april 29, 2024, 13:05:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stopper når varm  (Lest 2734 ganger)
Sammy
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Bergen/Oslo


Vis profil

« på: juni 13, 2008, 11:09:28 am »

Hei.

Jeg og pappa har et lite prosjekt på gang, en -71 Safari Cab. Motoren som sto i da vi kjøpte bilen tok kvelden, og den "nye" vi har nå har et lite problem. Den stopper når motoren blir varm. Det er en AD-motor.  Motoren starte fint når den er kald, går bra, helt til den plutselig bare dør. Etter å ha venta litt (en halvtimes tid) kan man få start igjen.

Under ombygginga av denne bilen er rørene til varmeanlegget fjernet og står åpne ut i motorrommet. I tillegg mangler det gummilister som jeg forstår skal tette nederst i motorrommet ned mot eksosanlegget. Jeg har også fått et tips om at det å skifte kondensatoren kan hjelpe.

Noen tanker rundt dette? Andre ideer?

Martin
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #1 på: juni 13, 2008, 14:09:47 pm »

Er ikke bare tomgangsdysa som er tett?
og at den da går bare når choken er på?

Det var med min.. den ville bare ikke gå når den var varm  Osteaktig

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
gmh
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: sandnes



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 13, 2008, 14:51:52 pm »

Hadde prøvd og skiftet kondensator har hatt samme problemet
Loggført

Gisle Morten
Sammy
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Bergen/Oslo


Vis profil

« Svar #3 på: juni 23, 2008, 18:43:24 pm »

Takk for svar.

Det hjalp dessverre ikke.

Kondensator skifta. Coil skifta. Stifter og plugger skifta. Tomgangsdyse reingjort. Tenning er justert. Startmotor skifta. Passerte nettopp EU-kontroll uten anmerkninger på CO eller noe annet. Har sjekka det meste elektriske uten å finne noe der.

Bilen går veldig pent og bra i ti minutters tid, alt etter hvor hardt man kjører, så stopper den, uten noe særlig forvarsel. Venter man lenge nok (en halv til en time) så får vi start og kan kjøre ytterligere ti minutter.

Noen andre ideer?

Martin
Martin
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 23, 2008, 18:44:43 pm »

Forvarming? Er rørene åpne, blir varme?

Disse er de som går fra en flens på eksosen og ligger langs innsugsmanifolden under forgasseren.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 23, 2008, 19:02:08 pm »

Et longshot: Så en av Bug Me videoene nå - der forklarte de at noen motorer kunne ha problem med at når motoren ble varm så utvidet blokken seg, presset på bakelittforingen under bensinpumpen, og stangen til pumpen kom i klem. Løsningen var å ta ut bakelitten og file den ned litt slik at den ikke stod i klem.
Dersom andre råd feiler, så er det jo verd et forsøk.
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: juni 23, 2008, 21:29:31 pm »

Enda et "longshot" : ventiler som er justert i strammeste laget kansje?  Rekker tunge slik at de ikke lukker ordntlig når det blir varmt ?


Loggført

Sammy
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Bergen/Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: juni 27, 2008, 07:27:27 am »

Takk for gode svar!

Det kommer ikke bensin fra pumpa når motoren er varm, så det kan virke som denne foringen kan være problemet. Det skal utredes videre. Glad
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 27, 2008, 07:44:06 am »

Høres ut som bensintilførselen kan være medvirkende årsak her. Når motoren ikke får nok bensin, vil den også bli veldig varm, og bensinen fordamper... en ond sirkel mao. Sjekk bensintilførselen hele veien fra tanken. Og for guds skyld få på alt av blekk og pakninger på motor  Glad
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: juni 27, 2008, 07:48:12 am »

Ta ut pinnen under bensinpumpa og sjekk at den er rett og skadefri. Den kan med fordel poleres med f.eks Autosol.
Loggført
ARO
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #10 på: juni 30, 2008, 20:22:06 pm »

Har noe av det samme problem på min 1966 1300.  Men den stopper ikke.  Etter ca en halv times kjøring, begynner den å "lugge".  Særlig under belastning.  Den bruker lang tid i forhold til tidligere, med å komme opp i 75- 80 km/t.  Jeg har latt den stå ca 1 - 2 timer, men fortsetter å lugge ved oppstart.  Lar jeg den stå noen dager,  tar det en ny halvtime før symptomene er der igjen.
Kan det være bensinpumpa som er årsaken? 
Loggført
Sammy
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Bergen/Oslo


Vis profil

« Svar #11 på: juli 05, 2008, 08:29:10 am »

Pinnen under bensinpumpa var lagt fra skadefri. Baklitten var også sprukket. Nå er pumpe og sånt skiftet og bilen går som ei klokke. Nesten, litt justering gjenstår (smeller litt i potta innimellom), men ellers hadde jeg en flott tur fra Oslo til Tofte og hjem igjen i går. Takk for hjelp!
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #12 på: juli 05, 2008, 16:14:11 pm »

Da kan du nyte været i boble i sommer da  Blunker Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
monica82
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Steinkjer


boblemodus....


Vis profil
« Svar #13 på: juli 06, 2008, 12:29:47 pm »

Har du sjekket luftfilteret og luftfilterboksen? Er alle slanger på plass? Hva med bensinslanger, har du skiftet eller sett på de? Når slangene blir gamle blir de myke. Dermed syger bensinpumpen de flat. Kan også være sprekk eller små hull i de, slik at motoeren syger falsk luft. Dette problemet blir ofte tydelig når motoren har gått ei stund.

Lykke til.
Trond Leirvik
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!