april 26, 2024, 03:54:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hovedstrømbryter  (Lest 10739 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: juni 26, 2013, 12:13:56 pm »

Funderer litt på hvordan koble hovedstrømbryteren. Eller egentlig lurer jeg på hva man gjør med ladingen?
Kobles den på batterisiden eller på elnet siden av bryter? Begge alternativer gir dilemma. Kobles den på batterisiden så vil det være spenning på ledningen ut til dynamo selv om bryter er av. Potensiellt vil det kunne by på problemer ved smeltet ledning feks. Kobles den på elnet siden av brytere vil ikke bryteren stoppe motoren siden ladingen fortsatt vil sørge for strøm til tenning. Ideelt sett burde man hatt en topolet hovedstrømbryter hvor batteri og lading ble brutt separat. Men hva er vanlig praksis?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 26, 2013, 12:34:45 pm »

Kutt jord da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 26, 2013, 12:50:01 pm »

Kutt jord da?

Motoren vil fortsatt gå selv om jord til batteri kuttes Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 26, 2013, 12:59:02 pm »

Tja. Vil den det? Du har nå koblet coil til - på batteriet, og om du legger ledning fra batteri til bryter og så til jord, så kutter du vel coil? Og om du i tillegg har montert ECu rett på - på coilen så kutter vel den og?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 26, 2013, 13:06:11 pm »

Tja. Vil den det? Du har nå koblet coil til - på batteriet, og om du legger ledning fra batteri til bryter og så til jord, så kutter du vel coil? Og om du i tillegg har montert ECu rett på - på coilen så kutter vel den og?

Ja, kan fungere det. Betinger at hele tenningsanlegget kun er jordet til batteri.
Men hva gjør andre?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 26, 2013, 13:33:53 pm »

Tja. Vil den det? Du har nå koblet coil til - på batteriet, og om du legger ledning fra batteri til bryter og så til jord, så kutter du vel coil? Og om du i tillegg har montert ECu rett på - på coilen så kutter vel den og?

Ja, kan fungere det. Betinger at hele tenningsanlegget kun er jordet til batteri.
Men hva gjør andre?

Det betinger vel at alt som skal få motoren til til å gå er koblet til Blunker

Tenning kutter jo alt. Bensin kan jo også jordes i batteriet.
 
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: juni 26, 2013, 17:11:18 pm »

Jeg kutter bensinpumper jeg, går ikke lenge da. Tok tida og det er kun snakk om sekunder  Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 26, 2013, 17:36:29 pm »

Jeg kutter bensinpumper jeg, går ikke lenge da. Tok tida og det er kun snakk om sekunder  Blunker

Dvs at du ikke kutter lading?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 26, 2013, 18:08:55 pm »

Berger er vel old-school med gasser?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 26, 2013, 18:14:09 pm »

Berger er vel old-school med gasser?

Er gasser ja, så det viktigste er så klart tenning, men bensinpumpe må brytes den også.

Fant referanse til bryter med flere poler her http://www.goaheadtakethewheel.com/build-repairs-maintenance/how-to-install-a-racecar-emergency-kill-switch.php
Så jeg får vel kikke etter hva jeg har på de jeg har kjøpt.. Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #10 på: juni 26, 2013, 22:11:08 pm »

Jeg kutter bensinpumper jeg, går ikke lenge da. Tok tida og det er kun snakk om sekunder  Blunker

Dvs at du ikke kutter lading?

Kutter ikke lading nei, når bensina er borte lader ikke dynamoen heller Blunker Snakka med Torleif og Tekken har styrt kutt av lading via
et rele. Er egne regler pålisensbiler hva gjelder dette og der skal også lading kuttes med hovedstrømbryter.

Jeg har ingen lisensbil så da kutter jeg bare bensin... Så ei pumpe hos deg og Øyvind Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 26, 2013, 22:26:57 pm »

Jeg kutter bensinpumper jeg, går ikke lenge da. Tok tida og det er kun snakk om sekunder  Blunker

Dvs at du ikke kutter lading?

Kutter ikke lading nei, når bensina er borte lader ikke dynamoen heller Blunker Snakka med Torleif og Tekken har styrt kutt av lading via
et rele. Er egne regler pålisensbiler hva gjelder dette og der skal også lading kuttes med hovedstrømbryter.

