mars 28, 2024, 21:57:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva synes du om jernkors ol. på vw?  (Lest 63506 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: desember 13, 2007, 20:28:24 pm »

Lager en egen tråd om dette jeg. Her kan man si hva man mener om jernkors ol. på vw.

Jeg har jernkors som ventilhetter, og vil ikke gå noe lengre enn det. Jernkoret i seg selv har jo egentlig lite med nazismen å gjøre.
Jeg snakka med en tysker for noen uker siden... Han tok det som en fornermelse når folk mente at jernkorset var et nazisymbol. Tyskland bruker jo symbolet i dag også! Jeg har det på bilen fordi det har blitt et slags symbol på custom biler osv... Jesse James i West Coast Choppers bruker jo symbolet som logo. Et annet eksempel er Meanbugs. Jesse har drevet med luftkjølt vw i sin ungdom. Om han er nazist lr ikke vet jeg ikke sikkert, men jeg tviler på det.

Når man begynner å ha nazi hjelmer på takgrinda og SS logo på en hodeskalle som girkule, da går man for langt mener jeg. Disse tingene har jo direkte tilknytninger til nazismen, og blir helt feil på en bil som skal bringe glede til folket!

Alt i alt så er det egentlig opp til eieren av bilen om han vil stå frem som en nazist lr ikke Øyerulling

Kjør debatt!
« Siste redigering: desember 13, 2007, 20:35:06 pm av Nicolai (Lobo) » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #1 på: desember 13, 2007, 20:43:56 pm »

vel, jernkors (må ikke blandes med malteserkors.)  var vel sett på som en av de høyeste utmerkelser en tysk soldat/offiser kunne få under krigen. så det har desidert noe med nazismen å gjøre.. (det hadde da et lite nazikors i midten) noe som igjen faktisk hadde vært i hinduismen lenge før hitler tok det i bruk..  men nok om det..  tror det med jernkors innen custom hadde mye med krigen å gjøre. det å vekke oppmerksomhet og lignende..  være provoserende.. og ettersom det da begynte i biker kultur på 50 tallet var det nok mere provoserende enn det er i dag..

men bruken av det i dag er i mine øyne lite farliggjort mye pga feks. jesse james..

bruk av tyske merker på en vw er i mine øyne helt greit.. såklart ikke sånne som f.eks ss merket og hakekors..  men en tysker hjelm på taket eller i bilen og sånn er ikke så farlig..det er når man som nicolai sier, at de putter merker på den som ss f.eks at det begynner å tippe.. den type hjelm hadde det tyske forsvar etter krigen også. så ikke ille bare hjelm..  jeg skal selv kjøre med et kors på min boble ..  den er jo tross alt tysk.. og hvis folk da vil tolke meg som nazi, er det helt på jordet..    den tyske ørnen f.eks er meget kraftfullt symbol og brukes i masse vw relaterte logoer og sånn.. samme gjelder masse tyske fonter på skrift..  som gotisk font feks..  er jo der for å vise det tyske slektsbånd som vw har..     så rene nazi statements og merker er ikke bra synes jeg, men andre mer uskyldige merker er greit..  selve bobla er jo et avkom fra nazismen.. og dere kjører jo i den..  er vel ikke nazi for det om man liker denne bilen..
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: desember 13, 2007, 20:50:53 pm »

Dette kopierte jeg engang fra en jernkorsdebatt på tuju:



