mars 28, 2024, 19:29:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvordan går jeg fram når ny eier ikke leverer salgsmelding?  (Lest 17785 ganger)
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« på: juni 01, 2013, 23:02:39 pm »

jeg solgte en boble med skilter i fjord høst og ny eier fikk med seg salgsmeldingen og skulle levere denne.. desverre skrev jeg bare en salgsmelding...  han som kjøpte den av meg er her inne på forumet og jeg skrev og lurte på om det var han som hadde kjøpt av meg og det bekreftet han men han svarer meg ikke lengre... jeg får veiavgifta på bilen og liker heller ikke at han kjører på mitt navn... noen som vet hvordan jeg skal gjøre det for å slippe unna dette? må jeg melde bilen stjålet for å slippe unna mer tull`?
det beste hadde vært om han bare leverte salgmeldinga... fikk avskiltningsbegjeringa fra biltilsynet for at årsavgifta ikke er betalt i dag... håper noen vet hva jeg skal gjøre.... kommer ikke til å betale iallefall,,,,
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 01, 2013, 23:07:19 pm »

jeg solgte en boble med skilter i fjord høst og ny eier fikk med seg salgsmeldingen og skulle levere denne.. desverre skrev jeg bare en salgsmelding...  han som kjøpte den av meg er her inne på forumet og jeg skrev og lurte på om det var han som hadde kjøpt av meg og det bekreftet han men han svarer meg ikke lengre... jeg får veiavgifta på bilen og liker heller ikke at han kjører på mitt navn... noen som vet hvordan jeg skal gjøre det for å slippe unna dette? må jeg melde bilen stjålet for å slippe unna mer tull`?
det beste hadde vært om han bare leverte salgmeldinga... fikk avskiltningsbegjeringa fra biltilsynet for at årsavgifta ikke er betalt i dag... håper noen vet hva jeg skal gjøre.... kommer ikke til å betale iallefall,,,,

Er vel bare å si ifra til Biltilsynet?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #2 på: juni 01, 2013, 23:10:29 pm »

hjalp ikke så lenge jeg ikke har navnet på eiern,,,  og vil og si at dette er ikke for å henge ut dette medlemmet her inne som kjøpte bilen av meg men for å få bilen vekk fra meg bare  Glad har opplevd å måtte betale en gang for at noen ikke sendte inn salgsmeldinga og greide å krasje med bilen så derfor jeg vil ha det vekk...
Loggført

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: juni 01, 2013, 23:18:45 pm »

Er bare å reise på besøk til kjøper det og forklare hvor landet ligger...

Bør ikke være no problem etter det... Skriv ALLTID to salgsmeldinger og DU leverer orginalen...
Loggført

Mvh
Reiel
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 01, 2013, 23:20:57 pm »

hjalp ikke så lenge jeg ikke har navnet på eiern,,,  og vil og si at dette er ikke for å henge ut dette medlemmet her inne som kjøpte bilen av meg men for å få bilen vekk fra meg bare  Glad har opplevd å måtte betale en gang for at noen ikke sendte inn salgsmeldinga og greide å krasje med bilen så derfor jeg vil ha det vekk...

Avskilt bilen? Jeg forstår at du ikke kan levere inn skiltene, men betaler du ikke blir den begjært avskiltet.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #5 på: juni 01, 2013, 23:26:45 pm »


Betal kravet ihvertfall - for det går til innkreving via Statens Inkrevingssentral og om ikek lenge så får arbeidsgiveren din et brev om å trekke deg i lønn. Så må du helle rkreve ny eier for de pengene i neste runde.

Jeg har vært i samme situasjon selv med en kjøper som ikke leverte salgsmelding - og dette er nærmest et "smutthull" i norsk lovverk. Det er omtrent umulig for deg som selger å "offisielt få solgt bilen", så lenge dette ikke blir innlevert. Jeg prøvde på veldig mange måter å få til dette, men endte opp med å ta med balltre og møte opp på jobb hos "kjøperen".
Loggført

SCREWDRIVER #2
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #6 på: juni 01, 2013, 23:27:38 pm »

Litt sent å komme med nå, men regelen er ved kjøp/salg mellom private at selger sender inn salgsmelding. Nettopp for å forhindre at dette skjer.
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #7 på: juni 01, 2013, 23:41:07 pm »

Vet ikke hvor han bor eller navn.. kun nicket hans her inne..  man lærer av feilene man gjør.. eneste jeg fikk beskjed på biltilsynet var å melde bilen evt stjålet for da slipper jeg unna hvis noe skjer. . Men evt kjedelig for ny eier som evt har kjøpt bil til 19000 og aldri får brukt den eller noe da...
Loggført

RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 01, 2013, 23:43:08 pm »

Vet ikke hvor han bor eller navn.. kun nicket hans her inne..  man lærer av feilene man gjør.. eneste jeg fikk beskjed på biltilsynet var å melde bilen evt stjålet for da slipper jeg unna hvis noe skjer. . Men evt kjedelig for ny eier som evt har kjøpt bil til 19000 og aldri får brukt den eller noe da...

