april 19, 2024, 20:35:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulyd - Er viftehuset problemet?  (Lest 1725 ganger)
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« på: mai 30, 2013, 21:05:44 pm »

Jeg har hatt en ulyd i dynamo/vifte/viftehus i vår, spesielt på kald motor.
Jeg fikk tips om at det kunne være lageret i dynamoen, så nå har jeg byttet innmat på et par dynamoer (lageret så ikke helt bra ut, nei...), men når jeg så setter den "nye" dynamoen med vifte inn i viftehuset, så er det fremdeles ulyd. Nå er det etter hva jeg kan høre ikke lyd i dynamoen i det hele tatt, når jeg snurrer på den i "friluft", men det høres rett og slett ut som vifta tar borti viftehuset.
Jeg mener jeg har festet både dynamo, viftehus, og deksel godt, samt vifte til dynamo.

Kan det da være at viftehuset kort og godt har blitt "vindskjevt" i løpet av vinteren? Altså at det har fått seg en trøkk eller noe? Bør jeg prøve å skifte viftehus?

Noen som vet? (Hjeeeeelp... Jeg skal på Trøndertræff i overmorgen! Gliser )


B
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: mai 30, 2013, 21:11:03 pm »

kan jo være kast i selve vifta..eller ett selve skjoldet dynamoen er festet i har vridd seg
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: mai 31, 2013, 06:53:11 am »

Sjekk at reimhulet på dynamoen og på motoren står helt rett ovenfor hverandre /se ovenfra og ned. Du kan prøve å justere dynamoen et par mm fram og samme tilbake, og se om lyden vedvarer.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 31, 2013, 06:59:29 am »

Vifta er shimset mot dynamoen. Hvis den subber, må du fjerne noen shims der. Kan også hende at dynamoen sitter litt skjevt på viftehuset. At husets fremside har fått seg en trøkk inn et eller annet sted. Kan løses ved å legge en skive eller to på skruen, mellom viftehuset og dynamo plata.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 31, 2013, 07:55:57 am »

Tusen takk for råd og tips! Veldig supert. Glad
Jeg får brette opp ermene i kveld, og teste ut.

(Ooohh.... Nå har jeg blitt en av dem som står på huet i motoren natta før treff, for å få ferdig bilen...  Sjokkert  Gliser)
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: mai 31, 2013, 08:02:59 am »

Har vært borti at jeg måtte "bende litt forsiktig" på viftehuset for å få klaring til vifta selv.. Kan fort være det.. Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: mai 31, 2013, 08:26:45 am »

Kikk først på hvordan øvre og nedre reimhjul linjer opp, gjør reima en sving på seg?
Hvis den gjør det, løsne dynamoklemma og juster posisjonen ut og inn.

Har du fortsatt ulyd så kan du se om lyden endres ved å trekke eller å dytte i toppen av viftehuset når motoren går.
Er problemet stort så får du shimse, ellers er det bare gi huset en trøkk inn eller ut. Var sikkert noen som holdt i viftehuset når motoren ble satt inn.
Loggført

Speed is no substitute for direction
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #7 på: mai 31, 2013, 08:41:32 am »

Det er liten plass for vifta mot viftehuset bak, og du har trolig "trakten" til 1200 motoren også?? - Eg ville altså tatt av viftereima, tapet et speil på ein trepinne e.l. å turnet dynamoen samtidig med å se i speilet om trakten sitt skjeivt på festet sitt, eller om vifta da tar i viftehuset. (hvis det er "trakt" så sitter den med to små muttre under)
Loggført
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 31, 2013, 09:05:08 am »

Det er liten plass for vifta mot viftehuset bak, og du har trolig "trakten" til 1200 motoren også?? - Eg ville altså tatt av viftereima, tapet et speil på ein trepinne e.l. å turnet dynamoen samtidig med å se i speilet om trakten sitt skjeivt på festet sitt, eller om vifta da tar i viftehuset. (hvis det er "trakt" så sitter den med to små muttre under)
Den har jeg allerede fjernet, men jeg skal sjekke hvor vifta tar borti. Glad Godt tips med speil.
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: mai 31, 2013, 09:54:56 am »

Du kan også prøve å koble fra dynamoreima og starte motoren for å forsikre deg om at lyden faktisk kommer fra dynamoen/vifta.
Kjipt om man leter på feil plass Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 31, 2013, 10:23:19 am »

Du kan også prøve å koble fra dynamoreima og starte motoren for å forsikre deg om at lyden faktisk kommer fra dynamoen/vifta.
Kjipt om man leter på feil plass Blunker
Det har jeg gjort. VELDIG fin lyd i motoren for øvrig. Blunker
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: mai 31, 2013, 10:54:04 am »

Det er liten plass for vifta mot viftehuset bak, og du har trolig "trakten" til 1200 motoren også?? - Eg ville altså tatt av viftereima, tapet et speil på ein trepinne e.l. å turnet dynamoen samtidig med å se i speilet om trakten sitt skjeivt på festet sitt, eller om vifta da tar i viftehuset. (hvis det er "trakt" så sitter den med to små muttre under)
Den har jeg allerede fjernet, men jeg skal sjekke hvor vifta tar borti. Glad Godt tips med speil.

Håper du setter den tilbake, den har en funksjon. På min gikk kon i vifta når motoren var ekstra varm. Justeringssak.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 03, 2013, 21:31:13 pm »

Jeg fikk bort lyden jeg gitt, med litt shimsing! Såååå fornøyd. Gliser Men det varte i bare én dag (bilen visste vel at den skulle på Trøndertræff), og så var den tilbake igjen, bare i en LITT annen toneart. Rekker tunge
På'n igjen...

Jeg får drillet meg på dynamo og vifte da, men begynner å bli EN SMULE lei.  Blunker

Det blir godt når det er over...



...som ho sa...
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #13 på: juni 10, 2013, 07:50:54 am »

Er ulyden fixet? har kommet inn en justeringsanvisning m m, på dette m kjøleviften til 1200 motorene.  Glad


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,54380.0.html
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!