Jaja, jeg får ta av mitt også da. Nazist vil man jo ikke være.
For de som kan sin historie vet at dette ikke er et nazisymbol. Jernkorset innført som en utmerkelse i den tyske hæren i 1813 i forbindelse med krigen mot Napoleon, og ble også symbolet til det tyske flyvåpenet som det er i dag. Var også symbol til den vest-tyske hæren fra 1955-90, tror jeg. Under krigen 1939-45 fikk Hitler stemplet hakekorset(Som ER et nazisymbol i nyere tid) inn i midten av medaljene som ble utdelt. Disse ble forbudt å gå med, og i 1957 fikk veteranene buttet ut disse med et jernkors med løvblad i gull istedet.
Jernkorset har ikke vært utdelt siden 1945, siden tyskland ikke har vært direkte i krig siden da, men er fremdeles en offisiell utmerkelse i Tyskland.
Jernkors og malteserkors er to forskjellige ting, men malteserkorset ble brukt som inspirasjon av arkitekten Karl Frederic Schinkel da han tegnet jernkorset i 1813. Malteserkorset er vel brukt som symbol av bl.a. brannvesenet i USA?
Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å blande sammen jernkorset og symbolet til SS, Hitlers stormtropper som ikke akkurat var kjent for å holde seg til genevekonvensjoner og hadde ansvaret i Auschwitz, Bergen-Belzen osv. Men det er klart, noen vet jo ikke forskjell på hverken jernkors, SS, hakekors, eller hammer og sigd.
Når det gjelder bruken av ordet Blitzkrieg, så ser jeg jo at folk har meninger om dette, og det er jo bra.
Hva synes dere om MC folk som kjører rundt med "Born to Raise Hell", eller noe sånt svada på ryggen? Går dere vekk mens dere hvisker "jælva satanister"?
Nå til poenget: Hvis man slår opp dette i et leksikon, leter man ikke mye før man finner noe sånt som dette:
The Iron Cross has also been appropriated by several American sub-cultures after WWII. In particular, motorcycle clubs, surfing culture, and the hot rod and custom car cultures use the symbol in various forms. Sitat slutt.
Jeg går utfra at dette er grunnen til at noen av oss har sånne merker på bilen eller sykkelen vår, og ikke at vi er nazi-sympatisører, eller er spesielt opptatt av hverken tyskland eller WWII?
PS. Er ikke vår kjære boble mye mere et nazisymbol enn jernkorset? Jernkorset hadde vært en medalje i den tyske hæren 80 år før Hitler ble født, men hadde vi hatt VW uten Hitler?
Noen som har blomsterklistremerker til salgs, forresten?"



Vet ikke hvem som skrev dette, men poengene var gode Glad




Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: desember 13, 2007, 20:55:07 pm »

samler man på disse tingene er man vel ikke nasi . får jeg tak i en gammel boble med et "nazi" merke på orginalt så hadde ikke jeg fjernet det ,å jeg hadde skryti som f a det . men er jo ikke nasi for det . jeg er kansje så langt i fra nazi som det går ,men liker tingene fra den tiden for det "nazi " tenk hvor mye england har drept og slaktet , det er mye mer en tyskland. vi bare lærer for mye om det her i norge . å en annen ting er at det var ikke hitler som lagde disse merkene/symbolene de er urgamle, å ikke fra tyskland engang. slenger på ett par sånne Glad Glad
Loggført

1 up
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: desember 13, 2007, 21:04:27 pm »

Tror faktisk jeg skrev det der for et par år siden Lobo.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: desember 13, 2007, 22:14:22 pm »

Jeg tillater meg å fyre av et innlegg rett fra levra: Jeg har ikke noe til overs for hverken jernkors, ørn eller hakekors/svastika og synes det er ganske historieløst og ufint å bruke det. Ja, det er gamle symboler som er eldre enn nazismen, og ja, noen av symbolene brukes den dag i dag og ja, det er et symbol amerikanske hot rodere har tatt i bruk, men hovedpoenget for meg er at dette er symboler spesielt den eldre garde i Norge forbinder med krigen og INGENTING ANNET. At historieløse, dobbeltmoralske amerikanske idioter har tatt symbolet i bruk, er heller ingen unnskyldning.

Du kan forklare det til alle du møter "det er et et hotrod-merke", "det er ikke et hakekors, men et omvendt solkors", men likevel er faktum at de fleste som ser deg kjøre forbi vil se en gammel tyskprodusert bil med nazi-symboler. Det er ikke noe VW-miljøet trenger.

For meg er historiske krigskjøretøy et unntak og jeg husker fra forrige gang dette var oppe at en tujuer har et personlig forhold til jernkorset, all respekt for det, men det er også de eneste unntakene.

For de aller fleste av oss er det å bruke disse symbolene som å insistere på å døpe sønnen sin Adolf Hitler fordi både Adolf og Hitler er navn som var populære lenge før krigen.

Dette er og blir symboler som i årtier i Norge er forbundet med nazismen og som vil være forbundet med nazismen i generasjoner fremover. At noen vil kjøre rundt med symboler man vet vil føles som et spark i trynet på alle eldre mennesker som ser det og som opplevde krigen, er for meg uforståelig. Vår besteforeldre-generasjon led og risikerte livet for å bekjempe nazismen, folkens. Det går an å vise dem litt respekt for alt de ofret for at du og jeg i dag kan velte oss i overflod, ihvertfall når vi VET at det er folk der ute som tar seg veldig nær av disse symbolene.

