april 28, 2024, 16:35:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Heve puma  (Lest 1145 ganger)
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: april 16, 2013, 11:15:50 am »

Hei!

Jeg sliter litt med å heve forstillingen min. Når jeg løsner skruene på pumaen, raser de bare rett i bånn. Har brukt jekk for å tvinge dem opp litt før jeg strammer til, har ca 10cm klaring til bakken nå.
Bilen har både puma og spindler, kan det være at det også er montert korte dempere, og at det dermed er vanskelig å heve den?

Legger ved et bilde av forstillingen, er det forresten noen som vet hva den skruen i midten på det øverste røret er?  Hæ

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: april 16, 2013, 11:21:13 am »

vist støtdemparane ikkje ser orginale ut, skru dei av i bunn og prøv igjen. godt mulig dei som henger igjen.
skrua øverst ser ut som ein hjulbolt. godt mulig vist da er m12 x 1.5 som er gjengestørrelsen på desse boltane.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: april 16, 2013, 13:18:14 pm »

vist støtdemparane ikkje ser orginale ut, skru dei av i bunn og prøv igjen. godt mulig dei som henger igjen.
skrua øverst ser ut som ein hjulbolt. godt mulig vist da er m12 x 1.5 som er gjengestørrelsen på desse boltane.

Skal teste å løsne støtdemperne. Skruen på midten er litt annerledes enn en hjulbolt. Den har lenger hode enn en vanlig hjulbolt. Tenkte kanskje den hadde en slags låsefunksjon, men det hjalp ingenting å løsne den heller.   Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 16, 2013, 13:40:15 pm »

ikkje uvanlig att hjulboltar har sånt langt håve men du får sikkert tak i ein meir korrekt bolt der. men er vel den nederste som er mest kritisk mtp subbing.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #4 på: april 16, 2013, 14:25:16 pm »

Så den lange bolten er sannsynligvis bare satt inn som en erstatning? Uansett, spiller ingen stor rolle, trodde den kanskje hadde noe å gjøre med at jeg ikke fikk hevet bilen.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: april 16, 2013, 14:47:36 pm »

jepp stor sjangs for da. vist da er 12x1.5 so er dei nemlig ikkje alltid lika lett tilgjengelig pga at da er fingjenga m12..

menmen du får prøva å sjå kva du får til
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #6 på: april 16, 2013, 18:56:14 pm »

Jeg har samme problem med min Trist finner ikke ut noe jeg heller men hjalp og ta av demperen... Ene staget butter på passasjer siden hos meg men vet ikke om det er feilen
Loggført

nesligaen vw klubb
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: mai 01, 2013, 16:00:36 pm »

Hjalp ikke stort å demontere støtdemperne heller... Skjønner ikke stort av dette!  Hæ
Noen som har gode tips?
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #8 på: mai 01, 2013, 16:11:28 pm »

Vist bærearmene dine sitter fast i foringene, vil de ikke bevege seg ned....
Eller opp for den del... Prøv å se om du klarer å bevege de... Kan sette seg fast.
Loggført

Mvh
Reiel
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #9 på: mai 02, 2013, 08:41:18 am »

Vist bærearmene dine sitter fast i foringene, vil de ikke bevege seg ned....
Eller opp for den del... Prøv å se om du klarer å bevege de... Kan sette seg fast.

Skal sies at jeg fikk bilen litt høyere ved å løsne demperene, men må fremdeles bruke jekk for å få opp justeringen på pumaen. Det kan vel ikke være riktig, trodde de skulle gli lett mellom øvre og nedre stilling?
Skal sjekke bærearmene, kanskje det er de som har satt seg fast.

Takk for tips så langt!   Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: mai 02, 2013, 08:47:26 am »

og kansje den som sitter i senter er litt tight så den ikke glir godt nok inni røra.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!