april 20, 2024, 13:10:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor  (Lest 1299 ganger)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« på: april 10, 2013, 11:54:13 am »

Må kjøpe nytt kjøleblikk til en 1600 motor som skal sitte i en 67 splittbuss. Ønsker å bytte til 1914cc sylindre etterhvert og kommer da til å trenge litt ekstra kjøling. I tillegg ønsker jeg å sette på to doble 44 weber gassere, så jeg ønsker å ha litt ekstra plass, hvis det lar seg gjøre. Jeg har lest at Porschekjøling bare er tull (dårligere kjøling på to av sylindrene og suger hestekrefter), så derfor tenker jeg på de forskjellige typene "normale" viftehus som finnes. Kunne det være en idé å kjøpe dette kittet her og så sette på en type 4 oljekjøler?
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-36hp-VW-Doghouse-Fan-Shroud-Kits-p/scat-doghouse-fan-shroud-kit.htm
For meg så ser det ut til å være litt enklere å komme til gasserne enn på det originale viftehuset som er litt breiere?
Er klar over at type 4 oljekjølingen er litt større så det må gjøres litt modifiseringer på "doghouse", er dette mye jobb, eller er det en ting som det er greit å kjøpe samtidig med resten av kjøleblikket?
Må jeg ha ekstern oljekjøling i tillegg til dette når jeg har 1914 sylindre? Er snakk om vanlig kjøring med denne bilen, ikke banekjøring.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #1 på: april 10, 2013, 22:42:44 pm »

Jeg har evt. en splitter ny type 4 oljekjøler til 400.-
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #2 på: april 11, 2013, 10:43:01 am »

Her er en ganske grei forklaring på hvordan dette gjøres, men jeg er bare usikker på om det er nødvendig med 1914 sats. Blir det for varmt??:
http://www.aircooledvwaddiction.com/modules.php?name=News&file=article&sid=66
Også er kanskje ikke krom versjonen den beste å jobbe med hvis jeg skal kutte og sveise på den for å få dette til å passe.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: april 11, 2013, 10:48:46 am »

for det første, styr unna chrome-kina-sakene De passer dårlig, og er ikke akkurat det beste for å lede bort varme. Er en grunn til at kjøleblekkene er mattsvarte fra fabrikk.

For det andre er det umulig å svare på om en 1915 blir varmere enn en 1600. Det kommer an på så veldig mye annet, ikke minst høyrefoten, men alt som kompresjon, kamvalg, topper, eksos, ikke minst tuning spiller inn, så det er umulig å gi et generelt svar på dette.

Jeg har kjørt min 1835 med litt modda 043 topper og w110 kam og 9.5:! i komp. både en sesong helt uten oljekjøler men med Porsche kjøling, og de siste to årene med std type 1 uten noe mer enn vanlig type 1 kjøler i doghouse, og eneste jeg merket var at med porsche-kjølinga så ble det varmt i køkjøring men etter landeveien var det ikke noe problem. Type 1 med std kjøler i doghouse var ikke noe problem, og jeg har ganske tung høyrefot.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #4 på: april 11, 2013, 11:17:13 am »

Hmm, høres jo ut som det ikke burde være noe problem da nei. Skal bli en turbil, så blir nok for det meste rolig kjøring i 80-100 uten for mye pådrag. Er jo begrenset hvor bra kjøreegenskaper man får på en type 2 med originalt hjuloppheng Rekker tunge.
Takk for svar!
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2013, 12:42:43 pm »

Original kjølekapsling for nyere 1600 kjøler nok best. (Store kjølevifta og den store oljekjøleren)
Allle blikk må være på plass, full flow oljefilter, og termostatventil for ekstern oljekjøler. (En ekstra olkjekjøler er nok lurt)

Chrome kjøleblikk reflekterer varmen og gjør motoren varmere. Matt svart lakk kjøler best.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: april 12, 2013, 22:29:02 pm »

Har t.o.m. hørt at det hjelper å lakkere sylindrene sorte, for bedre kjøling.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #7 på: april 14, 2013, 15:06:14 pm »

Tvilsomt at lakkering vil gi nå kjølende effekt. Ha det reint og med alt av blekk på. og husk den der pakningen i mellom  motor og motorrom. Har en slik sak i bussen min selv om jeg ønsker meg større olje sump.Trur ikke det ville skadet med noen liter ekstra olje på motoren og en større sump under får jo og en kjølende virkning. Noe som helt sikkert ikke gjør ting dårligere.
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!