april 19, 2024, 04:48:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Clutch problemer. det slipper ved 500nm.....  (Lest 7997 ganger)
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« på: mai 09, 2013, 20:26:31 pm »

I min "need for speed" har jeg nå tatt det ett trinn videre, og da er det jo alltid noe som må forbedres...  Rekker tunge

Nå når motoren har fått enda flere venner i stallen klarer ikke clutchen lengre å henge med.
Clutch spinn oppstår ved 4500rpm og ca 500nm ut på svinghjulet.
Dette er med en 200mm KEP stg 4 med 6puck act lamell.

Finnes det noe mer brutalt som kan monteres på std 200mm vw svinghjul?
Flerplate kansje?
Disken må ha porsche splines også, for den skal inn i en 915 kasse.
Og jeg har hydraulisk utløselager så jeg trenger ikke boler til lårmusklene.  Rekker tunge
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 09, 2013, 20:30:26 pm »

Black magic kanskje?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: mai 09, 2013, 21:07:56 pm »

Luksusproblem  Glad

Jeg ville sjekke om du har noe søl på clutchen først. Deretter ville jeg sjekket trykkplaten og fått den rettet opp for den er garantert skeiv. Når den er maskinert rett ville jeg montert clutchen og målt break away moment kald. Stage 2 med Black Magic disc i kombinasjon et kvalitets svinghjul holder 600hk og 700nm. Stage 3 og 4 i kombinasjon med BM..oi oi oi. Når dette er sagt så har jeg nyss blitt fortalt at fjørtrykket på en ny Kep 3 er omtrent det samme som en god, gammel Stage 1.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2013, 21:28:55 pm »

det har vært noe søl på disken med det ble omhyggelig fjærnet før montering.
Skeiv trykkplate?? den er jo ny...
Svinghjul levert av KEP. Adapterhjul (til subaru)
Black magic.... er ikke det kondomer??
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: mai 09, 2013, 21:40:19 pm »

det har vært noe søl på disken med det ble omhyggelig fjærnet før montering.

Skader ikke å sjekke. Er det et eller annet som ikke skal være der så nytter det ikke å få grep uansett.

Skeiv trykkplate?? den er jo ny...

Jeg har opplevd at nye-rett-ut-av-esken plater fra KEP har vært skeiv. Har den først begynt å slure så har den blitt varm og dermed er det enda større sjanse for at den er skeiv. På den positive siden er at når dem først har slått seg en gang og maskinert rett igjen så holder dem lengre. Det er ikke foruten grunn at hardcore racers tråler delemarkedet over dammen for å sikre seg eldre KEP clutcher.

Black magic.... er ikke det kondomer??

Det er det sikkert også. For oss andre så er det en disk som har vist seg å holde. Den er røff mot både trykkplate og svinghjul hvis den får lov å slure men det er andre disker også. Den er tung og det er det ikke alle girkasser som liker. Nå fåes den i en lett og en vanlig utgave og jeg har brukt den lette utgaven med hell. På stormotoren har jeg Stage 1 (som er maskinert 2 ganger) og Black Magic med 470nm. Det holder akkurat og helt nydelig å starte med. Bemerk at mitt svinghjul er tysk stål. Med ettermarkeds svinghjul så klarte jeg ikke å få det til å holde.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #5 på: mai 09, 2013, 21:45:03 pm »

Så quick fiksen blir ut med clutch og svinghjul.
Dreie svinghjulet
dreie trykkplata
skaffe en sånn bm disk med porsche 28 spline....
monter sammen..

Dette er jo ikke en drag bil så jeg vil at clutchen sitter med en gang. ikke glipper litt i starten
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: mai 09, 2013, 21:50:50 pm »

Så quick fiksen blir ut med clutch og svinghjul.
Dreie svinghjulet
dreie trykkplata
skaffe en sånn bm disk med porsche 28 spline....
monter sammen..

Dette er jo ikke en drag bil så jeg vil at clutchen sitter med en gang. ikke glipper litt i starten


Det er ikke sikkert at du trenger å dreie svinghjulet. Sjekk det først. Trykkplata sjekker du enkelt med et retthold.