Nordmenn som døde i bomberegnet eller ble torturert til døde på Grini skulle faan meg bare visst at et par generasjoner og femti år senere ble symbolene brukt som pynt på bilen. Jeeeez..... [/rant]
« Siste redigering: desember 13, 2007, 22:16:20 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: desember 13, 2007, 22:27:17 pm »

For de aller fleste av oss er det....

Bra du tar på deg jobben som talsmann om ikke annet... Blunker
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 13, 2007, 22:30:53 pm »

Jeg synes det er helt ok, og bare med på den lange og viktige prosessen med å ufarliggjøre det. Er man livredd for å drive med ting som folk kan finne nazireferanser til, så er det jo litt merkelig å velge boble som hobby? Nazisme stinker - på tide at vi glemmer den for godt... Snu noe drit til noe kjekt, mener nå jeg.
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: desember 13, 2007, 23:59:14 pm »


Bra du tar på deg jobben som talsmann om ikke annet... Blunker

Det var en generalisering og jeg kan godt endre det til "De fleste nordmenn" hvis den formuleringen var det du fikk ut av det jeg skrev.

Lasse, er å ufarliggjøre jernkors/hakekors etc en viktig prosess? Jeg har lest innlegget ditt flere ganger og jeg vet ikke om det er jeg som ikke helt skjønner hva du mener, eller om det er du som ikke helt har tenkt igjennom det du skriver. Eller det er mulig jeg bare er helt uenig i det meste du skriver. Selv har jeg ikke problemer med å ikke like nazireferanser og samtidig like boble. Men det høres ut som at det for deg er et must å like nazi-referanser for å kunne verdsette boblen.

Å glemme nazismen for godt som du anbefaler er ikke bare den sikreste måten for at historien gjentar seg, men en umulighet, den medførte en verdenskrig og millioner av døde Lasse. Men det er kanskje bare en detalj? Det er jo lov å pynte bilen sin med nazi-symboler og håpe at folk glemmer eller at man dermed snur nazi-symboler til "noe kjekt", men jeg tror det er litt vel optimistisk. Jeg tror ikke folk blir varme om hjertet og vil forbinde nazi-lignende symboler med luftkjølte folkevogner noen sinne.

Siden du ikke synes å ta nazismen eller nazi-symboler så nøye, så har jeg et perfekt forslag til logo for DKL. DKP-gutta var jo de som startet leflingen med nazi-symboler, hvorfor ikke lage en skikkelig logo for DKL? Jeg foreslår et jernkors med den tyske ørnen over! Dritfett! For dere gutta som ikke er så nøye på hva symboler betyr for andre, så kan dere late som at det er "deres" merke. Bare husk å kjørt litt fort forbi gamlehjem og andre steder hvor folk fortsatt husker hvordan parti-logoen til Vidkunn Quislings Nasjonal Samling så ut. Yes, "snu noe drit til noe kjekt"!
« Siste redigering: desember 14, 2007, 00:01:31 am av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: desember 14, 2007, 00:16:49 am »

Det var vel en lignende tråd på tuju i 2005, men da med fokus på en gjeng som drev business i USA rundt temaet Blitzkrieg Racing.

Vi vet jo at Hitler elsket symboler, og at mange kule historiske symboler desverre ble misbrukt av nazistene. Men det er nå engang slik at noen fortsatt kobler disse til det som skjedde under den andre verdenskrig. Og det som skjedde bør ikke glemmes!!!

Selv har jeg familie og svigerfamilie som bidro sterkt under krigen, og som opplevde ting ingen burde oppleve. Så man bør nå ihvertfall ha respekt for denne generasjonen.

Som jeg så kjekt sa på vw2you en gang:

Gammelt jungelord: Når broddene til naboen sitter to tommer inn i rompeballa di, er det for seint å dra opp leksikonet av baklomma.

Og her er den berømte tråden: http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=1&TID=46315&P=1&SID=4184274

   
« Siste redigering: desember 14, 2007, 00:22:45 am av Jøran Larssen » Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #10 på: desember 14, 2007, 00:26:16 am »

Eg er med på tankegangen til "begge leirar" her, i grunn. Det er knytt ekstremt vonde minner til både svastika og jernkorset..

