april 27, 2024, 18:23:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300f med 1600sats grei bruksmotor  (Lest 1525 ganger)
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: februar 23, 2013, 09:18:36 am »

Hei, jeg holder på med et motor prosjekt, men av mangel på tid så ser det ut til at jeg ikke blir ferdig føre snøen forsvinner. Jeg har en komplett 1300f liggende, men lyst på litt mer effekt. Har fler 1600 satser og dp topper liggende. Er det sånn at dette passer rett dit på 1300f og har noen erfaring med dette?
Tenker litt porting, kanskje sette dit 1.25 vippestell... Resten som det er.
Målet er å ha en grei bruksmotor mens den andre blir bygd.
 Tips ønskes:-)
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #1 på: februar 25, 2013, 20:49:02 pm »

Tror doghouse kjøling kan være lurt, vet ikke om doghouse olje kjøleren passer på F blokka, men dette vet garantert noen andre her inne Rekker tunge
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #2 på: februar 25, 2013, 20:51:28 pm »

Ok, har ihvertfall det liggende fra hovedprosjekt motoren. Gir bedre kjøling med doghouse?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3 på: februar 25, 2013, 21:00:52 pm »

Ja bedre kjøling på cyl 3 og 4 siden kjøleren ikke står i veien Rekker tunge
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #4 på: februar 25, 2013, 21:11:47 pm »

Oki Glad
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #5 på: april 02, 2013, 12:29:44 pm »

Kan informere at motoren blei satt i bilen Igår og går som ei klokke. Det som trengtes å gjøre for å sette 1600 sats, utvendig oljekjøler var igrunn enkelt. Bolten fra blokka som sitter festet i oljekjøleren var endel kortere på 1300f. Så der måtte det modifisering til. Pinnebolter på 1300 er alle like lange, så de i midten må byttes til korter type, da de orginale går over innsuget. Ellers var det så og si bare å flytte over:-) Må si at jeg fikk en helt annen motor nå. Har ikke så mye å sammenligne med, men vesentlig mye bedre. Det eneste jeg har gjort av "trim" er å frese ut en bra bit i toppa! Målet var å ha en god bruksmotor i sommer samt en reservere motor for senere. Nå kan jeg etterhvert begynne på hovedbygget:-)
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: april 07, 2013, 10:04:09 am »

Har lånt meg en motor til 02en, med samme spec, 1300f med 1600-sats.
Utrolig god bruksmotor, godt bunndrag og bra aksellerasjon.
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: april 07, 2013, 11:59:56 am »

Har lånt meg en motor til 02en, med samme spec, 1300f med 1600-sats.
Utrolig god bruksmotor, godt bunndrag og bra aksellerasjon.


Er mindre ventiler i 1300-toppene, det gir bedre bunndrag og dårligere toppeffekt, i forhold til om du hadde brukt 1600-topper. Til vanlig bruk en bra kombinasjon  Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #8 på: april 07, 2013, 18:20:17 pm »

Jeg har godt bunndrag i min, brukt 1600 dp topper, men valgte topper med de minste ventilene.
Fra en as21 blokk/motor. Også fått fin justert forgasser/tenning idag og nå går den godt:-)
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!