En BM slipper ikke med Stage 3 eller 4 men lag et verktøy av en utgående aksel hvor du sveiser på en pipe i enden slik at du kan måle hvilket moment du får før den begynner å slippe når den er kald. Hvis jeg husker riktig så griper en BM ca 30% mer når den er varm.

Så var det dette med Porsche 28 splines.. jeg vet at andre med Porsche kasse kjører med BM så jeg vil tro de finnes.

Det kan være så enkelt at du har noe søl på clutchen som må brennes bort og en skeiv trykkplate.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #7 på: mai 09, 2013, 22:14:49 pm »

kan en skjev trykkplate kjennetegnes ved at det rykker når man setter igang normalt (slurer)

Det har vært grease guffe på disken, men var vasket godt av med tynner og brake clean før montering.

Det er somsagt en ACT 6pucket disk. og det er ikke kjent for å være dårlige greier.

Dreier eller freser man trykkplata?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: mai 09, 2013, 23:16:19 pm »


Det har vært grease guffe på disken, men var vasket godt av med tynner og brake clean før montering.


En clutsjplate som det har vært fett/olje på, vil vel aldri bli den samme igjen, samme hvor mye en prøver. De fleste clutsjmaterialene er som en svamp, som suger olja/fettet i seg, og vil ikke gi slipp på alt, sånn at når det blir varme der, kryper olja ut igjen. Men noe blir alltid igjen, dessverre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 09, 2013, 23:38:10 pm »

Når Kalle sier skjev. Så mener han konkav. Og det merkes ikke ved inngrep, annet enn at den slurer. Tar bare på den ytterste kanten. Tar du ut din nå å legger en rettholt over den.. vil du garantert se lyset  Osteaktig

Svinghjul og klutsj må slipes med stein. Da de får hotspots, punkt herdinger, som er så og si umulig å dreie med normalt utstyr. Diamant skjær eller lignende, og usedvanlig stabil dreibenk kan klare jobben. Men sliping er virkelig tingen. Normale vendeskjær klarer ikke jobben.
Loggført

Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #10 på: mai 10, 2013, 11:09:23 am »

Sjekket den gamle KEP stg2 plata som stod i sist, og som også glapp, den var konkav så det holdt! full av blåe hotspots.
Regner med den nye som står i nå er lik.
Så da får jeg vel hive begge i plansliperen asap.. så kan jeg jo selge stg2 plata til noen "hardcore racers"

Hvorfor selger KEP sånn dritt? trodde de hadde kvalitetsprodukter..  Hæ
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: mai 10, 2013, 11:29:02 am »

Hvorfor selger KEP sånn dritt? trodde de hadde kvalitetsprodukter..  Hæ

Kep selger sånn dritt fordi folk ikke vil betale for kvalitet. 129 USD for en trykkplate? 89 USD for en kam....

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #12 på: mai 10, 2013, 12:04:53 pm »

Betaler gjerne for kvalitet, men finnes det å få kjøpt?

Ser nå på muligheten for flerplate system fra xtreme race clutches i australia. men det er klart at da krever omfattende maskinering på svinghjulet. Og prisen blir nok fort 10K bare for delene.
Derfor hadde jeg håpet at disse standard kep greiene skulle holde. Kjøper gladelig en Black magic disk til 200$ om det hjelper om noen vet hvor jeg får kjøpt med porsche spline.
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #13 på: mai 10, 2013, 12:07:44 pm »

Hvordan er enkleste fremgangsmåten for å rette trykkplata?
Må man borre av naglene som holder den fast i resten eller kan man spenne hele greia fast på noe vis.
Eller (skrekk å gru) gjøre det helt manuellt med rettebord og pussepapir og stå i flere dager å blodslite med å skubbe delen rundt i 8-tall??  Gråter
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: mai 10, 2013, 12:15:22 pm »

KEP har en dobbel clutch som feks Wally bruker med suksess i sin 1303 GL med Porsche G50 kasse. http://www.kennedyenginc.com/Pages/DoubleDiscClutches.aspx

