april 26, 2024, 06:49:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stopper etter 12 km  (Lest 9187 ganger)
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: mai 31, 2013, 13:56:52 pm »

Hadde problemer forrige uke med at bobla stoppa i veikryss o.l., helt til den stoppa for godt på søndag og ikke ville starte igjen. Etter en del undersøking fant jeg ut at problemet antageligvis var i forgasseren, så jeg tok med den hjem, demonterte og rensa den. Fant til slutt ut at det var den elektriske tomgangsdysa som ikke funka, og klipte av knotten på den etter tips fra en tidligere boblemekaniker i statene. Monterte så gassern igjen, fikk starta bilen og justerte tomgangen. Da funka den greit (ikke helt topp) helt til jeg hadde kjørt omtrent en mil, så begynte motoren å dabbe av, kreftene ble nesten borte, og så døde den et par kilometer seinere. Det samme skjedde etter jeg prøvde å justere gassern idag - den stoppa på akkurat samme sted... Noen som veit hva problemet er?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 31, 2013, 14:03:46 pm »

Coilen som har knelt?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #2 på: mai 31, 2013, 14:15:43 pm »

Jeg har vert borte i noe av det samme en gang og skiftet nesten alt i motorrummet, bilen stoppen på samme plass hver gang så kunne jeg vente 10 min og kjøre akkurat likke langt igjen, da viste det seg at luftingen til bensintanken var tett så det ble vakum i tanken og da fikk ikke motoren bensin.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: mai 31, 2013, 14:19:02 pm »

Coilen som har knelt?

Finnes det noen måte å testen den på, utenom å kjøpe en ny?
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: mai 31, 2013, 14:22:47 pm »

Jeg har vert borte i noe av det samme en gang og skiftet nesten alt i motorrummet, bilen stoppen på samme plass hver gang så kunne jeg vente 10 min og kjøre akkurat likke langt igjen, da viste det seg at luftingen til bensintanken var tett så det ble vakum i tanken og da fikk ikke motoren bensin.

Hvor er luftinga til bensintanken? Skader vel ikke å sjekke
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mai 31, 2013, 14:28:36 pm »

Coilen som har knelt?

Finnes det noen måte å testen den på, utenom å kjøpe en ny?

Kjenn om coilen blir svært varm, er ett tips der.

Luftinga sitter i lokket på de eldre boblene. Kjør med løst lokk (ikke skru til). Er problemet borte, er luftinga tett.
Evt skal du, når bilen stopper, skru av tanklokket med en gang. Du vil merke om det er mye vacuum når lokket løsner.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: mai 31, 2013, 14:37:47 pm »

Takker for svar, kjører meg en tur etterpå og tester luftinga og coilen
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: mai 31, 2013, 14:59:58 pm »

Jeg hadde en kork fra ei kondensfjernerflaske i tanken i tillegg til gummi'n fra tanklokket...

Når dette ble sugd nederst i tanken så ble det også stopp, leita litt før jeg fant det ut  Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: mai 31, 2013, 15:29:47 pm »

Tviler på at jeg har justert gassern riktig, for den sliter med å starte, og når ned først starter går'n ujevnt en stund. Har prøvd å følge et par bruksanvisninger fra nettet men er jammen meg ikke lett  Tvilende
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: mai 31, 2013, 17:50:33 pm »

.
« Siste redigering: juni 01, 2013, 17:05:33 pm av blåball » Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: juni 01, 2013, 17:05:39 pm »

Har fortsatt ikke funnet problemet. Når bilen går er effekten mye dårligere enn normalt, og når jeg har kjørt den varm stopper'n. Den kan også finne på å stoppe inn i kryss og rundkjøringer, altså når den er i fri og under nedbremsing. Coilen var ganske varm når bilen stoppa istad, så skal gå til innkjøp av en ny. Kan coilen forårsake lav effekt?
« Siste redigering: juni 01, 2013, 21:20:20 pm av blåball » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 01, 2013, 18:10:56 pm »

Kan det være at du ikke greier kjøle ned motoren når du kjører? Da kan bensinen til slutt også koke og bilen stopper, eller at coilen gir seg,,,

Er tenningen rett? For tidlig tenning gi varm motor.