Men samtidig ser eg poenget i å "ufarliggjere" desse symbola for framtida. Med ei stadig oppblomstring av nynazistiske og nasjonalistiske grupperingar, der symbolbruk pr. dags dato er det einaste dei har, ville ein kunne tatt "luven" av symbolikkrafta ved å gjere symbola "daglegdagse" igjen. Ved å snu betydninga av svastika frå eit nazisymbol til "kraft" - og at det var dette som blei symbolikken i staden for ei grusom nazigjerning, så tar ein samstundes i frå nynazismen den krafta dei har ved å bruke desse symbola.

Men det ville blitt ein lang og særs smertefull prosess, all den tid generasjonen som opplevde dei største overgrepa mellom 40 og 45 framleis er i live..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 14, 2007, 00:44:06 am »

hvorfor ikke lage en skikkelig logo for DKL? Jeg foreslår et jernkors med den tyske ørnen over! Dritfett! For dere gutta som ikke er så nøye på hva symboler betyr for andre, så kan dere late som at det er "deres" merke. Bare husk å kjørt litt fort forbi gamlehjem og andre steder hvor folk fortsatt husker hvordan parti-logoen til Vidkunn Quislings Nasjonal Samling så ut. Yes, "snu noe drit til noe kjekt"!

Håper ikke dette var rettet mot oss på noen måte... Hæ Hæ Legger til noe her: Ser at Lasses kommentar en noe klønete skrevet, men missliker sterk det eksempelet du lager !!

Det å putte jernkors eller den slags på Bobler vitner bare om TOTAL smakløshet....
« Siste redigering: desember 14, 2007, 01:10:04 am av Torgeir Schibevaag » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: desember 14, 2007, 01:03:32 am »

Jeg har nå lest igjennom den gamle tråden på 2ju og har ettervært fått en litt sterkere holdning til dette.
Når jeg først tenkte over det tenkte jeg at det ikke kunne være såå ille med denne symbolbruken men når jeg får tenkt seg om litt så ser jeg at dette er galt. Om en skal akseptere at en kan bruke disse symbolene hvorsomhelst uten at de skal bety noe så skaper man en vegg der de som bruker symbolene for det de virkelig er kan gjemme seg bak. Hvordan kan du nekte en "ekte" nazist å bruke et symbol når en annen gjeng bruker samme symbolet, bare fordi de "mener" ikke noe med det.

Så jeg har kommet til at bare krigskjøretøyene som har dette orginalt bør kunne fortsette å utstyres med det og disse bilene bør brukes med omtenksomhet. dette er altså ikke bilen å ta om en skal kjøre bak krigsveteranene i 1. mai toget...
Loggført

Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #13 på: desember 14, 2007, 01:35:01 am »

Jeg tillater meg å fyre av et innlegg rett fra levra: Jeg har ikke noe til overs for hverken jernkors, ørn eller hakekors/svastika og synes det er ganske historieløst og ufint å bruke det. Ja, det er gamle symboler som er eldre enn nazismen, og ja, noen av symbolene brukes den dag i dag og ja, det er et symbol amerikanske hot rodere har tatt i bruk, men hovedpoenget for meg er at dette er symboler spesielt den eldre garde i Norge forbinder med krigen og INGENTING ANNET. At historieløse, dobbeltmoralske amerikanske idioter har tatt symbolet i bruk, er heller ingen unnskyldning.

Du kan forklare det til alle du møter "det er et et hotrod-merke", "det er ikke et hakekors, men et omvendt solkors", men likevel er faktum at de fleste som ser deg kjøre forbi vil se en gammel tyskprodusert bil med nazi-symboler. Det er ikke noe VW-miljøet trenger.

For meg er historiske krigskjøretøy et unntak og jeg husker fra forrige gang dette var oppe at en tujuer har et personlig forhold til jernkorset, all respekt for det, men det er også de eneste unntakene.

For de aller fleste av oss er det å bruke disse symbolene som å insistere på å døpe sønnen sin Adolf Hitler fordi både Adolf og Hitler er navn som var populære lenge før krigen.

