april 30, 2024, 06:30:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sporadiske startproblemer  (Lest 3841 ganger)
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« på: juni 06, 2008, 20:54:02 pm »

Bobla mi har funnet ut at det er morsomt å ikke starte en gang i mellom. Strøm på batteriet er ok, lamper i dashen lyser som de skal, men starteren slår ikke inn i det hele tatt. Ikke et klikk engang. Dette er altså de gangene den ikke vil starte, fem minutter senere kan den starte helt normalt. Har fått ett tips om dårlig kontakt i tenningslås da dette visstnok skal være en "typisk" feil på arten, er det andre forslag der ute? Bilen er en T1 70-modell 1300, 12V original motor. Takknemlig for tips!!!
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #1 på: juni 06, 2008, 21:06:37 pm »

Sjekk også alle ledningene på starteren din. Den ene på min ('71 1302) hang bare såvidt fast. Samme symptomer.
Loggført

fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #2 på: juni 07, 2008, 01:06:36 am »

Hm, virker kjent. Min har begynt på samme måten... Trist. Har lest en eller annen plass (muligens på dette forumet, men har ikke funnet igjen tråden) at det kan være mye guff inni releet (?) som sitter på startmotoren, slik at den ikke slår inn.
Midlertidig løsning (usikker): et par rapp med en hammer. Mer sikker og endelig løsning: ta ut startmotoren og overhale den, eller sette inn en ny. Jeg er på stadium 1, med nyoverhalt motor er det dritkjedelig å få slike slag i trynet. Slett ikke gøy å sitte der utenfor kiosken med langtryne hvis den ikke vil slå inn!
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
johansens
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juni 07, 2008, 10:31:27 am »

ta ut starteren og sjekk om børstene er utslitt, i såfall bytt disse. jeg hadde samme symptomer, slo på starteren med en hammer og dermed fikk jeg start med en gang. evt. kan det jo være foringa i girkassa..
Loggført
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #4 på: juni 07, 2008, 10:48:51 am »

Takk for tips sålangt, jeg får ta ut starteren og begynne der.
Loggført
Johnny Oeen
Seniormedlem
****
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #5 på: juni 07, 2008, 11:38:13 am »

Før du begynner med å ta ut starteren, sjekk jording mellom motor og ramme/karroseri.... legg evt. ein jumpeledning mellom og prøv å start.
Loggført

OAS
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD


Vis profil

« Svar #6 på: juni 07, 2008, 20:55:49 pm »

Sjekk tenningslås, var ihvertfall det som var probl på min med samme symptomer.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: juni 07, 2008, 22:31:41 pm »

Før du begynner med å ta ut starteren, sjekk jording mellom motor og ramme/karroseri.... legg evt. ein jumpeledning mellom og prøv å start.

Enig - dårlig jording her (det går en jordingskabel mellom girkassa og resten av bilen) kan gi sporadiske startproblemer. Dårlig foring til starteren er også en mulig synder, men denne jordinga er det enkleste du kan sjekke før du begynner med mer kompliserte saker.
Loggført
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #8 på: juni 17, 2008, 21:09:30 pm »

Vært for lite tid til bobla noen uker nå, men fikk sjekket og målt litt i kveld. Jording girkasse er forøvrig ok. Batteriet hadde ikke mer enn 10,2 volt, men steg litt under kjøring. Bilen starter hver gang med jumpstart. Når jeg stoppet motoren og målte på batteriet gikk det fra 11,2 til 10,2 volt på kanskje 1 minutt, mens det målte over 13 med motoren i gang. Jeg skriver forresten at "jeg" målte, det stemmer ikke helt, jeg vet knapt bak fram på et voltmeter Øyerulling Anyways, tips fra han som målte er defekt celle i batteri, hva sier folket om det?
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: juni 17, 2008, 22:28:58 pm »

kjøp en sånn å test syra i hver celle.


* 37-204_l.jpg (2.99 KB, 150x325 - vist 171 ganger.)
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: juni 17, 2008, 22:42:54 pm »

Dette problemet hadde jeg på Jeans'en.