Varm motor kan også få støtstangen til bensinpumpen til å kile seg?

Er alle blekk, gummitetninger og plastpropper i viftehuset på plass?

Pass også på at det ikke ligger en fille eller papp i kjøleviften.

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #12 på: juni 01, 2013, 19:41:37 pm »

Kan det være at du ikke greier kjøle ned motoren når du kjører? Da kan bensinen til slutt også koke og bilen stopper, eller at coilen gir seg,,,

Er tenningen rett? For tidlig tenning gi varm motor.

Varm motor kan også få støtstangen til bensinpumpen til å kile seg?

Er alle blekk, gummitetninger og plastpropper i viftehuset på plass?

Pass også på at det ikke ligger en fille eller papp i kjøleviften.


Hvordan kommer jeg enklest mulig til kjølevifta? Hvor sitter den? Rekker tunge
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #13 på: juni 01, 2013, 20:32:57 pm »

Kjølevifta sitter i andre enden av dynamoen... Stapp handa inn på baksida av viftehuset så finner du a.
Loggført

Mvh
Reiel
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #14 på: juni 01, 2013, 23:41:23 pm »

Kjølevifta sitter i andre enden av dynamoen... Stapp handa inn på baksida av viftehuset så finner du a.

Bare stopp motoren først  Blunker Eller dvs hvis du ikke gjør det så vet du ihvertfall når du finner den  Gliser
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #15 på: juni 02, 2013, 01:14:12 am »

Kjølevifta sitter i andre enden av dynamoen... Stapp handa inn på baksida av viftehuset så finner du a.

Bare stopp motoren først  Blunker Eller dvs hvis du ikke gjør det så vet du ihvertfall når du finner den  Gliser

Skal prøve å huske det  Osteaktig
Loggført
Andor
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Isvik


Vis profil

« Svar #16 på: juni 02, 2013, 15:24:02 pm »

Kan det være at autoshoken har hengt seg opp. Varm motor liker ikke at shoken ikke går i retur. Du merker det på stort bensinforbruk og treg motor.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #17 på: juni 02, 2013, 17:38:48 pm »

Kan det være at autoshoken har hengt seg opp. Varm motor liker ikke at shoken ikke går i retur. Du merker det på stort bensinforbruk og treg motor.

Hvordan sjekker jeg det i så fall?
Loggført
Andor
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Isvik


Vis profil

« Svar #18 på: juni 02, 2013, 19:27:32 pm »

Du får ta av luftfilteret slik at du ser ned i gasseren når motoren er varm og trøbbler.shokespjeldet  skal være helt åpent om alt er i orden når motoren er god og varm. Er det vanskelig å se nedi kan du bruke ett speil.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #19 på: juni 03, 2013, 12:42:33 pm »

Du får ta av luftfilteret slik at du ser ned i gasseren når motoren er varm og trøbbler.shokespjeldet  skal være helt åpent om alt er i orden når motoren er god og varm. Er det vanskelig å se nedi kan du bruke ett speil.

Spjeldet er helt åpent... Bytta nettopp coil - ingen forskjell, stoppa nå også.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: juni 03, 2013, 13:54:52 pm »

Sjekk bensin pumpa. Skru av oppe på gasseren og få noen til å dra på starteren... Og så gjør du det samme 12 km senere.
Loggført

Speed is no substitute for direction
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #21 på: juni 03, 2013, 14:32:49 pm »

Sjekk bensin pumpa. Skru av oppe på gasseren og få noen til å dra på starteren... Og så gjør du det samme 12 km senere.

