april 20, 2024, 03:25:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: varm motor 1600  (Lest 3249 ganger)
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« på: mai 29, 2013, 21:32:25 pm »

hei!

har anskaffet meg en 1967 boble, motor fungerer greit men blir veldig varm etter ca 30-40min ved utetemp mellom 10-20grader.
det er ikke ekstra lufteriller i motorlokk, og jeg har funnet ut at kjøleblikket ikke er montert..
er det dette som mest sannsynlig forårsaker problemet?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 29, 2013, 21:44:34 pm »

Jepp. Bilene som hadde 1600 motoren hadde mer luftinntak enn 67-en. Du kan også lage et "scop" ved girkassen, og hente inn luft til framfor motoren den veien. Tettingen mellom motorrom og eksos bør være god med pakninger og blikk på plass. Du må også ha rørene på plass som går ned til varmeboksene fra viftehuset, ellers går toppene dine for varmt dersom denne luftgjennomstrømmingen ikke er der.
Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #2 på: mai 29, 2013, 21:48:22 pm »


ok.. det fulgte med ett par blikk, er det noe forskjell på blikk til 1600 vs 1200?
takk for kjapt svar..
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 29, 2013, 22:23:07 pm »

Det må passe rundt kanten bak, slik at det tetter godt inntil gummilisten. Du kan evt også tilpasse bakre plate deksel ved å skære det til. Det har jeg gjort på en 1956 Oval m/1600 motor. (Den har forresten blikket på plasss, men ikke de ekstra lufterillenen.....)
Ta gjerne et bilde av slik det ser ut, da er det lettere å se hva som mangler.
Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #4 på: mai 29, 2013, 22:34:16 pm »

ja, det skal jeg gjøre.. er noe annet småfiks jeg lurer på også vedrørende den motoren.. legger ut bilde imorgen..
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 29, 2013, 23:28:09 pm »

Sjekk det andre først, men for tidlig tenning gjør motoren også varm
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #6 på: mai 30, 2013, 00:35:00 am »

ok, har litt lugging på pådrag med kald motor også..
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 30, 2013, 05:57:31 am »

Kan jo være at bensintilførselen er i ferd med å kutte, pga dårlige bensinslanger eller bøss i tank/pumpe. Da blir de ofte varme og går dårlig etter en viss tid.  Man ser gjerne slik symptomer på biler som har vært ubrukte i mange år og så taes i bruk.

Men som sagt sjekk dette her aller først: http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php?subaction=showfull&id=1305147398&archive=&start_from=&ucat=3&
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #8 på: mai 30, 2013, 13:55:23 pm »

det er ny bensintank på den, vet ikke med slangene.. men bilen har ikke stått over lengre tid (såvidt jeg vet..)
Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #9 på: mai 30, 2013, 14:20:33 pm »


* motor.JPG (49.3 KB. 591x394 - vist 219 ganger.)
vet at det er mangler forvarming til forgasser og "slange" på høyre side, hvis dere ser flere unormaliteter er det bare og tipse..Osteaktig

Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #10 på: mai 30, 2013, 14:21:23 pm »


* motor1.JPG (45.25 KB. 591x394 - vist 177 ganger.)
manglende blikk..

Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #11 på: mai 30, 2013, 14:22:17 pm »


* blikk.JPG (37.75 KB. 591x394 - vist 186 ganger.)
vil tro en av disse passer..

Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #12 på: mai 30, 2013, 14:33:39 pm »

https://lh5.googleusercontent.com/-EXqkWJN7f68/UadS_AYejxI/AAAAAAAAADU/T_xSCMvF3RM/w958-h639-no/IMG_2972.JPG litt større bilde..
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #13 på: mai 30, 2013, 17:25:37 pm »

ser ut til att 2 blekk mangler i følge bildene, det store bakre og ett som sitter ned under sylinder dekselet på høyre side. få på plass dette + slange til forvarming og til varme potta fra vifte hus så hjelper det nok. ser ut til att du mangler skruene på forvarmingsrør fra exsos til insug og.... begge sider, ville å fått på de med pakkning i mellom så ikke exsosen går inn i motorrom Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: mai 30, 2013, 19:20:35 pm »

Uten forvarming til forgasser er det ikke rart at det lugger på kald motor.

Uten det bakre kjøleblekket vil luft som har passert over sylindrene og blitt varm, suges tilbake inn i kjølevifta og sendes over kjølesylindrene igjen. Omtrent som å kjøle en vannkjølt motor med vann som ikke har fått seg en tur innom radiatoren. Da er det ikke rart at motoren går varmt. En 1600 bør vel også ha mer luft enn det som kommer inn kun via luftinntaket under bakruta.
Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #15 på: mai 30, 2013, 20:00:42 pm »

skal prøve og få på plass kjøleblikkene som mangler og få tettet ordentlig, samt koble på forvarminga og se om det er nok.. evt også gjøre som erikaa nevner og legge opp en "scop"..

kan evt heve motorluke i overkant for og "simulere" ekstra riller for og se om problemet løses..

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: mai 30, 2013, 20:19:33 pm »

skal prøve og få på plass kjøleblikkene som mangler og få tettet ordentlig, samt koble på forvarminga og se om det er nok.. evt også gjøre som erikaa nevner og legge opp en "scop"..

kan evt heve motorluke i overkant for og "simulere" ekstra riller for og se om problemet løses..