Drit nå i om han får problemer da, du har jo forsøkt å få han til å levere salgsmeldingen.
En av dere får problemer uansett, da hadde ikke jeg vært i tvil om det var meg det gjaldt!
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #9 på: juni 01, 2013, 23:52:34 pm »

Håper han leser her inne og skjønner det er på tide å levere den.. og hvis han har mista den så skriver jeg gledelig ny men da leverer jeg... så ny eier bare ta kontakt så ordner vi dette... du har ut neste uke på deg før jeg melder bilen for tapt...
Loggført

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: juni 02, 2013, 00:07:59 am »

Så lenge bilen er registrert på deg, så er jo du ansvarlig for veiavgift, FORSIKRING og eukontroll. I tillegg kommer bompengepasseringer, feilparkeringer osv. om bilen er i bruk. Jeg ville avskiltet bilden umiddelbart. Siden du ikke har bilen lenger, så må vel skiltene bli meldt tapt......?

Så til alle andre; IKKE lever fra deg bil uten å ha/beholde signert salgsmelding. Gi evt. kjøper kopi, men behold del 2 og lever den selv. Hvis del 2 mangler kan man bruke tapsmelding + en vanlig salgsmelding.

Tapsmelding:
http://www.vegvesen.no/_attachment/62582/binary/525687?fast_title=Melding+om+tap+av+vognkort.pdf

Salgsmelding:
http://www.vegvesen.no/_attachment/62215/binary/668627?fast_title=Melding+om+eierskifte+%28salgsmelding%29+-+skjema+NA+0232.pdf

Geir
« Siste redigering: juni 02, 2013, 08:48:51 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #11 på: juni 02, 2013, 06:30:22 am »

1. Salgsmelding.
Enig med Geir her, Dette hender ofte, Behold Del 2 å lever den selv...dersom det er så lenge siden bilen er registrert at en må bruke salgsmeldinger, så er det alltid 2 underskrevne som gjelder, å selger skal alltid levere den ene s.m. eller Del 2.

2.Årsavgift
Dersom en ikke leverer skiltene før nyttår og da ikke betaler årsavgiften for det nye året...vil det komme begjering fra B.t. om avskilting. (dette kan vere p.g.a. manglende eu, eller manglende betaling av årsavgifta). - Dersom skiltene da ikke blir innlevert og eier vil selge bilen slik, så kan den ikke kjørest på de ordinere skiltene. (f.eks.kommer en i kontroll da, blir skiltene tatt og tillegsavgifter ++ vil komme på) En får heller ikke prøveskilt før de ordinere er levert inn og bilen blir avskiltet. -Kravet vil følge bilen (på tvers av hvilke muntlige avtaler som er inngått ved event. handel/salg) så dersom dette ikke blir avklart før bilen blir betalt, så er det litt surt dersom det er en nyere bil...(går nesten 3 lapper for hvert år da) mens det dreier seg kun om veteranårsavgiften/år, for biler som er over 30 år da.

-Det beste er altså å ta kontakt med Bt, å spørre etter opplysninger rundt dette før en kjøper kjøretøyet. Ikke bare i Brønnøysundregistrene.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #12 på: juni 02, 2013, 07:27:39 am »

Hvis du har nicet til personen kan vel Trond hjelpe deg på vei med navn tror jeg. Jeg selger ikke biler mellom 01.01 og 15.03 uten årsavgift. Betaler ikke nye eier denne da havner den på deg som selger uansett.
Loggført

Mvh

Marius
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #13 på: juni 02, 2013, 08:02:37 am »

hei alle sammen... takker for mye ideer... det ble bare skrivd vandelilg salgsmelding på denne bilen da jeg ikke hadde forsikret den så jeg fikk aldri del 2... problemet var at jeg hadde bare en salgsmelding tilgjenglig så derfor ble det bare skrivd en desverre... han ville ha den med som sikkerhet for han hadde betalt noe jeg forstår... for samme prolem blir det jo for kjøper hvis selger ikke leverer og..

jeg sendt pm til Trond i april ang saken men ikke fått svar desverre.. men han har nok litt annet å gjøre enn sånne ting skal man se  Blunker

ellers ble bilen solgt rundt september/oktober i 2012 så derfor det er veldig irriterende at jeg får regninga på årsavgifta... pluss jeg solgte og bilen veldig billig....
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #14 på: juni 02, 2013, 08:06:33 am »

Hvis du har nicet til personen kan vel Trond hjelpe deg på vei med navn tror jeg. Jeg selger ikke biler mellom 01.01 og 15.03 uten årsavgift.