Sjekka den før jeg dro hjem, og den pumper ikke/bensinfilteret er tett. Skal tilbake igjen i kveld for å få den hjem.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #22 på: juni 03, 2013, 14:40:55 pm »

Har hatt to motorar som har oppført seg likedan. Dei to var utslitte eller skadet innvendig slik at dei gjekk varme. Bli motoren alt for varm, så kiler akslingen til bensinpumpen og gjerne løftere bak kamakslingen seg. då begynner motoren først å fuske, for så å stoppe. -Overhaling blir då det neste.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #23 på: juni 03, 2013, 15:52:15 pm »

Har hatt to motorar som har oppført seg likedan. Dei to var utslitte eller skadet innvendig slik at dei gjekk varme. Bli motoren alt for varm, så kiler akslingen til bensinpumpen og gjerne løftere bak kamakslingen seg. då begynner motoren først å fuske, for så å stoppe. -Overhaling blir då det neste.

Hmmmm... Det høres ikke så bra ut. Er på et litt stramt budsjett, og har ingen erfaring med å overhale motor Rekker tunge Men skal sjekke bensinpumpa og filteret først. Noe som har med bensintilførsel er det garantert.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 03, 2013, 21:40:26 pm »

Leste igjennom tråden din her nå. Og tror du må forklare litt tydligere hva problemet er.

Du sier den stopper. Det tolker vi som motorstopp. Mens det jeg egentlig tror du mener er at den ikke går på tomgang. Og kan startes igjen med en gang.

Om jeg har rett får du kikke over gasseren din. Det er kun den du har fiklet med ikke sant?

Når en coil blir dårlig så stopper bilen under normale omstendigheter på ordentlig. Dvs den starter ikke igjen ... i noen tilfeller virker coilen igjen når den kjølner. Og bilen vil ikke gå dårligere. En coil er stort sett død eller i orden. Enten eller. Om stiften er dårlig vil den normalt gå på tomgang men skyte og tulle ved belastning.

Om den går dårligere, uten skyting eller rykk og napp, etter litt kjøring ville jeg sjekket bensinfilter og rør/slanger (blås igjennom mot tanken, uten tanklokket på plass). Om luftingen er tett vil nivået i tanken spille direkte inn på hvor langt du kommer før den tuller. Full tank = problemer med en gang. Tom tank = du kan kjøre mange mil. Eldre modeller har en netting rundt nedløpet i tanken.. dette tetter seg etter hvert med rust og drit. Bilen vil gå dårligere ved belastning. Men normalt gå på tomgang. Når den står en stund faller rusten av nettingen... og vil gå en stund igjen før alt blir sugd fast på ny. Fjernes denne nettingen bør absolutt ett bensinfilter monteres på slangen.

Når du hadde av gasseren. Hva rørte du? Blandingsskruer og Choke skal justeres.. og ikke bare monteres på skjønn.
Og fikk du forgasseren tett mot innsuget igjen. Brukte du tetningsmasse eller kun orginal pakning? Noen gassere har kanaler ned mot pakningen som blir tettet ved bruk av tetningsmasse.

Vet det kan være vanskelig. Men om ikke alle faguttrykk osv er helt på stell. Så gjør du lurt i og overforklare litt. Jeg har skrudd på biler der eieren klager på hull i eksosen... og det viser seg at hjullageret er defekt. Og en annen hvor "motoren starter ikke".. hvor batteriet var flatt. Motoren var jo ikke problemet i det hele tatt. Det jeg mener med dette. Er at vi her inne fort gir deg totalt gale tips om hvordan løse dine egentlige problemer. Og til slutt har du endret på alt og gjort det meste værre enn det var til og begynne med.

Jeg ville fått den til å gå ordentlig før du bruker den noe særlig. Så slipper du eventuellt å skade noen vitale deler.
Loggført

Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #25 på: juni 03, 2013, 21:58:38 pm »

Jeg er enig I at du kanskje må forklare bedre.

Det er sikkert en bagatell som ikke koster så mye. Min bil fjusket nettopp som gal etter en lengre prikkfri tur. Startet og gikk, men ikke på tomgang. Det var coilen som var død, men samtidig feilsøket jeg til korrekt løsning og slapp å bytte unødvendige deler.

