april 19, 2024, 12:59:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmeapparat.  (Lest 10507 ganger)
Phearson
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« på: desember 13, 2007, 22:06:31 pm »

Ok, så jeg har sendt 3 japsebiler på huggeren(bruksbiler). Så jeg tenkte meg å skaffe meg en boble jeg kan bruke 1 dag i uka til å handle. Å en og annen dag jeg kan cruise.

Men jeg sliter litt med å få overbevist kjæresten med at den er varm nå i vinter mens man kjører.

Kan man ettermontere bensinvarmere i bobler der det ikke er originalt? evt, hvilke årstall har det og hvilke har det ikke? Er det andre fikse ideer jeg kan gjøre for å holde kupeenvarm under kjøring?

Loggført

1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: desember 16, 2007, 19:06:43 pm »

Sørg for det første at alt på det originale varmeanlegget er som det skal - at alt av rør og slanger fra baki motoren, varmepotter, under baksetet og frem til frontruta er hele og ikke lekker. Da blir det god varme - har hatt med passasjer i forsetet som klaga over at høyrefoten hennes ble kokt av varmen fra uttaket i fotbrønnen Glad

Ellers gjelder følgende tips:

Kjør alltid med ene ventilasjonsvinduet på gløtt - da får varmeapparatet lettere pumpa varmluft inn i kupeen, ettersom bilen er ganske så potte tett ellers, og du unngår lettere dogg.
Kjør med varmeuttakene under baksetet lukka hvis det dogger på frontruta - åpne dem opp når du har klar sikt.
Hold bilen tørr innvendig - ikke dra med deg masse snø inn, etc.

Bensinvarmer kan ettermonteres, men du trenger uttak på bensintanken for dette - tror mange biler fra 70-tallet ble levert med bensinvarmer montert fra fabrikk/leverandør, men vites ikke sikkert.

Glem elektriske varme-alternativer. Dynamoen lager ikke på langt nær nok strøm til at det skal bli noe som monner.
Loggført
Phearson
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #2 på: desember 16, 2007, 20:38:03 pm »

Mange takk for kjempe godt og utfyllende svar. Takker og bukker! : D dette hjelper veldig.
Loggført

1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: desember 16, 2007, 21:14:47 pm »

jeg hadde en '61 T1 som eneste bil når jeg var student, og varmen var aldri noe problem. Sørg som det sies for å ha alt i orden, og spesielt varmepottene er viktig. Jeg kjørte turen Porsgrunn-Åsgårdstrand et par ganger i uka, og foreldra mine lurte på om jeg var gal når jeg kom i t-skjorte midt på vinteren, men varmen er som sagt ikke noe problem... Luftkjølte VW har et ufortjent dårlig rykte pga dårlig vedlikehold.... (som er eieren's og ikke bilens skyld)
Loggført
Phearson
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #4 på: desember 16, 2007, 21:21:24 pm »

Da er saken gjort, da går jeg til innkjøp av boble som delvis bruksbil. Skal se om jeg får tak i bil den kommende uka. Takk igjen.
Loggført

1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 16, 2007, 21:24:06 pm »

Jeg hadde en 69 med bensinvarmer - kanonopplegg. Hør med Skrotnisse, kanskje han har noe liggende?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: desember 16, 2007, 21:34:24 pm »

Her er en Eberspacher montert i type-3. Jeg har ikke prøvd den enda, men funka kanon bra i bussen vi en gang hadde Glad

Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Phearson
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #7 på: desember 16, 2007, 21:52:45 pm »

Har en bensinvarmer som står i en 1302. Den bilen har riktig nok stått i 7år uten noe beskyttelse for vær og vind, vet ikke hvordan de blir hvis den ikke har vært i bruk på noen år men det kan være en mulighet hvis ny innkjøpet mitt ikke har bensinvarmer?

Kom aldri langt nok slik at jeg fikk testet den. Men er det ikke noe som av og på knapp med +40varmer grader på, og 0 grader av? :p
Loggført

1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: desember 16, 2007, 22:41:02 pm »

Hadde webasto bensinvarmer på Caravelle'n jeg hadde som russebil.
Den varma godt den og, bare synd den gjorde det litt tilfeldig og midt i Mai! Rekker tunge
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: desember 20, 2007, 22:52:27 pm »

Jeg har boble som eneste bil, og varmen er ikke et problem. Det var montert bensinvarmer da vi kjøpte den, men etter en gjennomgang av bilens eget varmeannlegg fungerer det så bra at vi fjernet bensinvarmeren. Den tok opp mye plass i bagasjerommet og ble aldri brukt.

Det skal ikke så mange minuttene med kjøring til før varmen kommer sigende. Kult
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: desember 20, 2007, 22:59:39 pm »

ved ettermontering, hva er det som må tilpasses på tanken? og hvordan gjør en det?
Loggført

Phearson
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #11 på: desember 21, 2007, 00:08:54 am »

Det hadde vært fint om noen gadd å gi en kort og kjekk gjenomgang. Tenker jeg skal gå over varmevekslerene(varmepottene?) når jeg får 1303'en hjem.

schow: fint å vite, hvordan funker den idag med -10 til -15? forvarmer du bilen med kupeevarmer?