Jeg leverer mine trykkplater til Jee. Før gjorde jeg det på gamlemåten med pussepapir og det gikk forbausende bra.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #15 på: mai 10, 2013, 12:23:41 pm »

Kep dualdisc krever også mod av svinghjul, så da kjøper jeg heller noe bedre når det først må gjøres så omfattende.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 10, 2013, 14:37:48 pm »

Hvordan er enkleste fremgangsmåten for å rette trykkplata?
Må man borre av naglene som holder den fast i resten eller kan man spenne hele greia fast på noe vis.
Eller (skrekk å gru) gjøre det helt manuellt med rettebord og pussepapir og stå i flere dager å blodslite med å skubbe delen rundt i 8-tall??  Gråter

Erik/JEE har vel et bilde av den fantastiske maskinen sin Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: mai 10, 2013, 22:03:03 pm »

Jeg leverer også til JEE, trykkplaten stabiliserer seg etter 2-3 gangers sliping erfaringsmessig. Som det skrives over, jeg har også dårlig erfaring om det først har kommer olje på disken.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 10, 2013, 22:54:22 pm »

Er det pga. adapter at du ikke kan gå for 228mm? 915 kassa svelger jo fint 228mm + at du får jo 228mm sinterlammell med Porschesplines.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #19 på: mai 10, 2013, 23:07:56 pm »

adaptersvinghjulet er maks 200mm ja.

Da får vi vente å se om Jee ønsker å dele fremgangsmetode for sliping av trykkplate,, eller så får jeg finne opp hjulet en gang til.  Gliser
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #20 på: mai 10, 2013, 23:26:55 pm »

Hva slags motor er dette?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #21 på: mai 10, 2013, 23:30:24 pm »

Hva slags motor er dette?

SÅ BANNER VI HØYT I KJÆRKA!!!!
Subaru EJ20GN. Meget modifisert med GT3076 turbo og 1000cc dyser++++ 1,8 bar ladetrykk
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: mai 10, 2013, 23:49:50 pm »

For min del går det greit Gliser (Er jo Subaru-Tekniker) 
Det er like "ille" som å bruke wasserboxer Blunker

Trur jeg har en EJ20 blokk liggende i et hjørne au...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 13, 2013, 17:39:02 pm »

Stoneage vs Hightec clutch opplegg


* svinghjul3web.jpg (134.84 KB, 653x490 - vist 234 ganger.)
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 13, 2013, 17:43:12 pm »

krever litt maskinering av svinghjul, men til gjengjeld får man en clutch som brukes av alle innenfor racing (alle utenom vw luftkjølt)
Enkel å sette opp og finnes i et utall av forskjellige friksjonsmatrialer og egenskaper.
Velg om du vil ha dobbel trippel eller quad disk stackup.


* svinghvul1 web.jpg (137.48 KB, 588x441 - vist 246 ganger.)

* svinghjul2web.jpg (131.38 KB, 588x441 - vist 224 ganger.)
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 13, 2013, 19:46:36 pm »

Den bør klare jobben  Sjokkert Sjokkert
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: oktober 13, 2013, 20:03:22 pm »

Stoneage vs Hightec clutch opplegg


Mekanisk egentlig helt likt (?) - men bedre materialer. Steinalder var vel litt sterkt - men snasen ny versjon =)
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 13, 2013, 22:52:23 pm »

Lekkert Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #28 på: oktober 27, 2013, 08:17:46 am »

Hei
tror jeg ville bestilt et nytt svinghjul fra kep med 228 mm og fått det bestilt med det nye systemet med flere clutscplater              Double Disc 228mm - $680.  Double 9" kit includes flywheel mods, floater, 2 discs, and pressure plate




Mvh AR
« Siste redigering: oktober 27, 2013, 08:21:33 am av Andersen Racing » Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 27, 2013, 13:54:29 pm »

Universaldeler som brukes av flest mulig installasjoner er tingen da det alltid vil være enklere å få tak i deler, sammt billigere.
Har begynt å se hva unike løsninger og eksotiske deler gjør med deletilgangen når noe begynner å bli slitt. Ender med å måtte lage slitedelene selv.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!