Hvis choken din fungerer har du muligens litt høyere turtall I starten, og når motoren roer seg får du problemer. Forgasseren (hvilken har du?) kan tulle mye, men er enkel å overhale. Blir som natt og dag om det er den som er årsaken.

Stopper bilen på tomgang bare, eller kan den stoppe under kjøring med høyere turtall??

Ting som må justeres kan være tenning/stift/forgasser/choke/ventiler osv men alt er relativt enkelt:-)
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #26 på: juni 03, 2013, 22:03:38 pm »

Du sier den stopper. Det tolker vi som motorstopp. Mens det jeg egentlig tror du mener er at den ikke går på tomgang. Og kan startes igjen med en gang.

Den stopper både i gir med hvilket som helst turtall og på tomgang når den har gått varm. Da må den som regel taues igang igjen etter nedkjøling (1/2 - 1 time). Deretter går den til den blir varm, fusker, mister motorkraft og dør igjen.

Om jeg har rett får du kikke over gasseren din. Det er kun den du har fiklet med ikke sant?

Å demontere gassern var det første jeg gjorde etter den stoppa første gangen. Rensa, bytta pakninger, klipte av tuppen på tomgangsdysa ettersom den ikke fungerte og monterte den igjen.  

Når en coil blir dårlig så stopper bilen under normale omstendigheter på ordentlig. Dvs den starter ikke igjen ... i noen tilfeller virker coilen igjen når den kjølner. Og bilen vil ikke gå dårligere. En coil er stort sett død eller i orden. Enten eller. Om stiften er dårlig vil den normalt gå på tomgang men skyte og tulle ved belastning.

Coilen er nå bytta, ingen merkbar forskjell i hverken motorkraft eller fusking. Stopper som før. Hele fordeleren er gått gjennom og sett på av en som kan det, han satt også riktig avstand på stiften. Fordelerlokk og rotor var nytt i februar.

Om den går dårligere, uten skyting eller rykk og napp, etter litt kjøring ville jeg sjekket bensinfilter og rør/slanger (blås igjennom mot tanken, uten tanklokket på plass). Om luftingen er tett vil nivået i tanken spille direkte inn på hvor langt du kommer før den tuller. Full tank = problemer med en gang. Tom tank = du kan kjøre mange mil. Eldre modeller har en netting rundt nedløpet i tanken.. dette tetter seg etter hvert med rust og drit. Bilen vil gå dårligere ved belastning. Men normalt gå på tomgang. Når den står en stund faller rusten av nettingen... og vil gå en stund igjen før alt blir sugd fast på ny. Fjernes denne nettingen bør absolutt ett bensinfilter monteres på slangen.

Når den stoppa i dag, var det nesten ikke bensin å se i bensinfilteret og like lite i flottørkammeret. Bensinen rant derimot villig med en gang jeg løsna slangen inn til bensinfilteret, så fra tanken til filteret er det åpent. Kjente et ørlite vakuum da jeg skrudde av tanklokket etter at bilen hadde stoppa - det kan være luftinga.

Når du hadde av gasseren. Hva rørte du? Blandingsskruer og Choke skal justeres.. og ikke bare monteres på skjønn.
Og fikk du forgasseren tett mot innsuget igjen. Brukte du tetningsmasse eller kun orginal pakning? Noen gassere har kanaler ned mot pakningen som blir tettet ved bruk av tetningsmasse.


Rørte alt - men det var heller ingen forskjell før og etter. Blandingsskruene er justert etter utallige guider på nettet, så når bilen er kald og går på tomgang går den bra. Choken har jeg ikke justert, kun montert motsatt av sånn jeg tok den av, men denne ser ut til å fungere som den skal da spjeldet er helt åpent når motoren er varm. Brukte orginalpakning ned mot innsuget, fordi den nye pakningen som fulgte med i settet jeg kjøpte virket tynnere og dårligere enn den gamle.  

