april 27, 2024, 08:45:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen som tar på seg rustsveising på min 66 mod boble - i Hamar og omegn?  (Lest 1875 ganger)
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« på: oktober 21, 2013, 17:02:10 pm »

Som emne lyder, er det noen her inne som er interesserte i å ta på seg en sveisejobb på en 66 mod boble?
Holder på å stelle i stand en 66 mod, og trenger derfor litt sveisehjelp av noen som har litt erfaring innafor dette, da jeg sjøl ikke føler meg
kompetent nok innafor området til å gjøre jobben.

Er snakk om rust ved jekkfester på begge sider i kanalen, litt rust i bunn av reservehjulsbrønn (kun i skjøten mellom front og bunn av brønn), ett hull på str med en halv fyrstikkeske i batterikassa og nedre skjermfeste på sjåførside som må sveises.

Hadde jeg hatt sveiseerfaring, så skulle jeg ha "hoppet i det" sjøl, men syns det er for ille å bruke denne bilen som ett objekt for
å lære meg å sveise! Glad

Bilen står i vårt "verksted" på Stange, men kan fint frakte bilen på biltralle hvis noen i området er interessert i en slik jobb.




Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 22, 2013, 20:58:13 pm »

Vær obs på at det garantert skjuler seg mye mer rust i kanalene enn det du kan se på utsiden. Sveising/bytte av kanaler er slettes ingen umulig jobb, men den er tidkrevende, og ting må gjøres rett. Så ta deg god tid med å finne noen med peil, som kan gjøre jobben ordentlig, en gang for alle. Og lykke til! Glad
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 23, 2013, 10:28:16 am »

Takk for det! Glad Må nok være forberedt på det ja. Har fjernet litt av rusta som er rundt jekkfeste, slik at jeg har fått sett litt mer i og rundt der rusta er. Vi kommer til å få inn ett inspeksjonskamera i begge kanalene, for å se hva vi finner inni der, i håp om at det er reddbart. Det er mye hulromsbeskyttelse på bilen, både i kanalen, i skjermer osv, så er jo lov å håpe at det har gjort at det ikke er alt for mye rust. Time will show!
Vær obs på at det garantert skjuler seg mye mer rust i kanalene enn det du kan se på utsiden. Sveising/bytte av kanaler er slettes ingen umulig jobb, men den er tidkrevende, og ting må gjøres rett. Så ta deg god tid med å finne noen med peil, som kan gjøre jobben ordentlig, en gang for alle. Og lykke til! Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 23, 2013, 16:15:50 pm »

vist ikkje kanalrusta fysisk er skjult, vil den som oftast openbara seg frå utsida av kanalen,sjølv om ogso varmerøyret innvendig kan rusta,men somregel ikkje uten utvendig rust. du kan sjekka nermare bak kanalane, innvendig,rundt utaket framme, altso rundt a stolpen. og framme frå utsida, blir bak "kanten" på innerskjermen framme(hjørne på karosseriet på ein måte)

da er å anbefala å ta vekk jekkfestene. kapp dei av bunnplata og lapp igjen holet i golvet etter dei. då blir du kvitt ei rustfella..

men sånn ut ifrå bildene ser jo denne ut til å ha svert lite rust i forhånd til normalen:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 23, 2013, 16:52:47 pm »

vist ikkje kanalrusta fysisk er skjult, vil den som oftast openbara seg frå utsida av kanalen,sjølv om ogso varmerøyret innvendig kan rusta,men somregel ikkje uten utvendig rust. du kan sjekka nermare bak kanalane, innvendig,rundt utaket framme, altso rundt a stolpen. og framme frå utsida, blir bak "kanten" på innerskjermen framme(hjørne på karosseriet på ein måte)

da er å anbefala å ta vekk jekkfestene. kapp dei av bunnplata og lapp igjen holet i golvet etter dei. då blir du kvitt ei rustfella..

men sånn ut ifrå bildene ser jo denne ut til å ha svert lite rust i forhånd til normalen:)

Nok en gang Tistlo, takk for utfyllende beskrivelse! Dette setter jeg pris på Glad

Dette er hva vi har sjekket sålangt:
- Innvendig finnes det ikke noen antydning til rust i kanalene/varmekanalene
- Uttakene framme er rustfri og med original lakk
- Ingen rust i "skjøtene" i døråpningen der ytre kanal går inn i dørterskel
- Fremre del av kanal er sjekket (i innerskjerm foran) på begge sider, ingen rust der heller
- Bakre del av kanal (mot bakskjerm) virker bra, men her må det sjekkes grundigere, da dette er nærmest rustskaden

Ang jekk-festene, så er disse notert på lista over det som skal fjernes, så det gode rådet har jeg tatt med i lista mi..

Bare slipe ned sveisene/festene der de sitter med en dremel, eller har du en grei fremgangsmåte for å fjerne disse, uten å gjøre for mye skade?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 23, 2013, 22:49:16 pm »

høyrest ut som kanalane dine er vell bevarte ja. hugs å få inn hulromsstoff innvendig etter sveising og arbeid.

jekkfestene fjerner du elegant med vinkelslipar. du ser logikken vist du studerar dei litt. dei er forankra i kanten til golvet,rett under kanalen, med to labber, samt litt innpå golvet med ein større profil,der da er heilsveist. kapp av dei to ytre labbane, og kapp gjennom heile jekkfestet so langt inn mot enden du klarar. etterpå skjerer du ut rundt restene som henger igjen i gulvplato og sveiser dette (da rustar mellom jekkfestet og golvet, derfor må du ta vekk restene der) og dei to labbane ytterst kan du slipa ned med slipeskjeva til slutt.  muligens litt tvilsomt forklart. kan prøva med nokon bilder vist du ikkje skjønnte ka eg meinte
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 24, 2013, 08:30:19 am »

høyrest ut som kanalane dine er vell bevarte ja. hugs å få inn hulromsstoff innvendig etter sveising og arbeid.

jekkfestene fjerner du elegant med vinkelslipar. du ser logikken vist du studerar dei litt. dei er forankra i kanten til golvet,rett under kanalen, med to labber, samt litt innpå golvet med ein større profil,der da er heilsveist. kapp av dei to ytre labbane, og kapp gjennom heile jekkfestet so langt inn mot enden du klarar. etterpå skjerer du ut rundt restene som henger igjen i gulvplato og sveiser dette (da rustar mellom jekkfestet og golvet, derfor må du ta vekk restene der) og dei to labbane ytterst kan du slipa ned med slipeskjeva til slutt.  muligens litt tvilsomt forklart. kan prøva med nokon bilder vist du ikkje skjønnte ka eg meinte

Owatrol er vel bra som hulromsbeskyttelse? Hele bilen kommer til å få en runde med hulromsbeskyttelse når den er ferdig lakkert.

Det var fullt forståelig, så da skal jeg få gjort dette før bilen skal sveises. Flott! Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 24, 2013, 20:41:40 pm »

eg tenkte meir på linoljebasert voks,owatrol er da mange som svergar til når da gjeld overflatebehandling og alt mulig,men da er vel i bunn og grunn ei treolja. ville ikkje hatt da inni kanalane,men du velger jo sjølv kva du vil gjera med bilen din. (går ikje an å komma med noko fasit svar,då da er mangen mangen måtar å gjera ting på. pluss at folk her inne kan vera litt religiøse når da gjeld sånne produkt ein får kjøpt som er best og alt anna er drit..Glad personlig bruker eg offshoremalingsprodukt,pga dei har da strengaste kravet til kvalitet,slitestyrke etc
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!