Dette er og blir symboler som i årtier i Norge er forbundet med nazismen og som vil være forbundet med nazismen i generasjoner fremover. At noen vil kjøre rundt med symboler man vet vil føles som et spark i trynet på alle eldre mennesker som ser det og som opplevde krigen, er for meg uforståelig. Vår besteforeldre-generasjon led og risikerte livet for å bekjempe nazismen, folkens. Det går an å vise dem litt respekt for alt de ofret for at du og jeg i dag kan velte oss i overflod, ihvertfall når vi VET at det er folk der ute som tar seg veldig nær av disse symbolene.

Nordmenn som døde i bomberegnet eller ble torturert til døde på Grini skulle faan meg bare visst at et par generasjoner og femti år senere ble symbolene brukt som pynt på bilen. Jeeeez..... [/rant]

Enig med deg!
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 14, 2007, 01:37:40 am »

Jeg tillater meg å fyre av et innlegg rett fra levra: Jeg har ikke noe til overs for hverken jernkors, ørn eller hakekors/svastika og synes det er ganske historieløst og ufint å bruke det. Ja, det er gamle symboler som er eldre enn nazismen, og ja, noen av symbolene brukes den dag i dag og ja, det er et symbol amerikanske hot rodere har tatt i bruk, men hovedpoenget for meg er at dette er symboler spesielt den eldre garde i Norge forbinder med krigen og INGENTING ANNET. At historieløse, dobbeltmoralske amerikanske idioter har tatt symbolet i bruk, er heller ingen unnskyldning.

Du kan forklare det til alle du møter "det er et et hotrod-merke", "det er ikke et hakekors, men et omvendt solkors", men likevel er faktum at de fleste som ser deg kjøre forbi vil se en gammel tyskprodusert bil med nazi-symboler. Det er ikke noe VW-miljøet trenger.

For meg er historiske krigskjøretøy et unntak og jeg husker fra forrige gang dette var oppe at en tujuer har et personlig forhold til jernkorset, all respekt for det, men det er også de eneste unntakene.

For de aller fleste av oss er det å bruke disse symbolene som å insistere på å døpe sønnen sin Adolf Hitler fordi både Adolf og Hitler er navn som var populære lenge før krigen.

Dette er og blir symboler som i årtier i Norge er forbundet med nazismen og som vil være forbundet med nazismen i generasjoner fremover. At noen vil kjøre rundt med symboler man vet vil føles som et spark i trynet på alle eldre mennesker som ser det og som opplevde krigen, er for meg uforståelig. Vår besteforeldre-generasjon led og risikerte livet for å bekjempe nazismen, folkens. Det går an å vise dem litt respekt for alt de ofret for at du og jeg i dag kan velte oss i overflod, ihvertfall når vi VET at det er folk der ute som tar seg veldig nær av disse symbolene.

Nordmenn som døde i bomberegnet eller ble torturert til døde på Grini skulle faan meg bare visst at et par generasjoner og femti år senere ble symbolene brukt som pynt på bilen. Jeeeez..... [/rant]

Enig med deg!

Samme her!
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #15 på: desember 14, 2007, 01:50:20 am »

Håper ikke dette var rettet mot oss på noen måte... Hæ Hæ Legger til noe her: Ser at Lasses kommentar en noe klønete skrevet, men missliker sterk det eksempelet du lager !!

Torgeir, det var ikke meningen å gjøre Lasses mening til DKLs mening, ville bare gi et eksempel på symbolbruken. Beklager.
Loggført

1969 Militær-buss
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 14, 2007, 01:56:30 am »

Noe hard feelings Gliser Gliser
Skjønte nok at det ikke var helt dit du ville... Tror faktisk at vi er svært enige i denne saken...

Hadde heller trødd hele ovalen min full i tribals enn noe av den driten!!!
« Siste redigering: desember 14, 2007, 01:59:34 am av Torgeir Schibevaag » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 14, 2007, 08:28:36 am »


Bra du tar på deg jobben som talsmann om ikke annet... Blunker

Det var en generalisering og jeg kan godt endre det til "De fleste nordmenn" hvis den formuleringen var det du fikk ut av det jeg skrev.

