april 27, 2024, 14:55:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan, Hvor, Prosjekt godkjenning av BT.  (Lest 1631 ganger)
Smepelle
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« på: juli 29, 2015, 13:41:50 pm »

 Hæ
Hei allesammen! Ny på forum og som medlem, men gammel i faget.
Har samlet på meg en masse gale ting som begynner å bli på tid med å få satt sammen til noe morsomt og absolut godkjennt for bruk på offentlig veg.
Har ei 72 1303, som skal konverteres til å tåle motor effekt på??? tja her må jeg vel begynne, HVA kan BT eller rettere sagt HVA har BT tidligere godkjennt av effekt?

Ønsker å bygge en brukervennlig bobble med 200++ hk.

Regner med at det meste kan kjøpes for penger, Hvilken leverandør anbefales der man får kjøpt bremser og deler til nødvendig opgradering av understell med riktig dokumentasjon for BT ?

Er motakelig for alle tips, jeg har vært i muntlig kontakt med lokalt BT og fått info om saksgangen i det hele.

Mvh. Smepelle.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juli 29, 2015, 14:07:53 pm »

Tja, jeg kan vel begynne.
Jeg har en 1302 med 160hk turbomotor, senket, breddet, ombygd til roadster, motor stikker oppforbi motorluka og har scoop på sidene for ekstra kjøling.
195 dekk fremme, 235 bak, veltebøyle, 4-punktseler OG originalseler, fjernet dørhåndtak og nedkortet frontrute.
Alt innskrevet og godkjent i vognkort.

Mitt heteste tips:
Selv om du følger alle forskriftene, skaffer alle de rette delene og papirene: Opptre høflig og med respekt ovenfor BT og prøv å være i dialog med dem i forkant av hva du bygger hele tiden.
Det er rett og slett slik at det står i forskriftene at selv om alt over er på plass, er det opptil den lokale inspektøren å godkjenne bilen eller ikke, etter en totalvurdering.
Det er denne totalvurderingen (les trynefaktor) som kan ramme deg om du har krangla og stått på ditt
Jeg prøvde å være så ydmyk og høflig jeg klarte, gjorde ting rett, og fikk alt godkjent. Så kjenner jeg andre som har prøvd den andre metoden uten å lykkes  Blunker

Når det gjelder effekt er det enkelt å få godkjent 160hk. Kerscher bremsesett fremme og bak holder. 200hk går. 200++hk går også, men da snakker vi litt mer spesielle greier, og kanskje treffe en inspektør som har vedlig lyst å hjelpe deg å få dette til  Blunker Regn med bremsepapirer på motoreffekt også. Undertegnet og stemplet av verkstedet. Hvis turbo, må det stå på hvilket trykk det er målt.
Videre firehjulskontroll ved montering av senk.

Jeg anbefale Kercher. Kjøpt bremser og understell derfra med TUV papirer, dette er kurant og kjent hos de fleste BT stasjoner.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #2 på: juli 29, 2015, 16:12:05 pm »

Bra svar Jan Olav.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Smepelle
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juli 29, 2015, 21:19:22 pm »

Overaskende rask respons og et meget godt svar !

Jeg har kikket litt på bremsekitene fra Kercher og ser jo at de godkjenner opptil 160 hk med skiver foran og bak.
Da er det vel greiest å legge mappen i underkant 160.

Jeg har forstått at det er Risløkka BT som håndterer ombygging og nybygg "amatør", men søknaden skal leveres den lokale BT stasjonen.
Kontroller under byggeperiode lurer jeg fælt på hvem som håndterer, vi har ett kjøtthue  som BT mann som ikke har skjønnt forskjell på lovverk og egne personlige synsinger.

Det du nevner som ydmyk attityd er vel ganske smart og egentlig et snev av folkeskikk og streetsmartness.

Takk igjen for svar og en myk start på prosjektet!!
mvh, smepelle.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: juli 29, 2015, 22:44:16 pm »

Når du allerede nå kaller BT sin representant for kjøtthue, ber jeg deg lese teksten min en gang til samtidig som jeg minner deg om at en av de som sitter i spesiallistgruppa for ombygging av kjøretøy har hatt flere luftkjølte, og har en fremdeles, men nå porsche, og følger med på blant annet dette forumet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: juli 29, 2015, 23:17:25 pm »

Har samme erfaring som Formula Vee her. Har godkjent min Ghia med 160 hk, Kerscher skiver, senket og med andre hjul.

Nøkkelen er ryddig og ordentlig kommunikasjon, og sørg for å ha dokumentasjon på plass, og ikke minst søk FØR du bygger om. Kun positive erfaringer herfra.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 29, 2015, 23:21:43 pm »

Kanskje Smepelle tuller litt med oss...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Smepelle
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juli 30, 2015, 05:15:21 am »

Well...
Jeg er av den oppfattning at BT er en statlig service organisasjon og staten det er vel vi og i dette tilfelle bileiere med norskregistrerte kjøretøy!!
Mitt ønske er at da noen av oss besøker denne organisasjon, skal vedkommende vi møter, smile pent og spørre høflig " hva kan jeg hjelpe deg med".

Det er stor forskjell på ydmykhet og røvslikking.

Jeg vet også at det finnes gudsjelov meget dyktige mennesker i denne organisasjonen som også filtrerer vekk kjøtthuene, for de er der og de går rundt i sin uniform å forpester hverdagen for oss og sine kolleger.
Det er ikke pent eller rett av meg å kalle et annet menneske for kjøtthue, men jeg har noen års erfaring med annen type kjøretøy, les import og godkjenning, der jeg med lov og regler og ikke minst sunn fornuft, blir bemøtt med det som jeg her velger å kalle meninger fra ett kjøtthue.

Jeg er meget glad for at vi har et BT som sorterer vekk det som ikke har noe på offentlig veg å gjøre og faglig dyktighet respekteres.
Men mitt første spørsmål var hvilke krav stilles for å godkjenne ei bobble med økt effekt og om det var noen med erfaring med dette, ikke hvilken arm jeg skal ha lua under ved besøk hos BT.

Og takk igjen for svar!

Smepelle.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!