Hadde en liten oljelekkasje, mer en 30% forskjellig bremselengde på bakhjulene, bilbeltene var litt slarkete og rullet dårlig, og de mente at jeg hadde en bremseveske lekkasje. Bremseveskelekkasjen har blitt sjekket hos en bilmekkaniker. Han mente at den ikke har det, men å uansett sjekkes. Tok EU-godkjenningstesten på SNAP-drive Sandvika. Finnes det et bedre sted å ta testen?
Takk for hjelpen,
Bilverksteder i Oslo/Bærum? Hmm... Tipper det er like sannsynlig at du finner en kyndig mekaniker her på forumet som kunne tenke seg å skru litt. Men uansett er det greit med tydelig beskrivelse, gjerne med bilder. Mange flinke folk her som kan hjelpe til med å stille diagnosen, og da er man jo et stykke på vei. F eks:
Hvor er oljelekkasjen? Er den midt under og i front av motoren, er det kanskje behov for å skifte simring. Da må du ut med motoren. Er den ved sylindrene er det kanskje behov for å bytte støtstangrør? Eller kanskje den bare lekker på et "billig" sted, f eks i pakningen rundt oljelokket under motoren? Lurt å vaske motoren grundig under for å få lokalisert hvor det drypper.
Slarkete bilbelte - du får tak i brukte her på forumet (pass på at du får riktig type - det er ikke alle sedanbeltene som går inn i en cab pga andre braketter - ta bilder)
Bremseproblemene bak er kanskje bare en justeringssak eller behov for å bytte bremsesylindre/bremsebånd. Ingen stor eller dyr jobb egentlig.
Bremsevæskelekkasjen - vet du hvor den er? Gummislangene ved reservoaret/hovepumpa, eller et av bremserørene eller en av bremseslangene?
Mht EU-kontroll er det i følge ryktene nesten bedre å bruke Biltilsynet for tiden. Har brukt to forskjellige verksteder til nå, og de er avsindig prikete. Det er strammet inn overfor verkstedene, som mister autorisasjonen hvis de er for lempfeldig. Dessuten tjener de penger på å påpeke feil. Tror ikke det spiller noen rolle hvor du går, men NAF er kanskje OK også?