april 30, 2024, 00:50:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tennplugger  (Lest 3871 ganger)
oddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 270
Bosted: kopervik



Vis profil
« på: mai 11, 2013, 17:54:09 pm »

hei
Jeg har en bernie bergman motor 2387cc.
Skal skifte plugger.i papirene til motoren står det at jeg skal bruke bosch w7cc.
Men i motoren så står det NGK d7ea. noen som har en formeining om hva som er best og bruke?
Har også hørt at iridiums plugger er tingen,hvilken iridiums plugg kan jeg bruke?
Loggført

-1965 vw boble (solgt)
-1969 vw boble(Rip)
-1965 Beach buggy (solgt)
-1984 Golt GTI (solgt)
-1965 Vw notchback 1500 S (solgt)
-1973 Vw Boble 1303S (solgt)
-1966 Vw Boble 1300 (solgt)
-1974 Vw Boble 1300S
Tlf:93433987
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 11, 2013, 18:04:10 pm »

Holde seg langt unna plugger med tilsetninger som iridium og lignende på trimmede motorer. Skaper trøbbel og koster mer.
Jeg ville gått for den samme pluggen du har brukt om den ser god ut og har fungert godt, evt den som anbefales av motorbyggeren.
Her er en link ang lesing av plugger som er gull verdt til deg:
 http://www.4secondsflat.com/Spark_plug_reading.html
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
oddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 270
Bosted: kopervik



Vis profil
« Svar #2 på: mai 11, 2013, 18:12:19 pm »

ngk pluggen som var i motoren synes jeg var noe svart og sotet.
Får lese litt på linken Glad
Loggført

-1965 vw boble (solgt)
-1969 vw boble(Rip)
-1965 Beach buggy (solgt)
-1984 Golt GTI (solgt)
-1965 Vw notchback 1500 S (solgt)
-1973 Vw Boble 1303S (solgt)
-1966 Vw Boble 1300 (solgt)
-1974 Vw Boble 1300S
Tlf:93433987
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 11, 2013, 18:22:21 pm »

Fet blanding, mulig for stor tomgangsdyse eller feil justering.
Men les i linken, den gir hjelp til å få justert motoren riktig. Finnes også de med rullende landevei, godt verktøy og gode kunnskaper om dysing av forgasser/tuning av motor.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
oddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 270
Bosted: kopervik



Vis profil
« Svar #4 på: mai 11, 2013, 18:27:55 pm »

Takk for hjelpen,skal nok få orden på dette  Glad
Loggført

-1965 vw boble (solgt)
-1969 vw boble(Rip)
-1965 Beach buggy (solgt)
-1984 Golt GTI (solgt)
-1965 Vw notchback 1500 S (solgt)
-1973 Vw Boble 1303S (solgt)
-1966 Vw Boble 1300 (solgt)
-1974 Vw Boble 1300S
Tlf:93433987
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mai 11, 2013, 22:03:06 pm »

Prøv evt DP7EA (med P for powertip), får gnisten lengre ut i forbrenningsrommet (så lenge du ikke har så høy komp at plugg og stempel krasjer).
Merket bedre gassrespons på Kawa'n, og på bobla (med originale 30hk) har powertip også fungert bra. Ser også at enkelte VW-aktører i det store utland anbefaler powertip.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #6 på: mai 11, 2013, 22:24:49 pm »

Dersom pluggene er litt sotet kan du prøve litt varmere plugger for å brenne de rene.

I min motor har jeg gått vekk fra superduper iridium og platina plugger fordi de er for dårlige. (virker bra i std motorer)
Jeg bruker helt vanlige std kopperplugger med riktig varmeverdi til motoren og liten gapp pga høyt ladetrykk.(og e85)
Bytter heller litt oftere når pluggen koster 40kr stykket.
Du kan sikkert bruke opp mot 1mm gapp på pluggen. og sjekk det før du monterer. (det er ofte feil)

Plugger er ikke noe hokuspokus og du skader ikke motoren din ved å prøve deg frem til noe som fungerer godt for deg.

Bosch super 4 har mange trimmere brukt med god erfaring.


Loggført
oddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 270
Bosted: kopervik



Vis profil
« Svar #7 på: mai 12, 2013, 17:01:47 pm »

jeg får teste ut litt forskjelligt ser det ut som Glad tror jeg prøver med hakket varmere plugg og ser hvordan det blir
Loggført

-1965 vw boble (solgt)
-1969 vw boble(Rip)
-1965 Beach buggy (solgt)
-1984 Golt GTI (solgt)
-1965 Vw notchback 1500 S (solgt)
-1973 Vw Boble 1303S (solgt)
-1966 Vw Boble 1300 (solgt)
-1974 Vw Boble 1300S
Tlf:93433987
Granum
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: BIRKELAND



Vis profil
« Svar #8 på: mai 15, 2013, 18:56:05 pm »

Jeg har kjørt med irdium til ngk i fem sesonger på min rcn motor og det har funka
utmerket Glad

Så vil heller si at feil dysing og tenning kan være årsak til at en knekker plugger.


Øyvind
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 15, 2013, 23:03:09 pm »

Får vel kaste inn min erfaring også...

Byttet til Denso Iridium på original 1200 6V motor i fjor (har også blå Bosch coil), og fikk en langt jevnere og penere gange, med lettere start. Ikke mye dyrere hvis man handler disse på eBay.
Loggført
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #10 på: mai 20, 2013, 20:08:44 pm »

har du resten av specs. på de pluggene Nime?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!