Loggført

1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: desember 21, 2007, 11:59:00 am »

Det eneste vi måtte gjøre var å kakke bort dritt som hadde samlet seg rundt sjeldene, og gi dem litt olje. Systemet ellers var helt og fint.

Nå bor jeg i Bergen, så -10 -15 grader er ikke akkurat hverdagskost. I -5 grader begynner varmen å komme seg etter en fem minutters tid. Jeg har ingen kupevarmer på.
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: desember 21, 2007, 13:02:32 pm »

Dersom en har tilgang til strømuttak er jo en liten Defa kupévarmer fint, så starter en ihvertfall turen med isfrie ruter og varm bil.

Noen her som har erfaring med motorvarmer til luftkjølt (oljevarmer for å montere istedet for det originiale lokket i bunnpannen)?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #14 på: desember 21, 2007, 13:06:24 pm »

Lurer på kva eg har på min. Det er eit DEFA-stikk på motoren..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: desember 27, 2007, 17:21:57 pm »

Lurer på kva eg har på min. Det er eit DEFA-stikk på motoren..

Motorvarmer tenker jeg...  Øyerulling
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: desember 27, 2007, 22:57:10 pm »

Etter å ha lånt den nye Golfen til svigersen i jula har jeg ihvertfall slått fast at varmeapparatet i bobla er betydelig bedre enn det Golfen er utstyrt med.
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #17 på: desember 27, 2007, 23:37:11 pm »

Lurer på kva eg har på min. Det er eit DEFA-stikk på motoren..

Motorvarmer tenker jeg...  Øyerulling

Skarping du..  Gliser Tenkte meir på "originalt lokk" vs "oljevarmer"..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: desember 28, 2007, 15:39:51 pm »

Lurer på kva eg har på min. Det er eit DEFA-stikk på motoren..

Motorvarmer tenker jeg...  Øyerulling

Skarping du..  Gliser Tenkte meir på "originalt lokk" vs "oljevarmer"..

He,he  Gliser Gliser Gliser Gliser  Blunker
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #19 på: desember 28, 2007, 15:45:19 pm »

Dersom en har tilgang til strømuttak er jo en liten Defa kupévarmer fint, så starter en ihvertfall turen med isfrie ruter og varm bil.

Noen her som har erfaring med motorvarmer til luftkjølt (oljevarmer for å montere istedet for det originiale lokket i bunnpannen)?


Dette har jeg hatt på ovalen i mange år.. Funker veldig bra det og den er enklere og starte når det er kaldt siden olja holder seg "litt" tynnere med den varmeren på.. og jeg kjørte 6v gjennom hele vinteren. og motoren for jo "arbeidstemp" mye fortere også  = bedre varme inn i bilen fra varmepottene...
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: desember 28, 2007, 18:13:15 pm »

Har stort sett vært i gjennom det som er av bobler. Det lønner seg å sjekke at varmespjellene på sidene under motoren tetter godt når varmen settes på. Justering på vire. I gamle dager tettet vi ekstra med glassvatt i åpningene - utblåsnigen. Har hatt bensinvarmer, blir ikke brukt. El. motorvarmer og bilvifte er bra. Er vi ikke Vikinger og gamle landsmenn. I alle fall er det milde vintere nå for tiden. Greit å bruke en noe lavere giring under kjøring, det gir mere varm luft.
« Siste redigering: desember 29, 2007, 13:00:30 pm av svenole » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: januar 01, 2008, 13:42:19 pm »

Kjørte mange mil i jula i 15-20 kuldegrader. Kjempevarme var det ikke i bilen, men kjører jo ikke akkurat i shorts og trøye heller midt på vinteren, så hadde det fint og behagelig bak rattet. Kun originalt varmeapparat.
Loggført
Phearson
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #22 på: januar 07, 2008, 15:54:42 pm »

Nå trenger jeg litt hjelp.

Jeg får ikke engang lunk i bilen min, varmepotta under sete bak er ikke varmt etter rundt 40min med kjøring. Det fører til at snøen blir til is i det det treffer ruta. Det kommer ingen varme fra utakene fremme ved vinduet og heller ikke ut under sete bak som jeg nevnte. Er det noe spjeld som må lukkes opp for å få varmen fra varmepottene? selve varmepotta er slik at jeg kan ta på de, altså de er ikke spesielt varme.

Jeg har ikke mulighet til å få den opp i lufta for å se under/inni den.

Virker som det er veldig mye hjemmemekk på bilen, det er glava overalt i den x_x;



« Siste redigering: januar 07, 2008, 16:05:02 pm av Phearson » Loggført

1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: januar 07, 2008, 17:32:27 pm »

Nå trenger jeg litt hjelp.