Jeg har ingen lisensbil så da kutter jeg bare bensin... Så ei pumpe hos deg og Øyvind Blunker

Dragraceboka til NBF sier bare at tenningsanlegget skal kuttes uansett type. Sier ikke noe om ladinga. Derfor jeg blir litt usikker Blunker
Et relee er jo en mulighet ja.
Min motor vil gå så lenge det er fuel i gasseren, selv om pumpa stopper. Og i en sånn svær Deamon gasser er det plass til litt..  Rekker tunge
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 26, 2013, 22:31:05 pm »

Jeg kutter bensinpumper jeg, går ikke lenge da. Tok tida og det er kun snakk om sekunder  Blunker

Dvs at du ikke kutter lading?

Kutter ikke lading nei, når bensina er borte lader ikke dynamoen heller Blunker Snakka med Torleif og Tekken har styrt kutt av lading via
et rele. Er egne regler pålisensbiler hva gjelder dette og der skal også lading kuttes med hovedstrømbryter.

Jeg har ingen lisensbil så da kutter jeg bare bensin... Så ei pumpe hos deg og Øyvind Blunker

Hjelper ikke å kutte pumpen om det brenner baki der. Det er fuel i flottørkamrene Glad

Det er enkelt å kutte jord Øyvind, og mye mindre kabler bakover og så fremover.

Om du skal kutte + så¨hadde jeg lagt en kabel bak til skjermen fra batteripolen. Den koblet til bryter og frem til batteriet igjen. Kabelen fra bryter kobler du på ledningsnettet (som sto på batteripolen).

Om du vil kutte jord, så legger du en ledning til skjermen bak fra batteripol (-) som deretter går til jord (f.eks støtfangerfeste).
Her må alt som skal kuttes være koblet til jord på batteriet og ikke jordet i karosseriet Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 27, 2013, 22:17:00 pm »

Jepp, vi har dynamo koplet igjennom et 70A rele og videre til batteri side av hovedstrøms bryter, ihvertfall viktig å dele hjerne ifra lading. Ikke optimal løsning det vi har med å bryte spenning frem til dynamo, men greit nok. Du får som nevnt FIA godkjente hovedstrøms brytere med 2 kontaktsett til dette, sikkert hos feks Gundersen Motorsport.
Noen har bensinpumpa mekanisk drevet direkte på motor ( feks Richie, som regel montert bak på oljepumpa). Har du da en bryter som ikke skiller dynamo ifra øvrig nett kan det bli spennende..  Øyerulling
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 28, 2013, 13:05:25 pm »

Jepp, vi har dynamo koplet igjennom et 70A rele og videre til batteri side av hovedstrøms bryter, ihvertfall viktig å dele hjerne ifra lading. Ikke optimal løsning det vi har med å bryte spenning frem til dynamo, men greit nok. Du får som nevnt FIA godkjente hovedstrøms brytere med 2 kontaktsett til dette, sikkert hos feks Gundersen Motorsport.
Noen har bensinpumpa mekanisk drevet direkte på motor ( feks Richie, som regel montert bak på oljepumpa). Har du da en bryter som ikke skiller dynamo ifra øvrig nett kan det bli spennende..  Øyerulling

Takk for inspill Glad
Hvor fikk du tak i det 70A releet?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 29, 2013, 17:54:30 pm »

Bruk en to polet sikkerhetsbryter og bryt både fra batteri og fra dynamo i samme bryter. Er bittelitt skeptisk til å bruke et rele´ til sikkerhetsbruk.
Et rele´ har kontakt-sett som KAN brenne fast, da blir det i hvertfall kjedelig.Er også usikker på om det er godkjent å bruke rele´ til dette formålet.
Når det gjelder sikkhet-kretser i "vanlig" el-nett er det ikke tillatt å bruke kontaktor for å bryte spenning nettopp på grunn av at kontaktene kan brenne seg fast.Til det kreves sikkerhetsbryter eller kontaktorer med sterke returfjærer som er godkjent for formålet som skal da tåle både maks belastning og maks kortslutnings-strøm. Får du en kortslutning på hovedstrømmen så er det ikke sikkert et slikt rele´ vil tåle kortslutnings-strømmen som i et kort øyeblikk kan være 1000A + alt etter hvilket batteri du har. Ved en slik kortslutning vil faktisk rele´et brenne seg fast slik at det ligger inne selv når styrestrøm er brutt.
Mange ser seg blind på at rele kun skal tåle belastnings-strøm og tenker ikke på at det også skal tåle maks kortslutnings-strøm, dette gjelder også kabler hvis du har litt lengde på dem. Det finnes kontaktorer og rele´er som er godkjent for dette , men det er spesielle "sikkerhets-rele´er".
« Siste redigering: juni 29, 2013, 18:22:34 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 29, 2013, 18:07:43 pm »

Trenger ikke være vanskelig. Alt stopper om du setter bryteren på kabelen ut av batteriet.

