mars 19, 2024, 11:08:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Alternativ friskluftvifte til 1303s  (Lest 13116 ganger)
Valnir
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Skien



Vis profil
« på: mai 21, 2013, 16:19:26 pm »

Jeg fortsetter å fri til kunnskapene deres her jeg Blunker

Min '74 1303s har tydeligvis ikke noen vifte som trekker inn frisk luft i bilen. Det vil si, jeg har ledig plass der den skulle vært..

Etter å ha snoket litt rundt å ser det ut til at det er skjelden vare, og ofte svært dyrt priset hvis en først finner en fungerende original en.

Det jeg lurte på er om det er noen "smarte" alternativer som noen kjenner til? Eksempelvis vifte fra en helt annen bil som dere vet går ann å stappe inn i samme område (med litt modifisering regner jeg med), eller om det eksisterer en oppskrift på en alternativ løsning bestående av f.eks biltema-deler og glassfiber.. Rekker tunge
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1 på: mai 22, 2013, 21:34:16 pm »

Med litt fart på 03'en min må jeg skru igjen for friskluft! Det vanligste er å kjøre med vindu litt på gløtt, eller vri helt om på trekantvinduet, da får du frisk luft så det holder! I USA ble noen levert med air condition som tilbehør, men hvordan det funker vet ikke jeg! Du kommer nok på noe!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2013, 22:17:48 pm »

Står ei svær vifte bak i motoren...

 Gliser
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Valnir
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #3 på: mai 23, 2013, 20:24:26 pm »

joda, jeg har sett den vifta i hekken på'n. Men det er rake rør fra motor til potter og ikke en eneste rest igjen av de ulike delene som skulle flyttet lufta til andre enden av bilen (forrige eier var nok litt ivrig i å fjerne ting for å få plass til ledninger istede).

Trekantvindu er det ikke på bilen forresten Blunker

Men jeg har kommet frem til to alternativer:
1. original friskluftsvifte via ebay.
2. ventilasjonsvifte fra biltema + luftfilter (sportsfilter burde få plass inni boksen) + glassfiber.

I mellomtiden fikk jeg i alle fall renset og lakket både viskersystem og "boksen" dette befinner seg i.
Får se hva som frister mest når feriepengene triller inn etterhvert Rekker tunge
Loggført
Happy Tom
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 15, 2015, 13:32:30 pm »

Kjøpte motorromsvifte til båt på Jula, den passer nesten på den originale stussen inni friskluftsboksen. Skrudde den fast inni friskluftsboksen, ledning ut i bagasjerom til ekstra sikring og ledning inn til på/av bryter på dash. Gir en god blås, har ikke prøvd det i real-life enda dog...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!