Betaler ikke nye eier denne da havner den på deg som selger uansett. --- berre hvis bilen skal høgges eller ikke registrerest.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: juni 02, 2013, 08:47:28 am »

Jeg ville meldt skiltene tapt og deretter avregistret bilen. Å melde selve bilen stjålet blir kanskje litt drøyt. Årsavgiften må du betale uansett, hvis vi snakker om veteranbil er jo for så vidt ikke så dyr og dersom du venter blir det bare dyrere og dyrere for deg.
Loggført

1961 T1 - Custom
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: juni 02, 2013, 08:56:36 am »

Enig med Kjetil L. Var vel egentlig det jeg mente, og har korrigert innlegget mitt. Fordelen med å melde skiltene tapt og deretter avregistrere den er at du tvinger kjøper på banen, og han er avhengig av deg/din signatur for å få ut igjen skiltene.

Dersom bilen blir brukt, også ETTER skiltene er meldt tapt/blir innlevert så oppstår det jo en litt vrien situasjon som kan kreve mer drastiske tiltak. Er usikker på det juridiske i dette, men siden den var solgt billig, trolig uten kontrakt, så er jo bilen fortsatt registrert eiers eiendom. Tenker da spesielt på hvilken situasjon som oppstår hvis bilen kommer i en kollisjon feks, så hensynet til ansvaret man har som registrert eier er kanskje viktigere enn å være "grei" med en ny eier som tydeligvis gir f....

Andre som kan svare på dette? Hæ Selv om det er billig å holde en veteran på veien, så følger det jo et ansvar med å ha en bil registrert på seg......

Når det gjelder årsavgift mener jeg du kan vente med å betale den (dvs. ny eier må gjøre det) når skiltene skal hentes ut igjen. Er ganske sikker på at kravet settes på vent når skilter er innlevert. Er ikke dette rett?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #17 på: juni 02, 2013, 09:03:31 am »

jeg vet jeg kan melde skiltene tapt ja men uansett så kan han som har bilen dokumentere hvis han blir tatt at bilen og skiltene hører sammen og da får jeg uansett problemer hvis ny eier er uheldig... eneste jeg evt må sjekke opp i morgen blir om jeg kan melde hele bilen tapt i håp om å slippe mer da...  og ja summen på årsavgifta er ikke det verste men hvis ny eier ikke leverer den over på seg på noen år så blir det uansett mye penger..
Loggført

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: juni 02, 2013, 09:17:48 am »

Jeg tror du kan melde skilt tapt, avregistrere bilen og sende et brev som forklarer situasjonen til BT. Uansett vil skiltene bli tatt så fort Politiet stopper vedkommende, så lenge det er begjæring på bilen. Det i seg selv kan være grunn til å ikke betale.....Utrolig kjedelig situasjon for deg dette her.....håper det løser seg.

Tror du skal fokusere mer på ansvaret med å ha en bil registrert på seg (hvis noe skulle skje), enn kostnaden med årsavgiften. Ble det skrevet noe kontrakt? Kan ny eier dokumentere eierskap? (Kontrakt, kommunikasjon på pm osv?) Mener ikke du skal være en drittsekk, men om ikke kjøper kommer på banen så må kanskje tøffere tiltak til? Det er jo ny eier som ikke har gjort det han skulle. Du er uforskyldt kommet opp i dette, siden du har stolt på fyren og sendt salgsmeldingen med han.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #19 på: juni 02, 2013, 09:23:35 am »

desverre så ble det ikke skrevet noe kontrakt på bilen nei... da hadde jeg hatt navn og alt på han, noe som hadde gjort alt lettere for meg  Blunker
jeg har ikke lyst til å være drittsekk mot han nei, jeg håper dette løser seg så alt får en lykkelig ending...
Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #20 på: juni 02, 2013, 09:26:01 am »

Vet ikke hvor han bor eller navn.. kun nicket hans her inne..  man lærer av feilene man gjør.. eneste jeg fikk beskjed på biltilsynet var å melde bilen evt stjålet for da slipper jeg unna hvis noe skjer. . Men evt kjedelig for ny eier som evt har kjøpt bil til 19000 og aldri får brukt den eller noe da...
Han klarer nok å få tak i deg i etterkant i såfall  Blunker
Loggført

Seaside VW Klubb
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #21 på: juni 02, 2013, 09:29:08 am »

Tenkte ikke på det med at bilen kunne bli brukt og innvolvert i en ulykke. Kanskje best å melde bilen stjålet allikevel ? Tror uansett jeg ville snakket med politiet, de vet sikkert hva du bør gjøre.

