april 27, 2024, 14:21:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Meir rulle- og kulelager  (Lest 1773 ganger)
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« på: desember 18, 2016, 08:32:29 am »

For ikkje å kuppa tråden til andre, får eg rabla litt i min eigen.
Som sagt har andre tipsa om SKF lager http://www.vwnorge.no/index.php/topic,70191.0.html
Det er flott.

Eg skreiv litt om min anskaffelse av 'høgkvalitetslager' der. No tenkte eg å evaluera dei, ifm montering på Plokkopp'en.

Dei som sitter der, var nye på sist EU. Juni 2015 og 144.000 km. Det betyr at dei er køyrt i underkant av 15' km. DET er lite for hjullager.
Ved tidlegare måling, var det omlag ei cm slakk mellom felgkanten og ut til skjermbogen.
Reiv av litt i går, og har då målt mellom skjermkanten og stubakslingen. Det er litt vanskeleg å måle å ta bilde samtidig, men her er det eg greidde å få til når eg løfter akslingen

* IMG_20161217_191243.jpg (49.79 KB. 800x600 - vist 148 ganger.)


Så drar eg den nedover g måler igjen.

* IMG_20161217_191441.jpg (45.32 KB. 800x600 - vist 171 ganger.)

Etter det eg greier å sjå, skulle dette bli rett i overkant av 2mm.

Tok av støvkappa, og fjerna litt grease, og hylsa ligg støtt på akslingen, men mellom hylsa og rullane er det fri bevegelse.
Kjenner det er ganske så romsleg på dei nye SKF/ CZ lagra også.
River vidare, så får me sjå kor det går

« Siste redigering: desember 18, 2016, 18:44:48 pm av Ivar » Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #1 på: desember 18, 2016, 10:34:15 am »

Er imponert at 11 har vore å sjekka kulelagra mine før kl 10.00 ein søndag før jul  Osteaktig

Uansett. No har eg pitla sund lagra.
Dei sat flott på akslingen. Ikkje noko bevegelse/rotasjon der nei. Heller ikkje i hub'en kan dei ha rotert, utifrå kor dei hang, og merka inni

* IMG_20161218_095950.jpg (37.91 KB. 450x600 - vist 178 ganger.)


Derimot så fann eg noko 'spennande' på ytterringen på ytterlageret.
Det ser ut for å ha blitt 'utvalsa'. Litt vanskeleg å ta gode bilder, men det blei no slik;

* IMG_20161218_101008.jpg (41.63 KB. 800x600 - vist 158 ganger.)


* IMG_20161218_101036.jpg (42.78 KB. 800x600 - vist 152 ganger.)


Så der er nok ein av grunnane til slakk.
Det inderste lageret er eg ikkje kar om å kjenne slakk i, i det heile.

Finn ingen synlige merker Nokon plass i huben heller.
Brukte greit med kraft for å drive ut begge lagra.

« Siste redigering: desember 18, 2016, 18:45:15 pm av Ivar » Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: desember 22, 2016, 15:24:05 pm »

Ser jo ut til at ytter-ringen har blitt valsa istykker av rullene. Hvis så er tilfelle er det f..n meg for dårlig etter så få km.
Var det og SKF lagre? Da hadde jeg tatt med kvitteringen og dratt til forhandleren..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: desember 23, 2016, 09:45:30 am »

Du skal vel ha ett rullelager i c3 og ett kulelager?Rett mengde grease?og rett Type Grease?Er tetningen ok?Salt trenger inn i lagre når dem blir brukt på vinteren der det saltes og da varer ikke lagrene lenge visst tettinger ikke er 100%.Salt er noe dritt uansett mengder.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #4 på: desember 23, 2016, 10:51:33 am »

Er jo ikke lett å se om det er kromslepp eller sprekk i selve ytterringen.
Dersom det har blitt banket inn med slager og en ca. passe pipe mot ytterring, isteden for å bli presset inn med verktøy som passer. kan slike skader som sprekk eller kromslipp forekomme på selv de beste lagrene. Ser ikke ut som om lageret har rotert, men som påpekt. Ikke lett å se utfra bildet. Ser jo nesten ut som om ytterringen har blitt presset sammen. Muligens i ett forsøk på å få den helt inn i bunn.
Alt: 2. Aksling hopper opp og ned innvendig i lageret og gir skader på ringen. Dette forekommer når det er slakk.
Men først må slakken dukke opp.
Sikkert flere muligheter men ett par forslag i hvert fall.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!