Lasse, er å ufarliggjøre jernkors/hakekors etc en viktig prosess? Jeg har lest innlegget ditt flere ganger og jeg vet ikke om det er jeg som ikke helt skjønner hva du mener, eller om det er du som ikke helt har tenkt igjennom det du skriver. Eller det er mulig jeg bare er helt uenig i det meste du skriver. Selv har jeg ikke problemer med å ikke like nazireferanser og samtidig like boble. Men det høres ut som at det for deg er et must å like nazi-referanser for å kunne verdsette boblen.

Å glemme nazismen for godt som du anbefaler er ikke bare den sikreste måten for at historien gjentar seg, men en umulighet, den medførte en verdenskrig og millioner av døde Lasse. Men det er kanskje bare en detalj? Det er jo lov å pynte bilen sin med nazi-symboler og håpe at folk glemmer eller at man dermed snur nazi-symboler til "noe kjekt", men jeg tror det er litt vel optimistisk. Jeg tror ikke folk blir varme om hjertet og vil forbinde nazi-lignende symboler med luftkjølte folkevogner noen sinne.

Siden du ikke synes å ta nazismen eller nazi-symboler så nøye, så har jeg et perfekt forslag til logo for DKL. DKP-gutta var jo de som startet leflingen med nazi-symboler, hvorfor ikke lage en skikkelig logo for DKL? Jeg foreslår et jernkors med den tyske ørnen over! Dritfett! For dere gutta som ikke er så nøye på hva symboler betyr for andre, så kan dere late som at det er "deres" merke. Bare husk å kjørt litt fort forbi gamlehjem og andre steder hvor folk fortsatt husker hvordan parti-logoen til Vidkunn Quislings Nasjonal Samling så ut. Yes, "snu noe drit til noe kjekt"!

Tror du har misforstått meg her Espen. Jeg er på ingen måte for nazisme - tvert imot. Som du kanskje ser i logotråden til DKL så var vi innom noen ørner etc underveis, men valgte bevisst å la være nettopp pga at dette kan oppfattes feil. FreddyB beskriver ganske godt hva jeg mener i sitt svar. Jeg mener fortsatt at ufarliggjøring er en viktig del av prosessen med å ta fra Nazismen symbolene deres. En av måtene å gjøre dette på er å bruke dem til helt andre ting. Nazister er av en eller annen grunn symboljunkies - bare se på nynazistene i tyskland. De har jo fått det for seg at norske flagg og vikingereferanser er arvtagerene til hakekorset etc - jeg får vemmelser. Bruker man tingene i mange ulike sammenhenger over tid, vil de til slutt miste den ensartede betydningen. Blir litt som med banning egentlig. For 50 år siden var det MYE alvorligere å si faen enn det er i dag. For noen er det blasfemi fremdeles, men for de fleste er det blitt mye mer akseptert - et kraftfullt "søren" Glad

Uansett, jeg syns dette er en sunn og viktig diskusjon - bra initiativ!
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 14, 2007, 08:38:22 am »

...en liten ting til, hehe

Jeg må si som Torgeir - ville heller overstrødd bilen Pioneer stickers og blodharry tribals, enn jernkors og andre nazisymboler.

Om rat-gutta likevel har et jernkors her eller der, så har jeg ikke problemer med det. Men om Lobo kommer med "Hvit Arisk VW Klubb" på bilen så skal det nok ble månalyst!! Osteaktig
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #19 på: desember 14, 2007, 09:34:59 am »

Kort og godt svar; jeg ville ikke hatt hverken jernkors eller swastika på bilen min, men jeg hadde heller ikke kommentert det om noen andre hadde hatt det på sin bil. For all del, folk får gjøre som de vil.
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: desember 14, 2007, 09:45:37 am »

Hver gang dette diskuteres så kommer det noen å på peker at symbolene er eldre enn Nazismen, og det har de HELT rett i....   

De vil gjerne også at vi skal tro dem på at akkurat DE har symbolene pga den eldre historiske grunnen.
Men det er påtagelig hvor FÅ det er som kjører med andre stein gamle symboler på sine biler/sykler... folk er historisk opptatt av ET enkelt kors...
Det er jo så geometrisk spennende, det må være det.