Så lenge bilen er registrert på gammel eier og han ikke vet hvor bilen er og hvem som bruker den er det kanskje riktig at den er "stjålet".

Ny eier har uansett trødd inn i dette med overlegg virker det som så han fortjener vel å bli stoppet i en stjålet bil da. Så lenge du ikke vet navnet har du heller ikke kontrakt, da har ikke han kontrakt heller og bilen er juridisk din eiendom.
Loggført

1961 T1 - Custom
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #22 på: juni 02, 2013, 09:42:03 am »

jeg vet ikke om det hjelper noe hvis jeg poster bilens regnummer her inne i håp om at noen evt vet hvor bilen er og evt kan hjelpe... eller om det blir for mye info? bilen står iallefall registrert på meg etter 2285.... så håpet er jo bare å få den vekk fra meg... ikke annet enn det... vil ikke lage problemer for kjøper.....
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #23 på: juni 02, 2013, 11:10:10 am »

Her er det mange inlegg som forvansker denne prosessen. altfor mange som stoler blindt på "den nye vennen" som var så grei å kom å kjøpte gammelbilen  Øyerulling Hæ Øyerulling så en god tråd om dette fenomenet at noen ikke korrekt klarer å ta vare på papirene til kjøretøyet, er stadig nødvendig.
-Dersom ny eier vil ha bilen registrert... kan du rolig la tiden jobbe for deg.
-Dersom du har gått i denne fella...hjelper det trolig lite m f.eks adv.(for lang å dyr prosess)
- Hvis du vil få bilen ut or dine papirer eller ditt ansvar (iallfall nesten...) så kan du finne deg en ny salgsmelding, - skrive på som selger, å håpe at Bt legger inn opplysninger for stans i registreringsprosessen...eller at dei har en oppskrift på hva som skal til da.

Du har vel tidligere skiltnr? og ev. navn utifra telefon?
Loggført
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #24 på: juni 02, 2013, 11:18:32 am »

har skiltnummer ja men ikke noe navn på kjøper... telefonnummeret er ikke registrert og når man googler det så får man heller ikke opplysninger om det-... nytter ikke levere salgsmelding når man ikke vet navn eller noe desverre...  hadde nok gjort det for lenge  siden hadde det nyttet
Loggført

ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: juni 02, 2013, 11:31:06 am »

ring politiet.de finner ut eier ved hjelp av tlf nummer  !
Loggført
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #26 på: juni 02, 2013, 21:21:58 pm »

Bare å ta seg en tur til kjøperen å avskilte bilen å levere skiltene etterpå det , hvis han skal registrere den på seg så må han betale alle heftelser som står på bilen . Hadde samme problem for mange år sia da jeg solgte en bil som ikke ble omregistrert å fikk postkassa full av parkeringsbøter så jeg dro 12 mil til trondheim en ettermiddag å fant bilen feilparkert igjen på ei av de adressene som sto på de bøtene jeg mottok så jeg skrudde av skilta der bilen sto å la igjen lapp under vindusviskeren med mitt tlfnr og navn å da ble d ett jævla bråk men jeg leverte skiltene å han måtte betale alt som var den gangen .men først må du finne ut hvem fyren er så kan du ta han . jeg har ett problem med en kar på forumet sjøl som ikke svarer på meldinger hverken på PM eller telefon men han vet jeg hvor bor så når jeg passerer der skal d bli ubehagelig å være han når han åpner døra når jeg står på trappa å ringer på . Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan gjøre opp for seg !!
 
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #27 på: juni 02, 2013, 22:12:34 pm »

takker for alt av råd og idder jeg har fått.. og ikke minst all hjelp fra di som prøver å finne ut mer for meg... selv sliter jeg med store psykiske problemer i form av PTSD som gjør at jeg har store problemer med å kunne reise og snakke med folk som gjør sånt grunnet angs... dette er og grunnen til jeg ikke er på treff desverre... selv om jeg gjerne vil reise så tørr jeg ikke.. så håper dette ordner seg uten at jeg får noe form for bråk da det er noe jeg takler dårlig desverre....  men klart ellers hadde nok det vært en god ide for meg å finne han ja...
Loggført

vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #28 på: juni 03, 2013, 21:12:24 pm »

Du kjenner vel noen som kan stille opp å lære den lurvetassen ltt folkeskikk?
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #29 på: juni 03, 2013, 21:24:42 pm »

nei desverre så gjør jeg ikke det... snakka med politiet i dag ang saken og eneste jeg kunne gjøre var å melde bilen stjålet i håp om at han evt ble stoppet men jeg fikk beskjed om at hvis jeg gjorde det og han ble stoppet så ble bilen tauet inn og han regnet da med at jeg kom til å få problemer med han som kjøpte bilen. for han regna ikke med han kom til å bli så veldig blir  på meg da....
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!