Noen trer en tennisball på nedre låsen, så du løfter ut lokket i nerkant. Er visstnok en teori ute å går om at det er mer effektivt for motoren å løfte nede enn oppe (og sikkert noen teorier om det motsatte...)
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #17 på: mai 30, 2013, 20:42:05 pm »

akkurat, jo, det er nok en mye enklere feilsøkingsmetode.. handler jo bare om å få litt ekstra luft for en periode..
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #18 på: mai 30, 2013, 20:59:23 pm »

Fest en brusboks i låsen på baklokket ditt, da får motoren din masse god og kald luft inn.
Har testet dette selv og motoren får en mye mer behagelig temp. I tillegg få på plass alle deksler.
Test om motoren din holder over 100 grader ved å kaste vann eller spytte på blokka ved dynomafot.
Loggført

Mvh
Reiel
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #19 på: juni 03, 2013, 13:36:36 pm »

Vært ute på første prøvetur etter og ha montert kjøleblikk (høyre var tilstede..Osteaktig) og forvarming, kjørte i ca 20min.
Ingen lugging på kald motor, men "pittelitt" lugging på fullt pådrag, ellers gikk det jevnt og fint (mindre bensinlukt i kupe..) og veldig behagelig temp på motor.. (15* ute) så dette virker veldig lovende.. Må prøve meg på en lengre tur etterhvert.. Takker for hjelp! Gliser
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #20 på: juni 03, 2013, 14:46:52 pm »

Oljekjøleren sitt i Dogouse dersom dette er motor etter 71, å den bør kanskje av for igjennomspyling...kan vere skitt innv. i den. Oljekjølere er dessuten ganske rimelige, å på The samba sellest slike rett som det er, å dei er ikkje dyre heller.
VW folk som kjøyrer mye bør ha en ny slik liggende i reserve.
Loggført
bebopalula
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: nord trøndelag



Vis profil
« Svar #21 på: juni 03, 2013, 22:52:51 pm »

Usikker på årstall på motoren.. Hvor sitter den evt, må man ut med motor for og få taki denne?
Loggført
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #22 på: juni 04, 2013, 00:01:00 am »

I min står det en ADkoda 1600, der er oljekjølern montert bak viftehuset, på venstre side. Litt usikker på demontering av denne, da det ikke er lett å se bak der.

Jeg har akkurat samme problemene med min motor, samme blikkdelene som mangler og samme rør.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #23 på: juni 04, 2013, 06:49:11 am »

Ja på AD koda motor som kom på "The superbeetle" (1302s i 1971 er det doghouse oljekjøler) også AS kodet og alle nyere 1600dp motorene.   -mener det også er doghouse oljekjøler på 1300dp fra den tiden også. Dette er lett å se inn mellom brannveggen og motoren fra venstre siden. Min erfaring er at det alltid lønner seg å ta ut motoren, av med alle kjøleblikk...å renske opp longblokken utv. sjekke for lekkasje/r, å sette på en "ren" oljekjøler, samt skifte olje litt ofte til å begynne med. Dette kan fint gjørest av en handy "selfmade"  å da kan motoren leve lenge igjen til vanlig bruk.

 
« Siste redigering: juni 04, 2013, 15:02:03 pm av ovalt » Loggført
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #24 på: juni 04, 2013, 07:45:32 am »

Min er litt spesiell, for noen eiere siden ble det satt i en donorblokk/topper fra en AD, deretter nye deler på resten+ rest fra den originale 1300 (bilen er originalt en 69mod 1300, uvisst om DP eller SP).

Oljekjøleren på min er litt løs, skrangler litt når man tar i den.
Hvis jeg skal ut med motoren, må jeg tappe den for olje først? Jeg er helt nybegynner, med en relativt grei teknisk sans, bare null kunnskap Rekker tunge
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #25 på: juni 04, 2013, 09:08:33 am »

Dersom du har "løs oljekjøler" tror jeg neppe vi snakker om samme ting  Øyerulling Denne motoren burde du tatt ut å la en spesialist på disse motorene se over,n (for i første omgang finne ut om den er sammensatt med noen deler som ikke holder mål). Det er gode blokker på motorer fra 67 og oppover, men disse blokkene manglet "dual relief" system, som ikke var standard før på 1600 motorene, og da hjelper det lite om det er satt på topper fra en AD motor. Det blir en bastard. Selv om det kom mye bedre kjølevifter alleredepå 1300 motorene så ble den beste kjølinga til disse når doghouse ble standard å 1971. De fikk en serdeles god kjøling.
1300 motorene fra 67 er gode motorer hvis de blir satt opp igjen som orginale, likeens 1500 motorene, (rettelse)  fra og med 1600 sp motorene i 1970 ble oljekanalene større og det kom doble oljetrykkventiler, Men nå fikk man jo bytteblokker også som hadde Dual reliefsystem...(fordi de var da produsert på den tiden dette var standard og derfor kan en jo finne f.eks mange bobler fra 60 tallet som har byttemotorer isatt ut på syttitallet eller senere med doble oljetrykkventiler....) Vet at det er mange motorer der ute som er rasket sammen av gamle blokker e.t.c. Mange er vel godt satt sammen å går godt, men jammen er det også mange slike som er satt vekk... Men min teori er derfor at motorene fra 1971> overgår langt disse gamle, både ved vanlig bruk - ombygging og trimm.
« Siste redigering: juni 04, 2013, 20:21:13 pm av ovalt » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!