april 20, 2024, 10:42:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vippearm geometri  (Lest 1678 ganger)
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« på: mai 18, 2013, 15:34:42 pm »

Monterte 1.25 vipper på motoren jeg bygger å kom frem til at jeg på shimse 3mm for å få riktig geometri ved halvt løft.. Kan dette stemme? Lurer på om jeg har gjort noe feil her. Justeringsskruen på vippene tar i topplokket så må evnt få tak i breiere lokk. Er 044 topper fra CB og Scat C35 kam.
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 19, 2013, 13:54:56 pm »

Monterte 1.25 vipper på motoren jeg bygger å kom frem til at jeg på shimse 3mm for å få riktig geometri ved halvt løft.. Kan dette stemme? Lurer på om jeg har gjort noe feil her. Justeringsskruen på vippene tar i topplokket så må evnt få tak i breiere lokk. Er 044 topper fra CB og Scat C35 kam.

Bedre å kappe støtstengene dine..

Har du originale støtstenger kan du dra ut endene og så kappe dem. Noen 1,25-vipper er helt like til de originale og skal ikke ha behov for endret lengde på støtstenger, men du har sikkert brukt en annen type da.
Vær nøye med å kappe støtstengene til helt lik lengde, er det kun 3mm kan de nok lønne seg  å dreie dem ned.. Husk å få ut all spon av støtstengene etter kapping/dreiing + sjekk om dem har kast ved å rulle dem over en helt plan flate.
Må ofte bruke litt makt for å få ut/inn de endene på støtstengene.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 19, 2013, 14:29:06 pm »

Hvilken type vippearmer er det? Justering på ventil eller støtstang?

3mm er ikke unormalt med sviwel feet justerskruer og lashcaps. Om du vil bruke orginale ventildeksler trimmes disse med kulehammer til ønsket klaring til justerskrue.

Lengden på støtstengene bestemmes av geometrien ikke motsatt.

På vipper med justering mot ventil. Skal justerskruen stå i samme vinkel som ventil ved halvt løft.
På vipper med justering mot støtstang. Skal justerskruen i utgangspunktet stå i samme vinkel som støtstang. Men glideflaten mot ventil bør sjekkes. Da vippene blir maskinert litt forskjellig. Du vil ha samme vinkel mellom glideflate og ventil, ved lukket og maks åpen ventil.

Ved begge typer vipper må oljesporet i justerskruen treffe smørehullet i vippearmen (ikke viktig ved bruk av orginale massive justersskruer)

Ett siste tips ved bruk av vipper med justerskruen mot støtstang er å ha justerskruen så langt tilbake som oljesporet tillater. Dette er for og begrense opp og ned vandring på støtstang. Da den ofte subber i støtstangrøret.

Justerbar støtstang er å anbefale!!

En motor med feil geometri vil fungere som bare fy. Men levetiden på styringer kan bli veldig kortvarig. Og ved høyt fjærtrykk vil ofte ventilen vekk fra vippearmen isteden for innover. Noe som kan føre til brekkasje på ventilstamme.
« Siste redigering: mai 19, 2013, 14:35:17 pm av Jee » Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 19, 2013, 14:42:08 pm »

Bruker du  sviwel feet så må du antaglig ha lengre støtstenger og ikke kortere ja, men du nevnte ikke noe om det. Som sagt er det 1,25 vipper der du bruker originale vippearmakslinger og bare bytter ut vippene + vanlige ventiljusterskruer,selv har jeg prøvd dette oppsettet uten at det var behov for at støtstengene måtte ha endret lengde. Som Jee skriver så skal det i tilfelle måles at geometri er riktig ved halvt løft, men ut fra at du sier at du trenger 3mm shimsing så tyder det på at du har en annen type vipper eventullt  sviwel feet . Da må du shimse og ha lengre stenger. Husk at mange av ettermarked-ventildekslene ikke er på langt nær så flinke med å holde tett som de originale, så ta gjerne å "masser´" dem litt. CSP sine ventildeksler er bra...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #4 på: mai 19, 2013, 18:45:25 pm »

Forklarte kanskje litt dårlig her Glad Jeg har Scat boltet 1.25 vipper med swivelfeet. Støtstengene er chromoly cut to lenght. Jeg satt opp geometrien riktig (tror jeg) med justeringskruen rett på ventilen ved halvt løft. For å få til dette måtte jeg shimse 3mm, med det resultatet at vippearmene tar oppi Bugpack toppdekslene jeg har. Er Csp sine toppdeksler høyere enn Bugpack? Er snakk om Bugpack lokk med bolter, ikke bøyle. Støtstengene har jeg dreid til lik lengde alle sammen. Tenkte selvfølgelig ikke på å sjekke om topplokket gikk på Trist Hvordan er det evnt å få ut endene på stengene etter de er banket inn?
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 19, 2013, 19:40:46 pm »

Da høres det ut som du har gjort alt rett. At toppdekslene ikke passer kan fikses på flere måter. Slipe litt alu der de tar i.. eller nødløsning med doble pakninger. Lim sammen to med kontaktlim eller silikon.
Loggført

Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #6 på: mai 19, 2013, 19:51:44 pm »

Ok, men har du peiling på hvor høye csp sine topplokk er? Er ikke noen fan av nødløsninger Glad
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #7 på: mai 19, 2013, 20:33:59 pm »

CSP deksla går klar av de fleste vippe oppsetta  Gliser

http://www.unneberg-bil.no/product/190728

http://www.unneberg-bil.no/product/190729
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #8 på: mai 19, 2013, 20:46:17 pm »

Ringer til tirsdagen Glad Skal måle dybden på lokka jeg har. Må jeg banke og slipe kan jeg like gjerne bruke de.
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #9 på: mai 19, 2013, 20:51:11 pm »

Forklarte kanskje litt dårlig her Glad Jeg har Scat boltet 1.25 vipper med swivelfeet. Støtstengene er chromoly cut to lenght. Jeg satt opp geometrien riktig (tror jeg) med justeringskruen rett på ventilen ved halvt løft. For å få til dette måtte jeg shimse 3mm, med det resultatet at vippearmene tar oppi Bugpack toppdekslene jeg har. Er Csp sine toppdeksler høyere enn Bugpack? Er snakk om Bugpack lokk med bolter, ikke bøyle. Støtstengene har jeg dreid til lik lengde alle sammen. Tenkte selvfølgelig ikke på å sjekke om topplokket gikk på Trist Hvordan er det evnt å få ut endene på stengene etter de er banket inn?
Scat vippene tar i siden på csp dekslene men det er bare og slipe vekk litt i kanten. Csp dekslene er veldig bra etter min erfaring. Tipper unneberg har de på lager
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!