Selv har jeg ønsker jeg ikke å poengtere at bobla er TYSK... eller at jeg er så "rebelsk"... så jeg vil aldri lefle med disse symbolene. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #21 på: desember 14, 2007, 10:04:55 am »

Eg trur heilt ærlig at den største bjørnetenesta vi gjer oss sjølve er å halde fram å tabubelegge svastika og dets like. Krafta i svastika blir styrka kvar gang ein "berømt" går ut og fordømmer den eller ein høgtståande ledar i f.eks ein ledande jødeorganisasjon uttalar si avsky ovanfor bruken. Då tenker nazigutta "bullseye" og godtar seg. Nazistar er ikkje ute etter "kred" fordi dei går med hakekors, men dei er ute etter å skremme. Skremme innvandrarar, skremme folk med funksjonshemmingar, skremme folk med anna sexuell legning. Og denne frykta blir i alle fall ikkje mindre av at ein i samfunnet til stadighet bles opp desse symbola til noko stort og stygt og skummelt og farlig.

Men ein skal velge sine områder for bruk med omhu. Eg nektar å tru at nynazistar valfartar til Oslo og Oslo Kraftverk for å tilbe den gamle jernporten der..

Drømmen min er at når nynazistane samlar seg under "parolen" sin, så skal ungane mine spørje om det er kraftverket som har protestmarsj - ikkje eing gjeng misfits.


Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 14, 2007, 10:12:18 am »

Eg trur heilt ærlig at den største bjørnetenesta vi gjer oss sjølve er å halde fram å tabubelegge svastika og dets like. Krafta i svastika blir styrka kvar gang ein "berømt" går ut og fordømmer den eller ein høgtståande ledar i f.eks ein ledande jødeorganisasjon uttalar si avsky ovanfor bruken. Då tenker nazigutta "bullseye" og godtar seg. Nazistar er ikkje ute etter "kred" fordi dei går med hakekors, men dei er ute etter å skremme. Skremme innvandrarar, skremme folk med funksjonshemmingar, skremme folk med anna sexuell legning. Og denne frykta blir i alle fall ikkje mindre av at ein i samfunnet til stadighet bles opp desse symbola til noko stort og stygt og skummelt og farlig.

Men ein skal velge sine områder for bruk med omhu. Eg nektar å tru at nynazistar valfartar til Oslo og Oslo Kraftverk for å tilbe den gamle jernporten der..

Drømmen min er at når nynazistane samlar seg under "parolen" sin, så skal ungane mine spørje om det er kraftverket som har protestmarsj - ikkje eing gjeng misfits.





BULLSEYE! Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
syver
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: geithus (buskerud)

tlf 46847022


Vis profil

« Svar #23 på: desember 14, 2007, 15:20:55 pm »


Bra du tar på deg jobben som talsmann om ikke annet... Blunker

Det var en generalisering og jeg kan godt endre det til "De fleste nordmenn" hvis den formuleringen var det du fikk ut av det jeg skrev.

Lasse, er å ufarliggjøre jernkors/hakekors etc en viktig prosess? Jeg har lest innlegget ditt flere ganger og jeg vet ikke om det er jeg som ikke helt skjønner hva du mener, eller om det er du som ikke helt har tenkt igjennom det du skriver. Eller det er mulig jeg bare er helt uenig i det meste du skriver. Selv har jeg ikke problemer med å ikke like nazireferanser og samtidig like boble. Men det høres ut som at det for deg er et must å like nazi-referanser for å kunne verdsette boblen.

Å glemme nazismen for godt som du anbefaler er ikke bare den sikreste måten for at historien gjentar seg, men en umulighet, den medførte en verdenskrig og millioner av døde Lasse. Men det er kanskje bare en detalj? Det er jo lov å pynte bilen sin med nazi-symboler og håpe at folk glemmer eller at man dermed snur nazi-symboler til "noe kjekt", men jeg tror det er litt vel optimistisk. Jeg tror ikke folk blir varme om hjertet og vil forbinde nazi-lignende symboler med luftkjølte folkevogner noen sinne.

