere ganger og har lagt ut banda el en kamerat
gjorde det men kan gå over for sikkerhetskyld.

Planken er for å ikke bånne pedalen, tips jeg har fått!
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 11, 2013, 21:14:49 pm »

Planke trenger du ikke. Den går ikke i stykker av den grunn, de er laget for å tåle å gå i bunn.

VIKTIG å sjekke at akselen på hovedpumpa går helt tilbake når pedalen er i bakre stilling (det skal være en liten slakk på ca en mm på akselen.) Hvis ikke suger den ikke inn ny væske om pedalen står med litt trykk.

Et triks er å fylle bremsevæskebeholderen helt full, skru opp den bakerste nippelen og vente til det begynner å piple.

Ellers er det bare å passe på at beholderen er full og pumpe mye.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mars 11, 2013, 21:59:38 pm »

Planke trenger du ikke. Den går ikke i stykker av den grunn, de er laget for å tåle å gå i bunn.

Nåja. Tråkker du en gammel hovedsylinder i bånn, ryker fort pakningene. Been there, done that.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 11, 2013, 22:59:09 pm »

Bremser tuller man ikke med.
Hvis pumpa ryker av det er den moden for utskifting, ikke annet å gjøre med gitt.

Surt, men det kan skje langs veien og da er det no dritt om den ikke virker. Mye hyggeligere å finne feilene i garasjen når bilen står stille Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: mars 11, 2013, 23:16:04 pm »

For å si det slik, er jeg veldig glad for at min bil har 2-krets bremseanlegg Glad

Bremser tuller man ikke med, nei. Er man i tvil om tilstand på hovedsylinderen - bytt. Koster ikke mye, dvs. billig livsforsikring.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 11, 2013, 23:22:50 pm »

Helt klart lurt.

Tips til folket:
Bremsevæske bør skiftes (luftes) hvert 2.år eller 30.000km, da holder delene mye lengre.
Bremsevæske tiltrekker seg fuktighet som igjen gir rust og andre problemer.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #9 på: mars 12, 2013, 12:59:31 pm »

Også er det greit å være 2 sammen om å gjøre det her å lufte bremser..  Osteaktig

Håper du har noen som kan hjelpe deg med det.
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: mars 12, 2013, 20:33:07 pm »

... eller spanderer denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-191531/

Virker Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bendik
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #11 på: mars 12, 2013, 21:19:16 pm »

Når jeg byttet alt på en 66 jeg hadde så måtte jeg løsne niplene på pumpa litt mens en hadde trykk på pedalene. Før jeg gjorde dette så fikke jeg ikke luftet skikkelig.
Fikk beskrevet at det kunne samle seg luft her som en ikke fikk med ut i rørene. Vandrehsitorie eller ikke, det funket for meg.
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 12, 2013, 22:35:36 pm »

Mitt tips er å sette bittelitt overtrykk på bremsevæskebeholderen. Max 0,1 - 0,2 bar eller noe i den duren.
Så åpner du bare nipplene i tur og orden. Vips alle bremsene luftet ut på under 5 min alene.. Glad
For å få overtrykk, bruker du bare en kork som passer på gjengene på tanken. Og stikker blåsepistol igjennom, eller som jeg gjorde: Lagde en kork med bilventilen som sitter i spylervesketanken. I mitt tilfelle passet det med en vanlig brus / saftkork.. Blunker
Lettere blir det ikke.
Bare se til at det ikke blir tomt underveis.
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: mars 13, 2013, 08:31:05 am »

Var oppi samme problem på søndag, prøvde meg meg 1 bar på kompressoren. Fikk aldri helt tett i lokket og endte med å blåse bremseveske over hele rammehodet og rundt omkring, flere ganger.....

Løsningen ble til slutt pumping på vanlig måte. Jeg pumpet opp trykk, holdt pedalen i bunn, kompisen min åpnet ventil og lot trykk komme ut, gjentok dette mange ganger og nå har jeg bremser. Høyre bak, venstre bak, høyre fremme og venstre fremme som nevnt over her.

Tok en ekstra runde på slutten.

2 krets bremser med skiver fremme er konge, gleder meg til å prøve bilen.
Loggført

1961 T1 - Custom
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 13, 2013, 18:18:57 pm »

Du må ikke ha så høyt trykk Rekker tunge
Ikke mer enn at det så vidt siger ut.
Loggført

grandi
Medlem
***
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg


Vis profil

« Svar #15 på: mars 13, 2013, 18:31:36 pm »

Brukte "lufter" som hadde gjenger og slange til å sette på reservehjulet på Opel/Ford/Volvo.
Funket bra.
Vet ikke om disse selges ennå, men kjøpte den på Bilxtra.
Loggført

56  T1 - Ragtop og airride
64  T3 1500 Notchback L1964
05  Volvo V70
96  Corolla
92  Fiat Fendt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!