november 01, 2024, 01:26:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 61 boble,påstand!  (Lest 3253 ganger)
Ovalhunter
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Stange



Vis profil
« på: april 10, 2013, 21:42:51 pm »

Fikk høre en påstand i dag av en godt voksen mann som sa at hans 61 boble med 1200 motor kunne du fint ligge i 120km/T med over lengre
tid uten problem......synspunkter??dette tror jeg ikke noe på.....
Loggført

Adolfswagen
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #1 på: april 10, 2013, 21:55:49 pm »

VI HAR DA KJØRT STORE DELER AV ENGELAND PÅ LANGS MED 57 TRANSPORTER 34 HK M REDUKSJONSGEAR I 115-120 KM/T LIKTE SEG BEDRE DER EN NORSKE FARTSGRENSER.
HOLT FARTEN I BAKKER OGSÅ DA. Gliser
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: april 10, 2013, 22:00:24 pm »

Går fint det, bare der ikke er for mange motbakker  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: april 10, 2013, 22:09:19 pm »

Bobla ble vel laget så den skulle "tåle" å ligge i rundt 100-120 kmt på autobahnen mener jeg å ha lest  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: april 10, 2013, 22:48:15 pm »

Joda 130 går også helt fint så lenge det er flatt, men særlig behagelig er det ikke Blunker kan vel sammenlignes med å kjøre en nybil i samme fart i 2. gir...
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 10, 2013, 23:15:19 pm »

Jeg tviler heller ikke på at det går an.  Glad
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #6 på: april 10, 2013, 23:16:54 pm »

Ingen problem.... Dette gjør vi hvert år på vei til SCC Blunker
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #7 på: april 10, 2013, 23:24:23 pm »

Det går helt utmerket. Har kjørt på tur til både Holland og Italia med 59 mod boble med 30 hk og diagonaldekk i både 120 og 130 nedover autobanen.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 10, 2013, 23:45:35 pm »

Bare å gi gass. Går kjempefint så lenge kjølesystemet virker som det skal og er fritt for løv og drit.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: april 11, 2013, 11:01:41 am »

Oppgitt toppfart tror jeg er 112 (eller 115). Så med litt misvisning har man fort 120. Dessuten går mange motorer litt  bedre enn VW garanterte. De er laget for å gå på full gass i lange tider, det er derfor de blei populære i land med mye motorveier. 4. gear er en slags overdrive, i forhold til de andre 3 gira. Min med 30 hk trives godt i 105-110 km marsjfart, 120+ går også på full gass, på meteret. Er understell, fjæring og foringer i orden (originalt), er den helt grei å kjøre i toppfart.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: april 11, 2013, 11:05:59 am »

Påstand:

Volkswagen betyr Folkebilen. Bilen for folket. Bobla ble laget i Tyskland. Hva har dem i Tyskland og hva ble laget omtrent samtidig som de første utgavene av bobla? Autobahn. Hvilke fartsgrense har Autobahn?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #11 på: april 11, 2013, 11:10:57 am »

Hva slags turtall vil man ca ha i 110-120km/t på si en 1600 da ?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: april 11, 2013, 11:16:31 am »

Hva slags turtall vil man ca ha i 110-120km/t på si en 1600 da ?

Kommer ann på hvilken girkasse og størrelse på dekk man har. Hva går fortere ved høyt turtall? Kjølevifta.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: april 11, 2013, 11:17:37 am »

i gamle dager hadde jeg '61 boble som bruksbil, og drev aktivt med rc-bil kjøring. Vi lasta stadig bilen full av utstyr, og ga flatt jern fra svenskegrensa nedover til skåne eller danmark, og da gikk det i 110-115 i timesvis. Ikke noe problem.
Loggført
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #14 på: april 11, 2013, 11:39:31 am »

Sikkert dumt spørsmål, men kan man ligge i feks ca 4000rpm over flere mil på en 1600, eller blir det for høyt, eller kan man legge seg på feks 4500rpm? Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: april 11, 2013, 11:42:25 am »

hvis det er en originalmotor er den designet for å få på full gass over lang tid; den begrenser seg selv
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #16 på: april 11, 2013, 12:16:32 pm »

På Bobla er topphastighet i 4. gir lik høyeste marsjhastighet. Enkelt og greit. Bilen var fra dag én av laget for at man skulle kunne ta den ut på Autobahn og gi bånn gass helt til man var fremme dit man skulle.
Loggført
Ovalhunter
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Stange



Vis profil
« Svar #17 på: april 11, 2013, 20:12:06 pm »

da har jeg undervurdert bobla Blunker
Loggført

Adolfswagen
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 12, 2013, 19:10:21 pm »

Hva slags turtall vil man ca ha i 110-120km/t på si en 1600 da ?

Med girkassa som sitter i 1300s, 1302s og lignende er jeg ganske sikker på at man ligger på rundt 4000rpm når man ligger i 130, og omtrent 3000 når man ligger i 100.
På originalhjul. Men jeg skal ikke so noe helt sikkert. Er veldig flink til å huske feil.

Dette med å kjøre fort med boble er det visst mange delte meninger om. Pratet en gang med en eldre herremann som nesten ble sint da jeg fortalte at jeg hadde hatt 1302'en min oppe i 130 på vei til Trysil, og at den helt fint hadde klart 10 til. At bobla har mer enn nok med å klare 100 var jo noe alle som hadde levd en stund visste godt.
Det er gøy med sterke meninger. Det innbyr til mange interessante diskusjoner.

   
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #19 på: april 12, 2013, 19:18:08 pm »

Med splitkasse som på ovalen, har man ca 3100 rpm ved 100 km. De litt nyere motorene/girkassene har max effekt ved høyere turtall, og har derfor et par-tre hundre omdr. mer i 100, husker jeg rett.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #20 på: april 12, 2013, 20:03:33 pm »

Samlet sammen en del tall for noen år siden og satt de sammen til Excel arket som er vedlegget her.
Her kan man forandre de blå tallene å sjekke fart ved forskjellige turtall og girkasser.

* VW_kalkulator_motor_gir.xls (107 KB - lastet ned 127 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!