april 29, 2024, 00:24:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?  (Lest 2292 ganger)
Urge-Boy
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted:



Vis profil
« på: juni 06, 2008, 18:03:29 pm »

Ser på en del bilder at det er mange som kjører med panser/motorlokk litt åpent... regner med at dette er for å få bedre kjøling til motoren...? Hvor stor virkning har dette?

Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #1 på: juni 06, 2008, 19:12:14 pm »

Det spørs vel kanskje litt om man har riller eller ikke i motorlokk. Ofte etter man har kjørt, og åpner motorlokk, slår det en varmebølge over deg, så det må vel hjelpe litt å få det litt opp under kjøring!
Så senest noen i går som hadde det litt oppe, med den geniale "flaskekjølingen"  Osteaktig

Men inneresant spørsmål, som hadde vært artig å fått svar på  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: juni 06, 2008, 20:06:10 pm »

Trur detta har vore diskutert før, i ein eller an tråd..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Urge-Boy
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: juni 06, 2008, 20:39:48 pm »

Prøvde å søke...men fant ingenting...
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juni 06, 2008, 21:58:48 pm »

Det spørs vel kanskje litt om man har riller eller ikke i motorlokk. Ofte etter man har kjørt, og åpner motorlokk, slår det en varmebølge over deg, så det må vel hjelpe litt å få det litt opp under kjøring!
Så senest noen i går som hadde det litt oppe, med den geniale "flaskekjølingen"  Osteaktig

Men inneresant spørsmål, som hadde vært artig å fått svar på  Blunker
Flaskekjøling..? Forklar?!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: juni 06, 2008, 23:45:09 pm »

Altså man åpnet opp motorpanseret, setter store enden av en 1,5 liters flaske inntil kaross, og korken i motorpanseret, og voala, ei glætte på ca 25 cm  Osteaktig

Men mener man må ha av de litt eldre boblene med lenger motorlokk, altså 66 -. muligens det går med 67lokket også =)

Men så også noen andre i går, vet ikke om de brukte flaskemetoden, men ivartfall noe i likheten   (bilde på boblespotting) Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #6 på: juni 07, 2008, 02:08:33 am »

har ikke dette også noe med plass til forgassere å gjøre?
Loggført

Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 07, 2008, 12:21:26 pm »

har ikke dette også noe med plass til forgassere å gjøre?


Noen forlenger festet nedrest på luka for å få klaring til gasserstag.... ellers så funker det fint med en colaboks i luka på en varm dag... men vriker mot sin hensikt i køkjøring da den varme lufta fra eksosanlegget trekkes rett inn luka..
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #8 på: juni 07, 2008, 13:19:59 pm »

Å kjøre med åpning øverst på motorlokket med s.k. stand-offs, er som natt og dag med en varm motor. Brukte dette selv da jeg hadde en velbrukt 1600 motor som ble uforklarlig varm. Med åpning holdt den en temperatur slik at en kunne ta borti motoren uten å svi fingra av seg. Men med god original kjøling på motoren, burde det ikke være nødvendig på en original motor.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: juni 07, 2008, 13:37:18 pm »

Dem har sånne "Stand off" fester hos Unneberg?

Tror jeg skal ha det på min  Gliser
« Siste redigering: juni 07, 2008, 13:38:56 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: juni 07, 2008, 22:29:54 pm »

Mye av grunnen til at varmen slår mot deg når du åpner motorlokket etter en lang kjøretur, er at kjølevifta har slutta å gå. Dermed oser all varmen fra motoren opp og inn i motorrommet.

Men du skal kunne legge hånda på for eksempel lokket for oljepåfyllinga uten å brenne deg.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!