april 19, 2024, 16:51:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Start problemer II  (Lest 3395 ganger)
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« på: juni 27, 2013, 21:24:22 pm »

Postet en melding under "Start problemer - juni 11, 2013, 16:25:57 pm »
"66 mod VW 1300 - 6 volt" og fikk mange gode råd - tusen takk Glad
Nytt batteri løste saken...

... trodde vi! Nå ser det ut til at problemet er kommet tilbake. Av og til "klikker" det bare når vi prøver å starte, mens andre ganger starter den. Strøm nok til lys og blinklys. Den røde og grønne lampa lyser når tenningen blir slått på, men når vi setter på batteriladeren virker batteriet bare halvfult. Med litt lading så starter bobla.

Bilen har vært snill i ett par uker og vi hadde en langtur til hytta + litt lokal småkjøring - det meste i ganske kraftig regnvær.

Vil det si at dynamoen da bør skiftes (ev stiftene)? Eller kan regnvære være skyll i krypstrøm?
Hvor står forøvrig dynamoen, er det den viftereima er festet til øverst?
Hvordan måler man om dynamoen faktisk lader det den skal?

Håper noen tar seg tid til å gi oss et vink her Glad

Mvh Eva-Lise og Sven Erik
post@historiske.no
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 27, 2013, 21:48:33 pm »

Først av alt burte du sette i profilen din hvor du kommer i fra, slik at vw folk i nærheten vet om deg og kan om de har tid svinge bort til deg ...... vet det er veldig mange hjelpsomme rundt omkring i norges land Gliser

Det første som slår meg er din starter og jording, har dette vært sjekket?
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #2 på: juni 27, 2013, 22:23:24 pm »

Gløder det svakt i ladelampa ved bruk(slik at man ser det hvis det er mørkt ute)? Har dere voltmeter? Med motoren i gang bør den visc ca 7,2 mener jeg å minnes, og 6,7 når motoren ikke er i gang. Blir det ingen endring lader den ikke. Måle gjør dere med et multimeter eller voltmeter på pluss og minuspolen på batteriet.

Ja, dynamoen er der du sier.
Loggført

Bergrenner

93011499
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #3 på: juni 27, 2013, 22:31:38 pm »

Som Ruggen sier over her, jording og plusskabelen, i tillegg til den bronseforingen som sitter i girkassa. Denne foringen er opplagringen til starterakselen etter at innslaget har gjort jobben sin, og er viktig også for å lede strømmen . Har selv opplevd nok strøm på batteriet til å ha på hovedlys, men ikke fått noe drag på starteren før jeg har fått leet litt på bilen . Et lite nikk på clutchen som om en skulle trille igang, også fri ut clutchen med engang så dro starteren rundt som bare det.
Loggført

Seaside VW Klubb
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: juni 28, 2013, 22:17:24 pm »

Først av alt burte du sette i profilen din hvor du kommer i fra, slik at vw folk i nærheten vet om deg og kan om de har tid svinge bort til deg ...... vet det er veldig mange hjelpsomme rundt omkring i norges land Gliser

Det første som slår meg er din starter og jording, har dette vært sjekket?

Her har vi samme problem.
Ang sjekke jord, hvordan ?( rookie question i know  Øyerulling )
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 29, 2013, 06:42:06 am »

Antar at det som menes er å sjekke jordkabelen fra starter til gods...
Jeg bor forøvrig i Sandvika utenfor Oslo Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: juni 29, 2013, 07:37:38 am »

Jordkabelen, ja. Ellers viktig at ikke det er for mye irr eller lakk mellom starter og girkasse også. Viktig at det er god kontakt alle steder på 6v biler.
Men den vanligste feilen jeg har sett, er faktisk bare kabelskoen på starteren som har litt dårlig kontakt. Eller kabelsko på tenningslås, lysbryter og sikringsboks. Plussen går innom alle disse steder før den kommer til innslaget på starteren, så litt dårlig kontakt, et eller fler steder gir disse symptomer med bare et klikk i starteren.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #7 på: juni 29, 2013, 07:43:22 am »

Jordkabelen, ja. Ellers viktig at ikke det er for mye irr eller lakk mellom starter og girkasse også. Viktig at det er god kontakt alle steder på 6v biler.
Men den vanligste feilen jeg har sett, er faktisk bare kabelskoen på starteren som har litt dårlig kontakt. Eller kabelsko på tenningslås, lysbryter og sikringsboks. Plussen går innom alle disse steder før den kommer til innslaget på starteren, så litt dårlig kontakt, et eller fler steder gir disse symptomer med bare et klikk i starteren.

Mange takk  Glad har til å med skiftet starter, så nå får jeg sjekke jordkabelen med lupe  Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 29, 2013, 08:13:19 am »

Har du skiftet foringen i girkassen?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: juni 29, 2013, 15:20:52 pm »

lad opp batteriet og sjå ka som skjer. 6volt anlegg er følsomt på for lite støyt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: juni 29, 2013, 15:41:40 pm »

Hei Tistlo.
Sven Erik i Sandvika skrver:

Min storry er, da vi overtok bilen for ca 4 uker siden, startet den greit. Utover som dagene gikk begynete den å "klikke" oftere og oftere.
Til slutt klarte vi aldri å få start på bilen (les: Start problemer - juni 11, 2013, 16:25:57 pm).