Siden du ikke synes å ta nazismen eller nazi-symboler så nøye, så har jeg et perfekt forslag til logo for DKL. DKP-gutta var jo de som startet leflingen med nazi-symboler, hvorfor ikke lage en skikkelig logo for DKL? Jeg foreslår et jernkors med den tyske ørnen over! Dritfett! For dere gutta som ikke er så nøye på hva symboler betyr for andre, så kan dere late som at det er "deres" merke. Bare husk å kjørt litt fort forbi gamlehjem og andre steder hvor folk fortsatt husker hvordan parti-logoen til Vidkunn Quislings Nasjonal Samling så ut. Yes, "snu noe drit til noe kjekt"!
nå ble det vel plutselig du som formulerte deg helt idiotisk med å blande inn DKL logoen.er du av den typen som slår alle under samme kam ? i dine øyne er jeg sikkert nazist fordi jeg har en tysk gassmaske ett eller annet sted i kjellern.poenget er TENK FØR DU SVARER. Hæ
Loggført

1303s 73mod
1300 67mod
honda accord aerodeck 86mod
volvo v70 2,0t 04mod
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #24 på: desember 14, 2007, 15:38:47 pm »

nå ble det vel plutselig du som formulerte deg helt idiotisk med å blande inn DKL logoen.er du av den typen som slår alle under samme kam ? i dine øyne er jeg sikkert nazist fordi jeg har en tysk gassmaske ett eller annet sted i kjellern.poenget er TENK FØR DU SVARER. Hæ

Når vi er inne på temaet om å tenke før man svarer, hvorfor skulle jeg synes du var nazist fordi du har en tysk gassmaske i kjelleren?? Ser du virkelig ikke forskjell på det og å bruke nazi-symboler på bilen?

For øvrig har jeg aldri slått noen under samme kam, hvis jeg skal slå alle, så pleier jeg å droppe det med å holde en kam over hodet på dem. Trenger begge nevene til sånt. Jeg er derimot tidligere blitt beskyldt for å skjære alle over samme kam Blunker
Loggført

1969 Militær-buss
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #25 på: desember 14, 2007, 15:44:42 pm »

bare et spørsmål..  når det tyske luftforsvar i dag bruker jernkors på sine fly, er de fortsatt nazister..Hæ eller hva...  hake kors og andre typer insignia (som ss logo ) er i mine øyne nazi.  men jernkors er ikke så nazi som man skal ha det til..  er bar det å faktisk kunne se bruken av det og tolke evt personer som bruker det til det de er .. ikke nødvendigvis nazi nei... 

men med bilder av nye tyske fly med det på synes jeg ufarliggjør det endel..  i mine øyne..  det får være folk der ute som synes andre ting.. helt greit... 
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #26 på: desember 14, 2007, 16:27:43 pm »

Synes at jernkorset er ett inmari kult symbol sånn utseendemessig. Jeg så dette symbolet på en hot-rod før jeg visste at dette var brukt av tyskerne under 2.vk. Dette var i 12-13 års-alderen.

Jeg skjønner at eldre forbinder dette symbolet med nazisme, selv om symbolet ble brukt lenge før 2.vk. Selv om symbolet egentlig ikke har noe med nazismen å gjøre, så hjelper dette ingenting så lenge det får besteforeldrene mine til å tenke på nazismen.

Etter et bildesøk på "iron cross" på google, så tror jeg det at jeg fjerner "nazi"-ventilhettene mine fra wolfrace felgene. Tror ikke bilen min blir noe styggere av den grunn Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #27 på: desember 14, 2007, 16:30:37 pm »

http://images.google.no/images?q=iron+cross&ndsp=18&svnum=10&um=1&hl=no&start=0&sa=N
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: desember 14, 2007, 16:36:10 pm »

Der ligger hele poenget, noen synes det er helt greit å provosere gamle uvitende tullinger som blir fly forbanna over disse merkene.
Nå hjelper det ikke mye at de samme folkene kaller bobla for "Hitlerkjelke" osv... du blir liksom satt i en bås da.. rettmessig eller ikke.


Andre vil ikke utsette dem/seg selv for dette.

Selv er jeg enig i at vi bør utslette alle spor etter Nazismen og begynne å bruke navn som Adolf og svastikan til hva vi måtte ønske, men vi kan godt vente til at de som har følt den jævelen på kroppen har kastet inn håndkledet...  eller har vi dårlig tid?
Loggført

Speed is no substitute for direction
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #29 på: desember 14, 2007, 16:43:12 pm »

Helt enig. Jeg hadde det litt for travelt. Skal legge de på mørkeloftet og finne de frem om 50 år.

Men, jeg synes vi skal huske 2.vk. Det er svært viktig at dette ikke blir glemt!
Samtidig så mener jeg at vi ikke skal forbinde jernkorset med nazismen. Dette er nok lettere sagt en gjort, men om 50 år tror jeg det er litt annerledes.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!