Jeg får ikke engang lunk i bilen min, varmepotta under sete bak er ikke varmt etter rundt 40min med kjøring. Det fører til at snøen blir til is i det det treffer ruta. Det kommer ingen varme fra utakene fremme ved vinduet og heller ikke ut under sete bak som jeg nevnte. Er det noe spjeld som må lukkes opp for å få varmen fra varmepottene? selve varmepotta er slik at jeg kan ta på de, altså de er ikke spesielt varme.

Jeg har ikke mulighet til å få den opp i lufta for å se under/inni den.

Virker som det er veldig mye hjemmemekk på bilen, det er glava overalt i den x_x;


Ved håndbrekket er det ein spak på kvar sida, den til venstre(trur eg) åpner spjeldet til varmepottene, og den til høgre(trur eg) åpner spjeldet under baksete



Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #24 på: januar 07, 2008, 20:20:55 pm »

Omvendt - høyre spak åpner spjeldene på varmepottene, venstre åpner for varmen under baksetet.

Alt dette åpnes og lukkes forøvrig med wire. Har du original høyde på bilen din, kan du enkelt krype under ved bakhjul/motor (bare sørg for at bilen ikke kan trille noe sted) og se hvor wirene er festa i fremre ende på varmepottene. Hvis de er festa på bilen din, da.

Sjekk også at slangene fra varmepottene og bort til karosseriet er hele og tette - dette gjelder også slangene fra viftehuset og ned til varmepottene som er inne i motorrommet.
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #25 på: januar 07, 2008, 20:34:16 pm »

Trur nokon har kødda med bilen min, for høgre opnar høgre side, venstre opnar venstre side på bilen min..  Hæ
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Phearson
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #26 på: januar 07, 2008, 20:49:15 pm »

Omvendt - høyre spak åpner spjeldene på varmepottene, venstre åpner for varmen under baksetet.

Alt dette åpnes og lukkes forøvrig med wire. Har du original høyde på bilen din, kan du enkelt krype under ved bakhjul/motor (bare sørg for at bilen ikke kan trille noe sted) og se hvor wirene er festa i fremre ende på varmepottene. Hvis de er festa på bilen din, da.

Sjekk også at slangene fra varmepottene og bort til karosseriet er hele og tette - dette gjelder også slangene fra viftehuset og ned til varmepottene som er inne i motorrommet.

Det er ikke noen wire fra eller til noen steder, men så hvor de skal festes. Så også at det var et storthull på baksiden av slangen som går ned fra viftehuset og ned til varmepottene. Takk for hjelpen!
Loggført

1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #27 på: januar 07, 2008, 22:28:26 pm »

Wire skal gå fra høyre spak og bakover til varmepottene - kommer ut ved rammegaflene. Aner ikke hvordan det er å tre dette på nytt, men skal vel uansett la seg gjøre å få stilt varmepottene i permanent åpen stilling inntil videre.

Wiren fra venstre spak skal komme ut under baksetet og dele seg, en til hvert spjeld i varmeuttakene under baksetet.

Skal nok se at det blir varme etterhvert, når bare ting er som de skal igjen Glad
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #28 på: januar 12, 2008, 21:45:59 pm »

Dette fikser du lett ved hjelp av to strips. Jekk opp bilen din, sett under bukker og kryp under. På hver av varmepottene dine vil du se en liten spak (sitter på den siden av varmepottene som er mot midten av bilen) dersom du trekker denne helt opp og fester den fast i denne stillingen ved hjelp av en strips så har du maks varme, dvs spjeldene står på maks og slipper igjennom mest mulig varme. Etterpå kan du kikke under baksetet ditt. Dersom hullene der er på vidt gap kan du bruke fingrene til å vri på lukkeklaffen som sitter der slik at rørene tettes. På den måten vil du få maksimal luft framover og det er det som er viktigst.

Dersom det er dårlig futt i varmeannlegget ditt vil du antakelig ikke få noe varm luft opp på ruten. Da lønner det seg å ta den lufta en kan få ut ved beina foran i bilen. dvs åpne klaffen som står der til maks. En grunn til at varmlufta ikke kommer opp på frontruta kan også være:
a) ikke tett rundt varmepotter
b) rusthull i varmekanalen
c) røret som går fra frontruta og ned til varmekanalen har hoppet av i skjøten til varmekanal. (og klarer du å få den på igjen så fortell meg gjerne for her er det trangt og kronglete å komme til)

Jeg har ikke mye futt i varmen på bilen min men jeg har løst det på følgende måte:
- Gå først over alle koblinger og sjekk at det ikke er noe lekasjer
- Kjør maks varme ut ved åpningen som er ved beina
- Kjør friskluft inn på frontruta for å hundre dugg på frontruta
- Åpne ventilasjonsruta litt for å hindre generell dugg i bilen

Lykke til!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!