Årsak: Rusk og skitt inne i solenoiden (releet).

Kravle under. Plukk det av. Åpne opp: Med en loddebolt smelter du av de to kontaktene - da får du "lokket" på releet av. Rens opp inni der, og olje delene litt.

Sett sammen igjen. Lodde på igjen de to kontaktene. Monter releet på starteren.

Voilà! Nix mer startproblemer.
Loggført
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #11 på: juni 17, 2008, 22:47:24 pm »

Dette problemet hadde jeg på Jeans'en.

Årsak: Rusk og skitt inne i solenoiden (releet).

Kravle under. Plukk det av. Åpne opp: Med en loddebolt smelter du av de to kontaktene - da får du "lokket" på releet av. Rens opp inni der, og olje delene litt.

Sett sammen igjen. Lodde på igjen de to kontaktene. Monter releet på starteren.

Voilà! Nix mer startproblemer.
Takk for tips, men hadde du de nevnte symptomene mht spenning på batteriet også?
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #12 på: juni 17, 2008, 23:19:42 pm »

Hvis batteriet er synderen ville det ikke være sporadiske problemer vel? Da ville du også ha merket et klikk når startmotoren slo inn, men så ville det være for lite strøm til å dra rundt motoren. Jeg holder en knapp på solenoiden.
Uansett er det en god ide å holde batteriet i god stand, 10-11 volt er alt for lite. At det er 13 volt når motoren går tyder vel på at det generelt er gammel og slitt. Hvis du har en hjemmelader, så bruk den! Selv om bobler bruker lite strøm, så lader de ikke allverden heller. Det kan også være en defekt celle, da er det bare å skifte.
Lykke til videre!
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #13 på: juni 17, 2008, 23:27:56 pm »

Hvis batteriet er synderen ville det ikke være sporadiske problemer vel?
Det har du jo rett i, bare litt pussig da at den startet hver gang med jumpstart etter ca 3 uker uten start på et eneste forsøk. Det sporadiske var to tilfeller hvor den startet etter noen forsøk før den bestemte seg for ikke å starte i det hele tatt. Jeg sjekker tipset ditt i morgen, takk skal du ha!
Loggført
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #14 på: juni 18, 2008, 07:54:55 am »

Var hos Mekonomen med batteriet nå, det målte bare 8 volt. Batteriet var kjøpt hos dem i oktober, så jeg fikk bare et nytt, og bilen starter på första varv Gliser So far so good tenker jeg, takk til alle for tips og hjelp!
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #15 på: juni 18, 2008, 10:19:16 am »

Så flott at det ser ut til å ha løst seg! Jeg har lært noe jeg også, kanskje det trengs god spenning på en solenoid som er over 35 år. Selv om jeg også har et "nytt" batteri, skal jeg sporenstreks lade batteriet. Når jeg tenker meg om, så har jeg kinnet en del og dermed tappet endel strøm.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #16 på: juni 18, 2008, 20:43:53 pm »

hadde samme problem m 1303n min bytta starter og greier så var det samme feil blei jo litt forbanna på meg sjøl når jeg fant feilen å det var jordkabelen som går fra girkassen og til ramma den var litt løs festa den og siden har den fungert
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #17 på: juni 18, 2008, 21:05:47 pm »

Strøm på batteriet er ok, lamper i dashen lyser som de skal, men starteren slår ikke inn i det hele tatt. Ikke et klikk engang. Dette er altså de gangene den ikke vil starte, fem minutter senere kan den starte helt normalt.

Så "fem minutter senere" var med startkabler fra annet batteri? Det forklarer jo sporadiskheten Glad
Loggført

1969 Militær-buss
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #18 på: juni 19, 2008, 17:38:26 pm »

Strøm på batteriet er ok, lamper i dashen lyser som de skal, men starteren slår ikke inn i det hele tatt. Ikke et klikk engang. Dette er altså de gangene den ikke vil starte, fem minutter senere kan den starte helt normalt.

Så "fem minutter senere" var med startkabler fra annet batteri? Det forklarer jo sporadiskheten Glad
Tog ikkje den...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!