Enden på visa etter mange gode råd var at vi kjøpte nytt batteri og alt var på stell igjen.
Dette fungerte greit i 2-3 uker. Men så begynte den av og til å "klikke" igjen som sist, og nå "klikker" den hele tiden!

I går ladet jeg opp batteriet som i prisippet er nytt (3 uker gammelt). Måtte bruke hele natten på å lade det opp og tanken var da at dynamo eller laderéle er dårlig.
Men, nå med full ladet batteri, "klikker" den fremdeles Trist

Sven Erik
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: juni 29, 2013, 23:48:25 pm »

få tak i eit multimeter, mål spenning på batteriet - inn på tenningslås og ut av tenningslås - og på startaren. kanskje tenningslåsen stjeler straumen din, eller simpelthen dårlig kontakt bak. men dersom du har god spenning til startmotoren, kan feks den foringen vera utsleten.  men at du måtte lada so lenge betyr jo at du trulig har dårlig lading på bilen ellers. kva har du målt ladespenning til?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #12 på: juni 30, 2013, 06:53:21 am »

Er også lurt og skifte jordkabelen under bilen som går mellom karosseriet og girkassen, er ofte den er full av skitt, irr, rust og rustbeskyttelsesmidler. Jeg slet med og starte min oval men alle strømproblemer forsvant da denne jordfletten ble skiftet og festepunktene godt pusset.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #13 på: juni 30, 2013, 08:58:12 am »

Igår tok jeg å løsnet på alle koblinger som går inn på tenningen( låsen under vindu i bagasjerom)bare for å sjekke at de satt ordentlig , gjorde å det samme med jord ledningen . Vridde om nøkkelen å starter slo inn m en gang. Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: juni 30, 2013, 13:29:27 pm »

Da har vi funnet ut følgende.
Når spenningen på vårt 3 uker gamle batteri er på 6,4 volt - starter ikke bilen.
Når spenningen er på 6,6/6,7, så starter den.
Hvor mye skal spenningsregulatoren fra dynamoen gi?



Loggført
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: juni 30, 2013, 13:38:00 pm »

Og hvor sitter den... - og hvordan måler jeg hvor mye deg gir?
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #16 på: juni 30, 2013, 13:40:42 pm »

En klump oppå  dynamo eller en klump under baksete..
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: juni 30, 2013, 16:56:30 pm »

Men det lureste er å måle spenningen på batteriet når dynamo lader. Er tross alt batteriet som skal ha spenningen  Glad
Ladespenningen bør være rett rundt 7volt, helst litt over.
Men siden du fortsatt har 6,4 volt etter tre uker med bruk, høres det ut som dynamo lader normalt.


Så da er jeg tilbake med denne....
Men den vanligste feilen jeg har sett, er faktisk bare kabelskoen på starteren som har litt dårlig kontakt. Eller kabelsko på tenningslås, lysbryter og sikringsboks.
« Siste redigering: juni 30, 2013, 17:05:28 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #18 på: juli 09, 2013, 06:43:05 am »

Ja jeg har også hatt dette problemet, men fikk en forbedring ved å følge Svein T sitt råd. Ble imidlertid ikke helt bra før hovedkabelen fra pluss på batteriet til starteren ble byttet til ny "fresh" plusskabel. -Tok da å sjekket kobberwiring-tråden bak isolasjonen på den gamle, og denne hadde helt svarte tråder i store deler av kabelen...tror derfor at jeg fikk strømfall i den gamle ledningen uten at jeg skal vere bombastisk på dette.
-Men dette er jo et fenomen for mange flere enn meg, så derfor er mitt tips; sjekk alle kontaktpunkt -ledninger-å skift ut den femtiårgamle hovedpluss kabelen...det kaaan kanskje gjøre en forskjell da. Blunker
Loggført
vwsteinar
Seniormedlem
****
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra

-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.


Vis profil

« Svar #19 på: juli 09, 2013, 08:18:46 am »

Det har vert mye snakk om +kabler, men husk at jordinga MÅ ha like bra kontakt. Det er som "Andersen VW56" skriver, sjekk jordinga mellom gearkasse og karosseriet også. 6V er mere følsom mot spenningsfall, så god kontakt i alle ledd er viktig.


vwsteinar
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #20 på: juli 09, 2013, 09:44:01 am »

Det har vert mye snakk om +kabler, men husk at jordinga MÅ ha like bra kontakt. Det er som "Andersen VW56" skriver, sjekk jordinga mellom gearkasse og karosseriet også. 6V er mere følsom mot spenningsfall, så god kontakt i alle ledd er viktig.


vwsteinar

Derfor bytter jeg til 12v siden man har mere å gå på ved spenningsfall  Gliser

6v for all del men når det begynner å krangle og jeg må jobbe med det.... Da ryker det til fordel for 12 volt gitt  Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!