Vet det kan være vanskelig. Men om ikke alle faguttrykk osv er helt på stell. Så gjør du lurt i og overforklare litt. Jeg har skrudd på biler der eieren klager på hull i eksosen... og det viser seg at hjullageret er defekt. Og en annen hvor "motoren starter ikke".. hvor batteriet var flatt. Motoren var jo ikke problemet i det hele tatt. Det jeg mener med dette. Er at vi her inne fort gir deg totalt gale tips om hvordan løse dine egentlige problemer. Og til slutt har du endret på alt og gjort det meste værre enn det var til og begynne med.

Jeg ville fått den til å gå ordentlig før du bruker den noe særlig. Så slipper du eventuellt å skade noen vitale deler.

Har latt være å bruke den den siste uka. Grunnen til at jeg kjørte den idag, var for å teste om coilbyttet løste problemet, men det gjorde det jo ikke. Skal ta en titt på bensinpumpa på onsdag, har ikke tid før det, også har jeg kjøpt kompresjonstester for å sjekke om problemet ligger der. Håper jeg har gitt litt mer info nå, er jammen ikke lett å uttrykke seg klart nok Glad
« Siste redigering: juni 03, 2013, 22:20:18 pm av blåball » Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #27 på: juni 03, 2013, 22:07:09 pm »

Jeg er enig I at du kanskje må forklare bedre.

Det er sikkert en bagatell som ikke koster så mye. Min bil fjusket nettopp som gal etter en lengre prikkfri tur. Startet og gikk, men ikke på tomgang. Det var coilen som var død, men samtidig feilsøket jeg til korrekt løsning og slapp å bytte unødvendige deler.

Hvis choken din fungerer har du muligens litt høyere turtall I starten, og når motoren roer seg får du problemer. Forgasseren (hvilken har du?) kan tulle mye, men er enkel å overhale. Blir som natt og dag om det er den som er årsaken.

Stopper bilen på tomgang bare, eller kan den stoppe under kjøring med høyere turtall??

Ting som må justeres kan være tenning/stift/forgasser/choke/ventiler osv men alt er relativt enkelt:-)

Forgasseren er en Solex 34pict 3. Bilen kan stoppe i fri under nedbremsing når som helst (men ikke når den står stille på tomgang), og i gir med hvilket som helst turtall når den har gått varm. Det er vel også verdt å nevne at den er vond å starte - starteren går gjerne 10 sekunder før den tenner, og da putrer den bare litt og går bedre og bedre i løpet av det neste minuttet før den går bra.
« Siste redigering: juni 03, 2013, 22:16:15 pm av blåball » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #28 på: juni 03, 2013, 22:56:21 pm »

Om det renner fritt fra tanken FØR filteret. Og flottørkammeret er tomt. Ligger tydeligvis problemet mellom her ett sted. Og der har du filter, bensinpumpe (noen pumper har filter innebygd) og slanger.

Filteret sjekkes lett ved å løsne slangen etter filteret og se om det renner like fritt der. Gjør det ikke det.. Bytt.
Pumpa sjekkes lett ved å løsne slangen på gasseren, for deretter og dra den litt på starteren. Det skal komme rikelig med bensin i pulser.
Er slangene tette vil det ikke komme bensin uansett.

Om du mistenker tett lufting på tanken. Kjør en tur uten bensinlokk da vel..

Internett justering er kun en grunnjustering. Hver motor og forgasser krever forskjellig justering og må taes når den går. Choke skal akkurat lukke på 20 grader. Men viktigst er at den er maks åpen etter ca 10 minutter. Motoren trenger ikke gå for å sjekke dette. Bare å sette 12 volt på varmeelementet til høyre på forgasseren.
Loggført

blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #29 på: juni 06, 2013, 08:37:23 am »

Hva gjør den delen som sitter på fordeleren (den runde)? Fikk tips om å bytte den, men aner ikke om den kan være problemet siden jeg ikke vet hva den gjør....
 
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!