april 27, 2024, 20:21:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 356 motor som ikke starter når kaldt...  (Lest 8479 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #30 på: mai 20, 2013, 18:44:01 pm »

Tistlo: Jayster sier han justerte den i andre innlegg. Og så lenge motoren fungerer godt når den først har startet, så kan det vel neppe være noe galt med fordeleren!? (eller noen andre komponenter for den saks skyld)

Har motoren vært startet og fungert etter at du har byttet alle disse delene?

Har du nok strøm på batteriet? (fulladet)
Går startmotoren "raskt" rundt?
Er du sikker på at du tok ledningen på riktig pol? Altså IKKE den polen hvor det går en ledning til fordeleren.
(Ikke la denne ledningen være koblet til lenge, da coilen kan bli overopphetet)

Har du forsøkt å trillestarte den? Starter den lett da? (i løpet av de første meterne. bruk 2. gir)

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #31 på: mai 20, 2013, 19:12:52 pm »

ha ikke lykket med å starter den virke sånn at den gå rundt rask nok ja?? ha ikke prøved rulle start fordi er redd at ikke få start på den og det er langt å  skubbe den hjem Gliser
Det med justeringen er første gang jeg ha gjort det,så vet ikke hvis det er riktig...
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #32 på: mai 20, 2013, 19:30:00 pm »

Glemt a si at den ha blitt startet etter bytte av ledninger og justering av stift.men igjen med start gass.
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #33 på: mai 20, 2013, 20:58:42 pm »

kan du ikkje få nokon lokale til å komma innom å sjekka litt for deg??Glad eller so kan eg sikkert svinga innom ein rask tur mest sannsynlig søndag eller mandag som kjem no og sjå på greiene
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #34 på: mai 20, 2013, 21:35:59 pm »

Kan ser litt på den når vi er på GSR ha byttet ny stift på den og etter hvert hostet den og litt smelling prøved den å starter...så justert jeg stift en gang til og da startet den etter hvert....men er litt usikker hvis det er pga ny stift eller Flax??
Måtte prøver 20 minuter før den startet.
Den var sist startet 9 dager siden før i dag..
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: mai 20, 2013, 22:31:49 pm »

GTR du tenker på?Glad

bør vel prøva å få den stilt inn litt meir fornuftigt skal du komma deg avgårde utan problem. men eg har ikkje sjangs til å komma meg nedøve før etter treffet. spør på vwacb, må vel vera nokon i bergen som gidd å hjelpa, virkar som alltid er eg som må trå til..

ellers har du vel ei bok av eit slag;) er snakk om å svinga reimhjulet til stiften står open, altso på hjørna av akslingen nedi fordelaren, so skal den ha 0.4mm opning, og den må ikkje vera brent. deretter stiller du inn reimhjulet sånn at den står på tenningsmerket og rotoren pekar på pluggledning til syl 1. so løyser du fordelar og kobler prøvelampe til minus polen på coil(den som går til kondensator) og på med tenninga, sett prøvelampen på blokka og vri fordelaren til der den akkuratt slokner/lyser so strammar du fast fordelaren. då skal den vera nokso greit innstilt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #36 på: mai 20, 2013, 23:02:41 pm »

Ett spørsmål: du har ikke byttet luftfiltre, renset de eller prøver å starte uten? Har vært borti motorer som får så dårlig vacuum i gasserne når luftfiltret er tatt av (evt. nyvasket), at de ikke vil starte på kald motor. Evt kan du ta en teip e.l. og minske sugearealet drastisk på filtrene, og se om den starter da.

Men ville fått orden på choken...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #37 på: mai 21, 2013, 06:08:28 am »

Ett spørsmål: du har ikke byttet luftfiltre, renset de eller prøver å starte uten? Har vært borti motorer som får så dårlig vacuum i gasserne når luftfiltret er tatt av (evt. nyvasket), at de ikke vil starte på kald motor. Evt kan du ta en teip e.l. og minske sugearealet drastisk på filtrene, og se om den starter da.

Men ville fått orden på choken...
den ha blitt startet uten ja...men hadde problemer for de var tatt av.
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #38 på: mai 21, 2013, 18:15:46 pm »

Etter jeg fant en ny stift i går og montert den,startet bilen med en gang den måtte ikke en gang slite får å starte!!
Det er den første gangen  jeg ha startet bilen uten bruk av start gass.!
Kom hjem i dag og tenkte at jeg skulle prøve og starte den igjen og helsikken den startet med en gang, men den kuttet ut et par ganger etter to, tre minutter.men tredje forsøk kuttet den ikke ut den hadde en jevn turtall...kom litt brun støv ut av dynamo som kom på fordeler lokk...er dette fra børstene?? litt usikker ..men so far so good!
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #39 på: mai 21, 2013, 19:59:40 pm »

Jeg antar dette er en porsche brannpumpemotor?
Altså i praksis tilnærmet lik en boblemotor og med én forgasser?

Forstår jeg det sånn at den starter lett når den er varm?
At den ellers går godt når den har startet?

Om du trillestarter den når den er kald, starter den lett da?

Kan det være at spenningen blir litt lav på coilen når du kjører på startmotoren og behøver et relé?
Evt. at batteriet er dårlig?

M.

En brannpumpemotor er på ingen måte en gatemotor for de som trodde det ... tenning , kam , ventiltider er helt forskjellig ...til opplysning .. men gå rent og fint under 4000 O/min.. burde den jo.

Mvh
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #40 på: mai 21, 2013, 21:02:33 pm »

Jayster: Flott at det ordnet seg! Glad

Jeg antar dette er en porsche brannpumpemotor?
Altså i praksis tilnærmet lik en boblemotor og med én forgasser?

Forstår jeg det sånn at den starter lett når den er varm?
At den ellers går godt når den har startet?

Om du trillestarter den når den er kald, starter den lett da?

Kan det være at spenningen blir litt lav på coilen når du kjører på startmotoren og behøver et relé?
Evt. at batteriet er dårlig?

M.

En brannpumpemotor er på ingen måte en gatemotor for de som trodde det ... tenning , kam , ventiltider er helt forskjellig ...til opplysning .. men gå rent og fint under 4000 O/min.. burde den jo.

Mvh


Flaks at maks effekt på en boblemotor er rundt 4000rpm da!?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!