april 28, 2024, 22:21:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Start problemer  (Lest 1456 ganger)
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« på: juni 11, 2013, 15:25:57 pm »

Mitt navn er Sven Erik med bosted i Sandvika utenfor Oslo.
Min kone realiserte sin store drøm i forige uke - hun kjøpte seg en gammel boble.

Etter en fantastisk retrouke opplever vi et lite start problem. Det begynte med at hver 4-5 gang skjedde det ingenting når vi prøvde å starte bilen, men like etter så stratet den greit. Nå derimot står den helt stille.

Har sjekket kontaktene i tenningen, spraiet med crc, tatt av høyre bakhjul og spraiet kontakten der. Da vi prøvede å starte den igjen "kom det klikkelyder" fra starteren, men den slo ikke inn. Vi trillet den litt, og ja, plutselig så startet den. Når vi så kvelet motoeren og prøvde igjen, så er vi tilbake til "nothing". Rugger vi litt på bilden og beveger litt på ledningen kommer "klikkelyden" tilbake ved første forsøk. På andre forsøk er det ingen lyd over hode.

Batteriet (6 volt) har vann på polene og har nok strøm til at bliklyset virker.

Hvordan ville du gått videre med denne utfordringen?
Jeg er ingen "mekker", men er heller ikke redd for å få olje på hendene Glad

Håper på positiv respos og takker for at du har lest hele meldingen.


Mvh Eva-lise og Sven Erik
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: juni 11, 2013, 15:29:34 pm »

hei og velkommen, og gratulerar med skikkelig bil!

at du har nok batterivatn betyr ikkje nødvendigvis at batteriet er i orden, mål i da minsta spenningen på batteriet, 6volt er veldig kresne på at da faktisk er 6v på batteriet, for startaren trenger da. ein an ting er att gamle 6v startmotorar er ganske følsome for slitasje på foringen til startaren, som vert sleten etter mange år, dette medfører at den vert tung å snurre rundt, noko som igjen betyr at batteriet må vera bra!
har du satt batteriet på lading??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juni 11, 2013, 15:36:29 pm »

Takk Tistio.
Nei, men å lade batteriet gøres fornuftig ut. Må bare skaffe meg en lader til 6 volt batteri.

Du skriver: "6v startmotorar er ganske følsome for slitasje på foringen til startaren"
- Betyr det at du ville eventuelt ha byttet foringen til starteren?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2013, 15:40:37 pm »

nei eg ville ikkje gjort noko som helst før du er 100% sikker på att batteriet er i god stand! lad da opp og mål syrevekta, er ei av cellene kaputt so er da på tide me nytt batteri, noko som trulig vil medføra underverk. viktig ogso å måla att bilen ladar tilstrekkelig!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #4 på: juni 11, 2013, 17:43:13 pm »

Hei.
Hvis du trenger noe assistanse så kan du bare ta kontakt med meg på tlf 46813220 v/ Erik

Jeg holder til I darbu, men er ofte i og rundt slemmestad område.

Sjekk vår klubb røyken og omegn aircoolers.

PS : Håper du får orden på bobla..

Og gratulerer med ny gammal boble.. Glad
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juni 11, 2013, 19:56:14 pm »

En enkel sjekk av batteriet/spenningen er også å se på de to lampene som lyser i speedometeret når du vrir på tenningen. Viss de slukker helt når du bare får et klikk i starteren har du for lite strøm. Blir de bare litt svakere har du som regel nok strøm, men den kommer ikke helt frem til starteren.

Som Tistlo skriver er 6V biler kresne på at all spenning kommer frem. Flere små spenningsfall kan føre til at innslaget på starteren ikke vil slå inn.

Vanlig med litt dårlig kontakt i flere kabelsko både på tenningslås, sikringsboks, lysbryter og starter. Kabelsko skal sitt godt fast, men mange blir litt slarkete når de dyttes helt inn til hullet i flatstikket. Kan testes ved å dra de et par millimeter utover slik at de blir strammere, men bør byttes på sikt.



* HPIM1077 (Large).JPG (69.35 KB, 800x600 - vist 148 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juni 13, 2013, 10:17:08 am »

Da er problemet løst:
Nytt batteri Glad

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!