november 01, 2024, 01:54:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Balansering av motordeler: hvem  (Lest 4407 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: juni 12, 2008, 11:48:41 am »

Mener å huske det var noe som het rotor-teknikk i Drammen, men finner dem ikke i gulesider etc.

Liste:

Svinghjul
Trykkplate m/bolter
Veiv m/drev og svinghjulsbolt
Remhjul m/kile

Noe attåt?

Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juni 12, 2008, 12:04:32 pm »

De heter
Rotorkontroll AS
Hellebekkv. 10, 3057 Solbergelva
32 87 03 00
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juni 12, 2008, 12:11:18 pm »

Takk!

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juni 12, 2008, 15:44:02 pm »

Rotorkontroll hadde fullt dessverre.

Oslo Sylinderservice.

De balansert til under 0.1 g ved 1500RPM.

Pris: 1750+mva

Motor Teknikk (Økern)

De balanserer til 0.5 g ved ca 850 RPM
Pris: ca 1700+mva (inkl verkstedsmateriell etc)



Erfaringer med dem, og evt det tekniske? Har ikke lest meg opp på dette så hvis noen ser noe merkelig så hyl ut.

Såvidt jeg har skjønt er det å balansere delene vel verdt det uansett motortype.

Litt om motoren: 1600 ccm, turtallssperre på 5400 (tenningsrotor sperre). Frisket opp med gassere, eksos, topper og vipper.
Meningen er å ha en best mulig fungerende motor som er behaglig og litt frisk.
« Siste redigering: juni 25, 2008, 14:07:54 pm av JTWE » Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #4 på: juni 12, 2008, 15:53:33 pm »

Hvis du kjenner noen som jobber på motorverkstedet på Kjeller (LFK), og du samtidig har veldig god tid så er dette et rimelig og bra alternativ. Jeg hadde ei veiv til en type 4 motor der en gang, men etter nesten 2 år måtte jeg hente den igjen. Grunnen var vel at jeg ikke kjente han som skulle gjøre det godt nok.... Ellers har vel Sylinderservice ord på seg for å være bra!  Gliser Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: juni 13, 2008, 10:24:13 am »

EBB gjør det jo også m ordentlig utstyr  Øyerulling
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: juni 15, 2008, 20:38:41 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:21:15 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juni 24, 2008, 16:00:50 pm »

Råde balanasering: kan man gjøre dette selv? Såvidt jeg skjønner er det store problemet å få laget en jigg for å få holdt råden likt hver gang.

Noen her evt som gjør det? Skal høre med de som skal balansere resten også.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 24, 2008, 17:13:55 pm »

Har en noen år gammel artikkel angående trimming i bilsport . Riktignok er det Amerikansk V8 det er snakk om her, men sitat: " Balansering av motordeler må gjøres av proff-verksted, gjøres dette av halv-proffer kan resultatet bli dårligere en originalt.."  Motor-teknikk i Oslo har jeg og alle jeg har snakket med kun gode erfaringer med..  En av dem som jobber der (husker ikke navn) har meget bred erfaring med luftkjølt VW..  Vet han har maskinert det meste for Kjell Aaen og co ..

Dette er en av de arbeidene som jeg garantert ikke hadde levert til hvem-som-helst..  Øyerulling  For å få dette 100% må en rett og slett ha bra utstyr (og selvsagt kompetanse)
« Siste redigering: juni 24, 2008, 17:15:30 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juni 25, 2008, 13:59:25 pm »

Har kikket litt rundt nå.

En god guide synes jeg var dette:

http://www.aircooledtechnology.com/dynamic-balancing.htm

La spesielt merke til at på "Performance" valget er det ikke ende-for-ende balansering av rådene.
Samtidig har jeg studert den gode gamle tyske læreboka "Jetz mache ich ihn schneller", og der er samme råd gitt. Det er selvfølgelig en fordel, men for en gatemotor som ikke ser meget høye turtall var ikke dette nødvendig i deres øyne. Kun balansere til lik vekt, samt enm god balansering av selve veivpartiet.


Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 25, 2008, 21:31:25 pm »

// Samtidig har jeg studert den gode gamle tyske læreboka "Jetz mache ich ihn schneller",  //

GODBOKA!  Gliser   Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!