april 26, 2024, 03:55:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Svensk bil i Sverige på norsk førerkort  (Lest 14649 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: mai 19, 2013, 21:20:26 pm »

Heisann,

Vi har kjøpt oss et gammelt torp i Strømstad, ca 10 min fra sjøen, og et av plussene er en 120kvm stor garasje Glad

Tanken var å kjøpe en ukorta buggy for å ha som sommerbil, så vi kan farte litt rundt i området med.

Så til spørsmålet:
Er det noen som vet om det er uproblematisk å registrere denne på meg og kjøre den på svenske skilter? Trenger ikke ta den med over grensa, så det er ikke det som er spørsmålet, men simpelthen om jeg som utlending i Sverige kan eie og bruke den?

Jeg har både adresse og bankkonto i Sverige, og jeg mener de opprettet et "personnummer" også for å kunne opprette bankkonto.

Noen som har vært borti dette?
« Siste redigering: mai 19, 2013, 23:03:57 pm av grelland » Loggført
vk
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Tønsberg


Vis profil

« Svar #1 på: mai 20, 2013, 00:16:24 am »

Hei .
Har selv sommerhus i Sverige i Säffle. Du får personnummer så det er bare å registrere bil og tegneforsikring.
Gratis ommregg er det også. Tut å kjør.
 Gliser
Mvh
Vidar
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: mai 20, 2013, 09:34:08 am »

Det høres jo lovende ut. Vet du om det er begrensninger på å bruke bilen i Norge? Tenkte på å evt ta den hit over vinteren for restaurering/fiksing

Roy
Loggført
Jan-Iver
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Boden / Folldal


56 + 67 + 73 + 73 mod


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 20, 2013, 10:09:24 am »

Er vel en tidsbegrensing men aner ikke hvordan de sjekker sånt. I Norge tror jeg det er bare eier og familje opp eller nedstigende som har lov å kjöre bil som er registrert utenlands, dvs barn eller foreldre.
Loggført

Finner du en VW-buss – Gi den till mig
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1967 1500 boble, 1973 1303s, 1973 Kleinbus

Tel +46706255280
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 20, 2013, 11:04:56 am »

Du har ikke lov å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge så lenge du er folkeregistrert her til lands, blir du stoppet så blir det dyrt.
Men, hvis jeg ikke husker feil så kan man søke om å bruke utenlandsregistrert bil for en kort periode ved f.eks pendling og man i en periode oppholder seg mer i aktuelt land enn Norge.

Men å kjøpe bil i annet Eu/Eøs land er ikke noe problem, men altså ikke lov å ta den med over grensa.
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 20, 2013, 11:59:06 am »

Jag som är svensk i Norge med bara norskt körkort får inte köra en svensk reggad bil i Sverige utan att ägaren till bilen är med.
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 20, 2013, 14:52:19 pm »

Eneste mulighet for å kjøre utenlandsregistrert bil i norge er i kun to tilfeller:
1. Som nevnt over at eier (utenlandsk) sitter i bilen
2. At bilen har vært på verksted og at mekaniker skal prøvkjøre bil til utenlandsk statsborger.

Norsk stat vet å passe på avgiftene sine  Osteaktig
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 20, 2013, 14:57:48 pm »

Jag som är svensk i Norge med bara norskt körkort får inte köra en svensk reggad bil i Sverige utan att ägaren till bilen är med.


Du mener vel svensk bil i Norge? I Sverige kan du vel kjøre? Går ut i fra at du er folkeregistrert i Norge.
Førerkort må byttes når man skal oppholde seg lengre enn en viss periode i et annet land. 12 mnd, mener jeg å huske.

Når jeg bodde i Sverige kunne jeg kun kjøre svensk bil i Sverige, men kunne fint kjøre Norsk bil i Norge eller annet land enn Sverige.
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: mai 20, 2013, 23:09:25 pm »

Eneste mulighet for å kjøre utenlandsregistrert bil i norge er i kun to tilfeller:
1. Som nevnt over at eier (utenlandsk) sitter i bilen
2. At bilen har vært på verksted og at mekaniker skal prøvkjøre bil til utenlandsk statsborger.

Norsk stat vet å passe på avgiftene sine  Osteaktig

Kan også kjøre utenlandsk leiebil, men da må du stoppe på grensestasjon og registrere reisen. Spesielle regler gjelder her.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 21, 2013, 09:44:18 am »

Uten skilt kan du sikkert tolle den inn og ut.. men ikke sett deg bak rattet...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 21, 2013, 10:15:04 am »

Jag som är svensk i Norge med bara norskt körkort får inte köra en svensk reggad bil i Sverige utan att ägaren till bilen är med.


Du mener vel svensk bil i Norge? I Sverige kan du vel kjøre? Går ut i fra at du er folkeregistrert i Norge.
Førerkort må byttes når man skal oppholde seg lengre enn en viss periode i et annet land. 12 mnd, mener jeg å huske.

Når jeg bodde i Sverige kunne jeg kun kjøre svensk bil i Sverige, men kunne fint kjøre Norsk bil i Norge eller annet land enn Sverige.

Jo jag är folkeregistrert i Norge och har norskt körkort.
Jag och alla andra kan köra en svensk bil i Norge, men endast vid import och då måste alla tull papper vara i ordning.
Tror inte jag kan köra en svenske reggad bil när jag är hemma, ska kolla upp det där direkt!
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #11 på: mai 21, 2013, 14:38:07 pm »

Jag har nu pratat med Transportstyrelsen och så här ligger det till.

- Inga som helst problem med att köra en Svensk bil i Sverige med Norskt körkort.
- Inga som helst problem att äga en Svensk bil i Sverige som Norrman om du har Svenskt personnummer.
- Har du inte Svenskt personnummer så går det i alla fall och äga en Svensk bil i Sverige men då måste du söka om ett Samordningsnummer i samband med bilköp/ägarbyte och det gör du via Transportstyrelsen/Skatteverket (Ta kontakt med en av dom så ordnar det sig)
- Inga som helst problem att försäkra en Svensk bil i Sverige som Norrman, största problemet är väl och hitta billigast å bäst försäkringsbolag... Blunker

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: mai 21, 2013, 16:27:30 pm »

Tusen takk, da er det bare å begynne å sjekke blocket.se Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #13 på: juni 28, 2013, 05:24:28 am »

Jeg har også fritidshus i Sverige. Sjekket det samme for noen år siden og fikk vel samme svar som det Löf skisserer. Jeg har fått et Samordningsnr og ikke personnr i forbindelse med oppretting av bankkonto.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 21, 2013, 11:26:40 am »

For svenske myndigheter er selvfølgelig ikke dette noe problem, det er det ikke for norske myndigheter heller, det er bare om du, som Normann, tilbringer mer enn 50% av året i Norge og kjører svensk bil i Norge at det blir ett problem for deg når/om du blir stoppet, for da må du importere bilen og dermed betale "litt" engangsavgift.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 21, 2013, 11:29:30 am »

Bare så ingen misforstår...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!