april 25, 2024, 22:01:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøre uten kjøleblikk?  (Lest 3135 ganger)
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mars 25, 2013, 08:24:42 am »

Skal hente en buss i dag som står uten kjøleblikk.. Tønsberg-Oslo = ok?
Blir vel fort varm om bilen står stille men tenker at det bør går bra når bilen får god kjøling i 100kmt?
Takker for svar Glad
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: mars 25, 2013, 08:50:00 am »

Spør deg selv, hvor får den kjøling fra? Er det en trike så ja, ikke noe problem.



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: mars 25, 2013, 09:12:16 am »

Tønsberg - Oslo uten kjøleblikk og kjølevifte = havari.
Loggført
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mars 25, 2013, 09:18:11 am »

Ok du litt forskjellige svar her:) altså en 2cu motor, vifta i hekken er der men kjøleblikket over sylindere og topper er demont. Jeg tenkte også at dette i utgangspunktet skulle gå bra men du mener altså havari?
Spørsmålet mitt var tydeligvis ikke så j.. dumt som jeg var redd det var;)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 25, 2013, 09:23:12 am »

Skal hente en buss i dag som står uten kjøleblikk.. Tønsberg-Oslo = ok?

Er det ikke bare å plukke opp noe nytt blikk da? Om du skal ha bilen er det vel noe du "kunne" trenge uansett?
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 25, 2013, 10:00:02 am »

Jo spørsmålet er drit dumt... 

Hvis jeg omformulerer det litt. Jeg skal kjøre min nye 2013 AUDI A8 fra Tønsberg til Oslo. Den mangler slangene til radiatoren. Men det går vel bra så lenge jeg holder bilen i fart...   Høres det lurt ut!?
Loggført

TURBO
Gjest
« Svar #6 på: mars 25, 2013, 10:11:42 am »

Here we go again. ???Trodde faktisk dette var et forum hvor folk som f.eks ikke er født i en garasje eller verktøykasse kunne stille spørmål uten å bli slaktet for manglende kunnskap? Tok åpenbart skammelig feil,jeg er her inn for å lære å få råd og tips,ikke spydige kommentarer.Hva med å beholde folkeskikken å svare folk på en ordentlig måte?God påske.
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #7 på: mars 25, 2013, 10:17:17 am »

Jo spørsmålet er drit dumt... 

Hvis jeg omformulerer det litt. Jeg skal kjøre min nye 2013 AUDI A8 fra Tønsberg til Oslo. Den mangler slangene til radiatoren. Men det går vel bra så lenge jeg holder bilen i fart...   Høres det lurt ut!?

Nei, siden den ikke er luftkjølt, ville jeg kjørt den under vann isåfall.  Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: mars 25, 2013, 10:18:25 am »

burde vel vera ein sjølvfølge for folk født i ein garasje og folk født med ski på beina, og forsovidt alle slags folk - at ein luftkjølt motor , trenger...luft. men da er jo berre å prøva. da versta som kan skje er jo at motoren skjer seg
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: mars 25, 2013, 11:03:10 am »

Takker for alle svar jeg:) vet at noe kjøleblikk ligger bak i bilen så får prøve å få sammen noe.. Hadde håpet jeg slapp å demontere topper osv..
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: mars 25, 2013, 11:14:42 am »

Slik jeg husker det så er det vel bare innsugene som må av på en type 4 for å få på de øvre kjøleblikkene.
Toppene må ikke av.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mars 25, 2013, 11:31:15 am »

Du har blikk under sylinderne og får å få de på må hvertfall rørene til støtstengene av.. Men på t4 motor kan vel kanskje de dyttes gjennom toppene..?Vurderer sterkt å kjøre forsiktig og med åpen bakluke.. Satser på at turbulensen gjør at det går.. Er ferdig senere i ettermiddag så da får vi se om "Jee" har rett eller ikke;)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #12 på: mars 25, 2013, 11:42:13 am »

Scc fansen mener det går, om du kjører etapper på 402 meter om gangen..

I verste fall blir du galemattias, og ender med nyoverhalt motor til sommeren.  Rekker tunge
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 25, 2013, 11:45:40 am »

Kan fort bli unødvendig dyrt. Istedenfor å bruke henger med en gang... kan du fort stå langs vegen uten motor, og må fortsatt bruke henger.

Men om det er skrot som kun skal gå denne etappen, uten at det er krav til senere problemfri drift, er det jo bare å prøve.


Mitt eksempel er ikke forsøk på å drite ut noen. Men ett forsøk på og forklare viktigheten av ett fungerende kjølesystem. Dyrt kjøretøy med vann... er vi veldig nøye med. Billig kjøretøy med luft... er ikke så farlig. Om det ikke er "så" farlig. Hvorfor har da motoren kjøleblikk og vifter i det hele tatt...
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: mars 25, 2013, 12:28:39 pm »

vifta i hekken er der men kjøleblikket over sylindere og topper er demont.

Utifra hva du skriver her så mangler du bare blekk ovenpå.

Jeg tipper den går i 10 minutter før den skjærer seg... 
Loggført

Speed is no substitute for direction
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: mars 25, 2013, 12:35:48 pm »

Øystein sunde på øra og første 15 km bak meg..Blunker
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #16 på: mars 25, 2013, 12:55:35 pm »

Du kan no logge inn til Unneberg og bestille deg nye ringer og litt nipps nå da i samme slengen mens du sitter der og surfer og kjører med sunde på øret .
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: mars 25, 2013, 15:35:06 pm »

Da er bilen parkert og like hel:) ble ikke varm. Ikke varmere enn vanlig så da gikk alt bra:) takk for innlegg! Bra med litt skepsis når man selv er optimist;)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #18 på: mars 25, 2013, 15:55:02 pm »

Flottings, da er det bare å demontere kjølingen i vinterhalvåret
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #19 på: mars 25, 2013, 15:58:55 pm »

http://vwnettet.dk/topic/187419
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 25, 2013, 16:17:52 pm »

Bra for deg .. dette er kanskje den rette uken å levere inn lottokupongen   Gliser

Om alle på forumet hadde gitt tommel opp uten å være realistiske, kun optimister.. Og du hadde kommet halvveis. Hva da?
Loggført

mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: mars 25, 2013, 16:20:59 pm »

Da hadde jeg nok furtet resten av påsken og irritert meg over at jeg ikke hørte på skeptikerne;)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: mars 25, 2013, 16:24:56 pm »

Nestegang behøver ikke skeptikerne svare, alle som lurer på det samme kan bare google og legge i vei.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 25, 2013, 16:25:49 pm »

Godt svart Mattias  Osteaktig
Loggført

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #24 på: mars 25, 2013, 22:40:31 pm »

Men når dere nå er inne på dette med kjøleblikk..... Jeg har ofte lurt på om det på en orginal boble har noe for seg å kjøre med åpent motorlokk.... Mange legger ei brusflaske etc mellom lokk og bakplate på varme sommerdager. Er det ikke da fare for å suge inn varme fra eksosen? Og hva med stand off's oppe? Ser tanken med at man da får inn masse ekstra kald luft, men blir da motoren for kald? Jeg tenker i utgangngspunktet med orginal motor.

Og ja, jeg spør fordi jeg ikke kan annet enn å kjøre/ senke folkevogn Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: mars 25, 2013, 23:25:02 pm »

einaste grunnen for meir kjøling er vist du har ein større motor og tett motorlokk. feks ein std 1600 har for lite kjøling med tett motorlokk, og derfor lurt å ha ein liten klosse elle noko imellom så den får sugd i seg nok luft
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!