På godkjente brytere pleier det også å finnes en egen kontakt til tenningsanlegg som også kan kobles slik at anlegget settes til jord for å tømme anlegget for strøm.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 29, 2013, 18:10:54 pm »

Trenger ikke være vanskelig. Alt stopper om du setter bryteren på kabelen ut av batteriet.

På godkjente brytere pleier det også å finnes en egen kontakt til tenningsanlegg som også kan kobles slik at anlegget settes til jord for å tømme anlegget for strøm.

Feil ! Spørs hvordan el-nett er koblet. Motor behøver ikke stoppe om du bryter + fra batteri når du har dynamo .
Enkelt forklart er det ikke uten grunn at mange kaller batteri på bil for start-batteri. Så lenge dynamoen lader vil motoren fortsette å gå selv om du bryter + fra batteri.
På en "løps-bil" når du vrir om sikkerhetsbryter så ønsker du jo å bryte all tilførsel av spenning. Både batteri og dynamo gir spenning.

Tømme anlegget for strøm ved å legge til jord er litt feil. På gamle motorsykler med kick-start  så har du en bryter som legger tenning-spenning til jord på styret. Det du egentlig gjør da er å kortslutte tennings-kretsen. Ingen ideell måte å gjøre det på spør du meg..

Har selv snakket med en bileier som hoppet ut av bilen da det tok fyr inne i bilen. Han fikk åpnet panseret og fikk nappet av pluss-ledning på batteri og motor gikk fortsatt. Først da han fikk nappet ut pluggledningene stoppet motoren.
« Siste redigering: juli 01, 2013, 20:36:10 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 30, 2013, 00:45:41 am »

Takk for alle innspill. Bestemt meg for å gjøre dette riktig med en gang, så en slik bryter er bestillt:
http://www.gundersenmotorsport.no/elektrisk/brytere/bryter-hovedstrom_1

Riktig kobling her skal være en krets til batteri og en krets til tenningsystem. Da stopper alt og tenningsystemet blir beskyttet mot peak spenning ved batterikutt.
Kommer til å sette denne nær førerplass og koble på en vaier med håndtak slik at den kan skrus av fra utsiden også.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 30, 2013, 13:04:20 pm »

Jærva, jeg tror du skal gå ut og starte opp bruksbilen din og nappe av plusspolen og se hva som skjer før du uttaler deg.

Berger, det er trikset ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juli 01, 2013, 15:48:39 pm »

Jærva, jeg tror du skal gå ut og starte opp bruksbilen din og nappe av plusspolen og se hva som skjer før du uttaler deg.

Berger, det er trikset ;-)

Jeg vil tro at ledningsnettet på en mer moderne bil er litt forskjellig fra Raserbilen til Berger  Blunker

Og en bruksbil er heller ikke en "Raserbil"

Om en "moderne" bil stopper når motor er i drift og den mister forbindelsen til pluss-pol på batteri avhenger egentlig av om laderele´ fungerer som det skal. Dette pga.laderele kutter hvis motstand blir for liten. Jag har faktisk selv opplevd på en Golf 4 at det har vært null kontakt med plusspol på batteri, og den bilen gikk helt fint den, men ikke når den skulle starte. Ny klemme på batteri og den startet fint, ellers måtte den ha starthjelp.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #21 på: juli 01, 2013, 19:31:08 pm »

Jærva, jeg tror du skal gå ut og starte opp bruksbilen din og nappe av plusspolen og se hva som skjer før du uttaler deg.

Berger, det er trikset ;-)

Du kan jo gå ut å starte opp bobla og nappe av plusspolen. Den stopper ikke  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 01, 2013, 20:00:23 pm »

Jærva, jeg tror du skal gå ut og starte opp bruksbilen din og nappe av plusspolen og se hva som skjer før du uttaler deg.

Berger, det er trikset ;-)

Du kan jo gå ut å starte opp bobla og nappe av plusspolen. Den stopper ikke  Blunker

Med tenningsboks jo Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!