april 26, 2024, 13:41:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bolter og case savere i as41 blokk  (Lest 926 ganger)
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« på: juli 02, 2013, 08:21:16 am »

Hei, kjøpte nettopp ei as41 blokk som er borra for 94mm stempler, og la nå merke til at det er ikke case savere i blokka, bare gjenger for 10mm pinnebolter. Men jeg vil helst ha case savere, er det da bare då enkelt som å få tilgang på en søylebor, finne sånn ca senter på hullene og borre opp til rett størrelse (har ikke bordiametrer til m12 i hodet) og så å gjenge opp? Og hvor sentrert etc må disse være?

Så også at blokka manglet boltene som man trekker blokka sammen med, men finner dem ikke til salgs i noen nettbutikker, noen som har noen tips? Tenker ikke på punneboltene til toppene men selve gjengestagene som trekker sammen blokka.

Kjell
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: juli 02, 2013, 08:45:44 am »

Jeg har ikke prøvd, men det virker på meg som et stort sjansespill å borre og gjenge i en blokk som alt er tatt opp til 94. På visse mindre heldige maskineringer ser man toppen av gjengene på case saveren gjennom magnesiumen mot sylinder.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #2 på: juli 02, 2013, 10:42:23 am »

Jeg har ikke prøvd, men det virker på meg som et stort sjansespill å borre og gjenge i en blokk som alt er tatt opp til 94. På visse mindre heldige maskineringer ser man toppen av gjengene på case saveren gjennom magnesiumen mot sylinder.

Men jeg ser ikke helt hvordan det et forskjell i å borre opp til 12 før eller etter maskinering? Jeg målte litt i går og så jo at det ikke er så voldsomt mye gods igjen mot sylinder hvis jeg gjenger til m12 men de aller fleste her på forumet som har litt heftig maskin kjører jo as41 med 94mm borring og 8mm pinnebolter.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juli 02, 2013, 11:31:49 am »

Jeg tenker at med så lite gods på ene siden så kan det være at det sprekker når du kjører gjengesnittet ned. Men det er bare hva jeg tror, det finnes nok også måter å få det til likevel.
Loggført

Speed is no substitute for direction
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #4 på: juli 02, 2013, 12:22:03 pm »

Må vere en tidlig AS blokk dette, men i 1973 ble det montert inn 10mm case savere og 8mm stålbolter til toppene fra fabrikk og da fikk en jo litt mere gods. var vel ingen m 10mm toppbolter som hadde case savere fra fabrikken før 73, men c.s. til disse boltene ble alltid "ettermontert" av forskjellige motorbyggere.
-Etter 1973 ble boltene boret lenger inn i blokken også (deep studs) for større styrke, mente man.
-kanskje du kan montere case savere rett i blokken i eksisterende gjenger og dermed konvertere til 8mm toppbolter?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 02, 2013, 13:03:19 pm »

8mm pinnebolt med 10mm casesaver er så og si umulig å lage. Da da det blir for lite gods og gjenge i. 10mm utvendig med 1,5 gjengestigning som blokka har gir ca 8,5mm gods igjen nede i gjengene. Så med innvendig m8x1,25 det blir bare 0,5mm godstykkelse i gjengeinnsatsen. Hadde det vært m10x1,25 i blokka kunne det gått om gjengene traff rett.

12mm innsats er veien og gå. Har gjort dette på oppborrede blokker før. Har til og med satt inn 14mm innsats på 94 bor. Men matrialet gir etter. Så en nye runde i fresen er nødvendig om blokka er trangt maskinert. Den forsenkede oppe til venstre på sylinder 3 lønner det seg og legge 1mm vekk fra sylinderhullet. Så det blir gods igjen til tetting mot sylinder.
Loggført

Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #6 på: juli 02, 2013, 15:04:40 pm »

8mm pinnebolt med 10mm casesaver er så og si umulig å lage. Da da det blir for lite gods og gjenge i. 10mm utvendig med 1,5 gjengestigning som blokka har gir ca 8,5mm gods igjen nede i gjengene. Så med innvendig m8x1,25 det blir bare 0,5mm godstykkelse i gjengeinnsatsen. Hadde det vært m10x1,25 i blokka kunne det gått om gjengene traff rett.

12mm innsats er veien og gå. Har gjort dette på oppborrede blokker før. Har til og med satt inn 14mm innsats på 94 bor. Men matrialet gir etter. Så en nye runde i fresen er nødvendig om blokka er trangt maskinert. Den forsenkede oppe til venstre på sylinder 3 lønner det seg og legge 1mm vekk fra sylinderhullet. Så det blir gods igjen til tetting mot sylinder.

Tusen takk for bra tips, skal høre med en kompis som driver med maskinering om han kan ta det. Men det er bare å kjøre borren igjennom og gjenge opp?

Ingen som vet noe ang boltene til blokka?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!